2016-03-09, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
För mig ingenting men vän påstår att blivit dömd för bedrägeri fast inga som helst bevis fanns.

Pratade med en annan vän som jobbar med juridik som sa att hon förlorade ett mål utan att dom har någon bevisning. Låter skumt
Låter dumt? Jadu, kolla Palmemordet så kan vi börja snacka om dumt. Klart som fan att folk blir dömda på indicier lite titt som tätt. Thomas Qiuck är ju också ett såkallat "indiciefall"
Citera
2016-03-09, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrargrabb
Vad yrar du om? Huruvida han har jobb eller inte har inte någon betydelse i fråga om påföljden blir skyddstillsyn eller bara böter. Varför uttalar du dig utan att ha någon aning om vad du pratar om?

Påföljden blir för övrigt sannolikt villkorlig dom och böter eftersom han är dömd endast för snatteri tidigare. En skyddstillsyn är iofs en möjlig påföljd det också om snubben har missbruksproblem eller så. Enbart dagsböter kommer han inte undan med. Fängelse kommer han slippa.

Du cyklar, skyddstillsyn är knppast för de som enbart har missbruksproblem. Finns behandling för återfall i kriminella handlingar (PROGRAM för det). Har flera vänner som inte har missbruksproblem som dömts till skyddstillsyn. Konstigt? Nej. Mycket handlar just om du har jobb eller inte. En vän torskar med 400g, missbruksproblem. Men han har jobb. Varför får han inte skyddstillsyn? Han döms till böter och får böta 23k istället för att få hjälp med sitt missbruk. De som har jobb behandlas annorlunda! De döms oftare till böter..

skyddstillsyn olika program för att motverka återfall, en av de är 12-steg mot drogfri, en annan för kriminella handlingar.
1.Vilkorligdom
2.samhällstjänst
3.Böter
Citera
2016-03-09, 07:23
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenisej9
Du cyklar, skyddstillsyn är knppast för de som enbart har missbruksproblem. Finns behandling för återfall i kriminella handlingar (PROGRAM för det). Har flera vänner som inte har missbruksproblem som dömts till skyddstillsyn. Konstigt? Nej. Mycket handlar just om du har jobb eller inte. En vän torskar med 400g, missbruksproblem. Men han har jobb. Varför får han inte skyddstillsyn? Han döms till böter och får böta 23k istället för att få hjälp med sitt missbruk. De som har jobb behandlas annorlunda! De döms oftare till böter..

skyddstillsyn olika program för att motverka återfall, en av de är 12-steg mot drogfri, en annan för kriminella handlingar.
1.Vilkorligdom
2.samhällstjänst
3.Böter
Seriöst? Påföljdsvalet står aldrig mellan böter och skyddstillsyn eftersom skyddstillsyn förutsätter straffvärden på fängelsenivå. Znark.
Citera
2016-03-10, 16:13
Medlem
Hej! Kom hem från Thailand igår och hade 3 knivar (1 butterfly och 2 stilleter) i mitt incheckade bagage. När jag kom hem så låg det en lapp i väskan och knivarna var borta. Det fanns ett nummer till nån tullåklagare som jag skulle ringa, dom hade dock inte hunnit få in det i systemet så skulle återkomma imorgon. Min fråga är nu vad jag kan vänta mig för straff och hur länge detta kommer vara med i mitt brottsregister?
Citera
2016-03-12, 16:52
Medlem
Är egentligen lite töntig fråga, men hur som helst.

Frågan gäller p-böter på en parkering där p-skylt/bricka gäller med klockslag, 2h parkering för kunder. Fick idag böter när jag var stressad som fan, sjukt klantigt men vad gör man.

Hur som helst så ser man på boten att den är påbörjad t.ex. "13.00" och avslutad "13.09", nu är det så att jag har kvar orginalkvittot från denna butiken där jag självscannat och kvittot säger "13:09" och det rör sig om ett väldigt fåtal varor.

Tyvärr finns det ingen tidpunkt där man börjat kvittot, men så är läget.

Vad finns det för chanser när det ser ut så här? Min kortbetalning syns även 13:08, försökte tala med p-vakten men han visste inte, jag skulle ringa bolaget och försöka förklara vilket jag självklart ska göra.

Jag kan tänka mig att jag är ganska chanslös mot bolaget eftersom det ska ligga p-skiva i bilen, vilket jag missat. Borde man inte kunna försöka begära ut när självscanningen påbörjats av butiken i sig eller något?

Antar det hänger på "good will" från bolaget och det vet vi alla inte finns.
Citera
2016-03-12, 18:18
Medlem
Hej,

Jag är medveten om att det är svårt att göra en bedömning av en möjlig påföljd utan att ha alla fakta men vill ändå skaffa mig en ungefärlig uppfattning och hoppas att någon här kan hjälpa mig.

Har en bekant som blivit tagen av polis tre gånger under senaste året, första gången var han 21 år, de två senare 22 år. Händelse 2 och 3 hände med en dryg månads mellanrum. Han har inget körkort och har inte haft det tidigare.
I dagsläget bor han med sambo och arbetar, fast tjänst. Har tidigare suttit en månad för misshandel när han var 19. Han har erkänt händelse 2 & 3 men inte 1, vilken han ställer sig oskyldig till.

Åtalspunkterna är:
Försök till tillgrepp av fortskaffningsmedel x2 (Händelse 1).

Grovt rattfylleri. (Händelse 2)

Narkotikabrott, ringa brott x3 (Händelse 2 & 3)

Olovlig körning x2. (Händelse 2 & 3)

Rattfylleri. (Händelse 3)

Är tacksam för all hjälp!
Citera
2016-03-14, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KotteBKK
Hej! Kom hem från Thailand igår och hade 3 knivar (1 butterfly och 2 stilleter) i mitt incheckade bagage. När jag kom hem så låg det en lapp i väskan och knivarna var borta. Det fanns ett nummer till nån tullåklagare som jag skulle ringa, dom hade dock inte hunnit få in det i systemet så skulle återkomma imorgon. Min fråga är nu vad jag kan vänta mig för straff och hur länge detta kommer vara med i mitt brottsregister?
Bumpar och frågar när det kommer komma in registret? Har nytt jobb på G och dom kommer göra en bakgrundskontroll på mig, när syns det? Har inte fått nått mer än så länge.
Citera
2016-03-14, 11:49
Medlem
Citat:
Bumpar och frågar när det kommer komma in registret? Har nytt jobb på G och dom kommer göra en bakgrundskontroll på mig, när syns det? Har inte fått nått mer än så länge.

För att föra in knivar och andra farliga föremål i landet krävs tillstånd från polismyndigheten. Om tillstånd saknas kan du bli misstänkt och senare dömd för smuggling av farliga föremål, se https://lagen.nu/2000:1225

Om du blir dömd blir konsekvensen sannolikt böter vilket i så fall finns kvar i 5 år efter meddelad dom. Knivarna förstörs.

Du kan ju alltid beställa hem utdrag från belastningsregistret redan idag. Vid registerkontroll är det vanligtvis du som ska visa upp och beställa hem registerutdraget.
Citera
2016-03-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grns
För att föra in knivar och andra farliga föremål i landet krävs tillstånd från polismyndigheten. Om tillstånd saknas kan du bli misstänkt och senare dömd för smuggling av farliga föremål, se https://lagen.nu/2000:1225

Om du blir dömd blir konsekvensen sannolikt böter vilket i så fall finns kvar i 5 år efter meddelad dom. Knivarna förstörs.

Du kan ju alltid beställa hem utdrag från belastningsregistret redan idag. Vid registerkontroll är det vanligtvis du som ska visa upp och beställa hem registerutdraget.
Har beställt utdrag redan, men min arbetsgivare ringde idag och sa jag inte behövde ha med det utan det är länsstyrelsen som kollar upp och godkänner mig. Hur lång tid kan det ta innan meddelad dom och är jag fucked redan nu?
Citera
2016-03-14, 12:08
Medlem
Citat:
Har beställt utdrag redan, men min arbetsgivare ringde idag och sa jag inte behövde ha med det utan det är länsstyrelsen som kollar upp och godkänner mig. Hur lång tid kan det ta innan meddelad dom och är jag fucked redan nu?
Är tidigare helt ostraffad och detta är min första erfarenhet av något liknande
Citera
2016-03-14, 12:08
Medlem
Citat:

Det är jättesvårt att säga. Arbetsbelastning osv. Känns som det kan gå snabbt i ditt fall. Det enklaste är att ringa upp kontaktpersonen på tullverket och fråga. Förklara situationen du befinner dig i.
Citera
2016-03-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grns
Det är jättesvårt att säga. Arbetsbelastning osv. Känns som det kan gå snabbt i ditt fall. Det enklaste är att ringa upp kontaktpersonen på tullverket och fråga. Förklara situationen du befinner dig i.
Finns det något sätt man kan dra ut på domen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in