2016-03-08, 10:41
  #5773
Medlem
DonSalass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Svårt att svara på generellt, beror ju på vem/vilka vederbörande sitter med för tillfället (och sånt ändras snabbt och ofta) samt grad av Aspberger.

Folk med Aspberger är ju väldigt inriktade på fasta rutiner, så ur det avseendet kan man väl säga att anstalt är ett idealställe. Tyvärr leder Aspberger till ett beteende där vederbörande ofta blir missförstådd/frustrerad/utåtagerande och har svårt att sätta sig in i hur de blir uppfattade av andra, och den delen är katastrof i ett fängelse.

Skulle tippa på att en sådan person får en väldigt jobbig resa då avvikande beteende inte ses med blida ögon och väldigt lite hänsyn tas till övertramp i det sociala umgänget. Får killen spel och går loss av en eller annan anledning så kan han knappast räkna med förståelse. Majoriteten av de intagna vet inte ens vad Asperger är eller vad det innebär, och plitarna lär knappast dra igång ett informationsmöte i ämnet. Dessutom har folk nog av egna bekymmer utan att behöva ta hänsyn till andras.

Så prognosen är nog övervägande dyster tyvärr när det gäller social samvaro med andra intagna. Sitta av straffet på isol är nog enklare i det läget.


Att de flesta intagna inte har en aning om vad Asperger är för något är varken rätt eller har betydelse, de flesta vet och även om man inte vet om det är just det så märker man att personen är annorlunda. Så länge han inte är aggressiv eller direkt otrevlig så är min erfarenhet att man har förståelse och låter han hållas då man har vis förståelse.

Däremot så är han som du nämner utåtagerande kan det bli ett jävla problem.
Citera
2016-03-08, 11:16
  #5774
Medlem
kul stundtals när det fanns röka, annars för det mesta pisstråkigt suttit flera år men nu va det många år sen jag satt inne tack o lov, man måste börja tänka sej för när man suttit ett par gånger. det e det felet dom flesta gör är att dom gör samma misstag igen..så sitter dom flesta inom 3 månader igen.
Citera
2016-03-08, 17:28
  #5775
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonSalas
Att de flesta intagna inte har en aning om vad Asperger är för något är varken rätt eller har betydelse, de flesta vet och även om man inte vet om det är just det så märker man att personen är annorlunda. Så länge han inte är aggressiv eller direkt otrevlig så är min erfarenhet att man har förståelse och låter han hållas då man har vis förståelse.

Däremot så är han som du nämner utåtagerande kan det bli ett jävla problem.

Om du har suttit med folk som kan definiera och förstår Asperger-beteende så är det bara att gratulera. Min erfarenhet från de år jag suttit är att de flesta hade svårt att ens skriva en korrekt hemställan eller högläsa en text utan att staka sig, plus enorma hål i allmänbildning.

Utmärkande för Asperger är problem med sociala situationer och det ger ett rejält handikapp på insidan om något.
Citera
2016-03-08, 19:15
  #5776
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Om du har suttit med folk som kan definiera och förstår Asperger-beteende så är det bara att gratulera. Min erfarenhet från de år jag suttit är att de flesta hade svårt att ens skriva en korrekt hemställan eller högläsa en text utan att staka sig, plus enorma hål i allmänbildning.

Utmärkande för Asperger är problem med sociala situationer och det ger ett rejält handikapp på insidan om något.

Jag får nog hålla med ExConvict baserat på mina egna erfarenheter av det svenska fängelsesystemet på x antal olika orter och x antal olika avdelningar.
Citera
2016-03-08, 20:23
  #5777
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Om vi snackar om anstalt (till skillnad från t ex häkte med restriktioner) så är det framför allt besökarens status och relation till den intagne samt straff som avgör om det blir bevakade eller obevakade besök.

Sitter man på grovt narkotika och har polare som ingår i ens nätverk på besök så ska man nog inte räkna med obevakat. Så det är klart att straffet spelar in, men i mångt och mycket är varje anstalt sitt eget lilla kungadömme som vrider o trixar med reglerna. Sånt stäms sällan av centralt, och KVCen gör som han/hon vill i alla fall.

På obevakade besök gäller först till kvarn. På bevakade måste de ha en nyfiken dadda-plit som ska sitta med tillgänglig så det är lite mer besvärligt.

Vad man ska ta med hänger ju på vad vederbörande är intresserad av. Varför inte fråga när ni hörs på telefon? Annars är en gammal PS2 från blocket ett bra sätt att få tiden att gå.

Men om man då står som flickvän till exempel?

Nu är jag kanske inte hans flickvän, och jag har inte heller några direkta superhemlisar att ta upp men det skulle vara skönt att slippa bevakning ändå.

Jag har frågat honom och han har bara bett om porrtidningar och det kanske man inte ska ägna all sin tid åt men ett PS2 var en väldigt bra idé! Jag har ingen koll på vad man får ha eller inte får ha så det har jag inte ens tänkt på. Tack för hjälpen!
Citera
2016-03-09, 08:14
  #5778
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Men om man då står som flickvän till exempel?

Nu är jag kanske inte hans flickvän, och jag har inte heller några direkta superhemlisar att ta upp men det skulle vara skönt att slippa bevakning ändå.

Jag har frågat honom och han har bara bett om porrtidningar och det kanske man inte ska ägna all sin tid åt men ett PS2 var en väldigt bra idé! Jag har ingen koll på vad man får ha eller inte får ha så det har jag inte ens tänkt på. Tack för hjälpen!

Som sagt, det beror nog inte så mycket på dig utan på vad din kompis har gjort, etc, såvida inte du har en viss profil och historik du med som tas i beaktning.

Om det är "vanliga" omständigheter så blir det inte bevakning.

Sen är det där "vanliga" väldigt tänjbart då, precis som ExConvict har nämnt, alla olika fängelser är sina egna kungadömen som tolkar regler olika och/eller inför sina egna regler lite som dom vill.
Citera
2016-03-09, 08:21
  #5779
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Jag har frågat honom och han har bara bett om porrtidningar och det kanske man inte ska ägna all sin tid åt men ett PS2 var en väldigt bra idé! Jag har ingen koll på vad man får ha eller inte får ha så det har jag inte ens tänkt på. Tack för hjälpen!


Det var inget. Köp helst en chippad PS2a, då går det att spela upp brända skivor

Är du ostraffad och han sitter på en 2a ska det som Novus nämnde inte vara något problem.
Citera
2016-03-09, 18:46
  #5780
Medlem
Rutiner/schema på de flesta stängda anstalter i Finland

Rutiner/schema på de flesta stängda anstalter i Finland

Vardagar

Vakna/Dörren öppnas 07:00
Frukost 07:00
Jobb 07:30
Lunch 10:30
Jobb 12:00
Middag 15:30/16:00
Dörren fast/nattläge/läggdags 16:15 (beroende på anstaltens säkerhetsklass etc, vissa har dörrarna öppna till 19:30)


Helger

Väckning 08:00
Frukost 08:00
Dörren stängs 09:00
Dörren öppnas 12:00
Lunch ca 14:30
Dörren stängs 16:15/19:30 beroende på anstalt

En timme utgång varje dag.

Ganska soft bara man sköter sig och tar det lugnt. Men inte något man längtar tillbaks till.
__________________
Senast redigerad av pwettson 2016-03-09 kl. 19:07.
Citera
2016-03-10, 02:29
  #5781
Medlem
Fosie anstalten

Jag känner en kille som precis flyttats till Fosie anstalten i Malmö från häktet. Min fråga är vad sitter de för typ av kriminella där? Stöld,mördare,rånare? Någon här som vet?
Citera
2016-03-10, 02:50
  #5782
Medlem
Stöld, misshandel, narkotika, bedrägeri, smuggling, människohandel, you name it. Mord endast i slutskedet av avtjäningen. Hög andel utlänningar på anstalten.
Citera
2016-03-10, 10:00
  #5783
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Stöld, misshandel, narkotika, bedrägeri, smuggling, människohandel, you name it. Mord endast i slutskedet av avtjäningen. Hög andel utlänningar på anstalten.
Med andra ord en sånn där trevlig blandanstalt. Där lär TS vän kunna njuta. Dessa är de värsta pga klientelen
Citera
2016-03-10, 10:02
  #5784
Medlem
Retsinas avatar
Som sagt, mycket pundare och annat löst folk.Hög del Zigenare också. Din "kompis" kommer att stormtrivas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in