2016-03-08, 17:24
Medlem
Mooskys avatar
Hurtig klarar alltså inte av en sån simpel sak. Han blir alltså tillsagd att komma med en fullmakt.
Han kanske trodde att det räckte att genom media påstå sig vara advokat för Lisas dömde mördare?
En toppadvokat borde väl veta att man lämnar in advokat anmälan innan man begär anstånd?
Men tiden tickar på så senast 15 april ska hans överklagan vara inne. Då gäller det att han läser in sig ganska fort och tar och rappar på gällande sina begärda undersökningar.

Ska han anlita sin egen stab för att kolla tejpen eller hur tänkte han där? Jag menar då att den pensionerade kriminalaren han har ju inte arbetat då DNA fanns. Men det kanske inte spelar någon roll?
2016-03-08, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför skulle det tilltala mig? Jag säger att domstolarna inte anser det var sadistiskt eller medförde lidande. Det har inget att göra med vad jag tror hände.

Men du säger alltså att Lisa var sannolikt medvetslös eller död vid tejpningen. Efter hur lång tid kan en amatör tro att en person som hänger i ett snöre runt halsen är död?

Ja, om Lisa hängde när tejpningen skedde hade hon nog hunnit bli medvetslös och var döende.
Lär dig skilja på död och döende!

Tja, enligt dig efter 5-20 sekunder...

Jag skriver tvärtom att möjligheten finns att NB efter flera minuter kan tro att Lisa försöker andas.
Senast redigerad av Prudent 2016-03-08 kl. 17:30.
2016-03-08, 17:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Tja, enligt dig efter 5-20 sekunder...

Jag skriver tvärtom att möjligheten finns att NB efter flera minuter kan tro att Lisa försöker andas.
Eftersom du bara antar visar det inte att tejpningen hade sadistiskt syfte.
2016-03-08, 17:32
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag påpekar att...

a) Hurtig har betydligt högre cred som brottmålsombud än Rönnbäck, därför får kombinationen av ombud-domstol en högre validitet, oavsett beslutet. BH är kunnig och driven, och vet (givetvis) att ett PT i HD kommer att kräva (i princip) resningsskäl. Att hitta dessa resningsskäl blir hans stora (enda) uppgift i sammanhanget.

b) Att be om PT är varje dömd persons rättighet

c) att ett ställningstagande för/emot ett PT kommer att klargöra varför man får det (eller inte, vilket är min gissning).

Du kan väl knappast bortse från att det uppstått en rejäl mytbildning, enbart den här tråden är ju exempel på detta?

För att börja med mytbildningen så är det inom en mycket liten krets och påverkar inte någon större opinion. Gemene man om det nu är dom du är ute efter klarar sig bra med att han är dömd i Hovrätten. Visst är det en rättighet att försöka på prövningstillstånd, men det är liksom inte en instans till som man ska räkna med. Den finns av en anledning och inte för att man är missnöjd med bevisningen. Inte heller är den till för teorier som poppar upp för att någon bytt advokat. Helt ointressant med andra ord.

Jag vet inte vilka värderingslistor eller annat du tittat i som säger att Hurtig är bättre advokat än just Rönnbäck. Baserar du det på alla "kända" han företrätt eller? Att du sedan tror att fallet anses vara något andra skulle anse vara orättvist på grund av Rönnbäck är ju inte alls troligt. Han behöll henne i två instanser vilket indikerar på att klienten är tillfreds med sitt biträde. Och anser man att det finns så usla advokater att någon annan skulle göra arbetet bättre, så får man väl vända sig till samfundet. Det kan ju inte vara så stora skillnader att vissa ser till så klienten får livstid och andra ser till att friar klienten. Eller hur tänkte du egentligen?

Nej, Hurtig kan inte reglerna det har han bevisat innan med flera försök till PT. Han har absolut inte fattat att det är resningsskäl som gäller, och det gör han inte nu heller.
2016-03-08, 17:36
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Hurtig klarar alltså inte av en sån simpel sak. Han blir alltså tillsagd att komma med en fullmakt.
Han kanske trodde att det räckte att genom media påstå sig vara advokat för Lisas dömde mördare?
En toppadvokat borde väl veta att man lämnar in advokat anmälan innan man begär anstånd?
Men tiden tickar på så senast 15 april ska hans överklagan vara inne. Då gäller det att han läser in sig ganska fort och tar och rappar på gällande sina begärda undersökningar.

Ska han anlita sin egen stab för att kolla tejpen eller hur tänkte han där? Jag menar då att den pensionerade kriminalaren han har ju inte arbetat då DNA fanns. Men det kanske inte spelar någon roll?
Jag reagerade också på detta.
Fantastisk otur Nero har med sina försvarsadvokater, Hurtig borde inte missa så grundläggande premisser. Har posten schabblat bort brevet?
2016-03-08, 17:38
Medlem
Citat:
Eftersom du bara antar visar det inte att tejpningen hade sadistiskt syfte.

Nu förstår jag inte vilket du menar att jag antar?

Du klippte bort början på mitt citat. Förstår du skillnaden på död och döende?
2016-03-08, 17:39
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztella
Jag reagerade också på detta.
Fantastisk otur Nero har med sina försvarsadvokater, Hurtig borde inte missa så grundläggande premisser. Har posten schabblat bort brevet?

Det tror jag inte däremot var han sen tror jag. När domstolen stängde hade han inte lämnat in sitt anstånd. Så han bör ha faxat in det senare den här dagen.
2016-03-08, 17:41
Bannlyst
Citat:

Väldigt pinsamt att han måste bli tillsagd att lämna in en fullmakt.
Han kanske inte "har hunnit" ha så mycket kontakt med Nerijus än utan mest fokuserat på hur han hintar om saker till media så intresset blir så stort som möjligt. Sen tar det nog också tid att hitta på en bevisanpassad historia till Nerijus som han kan acceptera. Men, inget kommer att räcka.
2016-03-08, 17:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nu förstår jag inte vilket du menar att jag antar?

Du klippte bort början på mitt citat. Förstår du skillnaden på död och döende?
"Jag skriver tvärtom att möjligheten finns att NB efter flera minuter kan tro att Lisa försöker andas."
2016-03-08, 17:43
Medlem
Citat:
"Jag skriver tvärtom att möjligheten finns att NB efter flera minuter kan tro att Lisa försöker andas."

Ja??

Det är inget antagande utan ett faktum att det kan ha varit så Lisas dödsförlopp utspelade sig och möjligheten finns att NB då i okunskap trodde att hon andades.

Jag skrev också tidigare att just därför kan tejpningen möjligtvis varit en "barmhärtighetsåtgärd" istället för ren sadism. Fast forfarande tyder helheten mest på att tejpningen var en planerad del av övergreppet.

Återigen. Förstår du skillnaden på död och döende?
Senast redigerad av Prudent 2016-03-08 kl. 17:54.
2016-03-08, 17:49
Bannlyst
Citat:

Jag kan försäkra er om att det är vanligt att advokater glömmer så simpla saker som fullmakt. Oftast brukar sådana rutiner skötas av sekreterare. I ett sånt här omfattande och stort fall är det inte ovanligt att man även har jurister som biträder advokaten och att ett missförstånd uppstått. Men jag lovar att domstolar ofta får påminna advokater om sådant som en annan kan tycka ska sitta i ryggmärgen på dem.
2016-03-08, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ronjabernadotter
Haha! Någon tog upp att Lisa kunde ha fått nog och hängt sig och att Nerijus därefter snubblade över hennes lik, runkade ned stället och sedan gömde henne i ett skåp. Det kallas orimligt tvivel. Finns en anledning till att domstolar har krav på rimlighet i tvivlet. Visst är det existensiellt möjligt (dvs fysiskt möjligt) men det är inte ens särskilt plausibelt (den absolut lägsta sannolikhetsgrad som finns). Även om man köper historien om att hon tagit sitt liv så förklarar det inte varför det fanns blod under 9 av 10 naglar vilka sannolikt uppkommit då hon kämpat för att få av repet. Konstigt självmord. Hastigt komma på att man vill dö och sen under själva självmordet ångra sig. Det är helt orimligt. Inte heller fanns det något som tydde på att Lisa mådde dåligt psykiskt.

Däremot är det plausibelt att den som gömt henne i skåpet också är den som bragt henne om livet. Finns inget rimligt tvivel om den saken.

Btw, Nerijus måste ju vara en av de mest korkade mördare som finns. Herregud, vad kan han ha för IQ? Är han ens normalbegåvad? Han kan väl inte ha trott att han kan komma undan med mordet? Jisses.
Den hypotes du kommenterar är en hypotes som man inte behöver fästa något avseende vid. Det är konstaterat att Lisa blev först strypt och sen hängd. Snörfåran på halsen var ganska tvärgående vilket indikerar på strypning. Det vittnade Rönnbäcks eget expertvittne om.
Jag tror nog att det är en fysisk och medicinsk omöjlighet att först strypa sig själv omtöcknad eller medvetslös för att sen hänga sig i en snara i ett rör.

Ja, man kan undra vilket IQ mördaren Nerijus har som verkar ha trott att han kunde komma undan med mordet?
Mera anmärkningsvärt är att hans försvar, som har mycket hög timpeng för att använda sitt IQ, inte tycks ha förklarat hans dåliga läge riktigt för han verkar fortfarande vara helt bedrövad och förvånad över att han sitter i finkan och inte är på väg hem till mamsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in