Citat:
Ursprungligen postat av
Halge78
Jag tror att han pekar på att personen i artikeln kopplar "äta kött" - "vetenskap" - "ateism" och att detta är riktigt virriga kopplingar...
Skollagen pratar om "näringsriktiga måltider", inget om specialmat. Att t ex vegetarianer och muslimer kan få specialmat beror väl på att de flesta i detta samhälle visar hänsyn till varandra, och försöker tillgodo se de behov som finns för att underlätta t ex skolgången för barnen.
Ja, det är väl så att skolorna gör eftergifter för att undvika konflikter. Problemet är att ett sådant system bygger på godtycke och inte på regler. Helst vill skolan servera samma mat till alla barn, men om en tillräckligt stor grupp är övertygad om att de har rätt till något annat så är det viktigare att undvika konflikt.
Precis som andra påpekar så finns det principiella skäl till att jag inte kan kräva köttbullar till lunch varje dag. Det tror jag vi alla är överens om. Men om vi tänker oss en hypotetisk framtida invandrargrupp som skriker i falsett om de inte får sina köttbullar, så kommer de sannolikt att få sina köttbullar därför att skolan vill undvika just konflikt.
Då skall man inte använda principiella förklaringar till att ateister nekas kött varje dag, utan man skall vara ärlig och säga som det är, dvs. att den grupp som vill ha kött varje dag inte är tillräckligt påstridig och högljudd i opinionen.