2016-03-13, 09:37
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Så funkar det ju inte. Om dom låg tre procentenheter fel vid förra valet så korrigerar dom det genom att fråga vad du röstade på då.

Så kan dom följa förändringarna i opinionen, en slags kalibrering alltså.

Om du vill lura Sifo, måste du säga att du var moderat vid valet men nu sverigedemokrat till exempel.

Att folk uppfattar Sifo som statistiska centralbyrån och vägrar svara ärligt är nog ett betydligt större problem.

Allvarligt? Yuogov och Sentio gör nog så man knappast sifo.
Och varför man inte gör det bör du fråga dom.
vi vet att sifo efter valet haft resultat på SD som var lägre än valresultatet.Seriöst?
2016-03-13, 10:36
Medlem
SD kommer nu sakta men säkert att äta sig uppåt. Många tveksamma vill ännu ej uppge SD. Invandringen kommer att minska, men SD har möjlighet att angripa det faktum att det rör sig om tredjevärlden invandring med stora kulturkrockar. Se händelserna i Östersund.

Ytterligare bränsle läggs på när hela tiden ursprungs-svenskar och integrerade Ljug oslaver tvingas anpassa sig, skolor och välfärd, bibliotek också har en svår anpassningsprocess.

Sorgligt med detta kaos men visst gynnar det SD ....

Off topic: In med fler opolerade polacker och balter.... ...jag gillar deras mentalitet.
2016-03-13, 10:57
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder

Att folk uppfattar Sifo som statistiska centralbyrån och vägrar svara ärligt är nog ett betydligt större problem.

Oseriösa skojare i branschen karakteriseras främst av att mätresultaten uppenbart inte enbart är resultatet av statistisk inkompetens - vad gäller SD.

I branschens botten utmärker sig t.ex Skop, som förefaller och sannolikt aldrig utför någon mätning i statistisk mening.

Men även Ipsos och Sifos ambitioner och prestationer är väl kända i Tråden - tyvärr!

Dock är okunskap och naivitet naturligtvis inte förbjuden...
2016-03-13, 11:42
Medlem
8711s avatar
På ett sätt är det inte så farligt om siffran dragits ned någon procentenhet senaste månaderna - Eftersom det är långt kvar till nästa val. Det är inte nu man ska vara i toppform och gå upp mot 25%+, utan på valdagen som vad vi vet är i september 2018. Det vore mycket begärt och omöjligt att synas så mycket som krävts för att ständigt ligga som högst fram till dess. För att inte tala om hur ekonomiskt krävande det vore.

Så, om 23% nu blivit 21% eller liknande vid ett val idag, så är det inte hela världen. Jag är även tämligen säker på att det kommer vända uppåt igen redan den här månaden som vi är i nu. Det händer så mycket skit med överfall i mängder i Östersund så folk inte kan gå ut knappt på dagtid. Bilbränder lite här och var. Nya mord på asylboenden och sexuella ofredanden och våldtäkter som vi aldrig skådat tidigare i detta land i denna omfattning och med detta antal förövare.

Sitt lugnt i båten så kommer vi till valdagen senast 2018 ligga i topp!
2016-03-13, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Ny Sifo idag? Ser inte att denna postats. http://www.svd.se/sifo-moderaterna-storst-bland-kvinnorna/om/opinionsmatningar

SD svagt upp till 17 (från 16,6).

Då vet vi var sucken kom ifrån. De hade förmodligen haft en stor gruppkram innan slutuppringningsspurten, high-fivat, och lovat varandra "inga fler sdare nu". Verkligheten kan sannerligen vara besk!
Senast redigerad av Sisoedaersoet 2016-03-13 kl. 12:10.
2016-03-13, 13:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det kan ju vara intressant att dra några internationella paralleller.
Vi ser här en grafik på hur olika händelser har påverkat Angela Merkels stöd, men även hur Alternative für Deutschland har påverkats i opinionsundersökningarna.

Dels när Merkel öppnade gränsen, men man ser även vilken stor påverkan övergreppen i Köln har haft. När det händer så stora grejor att media, politiker & polis inte längre kan mörka så påverkas opinionsläget ganska omgående.

http://www.dr.dk/nyheder/udland/tysk-super-soendag-er-skaebnens-time-angela-merkel

Detta pekar ju på hur partier som AfD, men även SD, i stor omfattning påverkas av händelser i "verkligheten" snarare än av tillfälliga politiska utspel.
2016-03-13, 13:33
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det kan ju vara intressant att dra några internationella paralleller.
Vi ser här en grafik på hur olika händelser har påverkat Angela Merkels stöd, men även hur Alternative für Deutschland har påverkats i opinionsundersökningarna.

Dels när Merkel öppnade gränsen, men man ser även vilken stor påverkan övergreppen i Köln har haft. När det händer så stora grejor att media, politiker & polis inte längre kan mörka så påverkas opinionsläget ganska omgående.

http://www.dr.dk/nyheder/udland/tysk-super-soendag-er-skaebnens-time-angela-merkel

Detta pekar ju på hur partier som AfD, men även SD, i stor omfattning påverkas av händelser i "verkligheten" snarare än av tillfälliga politiska utspel.

Det är mer än två och ett halvt år kvar till valet 2018 och det har inte ens gått ett och ett halvt år sedan förra. September 2014 känns som en evighet sedan. Otroligt mycket har hänt på den korta tiden och den offentliga tonen helt annorlunda.

Jag har inte hunnit läsa hela själv ännu men valet i USA tror jag kommer påverka oss här i Sverige i större utsträckning än vi anar. Vinner Trump kommer tonen i debatterna i Europa och världspolitiken ändras, så även i Sverige. Vinner Clinton kommer vansinnet fortsätta rätt in i "kaklet".

http://www.vox.com/2016/3/1/11127424/trump-authoritarianism
2016-03-13, 13:54
Medlem
Badios avatar
Sentio Mars. SD -1,5
Citat:
Hela mätningen för mars månad – februarimätningen inom parentes

Vänsterpartiet 7,0 (6,3)
Socialdemokraterna 22,1 (21,1)
Miljöpartiet 6,1 (5,3)

Centerpartiet 5,3 (6,6)
“Liberalerna” 4,2 (4,7)
Moderaterna 22,7 (21,8)
Kristdemokraterna 3,3 (3,0)

Sverigedemokraterna 24,0 (25,5)

Piratpartiet 1,0 (1,8)
Feministiskt Initiativ 3,3 (3,2)
http://nyheteridag.se/moderaterna-okar-tredje-manaden-i-rad-maste-fortsatta-bygga-trovardighet-i-migrationsfragan/
2016-03-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Sentio Mars. SD -1,5http://nyheteridag.se/moderaterna-okar-tredje-manaden-i-rad-maste-fortsatta-bygga-trovardighet-i-migrationsfragan/

Jag gillar inte den här trenden. Jag kan väl förstå att en del idioter går tillbaka till M, i tron att de ändrat sig trots att det bara visat sig vara snack. Men tillbaka till Löfven? Och framförallt till MP? Att SD går ner kan jag köpa då de är så väldigt passiva, men att regeringen vinner stöd är obegripligt.
2016-03-13, 18:32
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Jag gillar inte den här trenden. Jag kan väl förstå att en del idioter går tillbaka till M, i tron att de ändrat sig trots att det bara visat sig vara snack. Men tillbaka till Löfven? Och framförallt till MP? Att SD går ner kan jag köpa då de är så väldigt passiva, men att regeringen vinner stöd är obegripligt.

Brus ,SD är fortfarande störst.
undersökning efter undersökning hos Sentio är SD störst.
Sd växer på ett sinnessjukt sätt historiskt sett ,så dom är definitivt svårmätta,så är inte så mycket att fästa sig vid i nuläget.
2016-03-13, 18:36
Medlem
VonFanderblads avatar
Sentio-förändringen verkar inte säkerställd på den vanliga signifikansnivån. Den ger dock fortfarande visst stöd för att nuvarande trend fortgår.

Det är dock viktigt att komma ihåg att frekventistisk analys egentligen inte säger särskilt mycket om det vi faktiskt är intresserade av.
Senast redigerad av VonFanderblad 2016-03-13 kl. 18:38.
2016-03-13, 18:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune

Det måste påpekas:

Om SD minskar och MP ökar betyder det inte att det finns en rörelse däremellan.

Sympatirörelserna är naturligtvis intressanta, men hur sympatiströmmen rör sig kräver helt andra undersökningar än den (i sammanhanget) enkla "vad tycker du just nu"-frågan.

Sedan torde ju kommentarer av typen "det är ju bara snack" inte så fruktbara. Noga taget handlar ju även SD i så fall om snack, eftersom man inte kunnat göra något konkret. Det som är intressant är ju i så fall hur flykting & invandringsfrågan förskjuts, i riktning mot en strängare syn. Den frågan delas av tre (jämn)stora partier, men frågan är ju också om den delas på samma sätt av alla deras väljare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in