2016-03-10, 12:08
Medlem
kanakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
från och med mars ligger w10 som rekommenderad uppdatering, bocka av det i inställningarna för wu-update

http://www.idg.se/2.1085/1.649018/windows-10-nedladdning

Med vänlig hälsning
t

Tack för hjälpen. Efter att det hela morgonen försökt tvångsinstallera sig både på timer och genom att man i poppup rutorna inte kan välja avbryt utan bara senarelägga. Har jag nu kryssat bort den i wupdate samt stängt av alla notiser från windows i aktivitetsfältet. Får se vad som händer.

Varför vill dom så gärna att man ska ha 10an? Gratis dessutom? Mitt ljud slutade fungera direkt. Jag anser att om jag Har köpt en fungerande dator med ett os som jag är nöjd med...tänker jag inte lägga tid på att felsöka alla möjliga fel efter en uppdatering.
Citera
2016-03-10, 12:37
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanaka
Tack för hjälpen. Efter att det hela morgonen försökt tvångsinstallera sig både på timer och genom att man i poppup rutorna inte kan välja avbryt utan bara senarelägga. Har jag nu kryssat bort den i wupdate samt stängt av alla notiser från windows i aktivitetsfältet. Får se vad som händer.

Varför vill dom så gärna att man ska ha 10an? Gratis dessutom? Mitt ljud slutade fungera direkt. Jag anser att om jag Har köpt en fungerande dator med ett os som jag är nöjd med...tänker jag inte lägga tid på att felsöka alla möjliga fel efter en uppdatering.

Det går att med mjukvara blockera en W10 uppgradering och d.o meddelanden därom.

Det är enklare att sälja och supporta ett Os än flera på en gång.

En nyinstallation av W10 till skillnad ifrån uppgradering brukar vara rätt felfri.
Citera
2016-03-10, 14:20
Medlem
d00rkeys avatar
Men... Jag fattar fortfarande inte huruvida det installeras helt automatiskt eller ej??

Att det laddas ner? Ja, det har jag förstått. Och det kan ju helt klart störa en del så klart, särskilt om man har lite snålt om hårddiskutrymme eller begränsningar på sitt Internetabbonemang.
Men..
Citat:
[...] det kommer fortfarande att krävas ett uttryckligt godkännande innan det nya operativsystemet installeras. [...]

[källa: http://www.idg.se/2.1085/1.649018/windows-10-nedladdning
fetning av mig, d00rkey, ovan]
Senast redigerad av d00rkey 2016-03-10 kl. 14:22.
Citera
2016-03-10, 15:10
Medlem
kanakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Men... Jag fattar fortfarande inte huruvida det installeras helt automatiskt eller ej??

Att det laddas ner? Ja, det har jag förstått. Och det kan ju helt klart störa en del så klart, särskilt om man har lite snålt om hårddiskutrymme eller begränsningar på sitt Internetabbonemang.
Men..

Jag tror jag fattat hur det gått till. Har i widows update haft det inställt på att rekommenderade uppdateringar installeras automatiskt. Win10 har fram till några dagar sen bara varit optional upgrade men nu byts till recommended upgrade vilket gör att den hamnar bland alla småuppdateringar som skett när man stänger ned datorn. Det är en riktig kupp från deras sida. Fattar ej att det inte är fler som klagat dock...
Citera
2016-03-10, 17:45
Medlem
tyllens avatar
Inatt tog min dator beslutet att automatisk uppdatera till Windows 10, utan mitt godkännande, och nu så är min dator förbannat seg. Jag kan knappt använda webbläsaren då det tar 10 sekunder att ladda en sida, videor är omöjligt att se då det bara hackar.

Någon som vet vad problemet kan ligga?

Edit: Är det värt att behålla W10 eller ska man helt enkelt byta tillbaks till 8.1?
Senast redigerad av tyllen 2016-03-10 kl. 17:48.
Citera
2016-03-10, 17:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyllen
Inatt tog min dator beslutet att automatisk uppdatera till Windows 10, utan mitt godkännande, och nu så är min dator förbannat seg. Jag kan knappt använda webbläsaren då det tar 10 sekunder att ladda en sida, videor är omöjligt att se då det bara hackar.

Någon som vet vad problemet kan ligga?

Edit: Är det värt att behålla W10 eller ska man helt enkelt byta tillbaks till 8.1?

Du kan backa tillbaka till Windows 8.1 om du vill.

Klicka på startmenyn och välj Inställningar, sedan Uppdatering och Säkerhet. Där hittar du Återställning i menyn till vänster. Nu kommer du se alternativet Återgå till Windows 7 eller Återgå till Windows 8.1, och du är framme vid målet.

Men jag hade nog begållit Windows 10. Men jag hade nog utfört en ren installation.
Citera
2016-03-10, 17:57
Medlem
tyllens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du kan backa tillbaka till Windows 8.1 om du vill.

Klicka på startmenyn och välj Inställningar, sedan Uppdatering och Säkerhet. Där hittar du Återställning i menyn till vänster. Nu kommer du se alternativet Återgå till Windows 7 eller Återgå till Windows 8.1, och du är framme vid målet.

Men jag hade nog begållit Windows 10. Men jag hade nog utfört en ren installation.

Var kan jag hitta installationen för windows 10 om jag nu skulle göra en ren installation?
Med ren installation menar du återställning av hela datorn misstänker jag?
Senast redigerad av tyllen 2016-03-10 kl. 17:58. Anledning: ändring
Citera
2016-03-10, 18:18
Medlem
Nossleus avatar
Windows krånglar som fan. Startknappen och toolbar svarar inte när jag trycker på dem, och jag får gå in i aktivitetshanteraren för att exempelvis öppna ett nytt program. Får trycka alt delete för att stänga av datorn, osv.

Ett annat problem som är ännu jobbigare är att ljudet försvinner hela tiden. Väntar jag i någon timme så funkar ljudet igen, men snart är det bort ännu en gång.

Ominstallera windows som gäller?!?
Citera
2016-03-10, 18:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Var kan jag hitta installationen för windows 10 om jag nu skulle göra en ren installation?

W10 Os - https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ren = ny - d.v.s utan det som som finns kvar efter en uppgradering.
Citera
2016-03-10, 18:32
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Windows krånglar som fan. Startknappen och toolbar svarar inte när jag trycker på dem, och jag får gå in i aktivitetshanteraren för att exempelvis öppna ett nytt program. Får trycka alt delete för att stänga av datorn, osv.

Ett annat problem som är ännu jobbigare är att ljudet försvinner hela tiden. Väntar jag i någon timme så funkar ljudet igen, men snart är det bort ännu en gång.

Ominstallera windows som gäller?!?

Uppgradering eller nyinstallation?

Kört sfc /scannow?
Citera
2016-03-10, 19:05
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Ta en backup på dina viktiga filer. Tar hjälp av länken som medföljer på inlägg #3165.

Bootbar USB eller en ren DVD-skiva tillhands. Leta gärna fram datorns drivrutiner på tillverkarens webbsida innan. Lägg detta på ett vanligt USB-minne eller extern HDD.
Citera
2016-03-10, 22:14
Medlem
Patrik2108s avatar
En snabbsokning gav inget resultat sa jag fragar har. Efter uppgradering till windows 10 fran 8.1 sa har tangentbordet borjat strula efter att datorn gatt till sleep. Det hander ocksa ibland, som nu, att felet plotsligt dyker upp. Darfor skriver jag som jag gor nu, orkar inte starta om.
Soker jag pa google talas det bla om att uppgradera bios. Det talas ocksa om att uppgradera drivrutinerna men de verkar vara up to date enligt windows sjalv.
Jag har inte sett att dett problem skulle vara nagot som kan komma i samband med uppgradering till windows 10.

Kan ocksa saga att jag igar hade problem med "Ad by Advertise". Jag forsokte med spyhunter men kom till en betaltjanst nar programmet skulle fixa alla drygt 500 virus det hittade. Jag har nu avinstallerat spyhunter. Forsokte med manuella metoder men de var krangliga. Hittade ingen av de filer och reigster andringar som de hanvisade till. Till slut Till slut aterstallde jag Moilla Firefox till original. Sen dess har jag inte sett "Ad by Advertise".
Detta var bara en komplettering sa att inget lamnas onamt om problem som eventuellt kan kopplas ihop med windows 10 uppdatering. Det artangentbordet som nu ar problemet. Jag har inte tagit reda pa hur man uppdaterar bios. Later det vettigt att gora det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in