Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-15, 12:28
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1s4n7hr0p3
men ojj när hölls den caucusen? igår? det va en caucus förstår jag eller?

Nu under förmiddagen.
2016-03-15, 12:30
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ben Carson som Vicepresident skulle ge Trump en del svarta röster. Frågan är hur många? De flesta africanamericans är ju lojala demokrater.

Han är väldigt soft spoken och kontrasterar Trump.
2016-03-15, 12:31
Medlem
MrSkargards avatar
Enbart tre av Sveriges riksdagsledamöter står öppet bakom Donald Trump och dessa tre tillhör naturligtvis Sverigedemokraterna: http://mobil.dn.se/nyheter/usa-valet/trump-chanslos-om-svenska-politiker-far-bestamma/
2016-03-15, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
WTA -> 9 delegater till Trump, av dagens 367 = 2.5%. Hurra! Hurra! Hurra!

det är nio mindre som behövs för att ta hem det! men fyfan är ni taggade idag eller?! asså det är ju mer spännande än superbowl med hästlängder! laddat med chips och choklad så det blir att frossa inför trumpan ikväll kommer inte kunna ta mig ur kontorsstolen efteråt lol!

asså missouri är religionsfanatiker så kan luta åt cruz där..få se hur mycket ben carsons endorsment påverkar! ohio hoppas jag inte sviker med att rösta på kasich..han röstade nafta förr och han är för TPP avtalet...reagan demokraterna lär ju inte rösta på han iaf...nej jag hoppas det blir en vinst för trump i ohio med men...missouri och ohio är up for grabs skulle jag säga!

lite predictions! men trump har minst tre vinster ikväll iaf! efter chicagorioten och ben carsons endorsment så vinner han illinois!
2016-03-15, 12:37
Bannlyst
bäst av allt...snart sätter vi spiken i kistan på lil rubio...han hoppas på en vinst ikväll men vi lutar oss tillbaka och skrattar så länge...home sweat home
2016-03-15, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Nu under förmiddagen.

jaha! ja men vad härligt då! nio mindre som behövs för en vinst!
2016-03-15, 12:39
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
det är nio mindre som behövs för att ta hem det! men fyfan är ni taggade idag eller?! asså det är ju mer spännande än superbowl med hästlängder! laddat med chips och choklad så det blir att frossa inför trumpan ikväll kommer inte kunna ta mig ur kontorsstolen efteråt lol!

asså missouri är religionsfanatiker så kan luta åt cruz där..få se hur mycket ben carsons endorsment påverkar! ohio hoppas jag inte sviker med att rösta på kasich..han röstade nafta förr och han är för TPP avtalet...reagan demokraterna lär ju inte rösta på han iaf...nej jag hoppas det blir en vinst för trump i ohio med men...missouri och ohio är up for grabs skulle jag säga!

lite predictions! men trump har minst tre vinster ikväll iaf! efter chicagorioten och ben carsons endorsment så vinner han illinois!
Statewide i IL förmodligen, men inte alls särskilt säker på att Trumps väljare bryr sig eller ens vet om att rösta i distrikten i tillräckligt hög grad mot Cruz vanligtvis mer organiserade kampanjorganisation och mer erfarna, insatta väljare. Och det är ju i distrikten den stora bulken av delegater finns i IL. Kan mycket väl bli så att Trump bommar Ohio, Missouri och IL - sen ingen större delegatmässig vinst i NC som är proportionell. Florida är väl det enda som känns någorlunda tryggt och betydande.
2016-03-15, 12:43
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
bäst av allt...snart sätter vi spiken i kistan på lil rubio...han hoppas på en vinst ikväll men vi lutar oss tillbaka och skrattar så länge...home sweat home
5 röster går twitteruppgifter om att han ska ha fått i CNMI, eller ca 1%, och då var ändå hans ursprungstanke att vara stark i småterritoriumen. Nu ska man väl inte dra allt för stora växlar på det, men Rubio är ute ur racet efter inatt. Sen om han kör en zombiekampanj fram till konventet återstår att se.
2016-03-15, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
WTA -> 9 delegater till Trump, av dagens 367 = 2.5%. Hurra! Hurra! Hurra!
Helt sjukt att en delstat med 53 855 invånare delar ut 9 kandidater.
Men man som är true kristen ska väl inte klaga
2016-03-15, 12:55
Medlem
pizza-faces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Helt sjukt att en delstat med 53 855 invånare delar ut 9 kandidater.
Men man som är true kristen ska väl inte klaga
Av dessa 53.000 är en del Kinesiska och Filippinska gästarbetare så antalet med medborgarskap som faktiskt får rösta är ännu lägre.

Nordmarianerna är intressant politiskt. Amerikanska lagar om minimilön, anställningsvillkor och liknande gäller inte där. Samtidigt får de märka sina produkter med "Made in USA". Därför kan de ha Kineser som jobbar för 3-4 USD per timme. Bush Jr ändrade däremot lagarna så tanken är att regleringarna i små steg ska anpassas till övriga USA. Bl.a. höjs minimilönen med 50 cent per år.

Något annat som är intressant är att Republikanerna är mycket starka på Nordmarianerna. Näst största parti är ett parti som heter Covernant (termen för invånarna på Nordmarianerna) som är ännu mer konservativt än Republikanerna. Försök att slå ihop partierna har gjorts men misslyckats. Demokraterna har bara 1 av 29 platser i Nordmarianernas kongress.
Senast redigerad av pizza-face 2016-03-15 kl. 12:58.
2016-03-15, 12:55
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Enbart tre av Sveriges riksdagsledamöter står öppet bakom Donald Trump och dessa tre tillhör naturligtvis Sverigedemokraterna: http://mobil.dn.se/nyheter/usa-valet/trump-chanslos-om-svenska-politiker-far-bestamma/
Här är artikeln för den som är intresserad:

http://unvis.it/http://mobil.dn.se/nyheter/usa-valet/trump-chanslos-om-svenska-politiker-far-bestamma/

Jag har märkt en tendens i speciellt DN att försöka distansera Trump från SD och de europeiska högerpartierna. Man försöker beskriva Trump som en speciell form av amerikansk populism som är omöjlig för oss i den gamla världen att förstå och analysera.

Men Trump har större likheter med Orbán och Le Pen än med några specifikt amerikanska förebilder. Om Trump blir president så blir invandringskritiken och antiglobalismen mainstream och därmed förlorar de gamla partierna i Europa den enda faktor som gör att folk fortfarande röstar på dem: att de är just mainstream. Detta är DN paniskt rädda för.
2016-03-15, 13:01
Medlem
trailblasers avatar
Om inte detta får dig att dra på smilbanden.

https://www.youtube.com/watch?v=-679eifPcUE

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in