Citat:
Du är felinformerad. Det är inte 75% av all matförsörjning som är hotad. Det är 75% av grödorna vi äter som är hotade. Inte samma sak. Vi behöver inte päron för att överleva. Halva jordens befolkning äter ris. Och ris är ohotat. 50% av matförsörjningen bara där. Sen har vi vete, korn, majs soja... Det vore en tragedi om allt annat försvann men det skulle inte innebära mänsklighetens undergång. Bara ett enormt misslyckande som vi borde göra allt vi kan för att förhindra.
Du har fel på din läsförståelse. Jag skriver nämligen inte det som du hävdar att jag gör. Det som jag faktiskt skriver är att "tre fjärdedelar av ALLA matgrödor är i någon mån beroende av pollinering" - vilket ju inte betyder att jag hävdar att 75% av all matförsörjning är hotad.
Som sagt; på vissa håll i världen riskerar hälften av bi- och fjärilsbeståndet utrotning. Då ekosystemen hänger ihop får detta konsekvenser på ett flertal sätt. Vi påverkas alla på sikt, om än i varierande grad.
Det handlar om mer än att exempelvis päron riskerar att försvinna vilka vi kan 'ersätta' med exempelvis ris om det behövs.
Citat:
Nej, det pågår ingen "GeoEngineering" i kina. Kina är ett stort land, visst. Det vore chockerande om alla pollinerande insekter försvann där, visst. Men nu är det inte så. Bidöden, och handpollineringen, är begränsad till Sichuan provinsen i sydvästra Kina. Igen, du är felinformerad.
Hur vet du att det inte pågår GeoEngineering i Kina? Vidare torde bidöden inte vara begränsad enbart till "Sichuan" provinsen (antar att du egentligen syftar på Szechuan provinsen). Oförklarlig bidöd är nämligen ett globalt fenomen. Säkra uppgifter saknas på många håll. Dock kan detta område ses som ett dramatiskt exempel på hur illa det kan gå. Vidare handlar det inte bara om att olika slags bin dör eller att det behövs mer bin i takt med vi producerar mer av vissa grödor. Andra djur, vilka är involverade i pollineringen, försvinner också. Utvecklingen är minst sagt oroväckande:
"Farming and human health depend upon the ecosystem services provided by wild organisms; worms, woodlice, millipedes and a host of other creatures which help with soil formation, forests to produce oxygen, prevent soil erosion and regulate water flow, birds to eat insect pests, flies and beetles to break down animal dung, bees and other pollinators to pollinate crops.
Modern farming threatens to eradicate these organism, and so undermine itself. Pollination provides one of the clearest examples of how our disregard for the health of the environment threatens our own survival. About 75% of all crop species require pollination by animals of some sort, often by bees, but sometimes by flies, butterflies, birds or even bats."
https://www.chinadialogue.net/article/show/single/en/5193-Decline-of-bees-forces-China-s-apple-farmers-to-pollinate-by-hand
Senast redigerad av Julma-O 2016-03-18 kl. 10:14.
Senast redigerad av Julma-O 2016-03-18 kl. 10:14.