• 1
  • 2
2015-01-27, 20:16
Medlem
80% av bidragsdelen anses vara inkomst i bostadsbidragsberäkningen.
Citera
2016-01-04, 15:26
Medlem
Tiggeroos avatar
Är det någon som vet exakt vad som räknas som inkomst och inte när man ska ansöka om bostadsbidrag? Endast bidragsdelen från CSN förstår jag, men sen är det många som säger att det bara är 80% av bidragsdelen som räknas som inkomst? Försäkringskassans hemsida är inte till någon hjälp heller, plus att man inte kan räkna ut preliminärt bostadsbidrag för studenter då sidan inte finns

Alltså, om jag får 2,816kr i bidrag + fullt lån, fyller man då i 2,816*10 (antalet månader man får CSN), eller 2,252 (80%)*10? Alltså en årsinkomst på antingen 28,160 eller 22,528?
Citera
2016-01-04, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiggeroo
Är det någon som vet exakt vad som räknas som inkomst och inte när man ska ansöka om bostadsbidrag? Endast bidragsdelen från CSN förstår jag, men sen är det många som säger att det bara är 80% av bidragsdelen som räknas som inkomst? Försäkringskassans hemsida är inte till någon hjälp heller, plus att man inte kan räkna ut preliminärt bostadsbidrag för studenter då sidan inte finns

Alltså, om jag får 2,816kr i bidrag + fullt lån, fyller man då i 2,816*10 (antalet månader man får CSN), eller 2,252 (80%)*10? Alltså en årsinkomst på antingen 28,160 eller 22,528?

Det är endast bidragsdelen och Försäkringskassan räknar med 80% av det. När du ansöker ska du dock skriva in hela summan, dvs 100% av bidragsdelen, och Försäkringskassan kommer sedan att dra av 20% när de beräknar ditt bostadsbidrag.

Kopierar av svaret på en liknande fråga från Försäkringskassans facebooksida: "Nej, du skriver då 35 000 kronor, alltså 100%, vi räknar sedan bort 20% när vi handlägger ditt ärende."
Citera
2016-03-15, 08:58
Medlem
Realisten73s avatar
Bostadsbidraget är baserat på den inkomst och hyra som du skrev när du skickade in din ansökan.
Är ni fler i hushållet blir även bidraget högre.

Högsta bostadsbidraget är inte som nån skrev 1300 kronor. Det är 3300 kronor som är max. För att att få ut maxbeloppet krävs att ni är minst 4 st i familjen och att en av de vuxna saknar inkomst.

Läs gärna på lite innan ni skriver ut felaktig fakta. Hur svårt kan det vara att kika på deras hemsida liksom?
Citera
2016-03-15, 14:31
Medlem
Hej realisten, det kan inte stämma. Vi är två vuxna varav en studerar och en föräldrarledig. Två barn. Hyra på 4970 och vi får 3700 kronor per månad.
Citera
2016-03-16, 17:11
Medlem
Maxbeloppet är en bit över 4000 i månaden
Citera
2016-03-16, 21:24
Medlem
Många diskuterar angående förmögenhet. Jag har hört att om man har över 180.000kr så kan man inte få bidrag. Men är det samma sak med saker man äger? T ex. fastighetsägare, bostadsrättsägare, gills deras "hus/lgh" in i förmögenheten?

Någon som vet hur det fungerar?
Citera
2016-03-17, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrippleGreenX
Hej!

jag är en student, jag undrar hur mycket får man i bostadsbidrag från försäkringskassan?

Är 22 år gammal.

Jag råder dig att inte söka bostadsbidrag för det är lätt att bli återbetalningsskyldig om du tex jobbar extra under sommaren eller liknande. Tänk på att det är årets slutliga deklaration som ligger till grund för om du blir återbetalningsskyldig eller inte. Söker man alltså bostadsbidrag i januari och börjar studera i januari så är det uppgifterna som man då har givit in till Försäkringskassan som gäller. Alltså kan man inte ta ett jobb eller något annat under året eftersom den slutgiltiga deklarationen då ändras, man tjänar alltså mer än vad man i januari uppgivit till Försäkringskassan.

Det är därför så förbannat många blir återbetalningsskyldiga. Ändrad inkomst förändrar inte det faktumet trots att man anmäler i tid, det innebär bara att en handläggare gör en ny uträkning och sen avbryter dina utbetalningar, så att du inte ska bli återbetalningsskyldig på högre belopp om utbetalningarna hade fortsatt.

Har själv haft dispyter med FK och fick tillslut eftergift, dvs att jag slapp betala men det var ingen rolig process och anledningen till eftergift var att jag hade haft försörjningsstöd under en närliggande period när jag hade bostadsbidrag.
Senast redigerad av kavalen2 2016-03-17 kl. 00:20.
Citera
2016-07-21, 15:05
Medlem
När man ska fylla i bidragsdelen från CSN är det då så mycket jag kommer få detta året ut? Jag ska inte lägga till nästa termin också?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in