Citat:
Svårt att svara på generellt, beror ju på vem/vilka vederbörande sitter med för tillfället (och sånt ändras snabbt och ofta) samt grad av Aspberger.
Folk med Aspberger är ju väldigt inriktade på fasta rutiner, så ur det avseendet kan man väl säga att anstalt är ett idealställe. Tyvärr leder Aspberger till ett beteende där vederbörande ofta blir missförstådd/frustrerad/utåtagerande och har svårt att sätta sig in i hur de blir uppfattade av andra, och den delen är katastrof i ett fängelse.
Skulle tippa på att en sådan person får en väldigt jobbig resa då avvikande beteende inte ses med blida ögon och väldigt lite hänsyn tas till övertramp i det sociala umgänget. Får killen spel och går loss av en eller annan anledning så kan han knappast räkna med förståelse. Majoriteten av de intagna vet inte ens vad Asperger är eller vad det innebär, och plitarna lär knappast dra igång ett informationsmöte i ämnet. Dessutom har folk nog av egna bekymmer utan att behöva ta hänsyn till andras.
Så prognosen är nog övervägande dyster tyvärr när det gäller social samvaro med andra intagna. Sitta av straffet på isol är nog enklare i det läget.
Folk med Aspberger är ju väldigt inriktade på fasta rutiner, så ur det avseendet kan man väl säga att anstalt är ett idealställe. Tyvärr leder Aspberger till ett beteende där vederbörande ofta blir missförstådd/frustrerad/utåtagerande och har svårt att sätta sig in i hur de blir uppfattade av andra, och den delen är katastrof i ett fängelse.
Skulle tippa på att en sådan person får en väldigt jobbig resa då avvikande beteende inte ses med blida ögon och väldigt lite hänsyn tas till övertramp i det sociala umgänget. Får killen spel och går loss av en eller annan anledning så kan han knappast räkna med förståelse. Majoriteten av de intagna vet inte ens vad Asperger är eller vad det innebär, och plitarna lär knappast dra igång ett informationsmöte i ämnet. Dessutom har folk nog av egna bekymmer utan att behöva ta hänsyn till andras.
Så prognosen är nog övervägande dyster tyvärr när det gäller social samvaro med andra intagna. Sitta av straffet på isol är nog enklare i det läget.
Att de flesta intagna inte har en aning om vad Asperger är för något är varken rätt eller har betydelse, de flesta vet och även om man inte vet om det är just det så märker man att personen är annorlunda. Så länge han inte är aggressiv eller direkt otrevlig så är min erfarenhet att man har förståelse och låter han hållas då man har vis förståelse.
Däremot så är han som du nämner utåtagerande kan det bli ett jävla problem.