2016-03-07, 22:59
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Det brukar främst handla om extraordinära påståenden.
Jag antar att du menar att realiteter som transcenderar det sinnliga är extraordinära antaganden, det är ingen självklarhet och du borde analysera varför du tar det för givet att det ska vara så. En materialistisk ontologi är extraordinärt enligt de flesta människor, både idag och historiskt sett.
Citera
2016-03-08, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Jag antar att du menar att realiteter som transcenderar det sinnliga är extraordinära antaganden, det är ingen självklarhet och du borde analysera varför du tar det för givet att det ska vara så.
Realiteter som transcenderar det sinnliga, är något extraordinärt, ja. Därmed vill jag ha bevis innan jag tror på något sådant.

Sen får vi hålla isär två saker här: att jag vill ha bevis för (sådant jag anser vara) extraordinära påståenden, innebär inte att jag per automatik avfärdar dem. Jag vill bara ha bevis/bra argument innan jag tror på dem.
Citera
2016-03-08, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Va? bara va?!!! Jag är intresserad av att diskutera och lägger fram mina argument. Jag har ingen dold agenda bakom mitt deltagande. Om du tror nåt sånt är det enbart dina egna tolkningar. Jag vill varken släppa min religion eller få andra på min sida. Det här är en diskussion. I en diskussion läggs argument fram. Det du och dina vänner gör är att tolka mina argument. Ni saknar egna argument.

Det är ingenting som är jobbigt. Jag ställer en fråga och hoppas på att ni kan svara på den för då vidgar man sina vyer och lär sig mer om hur andra människor ser på sin omvärld. Jag säger att ingenting kan skapas av tomma intet. Har du invändningar mot det, får du mer än gärna presentera hur nåt kan komma till från tomma intet.

Om du hade varit övertygad om din tro så hade du aldrig diskuterat på flashback. Hela frågeställningen har sitt ursprung i att du testar din tro, du vill se om den håller mot verkligheten.

Det är fruktansvärt jobbigt att vara religiös, den verklighetsbeskrivningen står i ständig konflikt med den verklighet du upplever varje dag. Det innebär ett konstant arbete med att pussla ihop din tolkning av flera tusen år gamla föreställningar med de sanningar som vi har upptäckt i nutid. Desto mer vi lär oss om vår omvärld genom vetenskapen, desto mindre utrymme blir kvar till din religion. Hela din identitet och verklighetsuppfattning står på spel, det blir inte mycket jobbigare än så.

Citat:
Om varken Gud eller universum är oändligt, var kom universum ifrån då?

Vi vet inte ens hur vi ska förhålla oss till tid eftersom den inte är konstant. Den har olika "hastighet" där du befinner dig och några mil rakt ovanför ditt huvud. Tid är endast något vi använder för att mäta avståndet mellan olika händelser. Hur tid förhåller sig till universum i sin helhet är vi inte kapabla att uppfatta.

Mot den bakgrunden så blir "oändligt" ett begrepp som inte är definierat eftersom vi inte vet vad tid är i förhållande till något, utöver ett sätt för vårt medvetande att organisera händelseförlopp sett ur vår egen högst subjektiva utgångspunkt.

Varför är det ens en viktig fråga?
Vårt och universums ursprung kan vi endast spåra genom att utgå från nuet och bakåt. Gud är inte något vi kan använda oss av eftersom vi inte har någon information om honom som är användbar i det sammanhanget.
Citera
2016-03-08, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Vetenskapliga studier har visat att människor faktiskt kanske kan förutsäga framtida händelser upp till 10 sekunder innan de händer
Precis, kanske. När det handlar om områden som att förutsäga framtiden, så får man ha i åtanke att det väldigt ofta är publikationsbias som ligger bakom när det presenteras ett till synes positivt reslutat.
Detta ser vi även i studier om bla astrologi, medium och annat som de flesta skulle sätta i paranormal-facket- att man gång på gång publicerar de studier med ett statistiskt signifikant resultat och kastar de studier som har ett neutralt eller negativt resultat.

Det behöver inte vara så i det här fallet, men det är svårt att inte vara skeptisk när man vet hur oärlig forskningen, till vad flesta skulle sätta i paranormal-facket, faktiskt är.

Men det skulle ju onekligen vara väldigt häftigt om det i framtiden visade sig att det undermedvetna faktiskt kan förutspå framtida händelser.
Citera
2016-03-08, 07:03
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jag tror inte på det som inte kan bevisas - är en premiss somliga omfamnar omedvetet har jag märkt. Det behöver inte bara gälla uttalade religionskritiker utan även folk i allmänhet utan något religionsintresse. För dessa är det en självklarhet att avfärda det som faller utanför vetenskapens ramar som antingen falskt eller irrelevant.

Är alla ateister scientister? Om inte, vad tror de som inte är det på som de scientistiska ateisterna inte tror på?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-03-08 kl. 07:21.
Citera
2016-03-08, 08:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det där är väldigt vanligt här på flashback, det startas trådar varje vecka om "hur vi ska ersätta religion med vetenskap".

Och varje vecka manifesterar strawmannen "väderkvarnskriget" sig igen.

Citat:
Vad jag tänker angående frågan om tidens existens relaterat till Guds existens är att jag tror att det finns en koppling mellan goda gärningar och en slags evighet. En belöning på ett eller annat sätt, andligt här och nu, eller på annat sätt.
Detta innebär inte att det finns en "Gud" som är ditten och datten, men om man undersöker religionerna så handlar de ju just om att göra det goda för det godas egen skull, och att den som strävar efter att göra gott kommer bli belönad.
Kanske att godheten faktiskt kan "förflytta berg", det är så jag menar.

Och detta "goda" är? Något teo-etisk cirkelargument?

Citat:
Jag har läst på lite om tidsaspekten i kvantmekaniken, vari anses att tiden egentligen inte rör sig A--->B utan snarare A<--->B om jag förstår de senaste undersökningarna inom Delayed choice quantum eraser där en partikels väg påverkas av den mätningsmetod som den senare utsattes för, på ett ännu oförklarligt sätt.

Du behöver att läsa lite mer.
Citera
2016-03-08, 08:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag antar att du menar att realiteter som transcenderar det sinnliga är extraordinära antaganden, det är ingen självklarhet och du borde analysera varför du tar det för givet att det ska vara så. En materialistisk ontologi är extraordinärt enligt de flesta människor, både idag och historiskt sett.

Men kom nu till saken och GENOMFÖR diskussionen om din "esoteriska epistemologi".
Citera
2016-03-08, 11:55
Medlem
Citat:

Hur exakt anser du att man ska analysera det du kallar det sinnliga, utan att man postulerar precis vad som helst? Vad har sådana analysresultat som baserar sig på vilka antaganden som helst för tyngd? Jag undrar faktiskt det här på allvar, eftersom inga teister någonsin verkar kunna föra resonemang som inte innehåller argumentationsfel. Varför måste tro och känslor gå före ett logiskt resonemang? Varför är det fel att inte acceptera argumentationsfel?

För att kommentera själva citatet så varför skulle något man aldrig kunnat visa belägg för inte vara extraordinärt? Hur kan du kalla något sådant för realiteter? På vilken grund?
Citera
2016-03-08, 21:21
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Visst, men hur vanligt är det egentligen att folk är av denna uppfattningen? Tror faktiskt aldrig att jag stött på en person som på fullt allvar tror att vetenskapen kan svara på ALLA frågor.
Så, vad har detta för relevans? Anser du att scientismen är ett stort problem i religionsdebatten?
Det handlar inte om att tro att vetenskapen har svar på alla frågor, utan att den naturvetenskapliga metodiken KAN besvara alla frågor. Och det är en stor filosofisk inriktning som har populariserats i takt med internet.

Ett annat problem med scientismen är att det i förlängningen får mer långt gående och djupa konsekvenser för samhället och civilisationen.
Det är en annan diskussion, men det handlar om att synen på människan ändras till det sämre. Det har att göra med andra saker också, men i grunden kommer det bero på att vi får en allt mer materialistisk syn på människan och kroppen och livet. Synsättet att "det bara är en klump med kemiska processer" blir allt mer utbredd och det gör att vi inte kommer respektera livet lika mycket. Synen på livet som heligt håller på att urholkas sakta men säkert.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det voro väl enklare och mer rimligt att du slutade med att projicera ditt strawmans-väderkvarnskrig på alla som opponerar sig mot dig.
Det finns inget väderkvarnskrig. Det är bara ditt trams.
Och det är helt felaktigt att påstå att det inte finns scientism i samhället. Du får läsa på lite mer, eftersom du är så okunnig i frågan.

Men för att föregå dig så handlar det i bara om att du är sur för att jag avslöjat dig som just scientist. Och nu vet du inte hur du ska hantera det.

Citat:
Jag tror inte på det som inte kan bevisas - är en premiss somliga omfamnar omedvetet har jag märkt. Det behöver inte bara gälla uttalade religionskritiker utan även folk i allmänhet utan något religionsintresse. För dessa är det en självklarhet att avfärda det som faller utanför vetenskapens ramar som antingen falskt eller irrelevant.

Citat:
Naturligvis. Det finns ingen anledning till att individer utan ett trosbehov eller en trosmotivation skulle applicera trons olika mekanismer eller verktyg.
Och där bekräftar du återigen att du är just en liten scientist. Dvs intellektuellt lågtstående.

Citat:
När vi ändå är inne på scientism så rekommenderar den här artikeln: http://tidningenkulturen.se/index.php/mer/debatt/132-kultur/2229-raedslan-foer-metafysiken
Bra artikel. Just Dawkins tomma bok om guds-illusionen är scientismens bibel. Men Inget av hans sju huvudargument har bärighet. Det vore intressant med en tråd om just den boken. Om jag orkade skulle jag starta en.
Senast redigerad av 526 2016-03-08 kl. 21:27.
Citera
2016-03-09, 04:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det handlar inte om att tro att vetenskapen har svar på alla frågor, utan att den naturvetenskapliga metodiken KAN besvara alla frågor. Och det är en stor filosofisk inriktning som har populariserats i takt med internet.

Ett annat problem med scientismen är att det i förlängningen får mer långt gående och djupa konsekvenser för samhället och civilisationen.

Men den diskussion kan du ju ... som jag brukar säga ... ta med dom som ÄR "scientism'ister" istället för att dra alla dina opponenter in i den.

Citat:
Det är en annan diskussion, men det handlar om att synen på människan ändras till det sämre. Det har att göra med andra saker också, men i grunden kommer det bero på att vi får en allt mer materialistisk syn på människan och kroppen och livet.

Ja, det är DIN konspirationsteori (där du iövrigt verkar att blanda ihop "vardags"-materialism med filosofisk materialism) ...

Citat:
Synsättet att "det bara är en klump med kemiska processer" blir allt mer utbredd och det gör att vi inte kommer respektera livet lika mycket. Synen på livet som heligt håller på att urholkas sakta men säkert.

... varemot filosofisk relativism är nutidens främsta akademiska metafysiska modell.

Citat:
Det finns inget väderkvarnskrig.

Det är därför jag kallar det "väderkvarnskriget" ... det är din inbillade konspirationsteoretiska konflikt med en scientism du projicerar på dina opponenter.

Naturligvis finns denna konflikt inte i den omfattning du hävder annat än i din fantasi.

Citat:
Och det är helt felaktigt att påstå att det inte finns scientism i samhället.

Vem påstår det?

Citat:
Du får läsa på lite mer, eftersom du är så okunnig i frågan.

Det räcker med att läsa din konspirationsteori.

Citat:
Men för att föregå dig så handlar det i bara om att du är sur för att jag avslöjat dig som just scientist. Och nu vet du inte hur du ska hantera det.

TROTS att jag tydligt har ett övervägande filosofisk rationellt relativistisk underlag?

Citat:
Det finns ingen anledning till att individer utan ett trosbehov eller en trosmotivation skulle applicera trons olika mekanismer eller verktyg.

Citat:
Och där bekräftar du återigen att du är just en liten scientist.

Hurså?
Citera
2016-03-09, 09:16
Medlem
Citat:

Ändå försöker du själv hänvisa till induktion, som är en vetenskaplig metod, även om du har fel uppfattning av den.

Citat:
Det är en annan diskussion, men det handlar om att synen på människan ändras till det sämre. Det har att göra med andra saker också, men i grunden kommer det bero på att vi får en allt mer materialistisk syn på människan och kroppen och livet. Synsättet att "det bara är en klump med kemiska processer" blir allt mer utbredd och det gör att vi inte kommer respektera livet lika mycket. Synen på livet som heligt håller på att urholkas sakta men säkert.

Och jag tror att det är tvärtom. När vi inser att livet uppstått och evolverat av sig själv istället för att konstgjort tillverkas av en ogripbar entitet förstår vi hur värdefullt det är. Det är ju (vissa) religiösa som inte bryr sig om sitt liv här eftersom de anser att det är efterlivet som är det viktiga.

Jag håller förresten med Bogomil om att världsåskådningen inte behöver vara svartvit (åtminstone tror jag att det är det han menar, jag ber om ursäkt ifall jag har fel). Vill vi däremot komma fram till hållbara slutsatser, t.ex. bevisa gud, och dessutom förutsätta att ens slutsatser har relevans för hur andra människor ska leva sitt liv, då duger det inte med tyckande och gissningar. Jag har ingen skyldighet att godta sådana postulat, ingen annan heller.
Citera
2016-03-09, 11:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Jag håller förresten med Bogomil om att världsåskådningen inte behöver vara svartvit (åtminstone tror jag att det är det han menar, jag ber om ursäkt ifall jag har fel).

Du tolkar mig rätt, såtillvida att jag inte anser att den ultimativa metafysiska fråga är mellan dom två "absoluta" filosoferna "materialism" och "absolut idealism" ... men med dagens kunskap bäst betraktas från ett (filosofisk) relativistisk perspektiv.
(Notera att jag med det inte syfter till "vardags"-relativismens "anything goes". T.ex. är objektivitet fortfarande valitt inom det observerbara kosmos, objektivitet är däremot inte en metafysisk "absolut").
Senast redigerad av Bogomil 2016-03-09 kl. 11:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in