2016-03-14, 19:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Vetenskap har inte med teorier att göra för att mainstreamforkskare säger det.. för vetenskap handlar om att göra tester eller observeringar som bevisar nånting..
medans en teori är en idé som det inte går att bevisa genom vetenskapliga studier..
därför borde ingen vara så nerdummad så dom ens pratar eller tror att en vetenskaplig teori på nått sätt är den bevisade sanningen.. för det är långt ifrån sanningen om man tror det.

Bara för att alla har lärt sig att tro på samma ologiska teorier, så tror de flesta att det måste vara sanningen, och att mätningar viisat att en stor smäll magiskt nog skapat allt liv i universum av en slump..

Så inte bara har du din egen pseudo-logik, du har också din egen pseudo-vetenskap.
Citera
2016-03-14, 19:32
Medlem
Citat:
Vetenskap har inte med teorier att göra för att mainstreamforkskare säger det.. för vetenskap handlar om att göra tester eller observeringar som bevisar nånting..
medans en teori är en idé som det inte går att bevisa genom vetenskapliga studier..
därför borde ingen vara så nerdummad så dom ens pratar eller tror att en vetenskaplig teori på nått sätt är den bevisade sanningen.. för det är långt ifrån sanningen om man tror det.
En vetenskaplig teori är en förklaringsmodell på ett fenomen. Tex: Evolutionsteorin förklarar hur evolutionen går till.

Citat:
Bara för att alla har lärt sig att tro på samma ologiska teorier, så tror de flesta att det måste vara sanningen, och att mätningar viisat att en stor smäll magiskt nog skapat allt liv i universum av en slump.. så tror de flesta att det måste vara sanningen, för folk får svårt för att greppa varför nån skulle lura alla att tro på nått som inte är sannt.
För det första har du tydligt visat att du inte har en aning om vad logik är både här och i andra trådar och för det andra så innebär inte avsaknad av tro på gudar och annan magi, att man per automatik tror att allt skett av en slump. Det är en falsk dikotomi.

Citat:
Klart det inte är magi att designa biologiska system.. men behöver väldigt mycket makt och kunskap såklart för att kunna designa att DNA som evolutioneras, eller för att få planeter att snurra runt en sol som snurrar runt en galax.. det är lixom inget som kan hända av en slump när det är perfekta banor .. dvs om det fanns massa slump istället för system överallt i universum.. så hade inte universum varit som ett stort fingeravtryck fån gudarna som skapade designerna.. och även våran förmåga att känna igen deras designer i universum.
1. Belägg för att universum är designat, tack.

2. Det är inte en dikotomi mellan gud och slump.

Citat:
Jag förstår inte varför atesiter ska vara så rädda för att erkänna designer i universum
Det har inget med rädsla att göra; det handlar om att vissa av oss vill ha belägg för att universum de facto är designat.
Och då duger det inte med falska analogier om mänskliga konstruktioner och falska dikotomier mellan "gud" och slumpen.
Citat:
.. men jag antar att det är ateisterna som är räddast för att se bevisen för gudarna, men tanke på ateisternas alla teorier som inte kan bevisa nånting med dom tror på dom så länge dom pekar på magi eller nått mer lätt att tro på än att gudar kan designa ekosysttem och solsystem precis som människor kan skapa ett datasystem.
Vilka bevis för gudarna?
Citat:
Känner ni inte igen gudarnas designer i universum så är erat DNA från gudar utblandat för mycket för att ni ska kunna se några designer ellerens ha förmågan att förstå hur man skapar ett system eller en design.
Belägg för att universum är designat, tack.
Citera
2016-03-14, 19:41
Bannlyst
Istället kan du väl motbevisa denne existens.

Tror du fått detta med tro om bakfoten, syftet med teologi är inte bevisbördan utan tron på ngt.
Citera
2016-03-14, 19:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldstorm

Så fungerar det inte riktigt.

Var och én tar SIN bevisbörda.

Citat:
Tror du fått detta med tro om bakfoten, syftet med teologi är inte bevisbördan utan tron på ngt.

Vilket i så fall är helt irrelevant för denna tråd.
Citera
2016-03-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldstorm
Motbevisning för gudar kan vara möjligt i vissa fall, när guden i fråga definieras tydligt; dess egenskaper, vad den gjort/gör osv.

Men i denna tråden är det bevis FÖR gudar som efterlyses.
Citat:
Det mest vettiga är såklart att låta en personlig tro, vara just en personlig tro. Men i vissa fall kommer jag med flera kräva bevis. Tex om den troende försöker köra ner vissa religiösa föreställningar i halsen på andra eller på andra sätt påverka människor och samhället med sina föreställningar.
I övrigt är det i alla fall för mig allmänt intressant att få se om och hur troende kan legitimera sina föreställningar om verklighetens beskaffenhet.

Och som sagt, trådens ämne är ju just "bevisa att gud existerar". Det är ingen som tvingas att delta.
Citera
2016-03-14, 20:31
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Du glömmer att det även ska filmas och läggas upp på Youtube.

Citat:
medans en teori är en idé som det inte går att bevisa genom vetenskapliga studier..därför borde ingen vara så nerdummad så dom ens pratar eller tror att en vetenskaplig teori på nått sätt är den bevisade sanningen.. för det är långt ifrån sanningen om man tror det.
Jösses, vad är det du svamlar om? Varför blandar du in vetenskaplig teori, när allt du söker efter finns på Youtube?

Citat:
Bara för att alla har lärt sig att tro på samma ologiska teorier, så tror de flesta att det måste vara sanningen, och att mätningar viisat att en stor smäll magiskt nog skapat allt liv i universum av en slump.. så tror de flesta att det måste vara sanningen, för folk får svårt för att greppa varför nån skulle lura alla att tro på nått som inte är sannt.
Nja, alla är väl att ta i. Det finns faktiskt de som inte har tillgång till Youtube, där du ofta hittar dina "bevis". Vad är det för magi du refererar till?

Citat:
Klart det inte är magi att designa biologiska system.. men behöver väldigt mycket makt och kunskap såklart för att kunna designa att DNA som evolutioneras, eller för att få planeter att snurra runt en sol som snurrar runt en galax.. det är lixom inget som kan hända av en slump när det är perfekta banor .. dvs om det fanns massa slump istället för system överallt i universum.. så hade inte universum varit som ett stort fingeravtryck fån gudarna som skapade designerna.. och även våran förmåga att känna igen deras designer i universum.
En aning snurrigt inlägg. Kan du förtydliga lite mer?
Vad är perfekta banor? Snurrar alla himlakroppar likadant?
Var dessa gudar lite snurriga när de designade himlakropparnas perfekta banor?

Citat:
Jag förstår inte varför atesiter ska vara så rädda för att erkänna designer i universum.. men jag antar att det är ateisterna som är räddast för att se bevisen för gudarna, men tanke på ateisternas alla teorier som inte kan bevisa nånting med dom tror på dom så länge dom pekar på magi eller nått mer lätt att tro på än att gudar kan designa ekosysttem och solsystem precis som människor kan skapa ett datasystem.
Du antar, det är mycket riktigt, vilket du redan har redogjort i tidigare inlägg. När ska du presentera belägg för dina postulat?

Citat:
Känner ni inte igen gudarnas designer i universum så är erat DNA från gudar utblandat för mycket för att ni ska kunna se några designer ellerens ha förmågan att förstå hur man skapar ett system eller en design.
Vad är "erat DNA från gudar" utblandat med?
Citera
2016-03-14, 21:27
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=KungPungPat|56651293]
Citat:
Vilken sörja du kommer med.

Du har ju förr visat dig väldigt kunskapsarrogant och direkt allergisk mot naturvetenskap som sådan, ur detta är det nog inte så konstigt att bygga vidare med så här ovanligt barnsligt hopkok av vad "man kan tro.. att vetenskap kan vara för något kufiskt, i den begränsade världen du själv befinner dig i..."

du avslöjar ju hur vrång världsbild du egentligen har med alla kunskapsluckor som låter dig dra iväg till mentala periferier av helt makalöst splittrad och distansierad förhållning till vetenskap bl.a, och utifrån den begränsningen, bildar dig extremt skev uppfattning om teorier som uppstår, som du försöker påstå att du ens bemödat dig att ta dig en närmare titt på, någonsin... (kunskapsfattig m.a.o)

Citat:
Barnslig fördom om en omgivning du ju inte ens förstår.

Citat:
Magi?

Din ödestro som spökar (ja och att du ju uppenbart fortf. går på svampsoppa)

Citat:
Jag förstår inte varför atesiter ska vara så rädda för att erkänna designer i universum.. men jag antar att det är ateisterna som är räddast för att se bevisen för gudarna, men tanke på ateisternas alla teorier som inte kan bevisa nånting med dom tror på dom så länge dom pekar på magi eller nått mer lätt att tro på än att gudar kan designa ekosysttem och solsystem precis som människor kan skapa ett datasystem.
Precis, det är en del du inte begriper dig på. Du vet inte ens vad du babblar om när du talar om gudar, heller.

Och vad blandar du in ekosystem för? Du erkänner dem inte ens!

Din ödesmättade Laissez-faire-attityd drar i väg intill infantila hopkok so du sedan rapar upp här i forumet.

Du är ju så otroligt emotionellt lättrörd av allt du sitter och matar dig proppfull med från youtube : den lates "universitet"
Citera
2016-03-14, 22:21
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ena gruppen vet inte (den tillhör jag), och ena gruppen verkar jättesäker, men har inga bevis.
Ja är det inte underbart att vi inte är exakt likadana alla.
Skulle vara förbannat tråkigt annars.
Inga diskussioner utan endast ja ja ja.
Citera
2016-03-14, 22:24
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Urläran? De hermetiska axiomen? Varför skulle det ligga någon konstant sanning i sådant som utvecklades ur en mera begränsad erfarenhet än vår? Kunskap byggs upp kontinuerligt, men modifieras allteftersom man vet mera. Det är vad vetenskapen gör för att öka förståelsen.
Ja och vad har det med detta att göra? Vi vet hur vetenskapen fungerar.
Det som är intressant är att mycket av det som vetenskapen (teoretisk fysik) kommit fram till har liknelser med urläran.

Citat:
Så det är din definition av verklighet som saknas.
Ett försök till definition är att det är ett medvetande. (som jag skrev i det tidigare inlägget).

Citat:
Så du har alltså inget att komma med.
Några bevis enligt naturvetenskapen finns inte. Det har jag aldrig påstått. Det som finns är logiska resonemang om vad som kan vara troligt att anta.

Personligen så förstår jag hela det vetenskapliga synsättet. Inga problem. Jag instämmer i allt. Jag är för mer vetenskaplighet och mindre vidskeplighet.

Men när jag tänker på varat, på livet och allting, går det inte att utesluta vissa saker. Jag frågar mig vad allt detta egentligen är och hur varat är beskaffat.
vetenskapen har inga som helst svar på detta. Eller rättare sagt, de försök till svar som vissa försöker göra utifrån en vetenskapligt metod misslyckas med att ge en rimlig förklaring.
Däremot anser jag at den modell som urläran presenterar är helt självklar. När man fattat den så framstår det som konstigt om det inte vore så. Och då menar jag sett ur ett vetenskapligt perspektiv.
Det blir heller inte mindre troligt när liknelserna med fysiken blir fler och fler ju mer vetenskapen går framåt.
Och det är heller inte så konstigt. Människan är en del av naturen. Vi kan i det stora hela inte tänka annorlunda än det i själva verket är. Dvs allt är ett enda sammansatt system. Även människan är en avbildning av det systemet. Vi tänker inte det. Vi är det.
Citera
2016-03-14, 22:28
Medlem
526s avatar
Det här är ett helt osakligt inlägg som är rapporterat som Trams och OT.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, det finns det ingen anledning till att "anta"; snarare tvärtom.
Du måste bemöta med sakliga argument annars är det trollande och störning.

Som jag förklarade i mitt inlägg så finns det anledning att tro detta.

Citat:
Att interaktion kan observeras i kosmos betyder däremot inte att nån arguments-from-ignorance-'gud' är en självklar konklusion.
.
Trams igen. Helt inkorrekt och osakligt.
Senast redigerad av 526 2016-03-14 kl. 22:30.
Citera
2016-03-14, 22:30
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så därför är god-of-gaps "sann"?
Det var inte det han sa. Det har inget med GOG att göra.
Inkorrekt trams igen
Citera
2016-03-15, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja och vad har det med detta att göra? Vi vet hur vetenskapen fungerar.
Det som är intressant är att mycket av det som vetenskapen (teoretisk fysik) kommit fram till har liknelser med urläran.

Vetenskapen har hittills inte kommit fram till några belägg för något metafysiskt. Finns inga tecken på andar och själar. Så det är bara fantasier tillsvidare.

Citat:
Ett försök till definition är att det är ett medvetande. (som jag skrev i det tidigare inlägget).

Det är ingen definition. Det är ett a priori-postulat.

Citat:
Några bevis enligt naturvetenskapen finns inte. Det har jag aldrig påstått. Det som finns är logiska resonemang om vad som kan vara troligt att anta.

Personligen så förstår jag hela det vetenskapliga synsättet. Inga problem. Jag instämmer i allt. Jag är för mer vetenskaplighet och mindre vidskeplighet.

Hur skulle det då vara att tillämpa det vetenskapliga synsättet på det sätt som det råder konsensus om? Kommer du ihåg vad jag skrev tidigare om vad induktion innebär? Det gäller för humanistiska vetenskaper också. Likaså skillnaden mellan fantasi och belägg, och mellan definitioner och ogrundade postulat.

Citat:
Men när jag tänker på varat, på livet och allting, går det inte att utesluta vissa saker. Jag frågar mig vad allt detta egentligen är och hur varat är beskaffat.
vetenskapen har inga som helst svar på detta. Eller rättare sagt, de försök till svar som vissa försöker göra utifrån en vetenskapligt metod misslyckas med att ge en rimlig förklaring.
Däremot anser jag at den modell som urläran presenterar är helt självklar. När man fattat den så framstår det som konstigt om det inte vore så. Och då menar jag sett ur ett vetenskapligt perspektiv.
Det blir heller inte mindre troligt när liknelserna med fysiken blir fler och fler ju mer vetenskapen går framåt.
Och det är heller inte så konstigt. Människan är en del av naturen. Vi kan i det stora hela inte tänka annorlunda än det i själva verket är. Dvs allt är ett enda sammansatt system. Även människan är en avbildning av det systemet. Vi tänker inte det. Vi är det.

Så du presuppositionerar uppfattningen att verkligheten är ett medvetande, och när vetenskapen, som du säger dej understöda, inte kommer fram till samma sak, då är det vetenskapen som måste ha fel och inte du?

Att vi är en del av verkligheten bestrider jag inte. Det är egenskaperna hos verkligheten du måste belägga. Börja med medvetandet. Utan felaktigt använd induktion. Och förklara sen hur det hänger ihop med gud, det är ändå det som är trådämnet. Annars är det ingen vits att fortsätta diskussionen, eftersom du kan postulera, dvs påstå, vad som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in