2016-03-08, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Det kan ju vara smart att ha en landslagskines eller japan i sitt lag för att sprida sin popularitet dit. TIll de potentiellt enorma marknaderna.

De flesta börjar hålla på ett lag som barn så att ge bort t.ex. Djurgårdens matchställ till barn och ungdomar kanske vore smart och godhjärtat på samma gång.
Djurgården har på senaste tiden haft "prova på" träningar och liknande där ungar från förorten har fått prova på hockey, tror samtliga klubbar i Stockholm har liknande inom fotbollen. Men den kommer lite mer naturligt känns det som.

Vore roligt med en hockeyzlatan om 10 år
Citera
2016-03-08, 01:15
Medlem
Eftersom det är coolt att heja på lag med stora supporterskaror så har Hammarby, AIK, Djurgården, Malmö och IFK Göteborg dragit på sig en hel del supportrar även utanför sina geografiska områden. I Skåne skulle jag tro att 08-klubbarna och IFK Göteborg har fler fans än Trelleborg och Ängelholm, trots att det är två relativt framgångsrika föreningar, åtminstone TFF.
Citera
2016-03-08, 06:50
Medlem
Guldvaskarns avatar
Jag är nästan säker på att det är IFK Göteborg, det tycks emellertid som att AIK är väldigt stora i Norrland, av någon anledning.
Citera
2016-03-08, 09:28
Medlem
Göteborg, aik och dif. Mycket populära lag bland "bönder".
Citera
2016-03-08, 10:16
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Jag skulle säga att det utan tvekan är IFK Göteborg. 2004 var Blåvitt är det fjärde mest populära laget i Skåne (efter MFF, HIF och Landskrona) och i Stockholm (efter AIK, DIF och Bajen). Därtill i de flesta undersökningar det mest populära laget i Sverige.

/feldgrau

Vet flera både i Småland och Skåne som började följa IFK Göteborg i samband med Champions League-framgångarna på 90-talet. Folk samordnade bussresor för att se IFK Göteborg möta Manchester United. De åren är nog viktiga för antalet Göteborgssupportrar utanför Göteborg idag.

Tror faktiskt lite att MFF:s två år i Champions League har inneburit en och annan långväga supporter.
Citera
2016-03-08, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vet flera både i Småland och Skåne som började följa IFK Göteborg i samband med Champions League-framgångarna på 90-talet. Folk samordnade bussresor för att se IFK Göteborg möta Manchester United. De åren är nog viktiga för antalet Göteborgssupportrar utanför Göteborg idag.

Tror faktiskt lite att MFF:s två år i Champions League har inneburit en och annan långväga supporter.

Ja jag gissar på att du har rätt, även UEFA cup vinsterna på 80-talet har nog varit viktiga, fast då var jag för ung(ej född), men för de äldre så har det nog spelat in. Det var väl i alla fall om man för döma av Fotbollens sista proletärer, en "riksangelägenhet", amatörerna/knegarna spelade ut lag som FC Barcelona.

https://www.youtube.com/watch?v=e1mWLbhHmAk
Citat:
First five minutes of a documentary by Martin Jönsson and Pontus Hjorthén
They were common workers who trained for a few hours after work and then beat the guts out of the top teams of Europe.
This is the story of how the Swedish Model - the football version by Sven-Göran Eriksson's IFK Göteborg - shook Europe in the 80's.
Hamburger SV, Kaiserslautern, FC Barcelona were all subject to humiliating defeat facing the collective strength of the Swedish amateurs. The Swedish society was still an admired role model across the world, symbolized by Prime minister Olof Palme.
The Last Proletarians of football is a football movie also telling the story of how Swedish society has changed.
Citera
2016-03-08, 13:28
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
I Stockholm har jag märkt att många av vårt lands klubbar har stora fansskaror representerade. Detta kokar ner i faktumet att Stockholm som ekonomiskt nav attraherar människor från vårt rikes alla hörn. Hammarby har en del större och mindre falanger representerade runt om i landet så som Skånebajare, Norrlandsbajare osv.
Citera
2016-03-08, 16:49
Medlem
Steff83s avatar
Det är väl egentligen bara dom tre 08-klubbarna och IFK Göteborg som har tillräckliga massor av fans över hela landet.

Av dessa så gissar jag att IFK Göteborg har flest ännu. Speciellt bland lite äldre då.

Det har väl också dom undersökningar som gjorts visat?

MFF är extremt starka i Skåne utom i nordväst..men det räcker nog inte i antal och bredd.
Citera
2016-03-08, 17:11
Medlem
Bland etniska svenskar så är det utan tvekan IFK Göteborg. Bland blattar är det Malmö FF och Dalkurd.
Citera
2016-03-08, 17:14
Medlem
Känns inte som att det är MFF iaf. Många supportrar, men majoriteten i närområdet. Skulle tippa på IFK Göteborg. Träffat fler stockholmare som håller på Blåvitt än göteborgare som håller på AIK/DIF/Bajen, men det är så klart inget bevis. Känns speciellt det är många från den "äldre generationen" som håller på Blåvitt utanför Göteborg. På 1980-talet när landslaget var kasst vände sig många till Blåvitt och det sitter nog kvar.

Finns också många från Norrland som har IFK Göteborg som sitt lag, även om det nog inte är så insatta.
Citera
2016-03-08, 17:19
Medlem
Höjas avatar
Tror nog IFK Göteborg fortfarande är i topp, men deras utomsockensfans börjar bli till åren. Stockholmsklubbarna har stora fansskaror utanför stockholm, särskilt yngre än göteborgs. Många blev nog djurgårdare när de dominerade under 2000 talet och AIK har alltid haft en viss charm bland folket i småhålor.

På matchdagar i min stad märks det tydligt att AIK och djurgården drar gott om supportrar som inte bor i stockholm.
Citera
2016-03-08, 17:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Tror nog IFK Göteborg fortfarande är i topp, men deras utomsockensfans börjar bli till åren. Stockholmsklubbarna har stora fansskaror utanför stockholm, särskilt yngre än göteborgs. Många blev nog djurgårdare när de dominerade under 2000 talet och AIK har alltid haft en viss charm bland folket i småhålor.

På matchdagar i min stad märks det tydligt att AIK och djurgården drar gott om supportrar som inte bor i stockholm.
Jo..Det är min uppfattning med. Men då 08-klubbarna är uppdelade på tre stycken så blir det inte så otroligt mycket över bland dom yngre. IFK dominans bland äldre är mer kompakt och det räcker.
Senast redigerad av Steff83 2016-03-08 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in