2016-03-07, 16:18
Medlem
Som sagt, mina kompisar frågar mig konstant efter mina läxor. Detta är sjukt irriterande då jag jobbat hårt för att göra dem bra medans mina kompisar bara glider på min kunskap. Trots detta fortsätter jag att ge ut mina läxor då jag annars känner mig fruktansvärt självisk.
Hur ska jag kunna dissa dem på ett schysst sätt?
Edit: Jag kan inte heller ljuga för dem då de är medvetna om att jag är en ordentlig person som alltid gör mina läxor i tid.
Citera
2016-03-07, 16:26
Medlem
JoeBidens avatar
Hur gammal är du egentligen? Hur kan det här ens vara en fråga värd att besvara?

Du säger självklart nej och att de får lära sig själva. Har de inget värde att erbjuda dig som kompisar bör du kanske fundera på varför du skall fortsätta vara kompis med dem.

Annars bör du kanske fundera på varför de frågar just dig om hjälp. Vet de om att du är "nörden" som de kan utnyttja utan att ge upp något i gengäld? Då bör du kanske se om ditt egna hus och ändra din approach lite...
Citera
2016-03-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cox1
Som sagt, mina kompisar frågar mig konstant efter mina läxor. Detta är sjukt irriterande då jag jobbat hårt för att göra dem bra medans mina kompisar bara glider på min kunskap. Trots detta fortsätter jag att ge ut mina läxor då jag annars känner mig fruktansvärt självisk.
Edit: Jag kan inte heller ljuga för dem då de är medvetna om att jag är en ordentlig person som alltid gör mina läxor i tid.

Gör som i snabba cash börja ta betalt för dom.
Citera
2016-03-07, 17:11
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Gör som i snabba cash börja ta betalt för dom.
Ptja eller varför inte ge dem fel svar, så kanske de lär sig.
Citera
2016-03-07, 17:14
Medlem
Isgrodas avatar
Det finns väl alltid en gräns. Finns väl inga riktlinjer för vad som är rätt och fel. Uppenbarligen känner du dig utnyttjad. Mitt råd är att du skulle kunna vända på frågan och fråga dig själv vad som händer om du inte skulle ge läxorna till dina kompisar. Jag tror att du inbillar dig att dina kompisar blir lite stötta av ett sådant svar och skulle se dig som självisk - trots att du inte är självisk. Uppgiften verkar vara en individuell hemläxa. Eftersom du verkar lite konflikträdd så kan du bara säga att du inte är klar med uppgiften och skita i att ge ut den till dina kompisar i tid (den fega vägen), eller så säger du att du helt enkelt vill göra något eget. Svårare än så behöver det inte vara, skulle mot all förmodan komma med någon skämtsam kommentar eller ifrågasätta är de rent ut sagt idioter. Dina kompisar verkar inte vara särskilt blyga och dra sig för att dra fördel av dig. Varför skulle det vara konstigt om du var självständig? Om det skiter sig kan man ifrågasätta vad för slags kompisar det är...
Citera
2016-03-07, 19:57
Medlem
Mooons avatar
Det är en sak att hjälpa varandra och att bli utnyttjad, vilket du verkar bli.

Det du kan göra är att ifrågasätta deras beteende, kräv hjälp av dem istället. Är de bra folk skärper de sig. Men det går inte att dissa utnyttjare på ett schysst sätt, för deras ena syfte med kontakten med dig är att få svaren på uppgifterna och få de inte detta längre kommer de bli sura.

Jag har också råkat ut för sådant och när jag vänligt men bestämt sa att nu får det räcka fick jag dörrar smällda i ansiktet på mig resten av terminen tills hon limmade på någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Cox1
Citera
2016-03-07, 23:57
Medlem
bombaccis avatar
Du kan ju alltid dra till med en vit lögn om att du fått skäll för att du lämnat ut dina läxor av lärare eller föräldrar

Men säg nej helt enkelt. En gång eller två så visst men de verkar ha satt det i system, tvivlar på att de ser dig som en riktig vänn utan enbart någon de utnyttjar under den här skoltiden o sen så dumpar de dig när de inte behöver dig längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in