2016-03-14, 21:15
Medlem
Svartmuskigs avatar
Har ett lite enklare problem (Matte 2b) som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.
Bild: http://i.snag.gy/7dCXt.jpg

b) och c).

All hjälp uppskattas.
Citera
2016-03-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmuskig
Har ett lite enklare problem (Matte 2b) som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.
Bild: http://i.snag.gy/7dCXt.jpg

b) och c).

All hjälp uppskattas.
Vad har du fått för ekvationssystem (uppgift a)?
Det är bäst att kolla att det är korrekt innan vi löser det.
Citera
2016-03-15, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Antag att vi har ett lokalt maximum till funktionen f i x = a och att derivatan av f är definierad där.

Att f har lokalt max i x = 0 innebär att det finns δ > 0 så att om a - δ < x < a så gäller f(x) ≤ f(a). Detta gör att f(x) - f(a) ≤ 0 och x - a ≤ 0 varför (f(x) - f(a))/(x - a) ≥ 0. Eftersom derivatan av f är definierad i x = a kan vi låta x → a varvid vi får f´(a-) ≥ 0.

På samma sätt kan vi närma oss a från höger och få f´(a+) ≤ 0.

Olikheterna f´(a-) ≥ 0 och f´(a+) ≤ 0 ger tillsammans f´(a) = 0.

Alltså, om f(a) har ett lokat max i x = a och f´(a) är definierad som gäller f´(a) = 0.

Vilken nivå ligger den "härledningen" på? I min bok finns något liknande... Tack för svaret, mycket givande.
Citera
2016-03-15, 06:28
Medlem
Hur pass mycket ska man förlita sig på deriveringsreglerna? Bör man härleda dem i varje steg eller räcker det med att ha gjort det en gång och förstått? Samma sak gäller andraderivatan.
Citera
2016-03-15, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vilken nivå ligger den "härledningen" på? I min bok finns något liknande... Tack för svaret, mycket givande.
Jag tror att jag såg den i första analyskursen på universitetet.
Citera
2016-03-15, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hur pass mycket ska man förlita sig på deriveringsreglerna? Bör man härleda dem i varje steg eller räcker det med att ha gjort det en gång och förstått? Samma sak gäller andraderivatan.
Självklart kan du förlita dig på deriveringsreglerna. Du behöver inte härleda dem varje gång. Men om de har villkor för giltighet (som t.ex. L'Hôpitals regel) måste du självklart känna till dessa.
Citera
2016-03-15, 08:18
Medlem
Citat:
Jag tror att jag såg den i första analyskursen på universitetet.

Kanske därför jag inte begriper.
Citera
2016-03-15, 08:19
Medlem
Citat:
Självklart kan du förlita dig på deriveringsreglerna. Du behöver inte härleda dem varje gång. Men om de har villkor för giltighet (som t.ex. L'Hôpitals regel) måste du självklart känna till dessa.

Jsg förstår varför de gäller och gar härlett dem mer än en gång
Citera
2016-03-15, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Ett tips är att rita upp kurvan.
- Något reellt upphöjt till ett jämnt tal är alltid positivt, exempelvis y^4, r^98786 där y,r reella.
- Absolutbelopp är alltid positiva.
- Du vet exempelvis att när x närmar sig ___ så kommer nämnaren att gå mot ___ medan täljaren är positiv vilket gör att funktionsvärdet går mot ____ från ____. Hur ser det ut från andra hållet?
- Studera när eventuella teckenbyten för funktionen kan ske.
- Studera asymptoter.

Wolfram ger dig facit: http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28x^2+-+|x%2B6|%29%2F%28x%2B3%29

mjo, men jag vill gärna veta varför jag deriverar fel har aldrig deriverat med ett absolutbelopp inblandat förut,

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=185415&size=full uppgiften igen.
Citera
2016-03-15, 13:21
Medlem
Pluggar på distans och har fått ett par uppgifter som jag har dålig koll på och vill lära mig, men är svårt när jag inte har någon att fråga. Boken ger mig inte tillräckligt med hjälp heller då den inte kan säga att jag tänker rätt, eller vägleda mig Vill höra med er som har bättre koll på detta så jag kan lära mig detta

a) Derivera y = x * cos x

y' = 1*cos x + x * -sin x

Det jag gjort ovan är enligt produktregeln, men är det korrekt? Och ska svaret vara endast detta? Eller ska man göra något mer?

b) Derivera y = (e^x)/(x)

Här är jag verkligen inte med alls, vad jag än gör på den här känns bara fel. Jag vill ju sätta X till 1 eftersom det väl ska bli det när jag deriverar? Men då blir det ju (e^1)/(1) som bara blir e?

Ser fram emot svar, givetvis delvis tack till en lösning, men stort tack till tydligt förklarande till hur och varför man kommer dit
Citera
2016-03-15, 13:47
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g4ban
Pluggar på distans och har fått ett par uppgifter som jag har dålig koll på och vill lära mig, men är svårt när jag inte har någon att fråga. Boken ger mig inte tillräckligt med hjälp heller då den inte kan säga att jag tänker rätt, eller vägleda mig Vill höra med er som har bättre koll på detta så jag kan lära mig detta

a) Derivera y = x * cos x

y' = 1*cos x + x * -sin x

Det jag gjort ovan är enligt produktregeln, men är det korrekt? Och ska svaret vara endast detta? Eller ska man göra något mer?

b) Derivera y = (e^x)/(x)

Här är jag verkligen inte med alls, vad jag än gör på den här känns bara fel. Jag vill ju sätta X till 1 eftersom det väl ska bli det när jag deriverar? Men då blir det ju (e^1)/(1) som bara blir e?

Ser fram emot svar, givetvis delvis tack till en lösning, men stort tack till tydligt förklarande till hur och varför man kommer dit

a) Stämmer!

b) Du har en kvot y = T/N, där täljaren T = e^x och nämnaren N = x.
Derivatan av kvoten är INTE y′ = T′/N′.

Slå upp kvotregeln i kursboken och gör ett nytt försök.
Citera
2016-03-15, 13:47
Bannlyst
Fått en riktigt mördarjobbig uppgift i en problemsamling

Sum[p (p - 1) Binomial[24, p], {p, 1, 24}]

Visst, jag kan fuska och slå in det i något datorprogram eller WolframAlpha men tanken är att man ska göra detta utan hjälpmedel. Att skriva upp alla summorna och addera dessa kan man förstås göra om man har mycket tid men risken för slarvfel är så pass stor att det inte känns lockande.

Kan jag på något sätt se något mönster? Det uppenbarligen inte en arimetrisk summa, inte heller det man kanske hade hoppats på en geometrisk summa så hur ska man göra här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in