2016-03-11, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Om du har förmåga att tänka logiskt kan du säkert svara på fråga - varför mördare tejpade offret med tejp från två tejprulle? Var det också impuls?
Var tog den tejpbit vägen? Varför den inte funnits i bevismaterial?

Vad tejpbiten tog vägen är en fråga du bara kan ställa till N. Skriv ett brev. Jag kan bara gissa att N inte fick till det med tejpbiten. Han hade väl händerna fulla och när han rev loss den fastnade den kanske i något annat och blev obrukbar, slängdes. Intressant är ju också hur din allternativa gärningsman hittar så bra på N arbetsplats. Vet var en tejprulle ligger och besvärar sig dessutom med att lägga tillbaka den i en spiklåda dessutom.

Det här är ingen landskamp i fotboll där man hejar fram sitt lag, utan ett brutalt mord på ett barn. Om man inte förstår sig på bevisvärdering och tror att en åklagare ska ha svar på allt i ett händelseförlopp när mördaren själv tiger ja då vågar jag nog påstå att man är lite dum i huvudet.
2016-03-11, 00:49
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tröjan och BH:n kan ha åkt upp när kroppen placerades i skåpet.
Du får ha denna uppfattning.
Jag har en annan.

Tighta jeans förresten som Lisa hade under adidasbyxorna - såna åker inte ner i
första taget. Det finns en anledning till att denna jeanstyp kallas tighta...
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-11 kl. 00:53.
2016-03-11, 01:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du får ha denna uppfattning.
Jag har en annan.

Tighta jeans förresten som Lisa hade under adidasbyxorna - såna åker inte ner i
första taget. Det finns en anledning till att denna jeanstyp kallas tighta...

Ja, jag har den uppfattningen att bh och tröja kan ha åkt upp när kroppen hanterades, dock så är det inte vad jag tror, jag hoppas att du förstår skillnaden.
2016-03-11, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det du missar helt, är att det borde funnits tecken tidigare i hans liv som kunde tyda på att NB är sexualsadist. Att en sån sjuk läggning helt oförblommerat plötsligt skulle uppstå vid 35 års ålder är fullständigt osannolikt.
VAD vet du om hans tidigare liv? VAD vet du om vad han döljer?
Tror du att du vet något ingående om hans personlighet för att du hört Irina och godsägaren prata om honom?
DET är ungefär det enda vi vet och det betyder INGENTING alls.
Vi vet i princip inget mer om honom än vad den undermåliga personutredningen visar.

En fråga: Om du fick veta att det här mordet precis skett och detaljerna kring det med hängning, tejpning och naket kön och bröst och experter som uttalar det sig om det som ett mord med sexualsadistiskt motiv - utan att du visste något om vem som gjort det, inga detaljer om Nerijus eller annan, hur skulle du tänka då? Skulle du tänka att det måste vara nån jävla galen sexsadist som gjort nåt sånt vidrigt? Eller, skulle du börja tänka att det nog är nåt annat, nån konspiration eller nåt liknande? Jag vet vad jag skulle tänka i alla fall.

Det är också helt fel att säga "att det borde funnits tecken i hans tidigare liv", dels för att vi inte vet ett skit om hans tidigare liv men framförallt också för att det vanligaste i såna här fall det är att anhöriga och omgivningen inte vet ett SKIT om gärningsmannens sexsadist-läggning för att de blir experter på att dölja det skamliga. Det finns sexsadist-mördare som är seriemördare som mördat under många år utan att nån anhörig, vän eller arbetskamrat haft den blekaste. Så sjukt är det och verkar vara just sexsadister som är såna dubbelnaturer. Bra på att spela "vanlig", men till slut gör drifterna att bomben briserar.

Det kan också vara nåt som upplevs som väldigt stressande som kan utlösa det första mordet, den första iscensättningen av den brutala fantasin. Vem vet vad som Nerijus upplevde som mest stressande? Kanske ett kärlekslöst äktenskap där han kände sig fångad, där han inte ens tände på frun? Kanske att modern snart skulle komma på besök? Jag anar en dysfunktionell familj där. Kanske han oroade sig för att brodern snart skulle åka hem till Litauen? Brodern var ju bra att ha där, han var proffsig i sitt jobb, gjorde t.o.m bra saker som Nerijus sen fick beröm för.
2016-03-11, 05:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Om du kunde tänka logiskt du skulle förstå att ingen mördare vill lämna sina spår på offer eller offrets kläder. Mördare vill gömma alla spår.
... Och för att backa till en mer normal diskussionsnivå så har NB inte utfört det perfekta mordet - hur gärna han önskat, drömt, fantiserat och planerat.
Det sket sig ordagrant.
2016-03-11, 05:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
För övrig så brukar NB inte använda handskar, så varför skulle han ha använt det i det här fallet, men bara i vissa faser?
Det överbetonas att NB aldrig använder handskar - vilket är fullständigt ointressant.
En mördare som planerat ett brott är inte det samma som hantverkaren i en arbetssituation.
För det andra verkar folk diskutera det perfekta mordet som om NB vore en van seriemördare alternativ yrkesmördare.
Det är inte minsta komplicerat att inledningsvis använda handskar - för att sen plocka dem av sig av nån anledning (kåt, stressad, nåt krånglar, störd av nåt, slarvar, förstagångsmord och otränad osv).

En plan kan verka nog så god i tanken ända tills den iscensätts:
Med tanke på 10 DNA träffar på kläderna kallas det att fullständigt missa målet och vara fullständigt bortgjord.

Resultatet är två helt eniga domslut via TR samt HovR.
2016-03-11, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Vad tejpbiten tog vägen är en fråga du bara kan ställa till N. Skriv ett brev. Jag kan bara gissa att N inte fick till det med tejpbiten. Han hade väl händerna fulla och när han rev loss den fastnade den kanske i något annat och blev obrukbar, slängdes. Intressant är ju också hur din allternativa gärningsman hittar så bra på N arbetsplats. Vet var en tejprulle ligger och besvärar sig dessutom med att lägga tillbaka den i en spiklåda dessutom.

Det här är ingen landskamp i fotboll där man hejar fram sitt lag, utan ett brutalt mord på ett barn. Om man inte förstår sig på bevisvärdering och tror att en åklagare ska ha svar på allt i ett händelseförlopp när mördaren själv tiger ja då vågar jag nog påstå att man är lite dum i huvudet.

IR ställde den fråga (om tejpbiten) till åklagaren. Åklagaren vet vart tog vägen den saknade tejpbiten.
Att offret var tejpat med tejp från två olika tejprullr tallar mycket om. Om man har fungerande hjärna borde man förstå varför mördare tog tejp som används av gästarbetare.
2016-03-11, 08:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Utifrån vad MOF säger i förhör om vad rättsläkare AB sagt i sitt förhör samt utifrån beskrivningen i obduktionsprotokollet är det uppenbart att AB aldrig sagt att fårorna gick vertikalt.
Jag håller med om att MOF och AB förefaller vara rätt ense om fårornas riktning.
Vilket förhör lyssnade du på? MOF efter 5:13:
Citat:
Men under senare delen av förhöret, på en ny fråga där, säger han att de är uppåtgående.
2016-03-11, 10:56
Medlem
Citat:
Vilken skilnad mellan yrkesmördare och sexsadist-mördare? Tror du att sexsadist-mördare bryr sig inte att städa sina spår?

Största skillnaden mellan en yrkesmördare och vilken annan mördare som helst är så klart motivet.
En sexualsadist har helt andra orsaker till att begå ett mord och kommer därför utföra mordet på ett annat sätt än en yrkesmördare.

För en yrkesmördare gäller det att vara så snabb och effektiv som möjligt samtidigt som man lämnar så få spår som möjligt. Vilket då innebär handeldvapen eller t.ex strypsnara. Sedan gäller det att spendera så liten tid och ha så liten kontakt med liket som möjligt för att lämna så få spår som möjligt.

För en sexualsadist så är det helt annat beteende, beroende på GMs preferenser så kanske de måste strypa för hand, kanske använda kniv, kanske förgripa sig på kroppen etc etc.
Dessa personer drivs av impulser de inte kan kontrollera och kommer därför agera på ett sätt som är ologiskt om man bara vill döda någon och komma undan.
De kommer lämna spår som en yrkesmördare aldrig skulle lämna och begår ofta morden i sin närmiljö och offren är ofta någon som de träffar/träffat på under vardagen.
Inte sällan är det sk victims of opportunity. Dvs mordet/brottet som sådant är till stor del planerat men offret blir första bästa som passar mördarens preferenser när omständigheterna är de rätta.
2016-03-11, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilket förhör lyssnade du på? MOF efter 5:13:
Citat:
Men under senare delen av förhöret, på en ny fråga där, säger han att de är uppåtgående.

Jag hörde vad MOF sa i förhöret gjorde du det? MOF efter 5:13:
Citat:
Men under senare delen av förhöret, på en ny fråga där, säger han att den är uppåtgående.
Varför förvränger du vad MOF sagt?

Det sägs inget i det förhöret om att rättsläkare AB nämnt vertikala fåror

Enligt dig har AB i förhör hävdat att fårorna gick vertikalt.
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rättsläkare MOF har sett fårorna på bild, rättsläkare AB såg dem IRL under obduktionen. Den senare hävdade i TR att fårorna gick vertikalt.
Bevisa att du inte ljuger och länka (hela) förhöret med rättsläkare AB så jag får höra honom nämna vertikala snörfåror.

Om man läser i obduktionsprotokollet p.18 framgår det att med den uppåtgående snörfåran kan syftas på skänkeln som avgrenas och går uppåt i linje från örats nedre fäste till örats bakre fäste.
Citat:
p.18
...../i en rak linje under högra ytterörats nedre fäste ses att snörfåran delar upp sig i två skänklar i en skarp vinkel. Den övre skänkeln /..../ fortsätter uppåt och slutar i höjd med högra ytterörats bakre fäste

Dette bör avse intryckningen från snöret som går upp mot röret. (Ingen ifrågasätter väl att Lisa hängt)
Fåran/skänkeln som åsyftas är alltså endast en till antalet och är uppåtgående, men inte vertikal.

Mina fetningar.
(Med reservation för smärre fel i avskrivningarna)
Senast redigerad av Prudent 2016-03-11 kl. 11:05.
2016-03-11, 10:57
Medlem
Citat:
IR ställde den fråga (om tejpbiten) till åklagaren. Åklagaren vet vart tog vägen den saknade tejpbiten.
Att offret var tejpat med tejp från två olika tejprullr tallar mycket om. Om man har fungerande hjärna borde man förstå varför mördare tog tejp som används av gästarbetare.

Mest logiska skälet att använda tejp från 2 rullar torde vara att tejpen i första rullen tog slut..
2016-03-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesx
Den stora skillnaden är rutin, erfarenhet och professionalism.
En yrkesmördare har mördandet som ett arbete.
En sexsadist mördar pga sina sjuka drifters skull men saknar rutinen och erfarenheten som en yrkesmördare har som är van att röja alla spår, den planeringen ingår i jobbet.
Sexsadisten mördar för att få sexuell tillfredsställelse, är adrenalinpåtänd och fokuserad under gärningen.
Efteråt handlar det mer om att bara göra sig av med grejerna och kroppen, snabba sig hem som om allt var som vanligt. Han trodde nog att han skulle kunna fixa bort kroppen och städa undan snören m.m nästa dag eller senare på söndagkvällen men det var kört för de började leta efter henne redan samma kväll.
Den här diskussionen är lite fånig, det går inte att jämföra onani-Nerijus med en yrkesmördare, är två olika arter.

Vad menar du med yrkesmördare? Vi har väl inga sådana i Sverige, precis. Eller menar du militären? De har ju fått en utbildning att döda.

De flesta sexual-sadister vill väl inte döda utan bara binda sina offer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in