Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-09, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Men hur många val har vi haft med hispanickandidater? Du måste ju inse att kandidaterna i sig är en pull-factor.

Visst. Obama ökade det svarta valdeltagandet. Men inte med flera hundra procent.

Citat:
Vilka undersökningar är det du avser? Rubio har väldigt mycket bättre anseende hos latinogruppen generellt, vilket jag skrev och länkade till någon sida bakåt.

Jag påpekade just att 70% inte räckte för Romney. Inbillar du dig på allvar att Rubio skulle få 90%. Ja, han är mer gillad men det är som sagt helt irrelevant. Mexikaner i Kalifornien lockas inte av kubaner. Du får belägga det du skriver.

Citat:
Som sagt skulle hispanics kunna avgöra ett flertal swing states, så de är definitivt inte obetydliga som grupp. Gruppen svarta är däremot helt bortkastat för Trump att försöka vinna över, då de röstar demokratiskt reflexmässigt. Hispanics har inte hunnit bli lika rigida i sitt röstbeteende, och med en spansktalande VP-kandidat som mässar om religion skulle betydande skaror kunna lockas till urnorna.

Du påstår det ja. Men du har bara lyckats fiska fram två - och de dög inte. Som sagt, det finns många, många fler vita väljare och de är mycket lättare att locka över.

Tvärtom är det så att Trump har mycket bra möjligheter att nå 15-20% av svarta väljare. Varför? Jo, för att han har planer på att få dem (och andra) i jobb.

En enorm bit du missar är att du antar att s.k. hispandering bara attraherar väljare. Det gör motsatsen också. Det repellerar väljare. Väljare som faktiskt är medvetna - till skillnad från mexikaner.
2016-03-09, 20:01
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ja han hänger fram ett litet köttstycke och hoppas att han ska bita. Men självklart är han inte otänkbar som VP om han förlorar. Trump kommer att göra vad som krävs för att vinna valet. Han är ingen rasist och han är väl medveten om den etniska dimensionen i ett presidentval.

Folk har en lite för rosenskimrande bild av Trumps övertygelse tror jag. Även han är taktiker, även han kommer att modifiera sina åsikter och sina utfästelser när verkligheten smyger sig på.

Den förväntning som vita har på Trump liknar den förväntning svarta hade på Obama, och jag tror att det finns en risk att besvikelsen blir densamma när vissa förhoppningar visar sig vara svåra att infria.
Trump har sagt att han behöver politisk erfarenhet. Då går Rubio bort. Blir antagligen en kvinna då han kommer att kallas sexistisk oavsett vad han säger av liberal media. Vi får väl se hur mycket strateg DT är.
2016-03-09, 20:03
Medlem
Citat:
Jag har inte bara rätt om dem, utan om de flesta swing states då latinogruppen är så pass stor i USA. Tom i en stat som NC skulle de kunna fälla avgörande, då gapet DEM/GOP senast var en handfull procentenheter och latinogruppen är 10%.

Nej, den är inte det. Den är liten. Inte bara är den liten - den röstar i mycket låg utsträckning. När du säger "stor" så syftar du på fyra delstater. Texas, New Mexico, Arizona och Kalifornien.

Alla dessa är säkra för respektive parti vilket gör hela den "stora" gruppen totalt irrelevant.

Citat:
Ingenstans har jag sagt att latinos är den enda gruppen, men Trump har säkrat ryggen högerut och måste in och hacka i andra segment, och då är latinogruppen viktig, i synnerhet i swing states som Florida och Colorado.

Det finns betydligt fler vita väljare på bordet där. Det finns betyldigt fler swing-states än så...

Citat:
Vad jag syftar på när jag skriver latinos förbehåller jag mig rätten att själv avgöra, och självklart är det inte gruppen mexikaner som kommer avgöra valet i Florida.

Då kan du inte gärna ta upp Florida heller.

Citat:
Som upprepats nu tre gånger är andelen latinos i USA dels den snabbast växande minoriteten och dels är en etnisk grupps benägenhet att rösta inte statisk utan av allt att döma (Lex Obama 2008-2012) beroende av om en kandidat kommer från samma etniska grupp.

Snabbast växande på grund av medveten politik med det målet från båda partier. Det upphör.

Erfarenheten från 2012 gäller för latinos också. Lektionen var att de kom ut och röstade massivt mot Romneys "hårda" invandringspolitik. Trots att deras valdeltagande gick ner. Gick ner. Jag upprepar det. Så visst, det är inte statistiskt. Det kommer att gå när ytterligare i detta val.

Citat:
En väljargrupp på 8% (som förmodligen dessutom är och kan bli ännu större) är ju en enormt viktig grupp som skulle kunna avgöra ett flertal stater. Det är inte alls ovanligt att presidentval avgörs på marginalen, och att kunna lägga ett antal procentenheter i sin vågskål är en möjlighet ingen har råd att avstå ifrån.

Ah.. lugn nu. 8% är sett över hela landet. Och de fyra delstater jag räknade upp ovan är inte swing-states. "The gigantic hispanic vote in Maine" är fortfarande ett skämt det behöver du acceptera.

Citat:
Har jag läst Trumps stab rätt har de en plan för att spela ut gruppen svarta mot latinos vad det lider, då gruppen svarta redan kan anses förlorad och det finns en bra grogrund för att slå mynt av motsättningen mellan dem.

Vi får se. Jag tror som sagt att han kommer att få betydligt fler svarta väljare än Romney. Och betydelsen av det och enbart det nullifierar allt ditt prat om "hispanics".
2016-03-09, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Trump har sagt att han behöver politisk erfarenhet. Då går Rubio bort. Blir antagligen en kvinna då han kommer att kallas sexistisk oavsett vad han säger av liberal media. Vi får väl se hur mycket strateg DT är.

Det du syftar på med "strategi" är enbart defensivt. Så vinner man inte.
2016-03-09, 20:07
Medlem
Läste precis ett skrattframkallande debattinlägg av judinnan Sally Kohn. Dessa människors förfasande över Trump är den bästa indikationen på att han gör någonting rätt. Några citat ur texten:
Citat:
This becomes especially worrisome if you factor in the votes for the overtly bigoted Donald Trump and the slightly more subtle but potentially far more dangerous, hate-fueled Ted Cruz. Then the math starts to look a little too much like the early moments of Adolf Hitler's rise in Germany.

Don't forget: Hitler first rose to national prominence in Germany not by seizing power but by running for president. He lost, but 36.8% of Germans voted for him.

Are enough Americans willing to vote for a presidential candidate who smears Mexicans and denigrates Muslims all while talking about punching protesters in the face and playing footsie with the KKK? Yes, yes they might be.

As a Jewish American whose family came from Germany and Russia, I don't make this analogy lightly.

I'm not naive. I know that in a nation founded and wound through with white supremacy and misogyny, change doesn't come without resistance. The backlash we're seeing now -- the one that brought us Trump -- is the direct result of progress. It is the dark side on the other side of the daylight of social change.

Man hade inte kunnat hitta ett mer stereotypiskt judeo-liberalt inlägg om man så vigde sitt liv åt det!
2016-03-09, 20:14
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Visst. Obama ökade det svarta valdeltagandet. Men inte med flera hundra procent.

Jag påpekade just att 70% inte räckte för Romney. Inbillar du dig på allvar att Rubio skulle få 90%. Ja, han är mer gillad men det är som sagt helt irrelevant. Mexikaner i Kalifornien lockas inte av kubaner. Du får belägga det du skriver.

Du påstår det ja. Men du har bara lyckats fiska fram två - och de dög inte. Som sagt, det finns många, många fler vita väljare och de är mycket lättare att locka över.

Tvärtom är det så att Trump har mycket bra möjligheter att nå 15-20% av svarta väljare. Varför? Jo, för att han har planer på att få dem (och andra) i jobb.

En enorm bit du missar är att du antar att s.k. hispandering bara attraherar väljare. Det gör motsatsen också. Det repellerar väljare. Väljare som faktiskt är medvetna - till skillnad från mexikaner.
Det finns ingen som helst logik i den första analogin. Det är inte Romney som ställer upp förstår du.

Du försöker argumentera i stil med "Jag har rätt för att jag vet det". Det finns ingen logik och ingen substans i det du skriver. Att de två staterna jag gav som exempel "inte duger" är ju rent påhitt från din sida. Om man vinner en betydande del av latinoväljarna i de staterna vinner man valet.

Ytterligare någonting du drar fram ur rectum utan substans, "Trump ska ge svarta jobb", och det ska rendera 15-20% svarta väljare. Det är ju så substanslöst det kan bli.

Hispanics i Californien lockas inte av Kubaner skriver du, helt utan någon som helst faktabackning. Jag har redan visat på undersökningar som säger att Rubio är den populäraste kandidaten bland latinos i stort, du kommer ju bara med anekdoter.
2016-03-09, 20:14
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln

Spelar ju ingen roll vem han utser, Trump kommer att attackeras på samma sätt ändå oavsett om han värvar en transsexuell bögneger som har sista stadiet av AIDS och Ebola.
2016-03-09, 20:17
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Vad tycker ni om Jeff Sessions som VP?
Briliant val, men Sessions är 69 år. Trump borde välja en som kan fortsätta hans revolution efter att han har avgått. Mitt val är Kris Kobach som jag har skrivit tidigare i tråden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kris_Kobach
Citat:
Kobach played a significant role in the drafting of Arizona SB 1070, a state law that attracted national attention as the country's broadest and strictest—at the state level—anti-illegal immigration measure in a long time, and has assisted in defending the state during the ongoing legal battle over SB 1070's legality.
Här kan ni se Kris Kobach när han försvarar Trump i en debatt. Om Trump varit så här fotogenisk och snabbtänkt så hade han redan varit klar för nomineringen.

https://www.youtube.com/watch?v=lo40X_PUaDg
2016-03-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinden
Läste precis ett skrattframkallande debattinlägg av judinnan Sally Kohn. Dessa människors förfasande över Trump är den bästa indikationen på att han gör någonting rätt. Några citat ur texten:

Man hade inte kunnat hitta ett mer stereotypiskt judeo-liberalt inlägg om man så vigde sitt liv åt det!

Jodå, absolut. Det komikern Louie C.K. skrev i slutet av ett mass-mejl var än värre än detta. Han anser att det inte finns någon skillnad alls mellan Hitler och Trump. Ren jävla idiot.
2016-03-09, 20:18
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Nej, den är inte det. Den är liten. Inte bara är den liten - den röstar i mycket låg utsträckning. När du säger "stor" så syftar du på fyra delstater. Texas, New Mexico, Arizona och Kalifornien.

Alla dessa är säkra för respektive parti vilket gör hela den "stora" gruppen totalt irrelevant.

Det finns betydligt fler vita väljare på bordet där. Det finns betyldigt fler swing-states än så...

Då kan du inte gärna ta upp Florida heller.

Snabbast växande på grund av medveten politik med det målet från båda partier. Det upphör.

Erfarenheten från 2012 gäller för latinos också. Lektionen var att de kom ut och röstade massivt mot Romneys "hårda" invandringspolitik. Trots att deras valdeltagande gick ner. Gick ner. Jag upprepar det. Så visst, det är inte statistiskt. Det kommer att gå när ytterligare i detta val.

Ah.. lugn nu. 8% är sett över hela landet. Och de fyra delstater jag räknade upp ovan är inte swing-states. "The gigantic hispanic vote in Maine" är fortfarande ett skämt det behöver du acceptera.

Vi får se. Jag tror som sagt att han kommer att få betydligt fler svarta väljare än Romney. Och betydelsen av det och enbart det nullifierar allt ditt prat om "hispanics".
Du får nog kolla upp vad latino betyder. Det är inte liktydigt med mexikan som du verkar tro.

Skämtet om Maine är du den enda som skriver om, det är helt obegripligt.

Det du skriver om svarta väljare är ju rena fantasier. Du tror att Trump kommer säga att de kommer att få jobb, och detta leder dig till at tro att 15-20% av dem kommer att rösta på Trump. Det är så frikopplat från faktabaserad argumentation att det är svårt att slå ens om man försöker.
2016-03-09, 20:30
Medlem
Citat:
Du får nog kolla upp vad latino betyder. Det är inte liktydigt med mexikan som du verkar tro.

Visserligen. Men i sammanhanget amerikanska val är det vad man syftar på. Det är därför reportrar upptäcker, t.ex. i Nevada, att "hispanics" där, d.v.s mexikaner inte bryr sig om att Rubio är kuban. De röstar på demokraterna ändå.

Citat:
Skämtet om Maine är du den enda som skriver om, det är helt obegripligt.

Maine är en swing-state. Du har påstått att hispanics är en viktig väljargrupp där. Det är inte bara felaktigt, det är så felaktigt att det blir till ett skämt. Hänger du med?

Citat:
Det du skriver om svarta väljare är ju rena fantasier. Du tror att Trump kommer säga att de kommer att få jobb, och detta leder dig till at tro att 15-20% av dem kommer att rösta på Trump. Det är så frikopplat från faktabaserad argumentation att det är svårt att slå ens om man försöker.

Lugna dig nu. Vad än du och jag säger kommer att vara spekulation. Varför? Jo, för att valet inte inträffat ännu. Vi kan spekulera om hur det kommer att bli. Det är inte riktigt samma sak som "faktabaserad argumentation".

Något som däremot är faktabaserad argumentation är mitt påpekande om att Hispanics var 8% av väljarkåren senaste (och kommer att vara maximalt 9% i år) och att de är mycket koncentrerade i redan säkra delstater. Det är fakta.

Sen spekulerade du i att de skulle närma sig 20% av väljarkåren vilket är totalt omöjligt av många skäl. Det största naturligtvis att det inte är i närheten av 20% i någon swing-state. Du skrev "befolkning" tidigare - men det handlar om väljare - inte "befolkning".
2016-03-09, 20:31
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Hogdal skrev

Ja han hänger fram ett litet köttstycke och hoppas att han ska bita. Men självklart är han inte otänkbar som VP om han förlorar. Trump kommer att göra vad som krävs för att vinna valet. Han är ingen rasist och han är väl medveten om den etniska dimensionen i ett presidentval.

Folk har en lite för rosenskimrande bild av Trumps övertygelse tror jag. Även han är taktiker, även han kommer att modifiera sina åsikter och sina utfästelser när verkligheten smyger sig på.

Den förväntning som vita har på Trump liknar den förväntning svarta hade på Obama, och jag tror att det finns en risk att besvikelsen blir densamma när vissa förhoppningar visar sig vara svåra att infria.

Nej, det tror jag inte heller.

Marco Rubio har ju ett sådant otroligt stöd från etablerade politiker, tidningar mm. Kan Donald Trump få tillgång till lite av det stödet så vore ju det ingen nackdel för honom.

Marco Rubios lista på dom som stöder honom: Helt sjukt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Endorsements_for_the_Republican_Party_presidential _primaries,_2016#Marco_Rubio

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in