2016-03-16, 14:14
Bannlyst
Hur kan folket på Ramlösa beteckna kolsyrat vatten som naturligt med gott samvete? Jag anser att det är språkligt suspekt och kände mig lurad av mannen i kiosken.

Naturligt implicerar ursprungskällan. Det vill säga vatten utan tillsatser.

Era tankar?
Citera
2016-03-16, 14:22
Medlem
Trams. Säg kolsyrat eller utan kolsyra nästa gång du köper vatten och lägg din energi på något annat
Citera
2016-03-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Hur kan folket på Ramlösa beteckna kolsyrat vatten som naturligt med gott samvete? Jag anser att det är språkligt suspekt och kände mig lurad av mannen i kiosken.

Era tankar?
Dom menar att själva vattnet är naturligt.
Citera
2016-03-16, 14:26
Bannlyst
Citat:

Era tankar?
Jag tror att du hade rätt och kiosken fel. Flaskorna ser ju ganska lika ut. Troligen tog han fel flaska. Eller så var det en ung person eller invandrare som inte visste skillnaden.

Om du vill ha icke-kolsyrat vatten på krogen så spänn ögonen i servitören och säg att du vill ha KRANVATTEN. Minns inte vilket av mina hemländer denna debatt skedde i men det har klargjorts att om en person vill ha ett glas gratis kranvatten på krogen så ska han också få det utan tjafs.
Möjligen är EU med på detta också.

Är det så att du tycker att just Ramlösas icke-kolsyrade vatten är överlägset kranvattten så säg bara, "jag tar Ramlösa utan bubblor tack". Det kan ingen människa missförstå.
Citera
2016-03-16, 14:29
Bannlyst
Jag beskyller såväl kioskmannen som Ramlösa. Båda är galna. Jag bad för fan om naturligt vatten. Öppnade den utan att tänka på saken och fick kolsyrat.

Nu var diskussionen om detta är något som faktiskt kan språkligt motiveras. Jag anser att det är vansinne.
Citera
2016-03-16, 14:42
Medlem
BewilderedHulders avatar
Ett solklart fall av falsk marknadsföring
Har inte hört talas om att kolsyrebubblande bäckar och källor förekommer i naturen.
Citera
2016-03-16, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Ett solklart fall av falsk marknadsföring
Har inte hört talas om att kolsyrebubblande bäckar och källor förekommer i naturen.

Tack! En frisk människa på Flashback. Det var något nytt för mig också... Idioter.
Citera
2016-03-16, 14:48
Medlem
Citat:
Jag beskyller såväl kioskmannen som Ramlösa. Båda är galna. Jag bad för fan om naturligt vatten. Öppnade den utan att tänka på saken och fick kolsyrat.

Nu var diskussionen om detta är något som faktiskt kan språkligt motiveras. Jag anser att det är vansinne.

Naturligt vatten är ju en definitionsfråga. Vill du inte ha kolsyrat vatten så får du be om vatten utan kolsyra. Finns förövrigt Ramlösa buteljvatten i varianter med mindre kolsyra eller helt utan kolsyra men alla affärer/restauranger har inte denna sort.
http://ramlosa.se/vara-smaker/
Citera
2016-03-16, 14:54
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Tack! En frisk människa på Flashback. Det var något nytt för mig också... Idioter.

Inte alls idiotisk!
I ett kulturlöst land så köper du din identitet och klasstillhörighet i form av märken.
Citera
2016-03-16, 15:33
Medlem
"Natvatten" är inte någon skyddad term.

Däremot finns "naturligt mineralvatten" och "källvatten". Utöver detta finns exempelvis "kolsyrat naturligt mineralvatten".

Om du vill undvika problem så säg tydligt att du inte vill ha vatten med kolsyra.
Citera
2016-03-16, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Om du vill undvika problem så säg tydligt att du inte vill ha vatten med kolsyra.

Man kan väl vända på det med att jag i själva verket hade begärt kolsyrat vatten om det var vad som önskades..
Citera
2016-03-16, 16:42
Medlem
Citat:
Man kan väl vända på det med att jag i själva verket hade begärt kolsyrat vatten om det var vad som önskades..
Så kan man göra. Eller så säger man okolsyrat om man vill ha okolsyrat, och kolsyrat om man vill ha kolsyrat.

Och om restaurangen inte helt saknar servicekänsla går det alldeles utmärkt att säga "Oj du förlåt, det var okolsyrat jag menade."

För övrigt behöver inte vatten vara kolsyrat för att innehålla kolsyra.
Senast redigerad av RulleRivare 2016-03-16 kl. 16:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in