Citat:
Ursprungligen postat av
526
Det handlar inte om att tro att vetenskapen har svar på alla frågor, utan att den naturvetenskapliga metodiken KAN besvara alla frågor. Och det är en stor filosofisk inriktning som har populariserats i takt med internet.
Ett annat problem med scientismen är att det i förlängningen får mer långt gående och djupa konsekvenser för samhället och civilisationen.
Men den diskussion kan du ju ... som jag brukar säga ... ta med dom som ÄR "scientism'ister" istället för att dra alla dina opponenter in i den.
Citat:
Det är en annan diskussion, men det handlar om att synen på människan ändras till det sämre. Det har att göra med andra saker också, men i grunden kommer det bero på att vi får en allt mer materialistisk syn på människan och kroppen och livet.
Ja, det är DIN konspirationsteori (där du iövrigt verkar att blanda ihop "vardags"-materialism med filosofisk materialism) ...
Citat:
Synsättet att "det bara är en klump med kemiska processer" blir allt mer utbredd och det gör att vi inte kommer respektera livet lika mycket. Synen på livet som heligt håller på att urholkas sakta men säkert.
... varemot filosofisk relativism är nutidens främsta akademiska metafysiska modell.
Citat:
Det finns inget väderkvarnskrig.
Det är därför jag kallar det "väderkvarnskriget" ... det är din inbillade konspirationsteoretiska konflikt med en scientism du projicerar på dina opponenter.
Naturligvis finns denna konflikt inte i den omfattning du hävder annat än i din fantasi.
Citat:
Och det är helt felaktigt att påstå att det inte finns scientism i samhället.
Vem påstår det?
Citat:
Du får läsa på lite mer, eftersom du är så okunnig i frågan.
Det räcker med att läsa din konspirationsteori.
Citat:
Men för att föregå dig så handlar det i bara om att du är sur för att jag avslöjat dig som just scientist. Och nu vet du inte hur du ska hantera det.
TROTS att jag tydligt har ett övervägande filosofisk rationellt relativistisk underlag?
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns ingen anledning till att individer utan ett trosbehov eller en trosmotivation skulle applicera trons olika mekanismer eller verktyg.
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Och där bekräftar du återigen att du är just en liten scientist.
Hurså?