Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-08, 07:24
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1s4n7hr0p3
trump och hannity ska hålla ett exklusivt event efter valen ikväll..1 timme långt. spännande som fan! undra om det blir en djup intervju eller om trump har några överraskningar!
En djup interview med Trump vore sannerligen en överraskning.
2016-03-08, 07:31
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ett annat problem för Trump är att han har en så dåligt organiserad kampanj jämfört med de andra. I stort sett inga gräsrötter som ringer upp folk eller delar ut flygblad.

Trumps kampanj verkar bestå i att flyga in i sitt magnifika jetplan, kliva ut och hålla ett eldigt tal inför ett antal tusen anhängare på flygplatsen. Talet är helt oscriptat och ofta mycket osammanhängande men eldar massorna med "Make America Great Again", "USA USA USA", "The wall just got 10 feet higher" och "Get em out!" (när några protester hörs).

Detta kan ha fungerat i början, och chock-effekten i Trumps beteende kan ha lockat anhängare i början. Nu börjar dock väljarna fundera, vad är han för en typ? Speciellt efter senaste GOP-debatten så visade det ju att Trumps egen politik antingen är obefintlig, eller velig och helt utan röd tråd. Det funkar liksom inte att i längden bygga en presidentkampanj på att skryta om sin penis.

Slutsats: Trump blir inte USA's president, och troligvis inte heller republikanernas kandidat.
2016-03-08, 07:31
Bannlyst
glöm det jag skrev..det sänds på fox news klockan fyra imorgonbitti ...10 pm eastern 04:00 här hemma. men eventet börjar 5 pm eastern och håller på i en timme..kanske finns livestream eller något
2016-03-08, 07:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
En djup interview med Trump vore sannerligen en överraskning.

han har ju börjat göra såna där överrasknings konferenser efter varje val nu...tycker det är skitbra och verkligen presidential..men nu är det annorlunda igen..1 timme långt!
2016-03-08, 08:36
Medlem
Lao Tzus avatar
Tydligen får han inte vinna. Frågan är dom beslutat låta honom gå samma väg som Olof.
Citat:
Tim Cook, Tech CEOs and Top Republicans Attend Secretive Meeting About Donald Trump

The key task now, to once again paraphrase Karl Marx, is less to understand Trump than to stop him

http://www.macrumors.com/2016/03/07/tim-cook-secret-meeting-donald-trump/
2016-03-08, 08:40
Medlem
Savoys avatar
Michigan blir såklart mest intressant i natt, delstaten är 50 % större än de tre övriga sammanlagt och vi kommer få en indikation på om Trumps medvind falnat eller inte. Tror knappast han tar 50 % men vinner han någorlunda enligt de polls som gjorts så bör han (väl?) utöka sin ledning oavsett hur det går i de andra tre staterna. Vet inte om delegatantalet alltid är proportionellt mot invånarantalet, borde väl vara så?
2016-03-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Tydligen får han inte vinna. Frågan är dom beslutat låta honom gå samma väg som Olof.

som jag skrivit flera gånger tidigare, han blir stoppad på ett eller annat sätt! tyvärr måste jag säga att en bilolycka eller flygplanskrasch ligger närmast till hands.

Hans motståndare är mäktiga ( menar då inte de andra rep. kandidaterna, dom är bara nickedockor)
2016-03-08, 09:22
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu

Så "dom" som lät mörda Palme är också ute efter Trump, är det det du säger? För artikeln du länkar till går snarare ut på att mötet -borde- handlat mer om hur man stoppar Trump, inte varför han blivit så populär. I och för sig en felaktig slutsats om man tänker långsiktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
som jag skrivit flera gånger tidigare, han blir stoppad på ett eller annat sätt! tyvärr måste jag säga att en bilolycka eller flygplanskrasch ligger närmast till hands.

Hans motståndare är mäktiga ( menar då inte de andra rep. kandidaterna, dom är bara nickedockor)

Artikeln här tog mest upp företagsledare, som avskyr överraskningar och älskar kontinuitet, detta för att kunna planera sin verksamhet längre än ett år i förväg. Det finns inget onaturligt i att dessa är oroliga för vad Trump ska hitta på och vill hindra honom att ta makten. Något som även Trumps konkurrenter har ett intresse av. Saker och ting behöver inte alltid vara så mystiska.
2016-03-08, 09:34
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Michigan blir såklart mest intressant i natt, delstaten är 50 % större än de tre övriga sammanlagt och vi kommer få en indikation på om Trumps medvind falnat eller inte. Tror knappast han tar 50 % men vinner han någorlunda enligt de polls som gjorts så bör han (väl?) utöka sin ledning oavsett hur det går i de andra tre staterna. Vet inte om delegatantalet alltid är proportionellt mot invånarantalet, borde väl vara så?
Nej, långt ifrån. Invånarantalet är en faktor i det att man får 3 delegater per kongressdistrikt, vilka grovt förenklat vanligtvis skapas 1 per 700'000 invånare ungefär, men statewide handlar det snarare om partilojalitet.

Alla delstater (territorium likt Puerto Rico är lite annorlunda) får 13 basdelegater: 10 at large + 3 lokala partirepresentanter. Utöver det tilldelas varje stat ett antal bonusdelegater utifrån ett antal tidigare "prestationer" - om man valt en republikansk guvernör, om en majoritet röstat för den republikanske kandidaten föregående val osv.

Blåa kalifornien t.ex. har inga bonusdelegater och får bara 1 delegat per 225'000 invånare - samtidigt som den mer röda staten Wyoming plockar hem full pott i beräkningen av bonusdelegater och får 1 delegat per 20'000 invånare. Sen är ju Kalifornien en så stor stat så att deras totala antal delegater ändå blir rätt många tack vara distriktskongressdelegaterna, men antalet delegater hade varit betydligt fler om det varit en röd stat.
2016-03-08, 09:36
Medlem
lägger man ihop lite av den paniken som växer där det finns såväl valtaktiska ingredienser såväl som världspolitiska redan dragna balanser, så tror jag fortfarande han blir "stoppad på ena eller andra sättet".

Hoppas jag har fel!
2016-03-08, 09:55
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Bra förklaring

Tack! Jaha, oj, det var lite mer komplicerat då, ja.. inget jag har tid att gräva ner mig i.

2016-03-08, 10:13
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Tack! Jaha, oj, det var lite mer komplicerat då, ja.. inget jag har tid att gräva ner mig i.

Mja, räknar man per invånare gynnas definitivt småstaterna, som samtidigt tenderar att vara röda. Räknar man per faktiska röstare däremot, så svänger pendeln lite tillbaks till de stora blå staterna. Distriktsdelegaterna är ju alltid 3 per distrikt oavsett antalet republikaner, så en röst i ett väldigt blått kongressdistrikt med få republikaner väger naturligt tyngre än en röst i ett rött distrikt med många republikanska röstare.

Man kan väl sammanfatta det som så, att statewidedelegaterna ger mer inflytande åt republikaner i röda småstater och distriktsdelegaterna tenderar att ge mer inflytande åt republikaner i blåa urbana stater.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in