Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-16, 11:00
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Så kasich och cruz är kvar för att stoppa Trump? Helt meningslöst. Trump får nomineringen. Kasich skall först hämta in Cruz (som inte får röster i mer sekulariserade stater som new york och cal.) under tiden samlar Trump fler röster.
Vad vann Marco på att vara kvar? Han lär ju vara körd politiskt. Borgmästare i Miami kanske? Men kan Kasich fiska efter en vp post?
Kasich tror antingen att han kan positionera sig som etablissemangets hopp vid ett brokered convention, eller, mindre troligt, använda sina insamlade delegater för att handla till sig posten som secretary of the treasury.

Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Exakt. Trump är faktiskt den kandidat som har bredast stöd i olika kretsar och bland alla samhällsklasser. Det visar att det är idéerna och etablissemangskritiken från Trump som folk tar fasta på.
Ungefär hälften av alla försök till slutsatser här bygger på en felaktig premiss, nämligen att stängda republikanska primärval är representativa för befolkningen i stort.

Bland college grads generellt ligger Trumps fav/unfav på 29/66, svagast av alla kandidater såväl republikaner och demokrater.

80% av college grads röstar i presidentvalet, medan knappt 40% bland ett av Trumps starkare grupper, highschool dropouts.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

Finns ingen chans i helvetet att Hillary vinner valet. Kolla bara hur riggat valet är: Trump hade hela 16-17 andra kandidater att tävla mot, och nu under primärvalen har han haft en handfull andra kandidater att kämpa mot, och de kräver fortfarande att han skall vinna minst 50% av delegaterna (om det hade varit rättvist, borde man ha delat upp vinstkraven för delegaterna efter hur många kandidater det är som är med och slåss om dem). Hillary å andra sidan, hade bara 4-5 kandidater att tävla mot till en början, och nu i primärvalen har det endast varit mellan henne och Bernie. Inte bara det att Trump får kämpa mot 3 gånger fler kandidater än Hillary, utan han har även fått tävla mot alla möjliga raser och etniciteter, medan Hillary bara hade vita män att tävla mot. Och som vi alla vet hatar ju vänstern just vita män, så det har helt klart varit easy mode för Hillary, medan Trump fick köra på very hardest, om man nu kan använda sig av TV-spelsterminologi i detta sammanhang.

Du verkar helt ha missat att det splittrade republikanska fältet jobbat i Trumps favör. Hade han ställts mot en enda stark motkandidat hade han kunnat utmanövreras mycket lättare. Nu har anti-Trumprösterna spritts ut på allt för många andra kandidater, och många anti-trumpröster har gått förlorade pga delegaternas fördelning och state thresholds.
2016-03-16, 11:01
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Så kasich och cruz är kvar för att stoppa Trump? Helt meningslöst. Trump får nomineringen. Kasich skall först hämta in Cruz (som inte får röster i mer sekulariserade stater som new york och cal.) under tiden samlar Trump fler röster.
Vad vann Marco på att vara kvar? Han lär ju vara körd politiskt. Borgmästare i Miami kanske? Men kan Kasich fiska efter en vp post?

Ju fler delegater andra kandidater kan suga upp innan de hoppar ju bättre för etablissemanget. De är ju inte säkert att alla som skulle tänkas rösta på Rubio skulle hoppa över till Cruz t.ex. Men delegaterna som Rubio fått får väl välja fritt vem man skall stödja på konventet nu när han hoppat av som jag förstått de.

Och då lär partipiskan vina så de kan tänkas rösta rätt.
2016-03-16, 11:09
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Jodå, det är det visst. Kolla bara på t.ex. britter, där har du ett ett vitt folk som är till och med snobbigare än svenskar! Britter är så snobbiga att deras dialekt av engelska till och med låter som en pompös bög som får all sin mat servererad av en butler.

Det finns för övrigt endast två amerikaner generellt och två New Yorkare i synnherhet, som har kallats "teflon Don":

https://en.wikipedia.org/wiki/File:John_Gotti.jpg

Och nu även Donald Trump. "The Don" är liksom det ultimata mafiososmeknamnet efter Gudfadernfilmerna. Trump till och med bryter som en italiensk maffiaboss numera (han lät inte alls lika mycket som en siciliansk blatte på 1980-talet kan jag säga dig; kolla gamla intervjuer!), och Trump använder standard Goodfellasvokabulär också idag ("they're bringing heat on me", "wise guys", "tough guy", osv).
Vad har engelskt överklassbeteende med svensk jantelagsfärgad bonnighet att göra? Är bara ytterligare två delar i en jävla massa beteendekulturer som finns att tillgå för den vita europeiska mannen. Skulle lika gärna kunna hävda att Trump följer den engelska Cockney-kulturens tradition av frispråkig uppkäftighet.
Citat:
Jag vågar påstå att amerikansk kultur mer eller mindre faktiskt är äkta blattekultur. Bortsett från att den genomsnittliga vita amerikanen är något ljusare än valfri syrian, vad är skillnaden, ärligt talat? Båda rådiggar kristendomen, pengar, iGnorans och använder "nakno emoch" och "motherfucker" i var och varannan mening.

Trump är en überblatte, tro inget annat!
Trump är av tysk köpmannabörd och har en typiskt amerikansk vinnarmentalitet. Blattekultur är machohjärndöd stöddighet blandat med lite förortsmytomani. Båda kulturerna kanske på ytan har liknande tendenser, men en utövare av det första gör knappast att han plötsligt tillhör det sistnämnda. Lite som att påstå att göteborgska hamnarbetare är blattar för att dom gillar att "tjöta".
2016-03-16, 11:43
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Donald Trump - the unifyer.

Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Trump ser ut att ta 75% av delegaterna i Illinois.

Tight som fan i Missouri. Lustigt nog är ställningen just nu att Cruz "tar" delstaten, men att Trump tar 2/3 av delegaterna (Cruz har fått en massa röster i distrikt 7, men Trump ser ut att ta de andra distrikten).

Hursomhelst, det är inget snack längre. Trump kommer att vinna det här. Det blev förvisso ingen knockout i den här ronden. Men motståndaren är rejält groggy och har helt tappat sin energi. Det behövs inte många ronder till, åsså har han dunkat ner honom i golvet så hårt att han aldrig kommer upp igen.

Du vet ju att jag har en gediget becksvart människosyn och jag har länge varit avvaktande till Trump även om jag från gång till annan har tyckt att han har verkat exakt rätt för uppgiften, nästan kusligt rätt. Jag har läst en eller annan bok av honom och han är en på djupet insiktsfull person, han har t o m självinsikt vilket många av hans belackare inte har klart för sig. Däremot har jag inte trott att han har varit tillskuren för den mångfacetterade rollen som politiker, en mångkamp i oräkneliga grenar som skiljer sig avsevärt från den affärsmannaroll där han normalt briljerar.

Men nu får jag hoppa på Trump-tåget jag med, trots att det är uppe i en farlig fart redan.

Trump är ju helt enkelt bara KROSSAREN utan förbehåll, störst, bäst och vackrast. Han går helt enkelt bara in i USA:s tredje folkrikaste delstat, och han gör det som en CHEF, och han tar den ifrån dess sittande senator.

Den som ställer sig på spåret när det här Trump-tåget rullar fram, den får skylla sig själv, bara. Nu har han momentum (som det inte heter, utan det heter rörelsemängd), nu tror jag precis som du att han kommer att ta majoritet och 1237 delegater på partikongressen av egen kraft. Nu vet också väljarna precis vad de får, och för var dag blir oklarheten lite mindre: Trump är en hård nationalist, en konservativ som också vet att konservatismen måste utvecklas och fungera i människors vardag, han har inte stagnerat och möglat fast i en fåtölj på någon country club som så många andra konservativa, men deras framtid är nu på museum. Han har en osviklig instinkt för rätt och fel, för människors eget ansvar samman med människors rätt till livsmöjligheter, och hur det måste balanseras mot statens och nationens rätt och möjligheter.

Jag lyfter på hatten för Donald Trump och de nya möjligheter till det bättre som han representerar, även för oss här i Sverige. Och jag håller kvar hatten i läge "upp" en liten stund för er som såg det här komma redan tidigare.
2016-03-16, 12:48
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Bland college grads generellt ligger Trumps fav/unfav på 29/66, svagast av alla kandidater såväl republikaner och demokrater.

80% av college grads röstar i presidentvalet, medan knappt 40% bland ett av Trumps starkare grupper, highschool dropouts.
Jag antar att det är stor skillnad mellan dem med examina i naturvetenskapliga och tekniska ämnen (förkortat STEM på engelska) och dem med examina i humaniora? Hans stöd bland dem med examina i naturvetenskapliga och tekniska ämnen torde vara stort.
2016-03-16, 13:16
Medlem
metalcorenightfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Jag antar att det är stor skillnad mellan dem med examina i naturvetenskapliga och tekniska ämnen (förkortat STEM på engelska) och dem med examina i humaniora? Hans stöd bland dem med examina i naturvetenskapliga och tekniska ämnen torde vara stort.
Knappast,
Jag är teknolog på ett av de största universiteteten här i Sverige och stödet för Trump kunde inte vara lägre.
Har även pratat med en utbytesstuden i min korridor som pluggar bioteknik och kommer från Kalifornien.
Hon säger att stödet för Trump är väldigt lågt bland teknologer, åtminstone i Kalifornien.
2016-03-16, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av metalcorenightfall
Knappast,
Jag är teknolog på ett av de största universiteteten här i Sverige och stödet för Trump kunde inte vara lägre.
Har även pratat med en utbytesstuden i min korridor som pluggar bioteknik och kommer från Kalifornien.
Hon säger att stödet för Trump är väldigt lågt bland teknologer, åtminstone i Kalifornien.
SU?
Massachusetts röstade för Trump
Hur definierar du "väldit lågt"?
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-03-16 kl. 13:27.
2016-03-16, 13:48
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metalcorenightfall
Knappast,

Fast det säger nog mer om hur isolerad du är än Trumps popularitet?
2016-03-16, 13:54
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antischemetischm
Jo men sen är ju alla teknologer aspergare och autister med specialintressen i teknik och nästan inget mer. Det är folk med kognitiva och sociala begränsningar, oavsett vad de försöker inbilla oss. Så vad de tycker är ointressant. Här krävs analytiker som kan se till helheten.

Jo, folket på Trumps rallyn framstår verkligen som "analytiker som kan se till helheten". Här har vi ett gäng raketforskare på ett rally:

http://www.salon.com/2015/11/23/donald_trumps_white_fascist_brigade_his_rallies_ar e_now_a_safe_space_for_racism/
2016-03-16, 13:54
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Visst är det hjärndöd retorik att sitta och skryta om hur lång man är och hur stor balle man har, men vad Trump gör här, är att han faktiskt talar mainstreamspråk; alltså det språket de flesta väljare tänker och förstår. Och tro det eller ej, så är det just kvinnor som bryr sig mest om just killens längd; en lång, storkukad och tjockhårig president med supersjälvförtroende går verkligen hem bland kvinnor. Så om något lockar Trump faktiskt kvinnliga väljare genom att kalla Rubio, "Little Marco" osv. Rätt kul dock att alla han har mobbat har han valt något med L: Low energy, Lyin' Ted, Little Marco Måste vara något symboliskt med bokstaven L

Eftersom Trump i både princip och praktik mer eller mindre är en vit blatte, vars supermanliga mentalitet går emot allt vad jantelagar och jämlikhet heter. Tycker du själv att Trump beter sig som en ödmjuk svennebanan, eller är han mer som gangstershit Bonanza? Trump mobbar sönder och bitchslappar hans motståndare. Inget presidentval har någonsin sett ut som en wrestlingmatch Men nu under Trump är det värsta fajterna, både verbala sådana i debatterna och på Trumprallies Underbart! Jag älskar det.
Ja, även “left”, “looser”, “last” och “lady” börjar ju på »L«. Att han måste vara aggressiv och »håna sina motståndare som fjortisar för deras obryddhet om verkligheten« för att parafrasera baggebo1 förstår jag, men jag tycker ändå han går till överdrift – men visst: Om han vinner på att bete sig som Nelson Muntz i TV-serien The Simpsons så bör han väl fortsätta med det. Får mig att tänka på denna diskussion:

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Gillar Tinos offensiva strategi, precis som jag alltid gillat SD:are med offensiv attityd (Söder, Kasselstrand). Kan dock inte låta bli att notera att många av dem som alltid snackat skit om offensiva sverigedemokrater nu hyllar Tino. Det finns en rasism som säger att invandrare alltid har rätt att gå längre än svenskar, att de mycket senare (eller aldrig) går över olika imaginära gränser som svenska debattörer måste ta hänsyn till. Den rasismen är vanlig bland "etablissemangskritiker". Den är vanlig i den här tråden. Den är vidrig.

Extra vidrigt är att samma kommentatorer senare kan skriva saker som att "vi behöver invandrare som säger emot eftersom svenskar är så fega".

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Vad det handlar om är att svenskar är mycket solitära och konflikträdda. Det borde du, med ditt intresse av folksjälar , ha noterat. Det är inte det minsta "rasistiskt" att konstatera detta.

Paradoxalt kommer svensken ur detta perspektiv behöva bli betydligt mer "osvensk", och detta mycket snabbt, för att alls kunna överleva.

(Jag håller förstås med dig om att det är önskvärt)

Citat:
Fast jag tror du missförstår mig: Jag förnekar inte faktumet att svenskar är mer konflikträdda (det är inte rasistiskt). Jag ogillar faktumet att människor (även om de själva är konflikträdda) anser att det är mer ok med invandrad framfusighet än svensk framfusighet (det är rasistiskt). Jag vet att svenskar behöver bli mer osvenska, det är ju därför det är så farligt och sjukt att etablissemangskritiker själva håller tillbaka de egna.

Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Frågan är om vi bör bli mer osvenska eller om det är dags att vi kräver samma anständighet även bland invandrarna? Är inte våra imaginära gränser uttryck för sofistikerade debatt- och konfliktregler som enligt ett ickekulturrelativistisk synsätt är bättre än de varmblodiga folkens primitiva framfusighet?

Är det någon justering av den svenska kulturen som behöver äga rum så är det att man i diskussioner viker sig för rationella, förnuftiga och vetenskapligt belagda argument (om man inte kan bemöta dem på samma premisser!). I en debatt som präglas av akademiska spelregler (detta var även hogerspoket inne på i sin rant) behövs varken högljudda uppläxningar eller nävar som slår i bordsskivor.

Citat:
Fast du pratar ju som om vi levde i nån sort "Fylke" där judiska extremister, kommunister, feminister och andra hatmånglare inte existerade utan där det satt fem gubbar med pipa och diskuterade över en konjak. Glöm det. Tino är extremt ickerelativistisk, extremt akademisk. Han är ett föredöme debattmässigt eftersom det bara är fakta som är intressant för honom. Men han inser att de här svinen nås inte genom "försiktigt framläggande av fakta som sedan prövas av motparten" utan han vet att det är politiska extremister han har att göra med. Han inser att man ska håna dem som fjortisar för deras obryddhet om verkligheten, han vet att man ska kalla dem lögnare om de medvetet ljuger.

I hundra år har konservativa fortsatt med metoden "bemöt hatisk extremism med sunt förnuft och nyans", i hundra år har konservativa fått backa. Den konservativa metoden är död. Vi måste inse att vi har att göra med folkmördare, extremister, kommunister. De här människorna ska inte bemötas "som vi själva vill bli bemötta", de ska bemötas så som de via sitt agerande visar att de förtjänar att bli bemötta.

När de här extremisterna har rensats bort från offentligheten kan vi återgå till den sofistikerade debatt både du och jag föredrar.

Nu tycker jag förvisso inte att kuk- och längddiskussioner räknas som »att håna sina motståndare som fjortisar för deras obryddhet om verkligheten«, fast nu beter han sig förvisso inte så illa och det är som sagt begränsat till konkurrerande kandidater. Träddödarmedia och politiskt korrekta gastar ju på om att han är en dödsknarkarnazist samt hånar och smutskastar hans väljare med alla möjliga medel (se mrtowlies inlägg ovanför mitt).
Senast redigerad av NixYO 2016-03-16 kl. 14:05.
2016-03-16, 14:15
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jo, folket på Trumps rallyn framstår verkligen som "analytiker som kan se till helheten". Här har vi ett gäng raketforskare på ett rally:

http://www.salon.com/2015/11/23/donald_trumps_white_fascist_brigade_his_rallies_ar e_now_a_safe_space_for_racism/

Du tycker negrerna som går på Trumps möten för att slåss är bättre "analytiker" säger du?
2016-03-16, 14:22
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Den uppdelningen finns inte. Det som däremot är tydligt är ju högre utbildning desto lägre stöd har Trump. Bland de som är post college grad är stödet ännu lägre.

Samtidigt ökar sannolikheten att en individ verkligen röstar i presidentvalet ju högre utbildning denne har. De som inte gick färdigt high school brukar ligga runt 40% valdeltagande, medan post grads ligger över 80%.

I exit polls har ca 40% av de röstande angivit sig ha college degree.

Om Trump ska ha en chans mot Hillary måste han se till att den marginaliserade gruppen som han har störst stöd hos verkligen går till vallokalen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in