Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Nej, det tror jag inte heller.

Marco Rubio har ju ett sådant otroligt stöd från etablerade politiker, tidningar mm. Kan Donald Trump få tillgång till lite av det stödet så vore ju det ingen nackdel för honom.

Marco Rubios lista på dom som stöder honom: Helt sjukt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Endorsements_for_the_Republican_Party_presidential _primaries,_2016#Marco_Rubio

Att välja Rubio ter sig för mig som samma misstag Reagan gjorde när han valde Bush.
2016-03-09, 20:41
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Endorsements_for_the_Republican_Party_presidential _primaries,_2016#Marco_Rubio[/url]

Jimmie Åkesson finns med på Trumps lista, det känns ju lite skumt och får en att undra hur trovärdig listan är.
2016-03-09, 20:47
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
experten10 skrev

Att välja Rubio ter sig för mig som samma misstag Reagan gjorde när han valde Bush.

Du menar att Marco Rubio inte har samma "Make America Great Again" tänkande som Donald Trump har. Att dom egentligen inte har samma syn på saker och ting?
2016-03-09, 20:52
Medlem
Citat:
Du menar att Marco Rubio inte har samma "Make America Great Again" tänkande som Donald Trump har. Att dom egentligen inte har samma syn på saker och ting?

Ja, det kanske man kan säga. Men jag tror inte att Marco har mycket syn på något alls. Han är en produkt. En produkt man placerar idéer eller "policy" i. T.ex. hans "foreign policy expertise" - som enbart består i av att experter sagt till honom att säga si och så.
2016-03-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Jimmie Åkesson finns med på Trumps lista, det känns ju lite skumt och får en att undra hur trovärdig listan är.

Det förvånar mig. Jag läste i somras att Jimmie inte tyckte att Trump var en bra kandidat. Att han var lite galen o.s.v.

Jimmie påminde om pajasarna som figurerat i den här tråden sedan i somras.
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Y2W skrev

Det såg jag inte. Det fanns en referens också till expressen, från den 7 mars:

""Håller med Trump"

Efter debatten gav Jimmie Åkessons sitt stöd till affärsmannen Donald Trump, som just nu leder racet till att bli republikanernas presidentkandidat i USA."
http://www.expressen.se/nyheter/akesson-ser-inget-positivt-med-eu/
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Visserligen. Men i sammanhanget amerikanska val är det vad man syftar på. Det är därför reportrar upptäcker, t.ex. i Nevada, att "hispanics" där, d.v.s mexikaner inte bryr sig om att Rubio är kuban. De röstar på demokraterna ändå.

Maine är en swing-state. Du har påstått att hispanics är en viktig väljargrupp där. Det är inte bara felaktigt, det är så felaktigt att det blir till ett skämt. Hänger du med?

Lugna dig nu. Vad än du och jag säger kommer att vara spekulation. Varför? Jo, för att valet inte inträffat ännu. Vi kan spekulera om hur det kommer att bli. Det är inte riktigt samma sak som "faktabaserad argumentation".

Något som däremot är faktabaserad argumentation är mitt påpekande om att Hispanics var 8% av väljarkåren senaste (och kommer att vara maximalt 9% i år) och att de är mycket koncentrerade i redan säkra delstater. Det är fakta.

Sen spekulerade du i att de skulle närma sig 20% av väljarkåren vilket är totalt omöjligt av många skäl. Det största naturligtvis att det inte är i närheten av 20% i någon swing-state. Du skrev "befolkning" tidigare - men det handlar om väljare - inte "befolkning".
Jag har aldrig nämnt Maine, men nämnt att många swing states kan avgöras av latinos, vilket stämmer. Att Maine med 1% latinos skulle höra till dem har aldrig skrivits. Så nja, "Maineskämtet" är inte dynamit direkt, utan en missuppfattning från din sida.

Det finns spekulation som gränsar till fria fantasier och spekulation som lutar sig mot någon typ av vedertagen sanning eller undersökningsmodeller av typen opinionsundersökningar. Dina påståenden hör till de förra. Som sagt har jag visat att etnisk profil på kandidater kan ha avgörande för etniska gruppers valdeltagande, att just latinos är den snabbast växande minoritetsgruppen, och att undersökningar också ger stöd åt det faktum att Rubio är ordentligt mycket mer populär i gruppen i stort än vad Trump är.

Dina invändningar, att mexikaner ogillar kubaner och att Rubio därmed inte skulle apellera till dem är inte bara fria fantasier utan också rent felaktigt om vi jämför påståendet med faktiska opinionsundersökningar.

Jag har redan förklarat för dig att befolkningsandel och andel röstande inte är samma sak, varför ska du klamra dig fast vid det? Slut på argument? Oaktat om gruppen skulle utgöra 8 eller 10% så har de möjlighet att avgöra i ett antal viktiga stater vilket var min poäng och som torde ha framgått med all önskvärd tydlighet.

Hur kom du fram till att latinos kommer utgöra max 9% av väljarna detta val? Gruppen som sådan har ju vuxit med ungefär den storleksordning som skulle göra att deras andel av väljarna om den var konstant skulle bli en procentenhet större. Men du har alltså på något faktabaserat vis redan nu kommit fram till att röstbenägenheten inte kommer att öka, ens med ett alternativ där en VP-ticket inbegriper en latino?

Är det samma metod som när du kom fram till att löften om jobb renderar en väljarapellering om 15-20 procent? Den verkar robust, du får gärna utveckla dess mekanismer mer i detalj.
2016-03-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jag har aldrig nämnt Maine, men nämnt att många swing states kan avgöras av latinos, vilket stämmer. Att Maine med 1% latinos skulle höra till dem har aldrig skrivits. Så nja, "Maineskämtet" är inte dynamit direkt, utan en missuppfattning från din sida.

Och ändå får du bara fram två st.? Maine-skämtet gäller naturligtvis också för Iowa, New Hampshire, Ohio, Pennsylvania, Michigan, Illinois, Wisconsin, Minnesota etc. D.v.s swing-states.

Citat:
Det finns spekulation som gränsar till fria fantasier och spekulation som lutar sig mot någon typ av vedertagen sanning eller undersökningsmodeller av typen opinionsundersökningar. Dina påståenden hör till de förra. Som sagt har jag visat att etnisk profil på kandidater kan ha avgörande för etniska gruppers valdeltagande, att just latinos är den snabbast växande minoritetsgruppen, och att undersökningar också ger stöd åt det faktum att Rubio är ordentligt mycket mer populär i gruppen i stort än vad Trump är.

Huruvida de är den snabbast växande gruppen för tillfället är totalt irrelevant. Detta för att valet avgörs i år. Man vinner inte valet genom att spekulera i hur situationen kommer att vara om 30 år. Ja, Rubio är mer populär. Men... har det betydelse? Mexikaner byter inte parti för att en kuban är kandidat.

Citat:
Dina invändningar, att mexikaner ogillar kubaner och att Rubio därmed inte skulle apellera till dem är inte bara fria fantasier utan också rent felaktigt om vi jämför påståendet med faktiska opinionsundersökningar.

Opinionsundersökningar är inte riktigt samma sak som undersökningar om att ha en positiv uppfattning om personen som sådan. Vore det så skulle Bernie Sanders bli president. När du pratar opniionsundersökningar här så menar du inte i ett hypotetiskt val vilket gör det mycket missvisande.

Citat:
Jag har redan förklarat för dig att befolkningsandel och andel röstande inte är samma sak, varför ska du klamra dig fast vid det? Slut på argument? Oaktat om gruppen skulle utgöra 8 eller 10% så har de möjlighet att avgöra i ett antal viktiga stater vilket var min poäng och som torde ha framgått med all önskvärd tydlighet.

Oaktat om de utgör 3%? Som sagt. eftersom så många av dessa väljare finns i delstater gränsande till Mexiko så är deras väljarandel mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket lägre än 8% i nästan alla swing-states. Och även om det faktiskt vore 8% så är andelen vita väljare 10 ggr fler. Tio gånger fler. Förstår du hur stort det är? Det innebär att en 10%-ig ökning bland "hispanics" skulle motsvara en 1%-ig ökning bland vita väljare. Och det är under hypotesen att hispanics skulle vara 8% vilket de mycket sällan är.

Citat:
Hur kom du fram till att latinos kommer utgöra max 9% av väljarna detta val? Gruppen som sådan har ju vuxit med ungefär den storleksordning som skulle göra att deras andel av väljarna om den var konstant skulle bli en procentenhet större. Men du har alltså på något faktabaserat vis redan nu kommit fram till att röstbenägenheten inte kommer att öka, ens med ett alternativ där en VP-ticket inbegriper en latino?

9% låter rimigt. Andelen ökar mycket långsamt, dessutom kommer vitas valdeltagande att öka markant. Nu när jag tänker efter så ter sig 9% i överkant. Du spekulerar i att mexikaner skulle massrösta på en kuban. Jag tror inte att det blir så. Jag ser inget som talar för det. Jag menar alltså följande: du övertygar inte.

Skillnaden med Obama är att svarta väljare i stora drag köper Obamas politik. Mexikaner köper inte Rubios politik.

Citat:
Är det samma metod som när du kom fram till att löften om jobb renderar en väljarapellering om 15-20 procent? Den verkar robust, du får gärna utveckla dess mekanismer mer i detalj.

Det må vara irrelevant för dig, men jag tror en hel del svarta bryr sig om det. Det finns inga "mekanismer" - det är ett antagande om att det finns svarta väljare bryr sig om jobb. Och lag och ordning. Alla är inte med i BLM. Vidare så har Trump varit i kontakt med en hel del svarta präster. Svarta väljare lyssnar väldigt mycket på sina präster när det är valdags. Se: primärval i South Carolina för demokraterna.
2016-03-09, 21:16
Medlem
baggebo1s avatar
Trump vann latinos i Nevada stort. Han vann stort bland araberna i Dearborn Michigan igår. När CAIR gjorde en undersökning bland muslimer hade Trump 68% av de republikanska muslimernas stöd. Jag har även för mig att jag sett någon poll att han är störst bland svarta väljare. Han vinner alla minoriteter utan "pandering". Dessutom vinner han alla vita som riskerar stötas bort om han bara blir en vanlig dussinpolitiker som lyder "expertråd" (som aldrig har funkat och som aldrig varit meningen att de ska funka eftersom råden sprids av andra anledningar).

Ni som vill veta hur Trump tänker kring minoriteter och "viktiga pk-grupper" och att locka deras röster, ni måste titta på det här. Det är från idag - Trump frågas ut om den låga andelen kvinnor. Det här är hans strategi:

https://www.youtube.com/watch?v=693LvZNiMSU

"If I didn't have that tone I wouldn't be talking to you this morning, I guarantee you that. I would've been sitting home with Lindsey Graham watching TV"

Fattar ni hur befriande det är med en genuint icke-pk person som vet att man inte ska spela medias spel. Och vilken vinnande strategi det är. Hur fan kan ni sitta och önska att han ska ge sig in i identitetspolitiken nu? Helt ofattbart.
Senast redigerad av baggebo1 2016-03-09 kl. 21:22.
2016-03-09, 21:31
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Det är väldigt viktigt för Trump att Rubio är kvar till Ohio. Om Rubio hoppar av ser det värre ut.
Det är nog tryck från etablissemanget på Rubio att hoppa av, men till Trumps fördel är nog att Rubio antagligen ser sig som favorit i ett ev. brokered convention. Hoppas Rubios ego hjälper Trump, och att han motstår tryck. Kanske även pågår lite VP kohandel. Trump kommer definitivt använda VP kortet för att säkra nominering imo.
2016-03-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordfeldt
[/b]
Vad grundar du det påståendet på? När han skämtade med en pledge?

Jag menar att på hans rallyn får publiken ofta "svära", dvs räcka upp sin hand, att de ska rösta på honom.
2016-03-09, 21:44
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder
Det är nog tryck från etablissemanget på Rubio att hoppa av, men till Trumps fördel är nog att Rubio antagligen ser sig som favorit i ett ev. brokered convention. Hoppas Rubios ego hjälper Trump, och att han motstår tryck. Kanske även pågår lite VP kohandel. Trump kommer definitivt använda VP kortet för att säkra nominering imo.
Enligt Fox så pressar donatorerna Rubio att hoppa av nu. Uppenbarligen är det många som tror att sista chansen ligger i att Cruz besegrar Trump mano a mano, och det är nog största chansen. Trump har svårt att få 50 procent, så möjligen skulle Cruz kunna få det om Rubio och Kasich hoppar av.

Rubios politiska karriär är förmodligen slut efter det här så vad som gäller är ett erbjudande om ett bra jobb hos Goldman Sachs eller Facebook utan arbetsuppgifter och med hög lön så kommer han att hoppa av.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in