Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-12, 18:32
I ditt exempel måste du äga aktien när börsen stänger 2016-04-21, nästa dag när börsen öppnar är första dagen som den handlas utan rätt till utdelning och på morgonauktionen när priset skall sättas inför dagen så kommer det vara lägre motsvarande utdelningen man nu inte längre har rätt till
Citera
2016-03-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Men äger jag aktien dagen den handlas utan utdelning så får jag väl ingen faktiskt utdelning?
T.ex
Handlas utan utdelning: 2016-04-22 Utdelningsdag: 2016-04-28
Då måste jag ägt aktien innan den 22/4 eller?
Kan jag inte köpa aktier t.ex 20/4 och sälja direkt och ändå få utdelning då? För då har väl redan utdelningen räknats av från kursen eller vilken datum görs det på?
Det finns inga gratispengar att hämta i någon utdelning. Det enda som kommer hända är att du får betala extra courtage.

Som redan nämnts, håll dig till indexfonder.
Citera
2016-03-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
I ditt exempel måste du äga aktien när börsen stänger 2016-04-21, nästa dag när börsen öppnar är första dagen som den handlas utan rätt till utdelning och på morgonauktionen när priset skall sättas inför dagen så kommer det vara lägre motsvarande utdelningen man nu inte längre har rätt till
Grymt svar! Tyvärr så verkar många inte vilja lära oss "okunniga" utan vill att vi ska hålla oss utanför börsen. Men får man inte lära sig så kan man ju aldrig bli "rik".
Citera
2016-03-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Tyvärr så verkar många inte vilja lära oss "okunniga" utan vill att vi ska hålla oss utanför börsen. Men får man inte lära sig så kan man ju aldrig bli "rik".
Du får ju svar i alla dina jävla trådar som du startar så kom inte och klaga på att ingen vill hjälpa dig.

Ditt problem är att följande:

1. Du frågar saker som du kan googla dig till svaret på eller använt flashbacks sökfunktion
2. Du läser/förstår oftast inte svaren du får och frågar därför samma sak igen
3. Du använder inte Tråden för Nybörjarfrågor som är till just för sådana som dig

Resultatet blir mängder av trådar där du frågar något grundläggande som du lika gärna kunnat googla svaret på. Näst gång du har en fråga: Googla. Hittar du inte svaret där: Använd flashbacks sökfunktion. Hittar du inget svar där heller: Använd nybörjar-tråden.
Citera
2016-03-15, 15:15
Medlem
svinsurs avatar
Hej, har en fråga. Vet att denna snubbe är en skämt och detta är ett exempel, men hur går detta till:
https://www.youtube.com/watch?v=1mtpbBcMIRQ

Han lägger in 40 000 typ. Och minsta rörelser hoppar mellan 160dollar och 320dollar vinst eller förlust, sådana små rörelser skapar så mycket pengar, hur?

Han tradar EURUSD, är de några kontrakt eller hur går de till med sådana små rörelser? Sätter jag in 40 000 i en aktie som typ ligger på 450 kr så är till 451 så är det typ 100 kr vinst bara, och han gör tusentals på mindre rörelser?
Citera
2016-03-16, 21:24
Medlem
Hur fungerar certifikat? Om vi kollar på t.ex. Bull olja x10 vad är det som gör så att det faktiskt följer oljeindex? Är det att de som köper och säljer själva kollar på oljepriset och sätter pris efter det?

Och varför finns bara certifikaten under en kortare period? Hur länge ska man behålla värdepappret?
Citera
2016-03-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VHSspelaren
Hur fungerar certifikat? Om vi kollar på t.ex. Bull olja x10 vad är det som gör så att det faktiskt följer oljeindex? Är det att de som köper och säljer själva kollar på oljepriset och sätter pris efter det?

Och varför finns bara certifikaten under en kortare period? Hur länge ska man behålla värdepappret?

Emittenten som utfärdar certifikatet ställer köp- och säljkurser så att det följer underliggande korrekt. Certifikat med hävstång har en urholkningseffekt som gör att värdet går mot noll. Ju högre hävstång, desto snabbare kommer detta ske. Jag anser att man inte ska handla med x10 alls, men om man ändå vill göra det så ska man inte hålla det längre än intradag (p.g.a. urholkningen)
Citera
2016-03-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svinsur
Hej, har en fråga. Vet att denna snubbe är en skämt och detta är ett exempel, men hur går detta till:
https://www.youtube.com/watch?v=1mtpbBcMIRQ

Han lägger in 40 000 typ. Och minsta rörelser hoppar mellan 160dollar och 320dollar vinst eller förlust, sådana små rörelser skapar så mycket pengar, hur?

Han tradar EURUSD, är de några kontrakt eller hur går de till med sådana små rörelser? Sätter jag in 40 000 i en aktie som typ ligger på 450 kr så är till 451 så är det typ 100 kr vinst bara, och han gör tusentals på mindre rörelser?

Verkar vara CFD han handlar med.
Citera
2016-03-16, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Emittenten som utfärdar certifikatet ställer köp- och säljkurser så att det följer underliggande korrekt. Certifikat med hävstång har en urholkningseffekt som gör att värdet går mot noll. Ju högre hävstång, desto snabbare kommer detta ske. Jag anser att man inte ska handla med x10 alls, men om man ändå vill göra det så ska man inte hålla det längre än intradag (p.g.a. urholkningen)
Tack för svar, men kan du berätta lite om dem här urholkningen. Jag förstår inte riktigt vad som händer, och varför.

Märkte nyss en sak. Köpte bull olja x10 ava 5 bara för skojs skull. Ville få lite känsla för hur det fungerar. Oljan landade på 2,2% idag, men certifikatet gick plus 45%. Det är ju *20. Är det här den "dagliga" hävarmen kommer in?
Senast redigerad av VHSspelaren 2016-03-16 kl. 23:35.
Citera
2016-03-17, 12:41
Medlem
Citat:
Tack för svar, men kan du berätta lite om dem här urholkningen. Jag förstår inte riktigt vad som händer, och varför.

Märkte nyss en sak. Köpte bull olja x10 ava 5 bara för skojs skull. Ville få lite känsla för hur det fungerar. Oljan landade på 2,2% idag, men certifikatet gick plus 45%. Det är ju *20. Är det här den "dagliga" hävarmen kommer in?

Det kan vara för att market makern satt och sov eller så vart marknaden för illikvid vilket medför att priserna mellan köp och sälj är stora. Det kan också vara som så att senast avslut var när oljan stod i +4,5% för att sedan gå ner till +2,2%.
Citera
2016-03-17, 14:27
Medlem
Citat:

Om du har 10 x hävstång och aktien går från 100 till 95 (ner 5%), så har du tappat 50% Om aktien nästa dag går tillbaka till 100 (ungefär 5% upp igen) så har du 50 x 1,5 = 75.

Aktien står i samma pris som när du köpte men du är 25% fattigare.
Citera
2016-03-18, 09:07
Medlem
Är det rimligt att satsa på att tjäna 500kr på daytrading per dag om man har 100k start kapital?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in