Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Jodu, problematiseringen ser ut så här:
Det är visserligen sannolikt att HD kommer att avvisa överklagandet, dvs neka prövningstillstånd.
Samtidigt handlar det om en litauer, dvs en gästarbetare och en EU-medborgare. Då är det viktigt att det inte uppstår frågetecken av karaktären "Fick litauern bästa möjliga försvar?" precis som det inte får finnas frågetecken av typen "I Litauen hade han inte blivit fälld" och andra sådana små mellanstatliga trätoämnen (envar kan ju fundera på vad som sagts och tänkts om en "hederlig svensk gästarbetare" hade fällts för något liknande i Litauen; jag har mina aningar).
Med Rönnbäck som ombud kan man ifrågasätta om försvaret skett på bästa sätt, eftersom Rönnbäck verkar ha fokuserat på "orimligt tvivel" som primär försvarsstrategi.
De experter som anlitats av Rönnbäck har inte den tyngd som behövs för att välta NFC över ända, och att ifrågasätta NFC (motsvarande) är en strategi som Hurtig har lyckats med tidigare.
Hela rättsprocessen bygger på att åklagaren får tuggmotstånd, och det som refererats från rättegångarna pekar på ett opportunistiskt och adhoc-inriktat försvar, som (såklart) inte kan vare sig förklara eller neutralisera de starka DNA-bevisen.
Därför är det inte av ondo att Hurtig tar över och synar bevisningen och omständigheterna ytterligare, allt för att det inte skall uppstå diskussioner eller mytbildning. Det finns ett antal problematiska fall genom åren, från Cederholm till Raman och Quick, och ombud som vet vem de företräder är i detta fall mycket att föredra.
Håller med att advokat Rönnbäcks strategi var tveksam då jag förvånande erfar att mycket var igenkänningsbart från konspirationsteorier från FB. Trodde inte att advokater arbetade på det viset.
Dessutom valde NB/Mamman att ha fullt förtroende för Rönnbäck även inför HR. Man kunde valt en ny advokat redan där.
Ja, de vittnen IR inkallade gjorde inget betydande avtryck. Om det berodde på bristfällig information till vittnena eller inte vet jag inte.
Med tanke på Rönnbäcks insats är det väl bra med ett par nya ögon som tittar på detta. Dock blir jag lite förvånad att han "återanvänder" samma kriminalare. Samt att han antyder händelseförlopp som redan ventilerats bland FBs alternativteoretiker, det hade jag inte förväntat mig.
Men vi får väl se i mitten av april vartåt det lutar.