2016-03-15, 22:24
Medlem
Är matte svårare numera? Jag har läst matte A och B i gymnasiet för tio år sedan. Kallas det ens för A och B numera? Jag har IG på bägge. Vad skiljer nu jämfört med förr? Behöver verkligen öva in det!
Citera
2016-03-15, 22:27
Bannlyst
Frågan är rätt allmän, det går absolut inte svara på , en del finner det lätt andra inte, en del har talang för spela instrument, andra inte. Men man kan komma långt om man anstränger sig i matematik. Det är faktiskt förvånande hur långt man kan komma utan att inte förstå så mycket teori faktiskt.
Citera
2016-03-15, 23:21
Medlem
Polyklorfenols avatar
Bara en gissning utifrån de ständigt sjunkande kunskapsnivåerna, men det lär knappast bli svårare.

Det jag lärde mig i högstadiet ser jag långt fram i gymnasiekurserna nu.
Citera
2016-03-16, 03:31
Medlem
Det beror på. Här på Flashback är det inte svårt, men i allmänhet verkar folk ha jävligt svårt för det.
Citera
2016-03-16, 08:31
Medlem
BNCs avatar
Jag förmodar att du pratar gymnasiematte.

Nej, kurserna heter inte A och B längre, utan 1, 2 osv. Med tillägg av en bokstav som talar om hur svår den är, så typ 1b, 2b osv. Vilket man läser beror på vilket program man läser på gymnasiet, och vissa högskoleutbildningar kräver att man läst de svårare varianterna för att få behörighet.

Jag har inte världens koll eftersom jag inte läst de nya, men vad jag förstått så ska b-varianterna vara ungefär motsvarande de gamla kurserna, a-varianterna något lättare och c-varianterna något svårare.

Systemet är en smula ologiskt om man inte är insatt, men så är det.
Citera
2016-03-16, 09:05
Medlem
Matte är inte svårt om man följer planeringen och gör det man ska. Idag så finns dessutom videolektioner m.m på nätet (som förövrigt är väldigt bra) så man kan alltid få hjälp när det går trögt. Folk uppfattar matematik som svårt därför att ämnet till skillnad från de flesta andra innebär att man faktiskt måste lära sig något. Alltså det man lärde sig i matematik 1 är relevant för matematik 2.

Det finns i dagsläget Matte 1 a/b/c, 2 a/b/c 3 b/c, 4 och 5.

A-inriktningen är för yrkesprogrammen, enklare nivå
B-inriktningen är för "vanliga program", så som t.ex samhälls och medelsvår
C-inriktningen är för teknik och natur som är den svåraste inriktningen t.ex ingenjörsutbildning

Det man i huvudsak har gjort är att "flytta ned" många av momenten ett steg. Matte 3c mostvarar t.ex Matte D och Matte 4 motsvarar Matte E osv.
Citera
2016-03-16, 12:49
Medlem
Matte kan vara lite bökigt innan man får ett grepp på hur man ska ta sig an problem. Matte kan också vara tråkigt för väldigt många och därför anses som svårare än vad det faktiskt är. Jag själv var riktigt kass på matte under gymnasietiden (klarade inte matte B) men läser nu Civilingenjör och gör hyfsat ifrån mig i mattekurserna.

Jag har fått gått den hårda vägen med otroligt mycket blod, svett och tårar. Det har blivit många omtentor (fram till universitetet) och det har blivit många timmars nötande framför youtube.

Men det går. Låt aldrig matte stoppa dig från att läsa en utbildning. Du behöver inte bli bäst på det utan du behöver bara komma igenom det och det vågar jag påstå att dom flesta friska personer kan med lite vilja och jävlar anamma.
Citera
2016-03-16, 13:26
Medlem
Jag tror faktiskt att många tycker att det är svårt för att dom ej har intresse för det. Jag har haft lätt för matten, och det tror jag endast är för att jag tycker det är kul och intressant. Jag ser mig knappast som något geni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in