2016-03-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Tänkte mig nog att hon skrapat fingertopparna mot Nerijus eller mot marken. Men jag har ingen erfarenhet av detta så jag hoppas att någon kriminalkunnig kan hjälpa oss.
När detta ämne senast var uppe framkom en rimlig tolkning om att naglarna släppt i kanten mot nagelbädden. Jag har för mig att den offentliga delen av FUP:en inte ger närmare vägledning för att exakt avgöra uppkomsten av blodspår vid naglarna.
2016-03-08, 22:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ok. Du vet att hon var medveten nog länge för att aktivt krafsa mot snöret. Då faller mitt alternativ med nästintill inga rörelser bort.

Då är återigen minst ett par minuter och uppemot sju minuter som gället.
Eller 5-20 sekunder. Det behövs inte mer för att krafsa under snöret.
2016-03-08, 22:14
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
När detta ämne senast var uppe framkom en rimlig tolkning om att naglarna släppt i kanten mot nagelbädden. Jag har för mig att den offentliga delen av FUP:en inte ger närmare vägledning för att exakt avgöra uppkomsten av blodspår vid naglarna.
Aha, det förklarar varför jag inte sett det.
2016-03-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Uppenbarligen ansåg amatören som betraktade kropparna dem som livlösa, till synes döda. Rörelser beskrevs hos andra.

Hade offren huvor?
Hur nära är det filmat ifrån?
Syns rörelserna på diafragma, syns de agonala käkrörelserna på filmen, hörs andnings- och svalgljuden?
2016-03-08, 22:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Hade offren huvor?
Hur nära är det filmat ifrån?
Syns rörelserna på diafragma, syns de agonala käkrörelserna på filmen, hörs andnings- och svalgljuden?
Kan de ha blivit till synes döda direkt när medvetslösheten inträdde?
2016-03-08, 22:30
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Det är sant.
Men det är också sant att om hon blev strypt, kan krafsandet ha varit en kamp.

Jag är lite inne på att Hurtigs bästa strategi för PT är att hävda domvilla, framför allt i hovrätten. NB har blivit dömd för sexmord, särskilt avseende joggerskans utpekande är det tokigt, att det fick betydelse. Det är liksom inte något brott att fråga om vägen, alldeles oavsett om det ens var NB som gjorde det.

Nä, Lustig får nog studera tejpen noga. Om han kan bevisa att det inte var ett sexmord, kanske han får PT. T.ex. om han bevisar att Lisa redan var död när hon hängdes, tejpades och skändades.
2016-03-08, 22:31
Medlem
Citat:

Kan du visa på källa för något fall där offret är medvetet i 5-20 sekunder efter hängningen och sedan inte uppvisar några som helst av de typiska tecknen vid ett hängningsförlopp?
Senast redigerad av Prudent 2016-03-08 kl. 22:37.
2016-03-08, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Tänkte mig nog att hon skrapat fingertopparna mot Nerijus eller mot marken. Men jag har ingen erfarenhet av detta så jag hoppas att någon kriminalkunnig kan hjälpa oss.
Hon lär väl ha fått sitt eget blod under naglarna vid den inledande strypningen.
Nerijus drar åt strypsnaran hårt, så hårt att hon fått tvärgående snörfåra på halsen som blir efter strypning. Med all sin kraft har hon försökt greppa tag i strypsnaran runt halsen men hon kommer inte under den med fingrarna för han har dragit åt för hårt. Omtöcknad och på gränsen till medvetslös blir hon sen upphängd i snaran på röret. Han drar snabbt tejpen - flera meter - runt hennes hals och ansikte, som han planerat i sin sjuka sadistfantasi. Ett öga lämnar han utan tejp och det är för att han vill njuta av att se det sista av hennes panik och hjälplöshet i hennes blick. Tejpen gör också så att ingen chans finns för Lisa att komma åt snaran, men det är ändå försent för hon blir medvetslös och dör snart.
2016-03-08, 22:36
Medlem
Citat:
Kan de ha blivit till synes döda direkt när medvetslösheten inträdde?

Citat:
Intressant. "In a recent triple public hanging in Iran which was videoed the two male prisoners seemed to go limp as soon as they were hoisted into the air and showed no signs of physical struggle". Stilla direkt i två fall av tre.

Enligt texten du citerade blev de helt slappa direkt vid upphissandet och uppvisade ingen fysisk kamp.

Du påstår med säkerhet att Lisa var vaken i 5-20 sekunder och då kämpade mot snöret. Det är en helt annan inledning av förloppet.
Senast redigerad av Prudent 2016-03-08 kl. 22:38.
2016-03-08, 22:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det finns det inte. Hon var vid medvetande när hängningen inleddes. Smärtan fick henne att försöka greppa om snöret.
Oj, lidande menar du?
Smärta och uppenbar panik och dödsångest.
2016-03-08, 22:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Kan du visa på källa för något fall där offret är medvetet i 5-20 sekunder och sedan inte uppvisar några som helst av de typiska tecknen vid ett hängningsförlopp?
Du låtsas vara expert och vägrar att svara på hur kort tid det kan ha tagit, så jag tog de uppgifter jag hade till förfogande.
2016-03-08, 22:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oj, lidande menar du?
Inte i juridisk mening. Två domstolar underlåter inte att skriva ner en försvårande omständighet som finns i Brottsbalken, om de anser att omständigheten finns. Glöm det.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-03-08 kl. 22:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in