2016-03-08, 22:46
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empman
Tackar din kunskapsspridning kring garderobsodlingar för noobs är mycket välkommen!

Det finns ett ord för det har jag förstått: noobjockey
Nej men det är ju ingen ide att köra med dåliga lösningar när det finns billiga bra lösningar.
Läser/lyssnar man så går det bli relativt duktig på 2-3 odlingar. Det är faktiskt inte svårt.
Citera
2016-03-10, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datz
mitt kranvatten ligger på ph runt 8..

Har hört att man kan tillsätta nån droppe vinäger för sänka ph och ska inte vara skadligt för växterna heller. stämmer det ?

Ingen aning vad vinäger gör för ph värdet och om det är bra för växten, däremot är rätt ph intervall av största vikt för att plantan överhuvudtaget ska kunna ta upp näring och inte få brister av det.
Att det inte spelar någon roll som nån skrev är alltså helt jävla galet.
Citera
2016-03-10, 16:19
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinezzZ
Ingen aning vad vinäger gör för ph värdet och om det är bra för växten, däremot är rätt ph intervall av största vikt för att plantan överhuvudtaget ska kunna ta upp näring och inte få brister av det.
Att det inte spelar någon roll som nån skrev är alltså helt jävla galet.

Och det intervallet är relativt generöst och om man kör i jord och inte har spektakulärt dåligt vatten så hamnar man med allra största sannorlikhet inom just det intervallet. I jord ser jag mycket liten nytta av att mäta ph.
Citera
2016-03-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Och det intervallet är relativt generöst och om man kör i jord och inte har spektakulärt dåligt vatten så hamnar man med allra största sannorlikhet inom just det intervallet. I jord ser jag mycket liten nytta av att mäta ph.

Men det gör inte dricksvattnet här som förövrigt miljontals invånare har i kranarna och är det enda man får tag på egentligen. Så en ph mätare är ganska viktig även för jord ja.
Citera
2016-03-10, 18:29
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Men det gör inte dricksvattnet här som förövrigt miljontals invånare har i kranarna och är det enda man får tag på egentligen. Så en ph mätare är ganska viktig även för jord ja.

Här? Sverige?
Då ser vi helt klart olika på ph mätare. Jag ser mer folk som fuckar up för de trixar med ph än folk som faktiskt blir hjälpa av dom.
Citera
2016-03-10, 18:59
Medlem
Citat:
Här? Sverige?
Då ser vi helt klart olika på ph mätare. Jag ser mer folk som fuckar up för de trixar med ph än folk som faktiskt blir hjälpa av dom.

Antagligen för det inte är samma ph nivå i vårat vatten från början, 8 ligger inte i mitt intervall för tjänligt blomvatten.
Ja sverige.
Senast redigerad av MartinezzZ 2016-03-10 kl. 19:04.
Citera
2016-03-10, 20:00
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Antagligen för det inte är samma ph nivå i vårat vatten från början, 8 ligger inte i mitt intervall för tjänligt blomvatten.
Ja sverige.

Tja det är i högsta laget. Jag baserar dock inte mitt uttalande om ph mätare enbart på mig själv. Känner ingen seasoned jordgrowers som anv ph mätare när de kör jord och då är de geografiskt väldigt spridda.
Det känns mer nödvändigt i länder där folk behöver köra RO etc.
Senast redigerad av 10L 2016-03-10 kl. 20:05.
Citera
2016-03-10, 20:44
Medlem
Citat:
Tja det är i högsta laget. Jag baserar dock inte mitt uttalande om ph mätare enbart på mig själv. Känner ingen seasoned jordgrowers som anv ph mätare när de kör jord och då är de geografiskt väldigt spridda.
Det känns mer nödvändigt i länder där folk behöver köra RO etc.

Jag kan bara konstatera att det är nödvändigt med en mätare om vill ligga i rätt intervall med det dricksvatten som finns här. Det går helt enkelt inte annars om man inte gissar.
Citera
2016-03-10, 23:01
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Jag kan bara konstatera att det är nödvändigt med en mätare om vill ligga i rätt intervall med det dricksvatten som finns här. Det går helt enkelt inte annars om man inte gissar.

Jag hade duckat att mäta ändå. Hellre anpassa och köra 100% perlite hempy och saltnäring eller dyl. Jag hade inte pallat att mäta. Hellre lite mindre g/w än hålla på med ph. Men det är lätt att säga när man inte säljer och har en massa gräs.
Enkelt vinner nästan alltid i min bok men då är jag rätt lat.
Jag menar att ph i de allra flesta fall i Norden inte avviker mer än att det går att lösa utan mätningar. Passivhydro av olika slag funkar ofta fint utan att mäta ph (jorden runt).
Citera
2016-03-10, 23:48
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:

Dricksvattnet är buffrat, för bövelen. Vet du inte vad det innebär, är du ute på tunn is när du resonerar här. Också jord utgör ett buffertsystem, mer åt det sura hållet, pga humus.
Så, även om du skulle uppnå önskat pH genom att utarma kranvattnets buffertsystem, får du något helt annat när du häller det i jorden.
Dessutom: pH är definierat som (den negativa logaritmen av) koncentrationen för H3O+ i vatten. Man KAN alltså inte mäta pH i jord, med mindre än att man använder någon form av standard med en uppslamning av en känd mängd jord i vatten, t ex.
Citera
2016-03-11, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
Dricksvattnet är buffrat, för bövelen. Vet du inte vad det innebär, är du ute på tunn is när du resonerar här. Också jord utgör ett buffertsystem, mer åt det sura hållet, pga humus.
Så, även om du skulle uppnå önskat pH genom att utarma kranvattnets buffertsystem, får du något helt annat när du häller det i jorden.
Dessutom: pH är definierat som (den negativa logaritmen av) koncentrationen för H3O+ i vatten. Man KAN alltså inte mäta pH i jord, med mindre än att man använder någon form av standard med en uppslamning av en känd mängd jord i vatten, t ex.

8 är fortfarande galet högt att vattna med.
Citera
2016-03-11, 01:19
Medlem
Citat:
Jag hade duckat att mäta ändå. Hellre anpassa och köra 100% perlite hempy och saltnäring eller dyl. Jag hade inte pallat att mäta. Hellre lite mindre g/w än hålla på med ph. Men det är lätt att säga när man inte säljer och har en massa gräs.
Enkelt vinner nästan alltid i min bok men då är jag rätt lat.
Jag menar att ph i de allra flesta fall i Norden inte avviker mer än att det går att lösa utan mätningar. Passivhydro av olika slag funkar ofta fint utan att mäta ph (jorden runt).

Är väl för man har massa gräs man inte pallar mäta kanske

Det är ju den enklaste sak att göra eller finns det något moment i det hela jag missat? man stoppar ner mätarens nederdel i ett glas/behållare fylld med vätskan man vill mäta, vänta några sekunder - klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in