2016-03-15, 14:17
  #124741
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har också gjort en tillbakablick - men via FUP. I ändamål att titta på Lisa själv och kunde snarare se en mycket levnadsglad tjej vars vänner är helt förvånade över försvinnandet och pratar om att hon måste vara bortrövad. Vännerna pratar om Lisa i levnadsglada termer och Lisas syster beskriver glädjen över sommarjobbet:

Utöver detta kan man snarare ana en annan sak som också talar för framförhållning.
Min tillbakablick:
Det är tveklöst den sammantagna bilden av Lisa som hennes vänner och familj samstämmigt ger. Ett förhållande som varar 1,5 år är att anse som ett långt förhållande i Lisas ålder. Något som tyder på att Lisa skulle varit suicidal framkommer definitivt inte. Det framgår tydligt att Lisas död har blivit uträttad av " annan person". I klartext i domen kan man utläsa att hon mördades. Sättet som hon mördades på är ur alla avseenden både grymt, sexualsadistiskt och ovanligt. Med dessa underlag så borde det klart framstå för alla att Lisa inte tog sitt eget liv. Påstår och tror man det så är man långt ifrån verklighetsförankrad. Det är helt sjukt att bara insinuera något i den vägen. Att dessutom skriva det på ett forum tyder på enormt dåligt omdöme och på total avsaknad av förankring i verkligheten. Tror inte en sekund på att Hurtig har tänkt tanken på att lansera det här scenariot. Intressant blir det att få ta del av Hurtigs framställan till HD. Jag kan inte ens gissa på vad han kommer att lansera som ska tala för NB.
För alla med normal förankring i verkligheten och med förmåga att ta till sig den information som vi har tillgång till så är det 100% klarlagt att NB mördade Lisa Holm. Det är inte bara vi lekmän som förstår det utan även två domstolar och en stor samlad expertis som har uttalat sig i media.
2016-03-15, 14:39
  #124742
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du slår huvet på spiken - fast det nog inte är din avsikt med användandet av ordet "tur".
"Tur" att han fick ett infall och hittade detta i mörkret just där polis inte hittat dessa i dagsljus.
Att Polis inte hittade örhänget i första letandet behöver absolut inte betyda att det inte låg där. Du vet naturligtvis inte hur noggrant man letade i första skedet. Att i dagsljus hitta ett pyttelitet örhänge på ett golv belagt med massor av bråte är inte självklart. I mörker med ficklampa så glimmar örhänget till av ljuskällan.
Att överhuvudtaget ifrågasätta detta med Lisas örhängen respektive hål i öronen är i allra högsta grad att fokusera på oväsentligheter och att inte se de faktiska omständigheterna.
2016-03-15, 15:16
  #124743
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hangontoyou
Tror inte en sekund på att Hurtig har tänkt tanken på att lansera det här scenariot. Intressant blir det att få ta del av Hurtigs framställan till HD. Jag kan inte ens gissa på vad han kommer att lansera som ska tala för NB.
För alla med normal förankring i verkligheten och med förmåga att ta till sig den information som vi har tillgång till så är det 100% klarlagt att NB mördade Lisa Holm. Det är inte bara vi lekmän som förstår det utan även två domstolar och en stor samlad expertis som har uttalat sig i media.
Absolut inte. Det vore juridiskt självmord. Utskämd för all tid och evighet.
Ger han sig på brorsan så får han stora besvär:
Skyddande av brottsling i form av brorsan har NB dementerat med bestämdhet i TR på IRs frågor. Det är väl det enda han fått till på hela tiden - total dementi att inte ha städat upp och skyddat.

AB är redan avskriven från utredningen då tejpbiten inte håller som argument. Ändarna kan inte sammanfogas med det som sitter runt Lisas huvud, men Hurtig och Olsson är säkert på NFC och försöker få till det.
Han har alibi, aktivitet på datorn, Adriana ratade AB rätt av vid konfrontation och gällande skyddande av brottsling så verkar NB ha tappat bort sin mördande bror efter på vägen (Det är inte två personer som iakttas komma körande NBs bil från Martorp..).

Ja, han har väl allt som inte talar för mördare vilket dock NB gör - ihop med sin tants DNA som kröner det hela.
__________________
Senast redigerad av develi 2016-03-15 kl. 15:56.
2016-03-15, 15:20
  #124744
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Absolut inte. Det vore juridiskt självmord. Utskämd för all tid och evighet.
Ger han sig på brorsan så får han stora besvär:
Skyddande av brottsling i form av brorsan har NB dementerat med bestämdhet i TR på IRs frågor.
Han är redan avskriven från utredningen då tejpbiten inte håller som argument. Ändarna kan inte sammanfogas med det som sitter runt Lisas huvud, men Hurtig och Olsson är säkert på NFC och försöker få till det.
Han har alibi, aktivitet på datorn, Adriana ratade AB rätt av vid konfrontation och gällande skyddande av brottsling så verkar NB ha tappat bort så mördande bror efter på vägen (Det är inte två personer som iakttas komma körande NBs bil från Martorp..).

Ja, han har väl allt som inte talar för mördare vilket dock NB gör - ihop med sin tants DNA som kröner det hela.
Det vore juridiskt självmord, utskämd för all tid och evighet, att hävda något annat än klienten. Därför kunde inte IR hävda något scenario där NB plockade ner kroppen, han hade aldrig sett Lisa. Men eftersom advokat Hurtig antyder att så har skett har NB sannolikt förklarat något som IR aldrig fick höra.
__________________
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-03-15 kl. 15:25.
2016-03-15, 15:26
  #124745
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det vore juridiskt självmord, utskämd för all tid och evighet, att hävda något annat än klienten. Därför kunde inte IR hävda något scenario där NB plockade ner kroppen, han hade aldrig sett henne. Men eftersom advokat Hurtig antyder att så har skett har NB sannolikt förklarat något som IR aldrig fick höra.
Ja, absolut. I din värld. Men Hurtig kommer inte dra den rövarhistorien och föra den vidare. Han kommer mer troligt sätta sig och ha ett pedagogiskt samtal med NB om att man kan bara inte sjunga en truddilutt och sen blir det så bra, så bra...
Klapp, klapp på huvudet efter 10 månader.
Han kommer få förklara att han inte med en enkel fråga kan ändra ett obduktionsprotokoll som visar att Lisa mördats.

NB vore lika lite trovärdig i ett sådant skede som Irina med sina nya versioner.
NBs version vore inte direkt prejudicerande heller..
2016-03-15, 15:37
  #124746
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, absolut. I din värld. Men Hurtig kommer inte dra den rövarhistorien och föra den vidare. Han kommer mer troligt sätta sig och ha ett pedagogiskt samtal med NB om att man kan bara inte sjunga en truddilutt och sen blir det så bra, så bra...
Klapp, klapp på huvudet efter 10 månader.
Han kommer få förklara att han inte med en enkel fråga kan ändra ett obduktionsprotokoll som visar att Lisa mördats.

NB vore lika lite trovärdig i ett sådant skede som Irina med sina nya versioner.
NBs version vore inte direkt prejudicerande heller..
Och om NB vidhåller sin version efter det förtroliga samtalet, ska advokat Hurtig hitta på något annat än vad klienten påstår? I så fall är advokat Hurtig inte advokat Hurtig längre, han är herr Hurtig.
2016-03-15, 15:48
  #124747
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och om NB vidhåller sin version efter det förtroliga samtalet, ska advokat Hurtig hitta på något annat än vad klienten påstår? I så fall är advokat Hurtig inte advokat Hurtig längre, han är herr Hurtig.
Om NB kommer med nåt så korkat och som absolut inte överensstämmer med erfarna rättsläkares utlåtande gällande dödssätt - så kommer Hurtig mer troligt att berätta exakt det samma för NB som jag berättar för dig: det funkar inte att ändra utlåtande med en enkel fråga och tro att det justeras från mord till självmord.

Ska han vidfasthålla denna osannolika variant så torde nog advokat Hurtig säga att han tyvärr inte hjälpa honom mer än förmedla dumheterna och möjligen efterlysa ett RPU för att han har "varit allmänt galen i våra ögon" iom denna rövarhistoria.

Trovärdig för den skull? Not.

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4744729-dna-sparen-i-fokus-for-bilevicius-advokat
2016-03-15, 16:59
  #124748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det vore juridiskt självmord, utskämd för all tid och evighet, att hävda något annat än klienten. Därför kunde inte IR hävda något scenario där NB plockade ner kroppen, han hade aldrig sett Lisa. Men eftersom advokat Hurtig antyder att så har skett har NB sannolikt förklarat något som IR aldrig fick höra.

Hur mycket gör advokaten bort sig om han går emot försvarets egen sakkunnige MOF?
2016-03-15, 18:54
  #124749
Medlem
Den 11 juni var detta ett prioriterat ärende och DNA-svar förväntades inom 24 h.
https://www.youtube.com/watch?v=G3vrD_GucGI

Hur det blev dvs hur länge det dröjde innan (passande) svar inkom, vet vi nu i efterhand.
Så när upphörde Lisa Holmfallet att vara prioriterat? Någon som vet?

Presstalesmannen svarar också lite märkligt på reporterns fråga om MP:s insats:
"vi är tacksamma för alla som hjälper till" Vilka "alla"? Nu vet vi det också: med "alla" menas också Gruppen Vän till familjen (versaler från fupen) dvs militären.
2016-03-15, 19:22
  #124750
Moderator
blomvattnares avatar
Tjafsande raderat.

/Mod
2016-03-15, 19:23
  #124751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så förstår jag också det, NB vidhåller att han aldrig ens sett Lisa. Den stora pedagogiska uppgiften som Hurtig har framför sig är nog att övertyga NB om att ändra den uppgiften. Jag tror inte att NB gör det.

Får han inte NB att börja prata kan inte jag se
att Hurtig har något som helst att jobba på.

Jag tror inte att vi kommer att få se dom i HD.
Frågan är väl också om det massiva mediala intresset kan
påverka HD, jag vet inte.
2016-03-15, 19:40
  #124752
Bannlyst
,

Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Mitt fetande. Vad är sannnigen? Ingen här vet det, det är jag ganska säker på, varken jag eller du eller någon annan. Inte ens åklagaren.
Det här inlägget visar enbart på att antingen har du inte läst och förstått Fup och två domar i fallet. Det juridiska språket måste man kunna utläsa och förstå. Du anser dig veta bättre än två domstolar och flera juridiskt utbildade personer som har uttalat sig om både Fup och två domar. Tycker du inte att det talar en aning mot dig.
NB är dömd i två domstolar till livstid för mordet på Lisa Holm. Trots det så hävdar du att ingen här vet. Vad menar du? Polis, utredare och domstolar har inget intresse av att döma oskyldiga. Att sedan du saknar förmåga att tillgodogöra dig Fup och två domar får enbart tillskrivas din bristande fattningsförmåga utifrån det sammantagna materialet som vi har tillgång till.
Är din uppfattning att NB får pt? Är det befogat? Det vore intressant om du med egna ord redovisar vad som är sanning för dig i det här fallet. Att enbart ifrågasätta är aldrig en framgångsfaktor.
__________________
Senast redigerad av Hangontoyou 2016-03-15 kl. 20:16. Anledning: Korr

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in