2016-03-09, 20:32
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Möjligtvis har kaptenen då snabbt försökt korrigera vad som sett ut som en farligt hög attityd och på sätt istället förvärrat situationen.

Det korrekta är att jämföra med de övriga instrumenten först och försöka fastställa vilka som går att lita på. Det är osannolikt att samtliga tre fallerar samtidigt.

Exakt. Inget alls händer innan AP är urkopplad, så situationen är sannolikt skapad för hand. Första styrinput är nos ned, antagligen för att korrigera den enligt IRS/IRU1 stigande nosen. Känns som att styrman troligen satt med facit men inte lyckades förmedla det.
Citera
2016-03-09, 20:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Exakt. Inget alls händer innan AP är urkopplad, så situationen är sannolikt skapad för hand. Första styrinput är nos ned, antagligen för att korrigera den enligt IRS/IRU1 stigande nosen. Känns som att styrman troligen satt med facit men inte lyckades förmedla det.

Precis det scenario som jag håller för troligast. Ett handhavandefel, instruktionen följdes inte och det satte en säkerhetsfunktion(andrepiloten) ur spel.

Kaptenen skapade en okontrollerbar situation, andrepiloten förde inte befälet och förlitade sig på att befälhavaren visste vad han gjorde. Snabbt händelseförlopp gav inget utrymme för andrepiloten att påverka befälhavaren.
Citera
2016-03-09, 20:52
Medlem
Citat:
Man har horisontgyron, en sorts gyrodriven virtuell horisont.
https://en.wikipedia.org/wiki/Attitude_indicator

Det är det mest primära instrumentet man använder. Det absolut viktigaste i ett trafikflygplan.

Av den anledningen har man tre av varandra helt oberoende sådana instrument.
En framför varje pilot, samt en extra som sitter någonstans mittemellan.

Nej, man kan absolut inte förlita sig på vare sig det eller sitt eget balanssinne.

En tänkbar teori i det här fallet är att horisontgyrot som sitter framför kaptenen fallerat och börjat visa helt felaktiga data.
Det leder till att autopiloten kopplar ur. Möjligtvis har kaptenen då snabbt försökt korrigera vad som sett ut som en farligt hög attityd och på sätt istället förvärrat situationen.

Det korrekta är att jämföra med de övriga instrumenten först och försöka fastställa vilka som går att lita på. Det är osannolikt att samtliga tre fallerar samtidigt.

Tack det var en god förklaring. Är det riktiga gyros? mekaniska? Never mind jag pluggade länken du angav...väldigt intressant. Vad brukar orsaka att ett sådant instrument kollapsar?
Senast redigerad av Grobil 2016-03-09 kl. 20:55.
Citera
2016-03-09, 20:53
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Om den här teorin stämmer, tror jag inte att han ens insett vad problemet var.
Han har sett sin kollega kämpa förtvivlat med spakarna i ett flygplan som antagligen en stor del av tiden legat i inverterat läge.
Citera
2016-03-09, 20:54
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Tack det var en god förklaring. Är det riktiga gyros? mekaniska?
Nu för tiden är det ringlasergyron.
Citera
2016-03-09, 20:58
Medlem
Citat:
Nu för tiden är det ringlasergyron.

Ja väldigt intressant - resonans skillnader i frekvensomfånget - jag lär mig en hel del idag. Vad gör att ett sådant instrument kollapsar ? Vad brukar vara orsaken till att en sådan gyro indikerar fel horisont?
Citera
2016-03-09, 21:19
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Om den här teorin stämmer, tror jag inte att han ens insett vad problemet var.
Han har sett sin kollega kämpa förtvivlat med spakarna i ett flygplan som antagligen en stor del av tiden legat i inverterat läge.

Exakt. Hade de sorterat ut felet hade det inte gått såhär.
Citera
2016-03-09, 21:47
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Ja väldigt intressant - resonans skillnader i frekvensomfånget - jag lär mig en hel del idag. Vad gör att ett sådant instrument kollapsar ? Vad brukar vara orsaken till att en sådan gyro indikerar fel horisont?

De är ju normalt väldigt pålitliga, och exakta. "Internt elektroniskt fel" kan vi nog kalla det, ungefär som alla elektroniska prylar som kan gå sönder. Tippar att det är vanligare med att det slutar sända information än att det "tiltar" som klassiska vertikalgyron kan göra. En IRS-enhet kan inte bara hålla reda på horisonten utan hålla reda på positionen i världsrymden. De är inmätta extremt noggrant hur de sitter i maskinen, så att de kan räkna fram hur maskinen rört sig genom att ha mätt G-kraft och vinkelhastighet i alla riktningar. Håller normalt koll på positionen 3-dimensionellt och även om den tappar GPS-info( eller annat stöd) så har den positionen inom kanske max en kilometer på en timme(varierar ju givetvis efter "årsmodell" samt den specifikation som den uppfyller)
Citera
2016-03-09, 21:50
Medlem
Då uppstår följdfrågan om IRS enhet jämför sina data med "gyrot" - eller fungerar de individuellt?
Citera
2016-03-09, 21:59
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Förstår att piloterna blir grymt pressade/stressade när situationen uppstår. Det finns inga radarsystem på marken som ger piloterna stöd? Radarsystemen har väl koll på vertical speed exempelvis gissar jag? I så fall skulle man kunna tänka sig att data från radarsystemen på marken kan förse flygplan med data såsom kurs, hastighet, vertical speed etc.
Citera
2016-03-09, 22:17
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Det finns inga radarsystem på marken som ger piloterna stöd? Radarsystemen har väl koll på vertical speed exempelvis gissar jag? I så fall skulle man kunna tänka sig att data från radarsystemen på marken kan förse flygplan med data såsom kurs, hastighet, vertical speed etc.

Nej på alla punkter. Sånt finns inte, och det låter inte heller som någon vidare bra ide.

Systemen ombord är dubblerade så att man har minst en frisk när ngt falerar. Det gäller att identifiera vad som är problemet och agera därefter.
Citera
2016-03-09, 22:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej på alla punkter. Sånt finns inte, och det låter inte heller som någon vidare bra ide.

Systemen ombord är dubblerade så att man har minst en frisk när ngt falerar. Det gäller att identifiera vad som är problemet och agera därefter.

Om det inte handlar om ett fel som gjorde flygplanet manöverodugligt så återstår bara att den som förde befälet fattade fel beslut, sannolikt genom att feltolka information eller att inte följa de manualer som finns för identifiering av fel och åtgärd. Jag tror på det sistnämnda.

Vad hände, varför hände det, och vad kan göras för att det inte ska hända igen?

Ett fel kan leda till katastrof om man inte vidtar rätt åtgärder, en första åtgärd måste vara att förstå vad som är fel, gör man inte det så kan fel åtgärder vidtas och som i sin tur leder till ett ohanterbart problem.

Jag är inte pilot, men så mycket vet jag att det finns manualer som piloterna ska följa för att identifiera ett fel och som visar vilka åtgärder som skall vidtas. Ingenting tyder på att ens ett försök till att lösa problemet metodiskt har gjorts.

I det här fallet var det bara What! What! Help me pls! What! No! Help me!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in