Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Jag har aldrig nämnt Maine, men nämnt att många swing states kan avgöras av latinos, vilket stämmer. Att Maine med 1% latinos skulle höra till dem har aldrig skrivits. Så nja, "Maineskämtet" är inte dynamit direkt, utan en missuppfattning från din sida.
Och ändå får du bara fram två st.? Maine-skämtet gäller naturligtvis också för Iowa, New Hampshire, Ohio, Pennsylvania, Michigan, Illinois, Wisconsin, Minnesota etc. D.v.s swing-states.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Det finns spekulation som gränsar till fria fantasier och spekulation som lutar sig mot någon typ av vedertagen sanning eller undersökningsmodeller av typen opinionsundersökningar. Dina påståenden hör till de förra. Som sagt har jag visat att etnisk profil på kandidater kan ha avgörande för etniska gruppers valdeltagande, att just latinos är den snabbast växande minoritetsgruppen, och att undersökningar också ger stöd åt det faktum att Rubio är ordentligt mycket mer populär i gruppen i stort än vad Trump är.
Huruvida de är den snabbast växande gruppen för tillfället är totalt irrelevant. Detta för att valet avgörs i år. Man vinner inte valet genom att spekulera i hur situationen kommer att vara om 30 år. Ja, Rubio är mer populär. Men... har det betydelse? Mexikaner byter inte parti för att en kuban är kandidat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Dina invändningar, att mexikaner ogillar kubaner och att Rubio därmed inte skulle apellera till dem är inte bara fria fantasier utan också rent felaktigt om vi jämför påståendet med faktiska opinionsundersökningar.
Opinionsundersökningar är inte riktigt samma sak som undersökningar om att ha en positiv uppfattning om personen som sådan. Vore det så skulle Bernie Sanders bli president. När du pratar opniionsundersökningar här så menar du inte i ett hypotetiskt val vilket gör det mycket missvisande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Jag har redan förklarat för dig att befolkningsandel och andel röstande inte är samma sak, varför ska du klamra dig fast vid det? Slut på argument? Oaktat om gruppen skulle utgöra 8 eller 10% så har de möjlighet att avgöra i ett antal viktiga stater vilket var min poäng och som torde ha framgått med all önskvärd tydlighet.
Oaktat om de utgör 3%? Som sagt. eftersom så många av dessa väljare finns i delstater gränsande till Mexiko så är deras väljarandel mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket lägre än 8% i nästan alla swing-states. Och även om det faktiskt vore 8% så är andelen vita väljare 10 ggr fler. Tio gånger fler. Förstår du hur stort det är? Det innebär att en 10%-ig ökning bland "hispanics" skulle motsvara en 1%-ig ökning bland vita väljare. Och det är under hypotesen att hispanics skulle vara 8% vilket de mycket sällan är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Hur kom du fram till att latinos kommer utgöra max 9% av väljarna detta val? Gruppen som sådan har ju vuxit med ungefär den storleksordning som skulle göra att deras andel av väljarna om den var konstant skulle bli en procentenhet större. Men du har alltså på något faktabaserat vis redan nu kommit fram till att röstbenägenheten inte kommer att öka, ens med ett alternativ där en VP-ticket inbegriper en latino?
9% låter rimigt. Andelen ökar mycket långsamt, dessutom kommer vitas valdeltagande att öka markant. Nu när jag tänker efter så ter sig 9% i överkant. Du spekulerar i att mexikaner skulle massrösta på en kuban. Jag tror inte att det blir så. Jag ser inget som talar för det. Jag menar alltså följande: du övertygar inte.
Skillnaden med Obama är att svarta väljare i stora drag köper Obamas politik. Mexikaner köper inte Rubios politik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Är det samma metod som när du kom fram till att löften om jobb renderar en väljarapellering om 15-20 procent? Den verkar robust, du får gärna utveckla dess mekanismer mer i detalj.
Det må vara irrelevant för dig, men jag tror en hel del svarta bryr sig om det. Det finns inga "mekanismer" - det är ett antagande om att det finns svarta väljare bryr sig om jobb. Och lag och ordning. Alla är inte med i BLM. Vidare så har Trump varit i kontakt med en hel del svarta präster. Svarta väljare lyssnar väldigt mycket på sina präster när det är valdags. Se: primärval i South Carolina för demokraterna.