2016-03-07, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag tror det är för tidigt att ropa hej ännu. Även om 7K "stänger" gränsen vilket de antagligen inte kommer göra så kommer det stunda kaos och orostider i Sverige lång tid framöver, lika säkert som amen i kyrkan. Hundratusentals eller miljoner invandrarmän kommer befinna sig i alla avseenden "utanför" i Sverige och miljoner svenskar får sin trygghet hotad, sin välfärd krossad och man tvingas betala för vad man uppfattar som parasiter.

Hur länge kan man acceptera att tex invandrarmän som gruppvåldtar frias på teknikaliteter i politiska rättegångar samtidigt som invandrare får 50-100.000,- för att de känt sig kränkta av normala/vanliga företeelser i Sverige? Hur länge kan man acceptera att invandrare får arbete och bostad på skattebetalarnas och svenskarnas bekostnad? Om man inte ändrar det stundar kaos. Om man ändrar det stundar också kaos.

Faran med att vi kan hamna i ett "stabilt" läge om nu 7K stänger gränsen är ju att folket vänjer sig vid det nya. Under hösten förändrades allt så fort att en panikkänsla infann sig hos väldigt många, och man kunde inte föreställa sig hur det skulle kunna gå att husera alla dessa människor samtidigt som man inte såg något slut på invällandet av nya. Om flödet nu skulle strypas till nära noll så kanske svenskarna vänjer sig vid ett tillstånd där välfärden för en själv och ens närmaste är permanent sargad till förmån för dessa totala främlingar, och där kvinnor aldrig mer kan gå själva hem från krogen, bada på badhus ifred eller ta lite kvällsjoggning på en enslig promenadväg. Det är otroligt mycket sämre än vad vi kunde ha haft, men det är fullt hanterligt. Så länge inte paniktillstånd råder så kan folk förbereda sig för ett scenario där de anpassar sig till det nya, mindre fria men knappast obeboeliga samhället. Och till slut så tar den första generationen över som inte minns något bättre.

Att nu stödet för SD har stagnerat på en såpass låg nivå tyder på en dumnaivitet eller möjligtvis defaitism som får mig att befara att svensken inte kan bättre än såhär. Men hoppet lever inför sommaren 2016, som för mig personligen kommer att ligga till grund för min diagnos över svenskarnas livsduglighet som folk och nation. Jag hoppas på en kaotisk sommar där vi hjälps åt och stärks i den gemenskap som vi faktiskt har, men som vi av staten utbildats till att intellektualisera bort.
2016-03-07, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Ett paradigmskifte är i luften och vi går mot ljusare tider. Ändå har man en känsla av besvikelse.

Besvikelse över att revolutionen uteblev. Ilskans fördämning som aldrig krackelerade. Svenskarna kan nog få sin räddning. Men inte på det där hedervärda, romantiska sätter.

Jag ville se en folklig ilska, resning som gjorde rent hus med makteliten. Istället ser ändringen som vanligt ut att komma uppifrån. Sunda intressen på elitnivå flyttar fram sina positioner, tidigare obetydliga spelare tar plötsligt en ledande roll (Ungern, Tjeckien, Mackedonien, forna östblocket). Nya röster träder fram i media (Teodoresco m.fl), nya politiska figurer äntrar världsscenen (Trump).

Internationella mediehus sätter press och Norden vänder sig från Sverige och talar om brutna samarbeten. Svenska företagsledare, politiker och journalister börjar inse att man nått vägens ände med detta projekt och börjar långsamt byta fot för att fortsätta sko sig men på nya utvecklingar.

Men allt sker ovanför huvudet på folket.

Svenne är fortfarande kvar med sina bullar på tågstationerna, fortfarande välkomstfika när horden av lyxmigranter anländer till den lilla bygden, fortfarande tysta på Facebook när en muslim vandrar runt på stan med ett huvud från en halshuggen kristen fyraårig flicka samtidigt.

Svenne har blivit uppfostrade att gå åt ett håll, och de gör det så lydigt och inpräntat att det nu närmast är makten som får försöka hålla igen lite.

Det blir nog ett stopp på massinvasionen. Men som vanligt kommer revolutionen inte underifrån. Folket har tuktats till "öppna hjärtan" till "öppna gränser". Nu verkar makten vilja att de ska lära sig något annat. Media skiftar fokus, politiker lägger om. Och så snart folket lyfter sina böjda nackar och sneglar upp kommer de märka att de ska släpa fötterna åt ett annat håll, och de kommer släntra efter. För en sak är alltid konstant öppet hos folket, rövhålet.

Även om jag också är liten besviken, så är jag mer hoppfull än du. Visst, trots att katastrofen är ett faktum så har vi inte fått någon riktig reaktion från folket. Men förändringen hos folket är mer subtil. Vi har aldrig lärt oss engagera oss politiskt på samma sätt som många andra folk, främst för att politiska partierna helt behållit kontrollen över vilka frågor som ska vara aktuella. Jag tror att det politiska engagemanget nu har väckts till liv hos det sovande folket. Man har till sist insett vad det är för människor som man röstat in i riksdagen. Misstron mot politiker och media har ökat kraftigt och en helt annan diskussion kommer föras i fikarummen. Men det tar antagligen ett tag innan hela förändringen blir synlig, och då kan det komma en resning om inte politikerna lyckats hantera problemen på ett övertygande sätt ( )

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag tror det är för tidigt att ropa hej ännu. Även om 7K "stänger" gränsen vilket de antagligen inte kommer göra så kommer det stunda kaos och orostider i Sverige lång tid framöver, lika säkert som amen i kyrkan. Hundratusentals eller miljoner invandrarmän kommer befinna sig i alla avseenden "utanför" i Sverige och miljoner svenskar får sin trygghet hotad, sin välfärd krossad och man tvingas betala för vad man uppfattar som parasiter.

Hur länge kan man acceptera att tex invandrarmän som gruppvåldtar frias på teknikaliteter i politiska rättegångar samtidigt som invandrare får 50-100.000,- för att de känt sig kränkta av normala/vanliga företeelser i Sverige? Hur länge kan man acceptera att invandrare får arbete och bostad på skattebetalarnas och svenskarnas bekostnad? Om man inte ändrar det stundar kaos. Om man ändrar det stundar också kaos.

Precis. Jag brukar säga att även den mest inbitna rasisten blev nog chockad vilka vidriga och fullständigt besinningslösa vildar som kommit hit. Rasisterna hade inte bara rätt, de var alldeles för generösa i sina omdömen om invandrarna. Det kommer folket få tid att fundera över framöver. Därtill alla dessa "rasistlögner" som visade sig vara sanna, och även de i underkant. Värsta exemplet är antagligen 45-åringen som påstod sig vara 15 och våldtog en pojke på ett boende. Misstron mot migrationsverket måste vara total redan nu, men det tar ett tag för det att sjunka in.

Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Faran med att vi kan hamna i ett "stabilt" läge om nu 7K stänger gränsen är ju att folket vänjer sig vid det nya. Under hösten förändrades allt så fort att en panikkänsla infann sig hos väldigt många, och man kunde inte föreställa sig hur det skulle kunna gå att husera alla dessa människor samtidigt som man inte såg något slut på invällandet av nya. Om flödet nu skulle strypas till nära noll så kanske svenskarna vänjer sig vid ett tillstånd där välfärden för en själv och ens närmaste är permanent sargad till förmån för dessa totala främlingar, och där kvinnor aldrig mer kan gå själva hem från krogen, bada på badhus ifred eller ta lite kvällsjoggning på en enslig promenadväg. Det är otroligt mycket sämre än vad vi kunde ha haft, men det är fullt hanterligt. Så länge inte paniktillstånd råder så kan folk förbereda sig för ett scenario där de anpassar sig till det nya, mindre fria men knappast obeboeliga samhället. Och till slut så tar den första generationen över som inte minns något bättre.

Att nu stödet för SD har stagnerat på en såpass låg nivå tyder på en dumnaivitet eller möjligtvis defaitism som får mig att befara att svensken inte kan bättre än såhär. Men hoppet lever inför sommaren 2016, som för mig personligen kommer att ligga till grund för min diagnos över svenskarnas livsduglighet som folk och nation. Jag hoppas på en kaotisk sommar där vi hjälps åt och stärks i den gemenskap som vi faktiskt har, men som vi av staten utbildats till att intellektualisera bort.

Invandringens följder har tidigare varit något som smugit sig på, men den enorma tillströmningen som var i höstas belyste problemen på ett helt annat sätt. Jag tror tanken väckts hos folk om hur det var innan. När det inte eldades bilar, när bibliotek och badhus inte var farliga platser. De yngre är förstås för unga, och där finns en risk att det normaliseras, men bland folk i allmänhet så tror jag inte det är någon risk att man verkligen finner sig i situationen.

Kanske är jag för optimistisk, men jag tror att om inte annat så har media och politiker bränt det mesta förtroende de haft. Och när "rasistiska idéer" blir mer accepterat så kan det nog dyka upp en Trump även här.
2016-03-07, 06:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
En tillfällig dipp när sossarna låtsas försöka ta i med hårdhandskarna.
När asylsökande fortsätter välla in och avvisningarna uteblir (som polis och Migrationsverket redan sagt) kommer S bli till SD för många.

Om det inte blir nyval nu kommer SD över 20 % i höst.
SD ligger redan stabilt över 20 %, dock är vi inne i en mellanvalsperiod och SD kommer fortsätta sjunka i mätningarna ett tag till ( som alltid hittills).
När valet 2018 kryper närmare så kommer siffrorna stabiliseras för att under valåret snabbt stiga igen( kanske är det månen, solen eller kosmiska svängningar som styr ?) fusk vet vi genom tråden inte existerar
2016-03-07, 06:47
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash

Du är inne på något väldigt viktigt, nämligen människans stora förmåga till anpassning. Detta gäller i hög utsträckning även förändringar till det sämre ("den kokta grodan").

Om motreaktioner ska komma så måste de komma relativt nära den utlösande händelsen. Sker inte motreaktionen så har "man" därmed visat acceptans för den nya - och sämre - situationen.

I bekantskapskretsen är många i den åldern att man har barn som är "unga vuxna". Något det börjar att talas allt mindre generat om gäller barnens svårigheter att etablera sig i vuxenvärlden. Barnen bor hemma allt längre och får allt svårare att hitta bra jobb av den typ som krävs för att man på egen hand ska kunna finansiera bostad m.m.

För fem år sedan talades dessa ämnen under hysch-hysch, idag rätt så öppet då allt fler föräldrar har accepterat att ens barn kommer ut i samhället på en sämre nivå än vad man själv gjorde.

Sensmoralen är att vi alltför lätt sällar oss till tyst acceptans och underkastelse. Vi stannar vid att knyta näven i byxfickan och beklaga oss inför varandra när vi träffas och pratar. Exakt samma mekanismer gäller även för invandringsinvasionen.
2016-03-07, 11:43
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Du är inne på något väldigt viktigt, nämligen människans stora förmåga till anpassning. Detta gäller i hög utsträckning även förändringar till det sämre ("den kokta grodan").

Om motreaktioner ska komma så måste de komma relativt nära den utlösande händelsen. Sker inte motreaktionen så har "man" därmed visat acceptans för den nya - och sämre - situationen.

I bekantskapskretsen är många i den åldern att man har barn som är "unga vuxna". Något det börjar att talas allt mindre generat om gäller barnens svårigheter att etablera sig i vuxenvärlden. Barnen bor hemma allt längre och får allt svårare att hitta bra jobb av den typ som krävs för att man på egen hand ska kunna finansiera bostad m.m.

För fem år sedan talades dessa ämnen under hysch-hysch, idag rätt så öppet då allt fler föräldrar har accepterat att ens barn kommer ut i samhället på en sämre nivå än vad man själv gjorde.

Sensmoralen är att vi alltför lätt sällar oss till tyst acceptans och underkastelse. Vi stannar vid att knyta näven i byxfickan och beklaga oss inför varandra när vi träffas och pratar. Exakt samma mekanismer gäller även för invandringsinvasionen.
Precis, människan är oerhört anpassningsbar. Det är också därför argumentet om att SD bör sitta ner i båten, vara "respektabla" och låta "verkligheten" vara deras valarbetare är förödande - folk röstar på SD som en reaktion i första hand mot förändringstakten - inte själva förändringen. När takten slår av slår också tillströmningen till SD av - men förändringen består, fortsätter och blir allt mer irreparabel.

Det finns bara ett sätt SD kan tackla den problematiken, och det vore att börja gå på offensiven. Att börja använda sig av istället för att strida mot alla potentiella bundsförvanter man skulle kunna haft för en bredd, stark och enig Sverigevänlig rörelse - alternativmedia, sitt ungdomsförbund, tankesmedjor likt motpol osv. Att börja stå på sig för sina egna värderingar, att utmana etablissemanget istället för att söka dess acceptans, att gå i täten för nya, radikalare frågeställningar istället för att luta sig tillbaks och njuta av den "acceptansen" som följer av att hamnat på samma våglängd som övriga partier. Att åter erkänna att etniska svenskar existerar, att de har ett existensberättigande som folk. Det skulle förmodligen innebära ett opinionsmässigt lyft - folk röstar på SD för förändring, jmfr Trump, Le pen, V4-länderna och kontrastera mot kräftgången för "respektabla" nationalistpartier i norden - men framförallt skulle det innebära en förändring. Verklig förändring kan bara komma när man börjar utmana och ersätta samhällets värderingar med sina egna, inte när man kryper för och därmed erkänner, legitimerar och cementerar de skadliga normer som utgör grunden för en skadlig politik.
2016-03-07, 19:43
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
FranzLisztBlevEj75: Tror du att man kan göra en ARMA eller GARCH-modell och forecasta framtida resultat i undersökningar? Jag har inte tänkt igenom det men det slog mig nu.

Jag ser framförallt två problem med dessa metoder: Dels skulle tidsdiskretiseringen skulle behöva ske månadsvis. Ett värre problem är också hur man ska hantera det beroende som finns mellan olika OIs tidsserier och den sanna underliggande serien.

Den modellstruktur jag har valt är baserad på stokastiska processer i kontinuerlig tid med diskreta, irreguljära mätningar. Modellens ekvationer är formulerade i termer av faktiska mekanismer för väljarstödsutveckling samt mätningar av dessa vilket på ett naturligt sätt binder samman olika OIs mätningar med "sanningen", samt leder till att modellens komponenter/parametrar får meningsfulla tolkningar (min modell fångar även heteroskedastisk variabilitet genom att storleken på brustermer tillåts bero på tillståndsvariablerna).

När det gäller prediktioner baserat på matematiska modeller byggda från OU-tidsseriedata tror jag inte att man ska förvänta sig något vettigt för mer än några veckor framåt i tiden, oavsett vilken modell man väljer.

Översiktlig beskrivning av modellstrukturen hos PM2:

2016-03-07, 20:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Precis, människan är oerhört anpassningsbar. Det är också därför argumentet om att SD bör sitta ner i båten, vara "respektabla" och låta "verkligheten" vara deras valarbetare är förödande - folk röstar på SD som en reaktion i första hand mot förändringstakten - inte själva förändringen. När takten slår av slår också tillströmningen till SD av - men förändringen består, fortsätter och blir allt mer irreparabel.

Det finns bara ett sätt SD kan tackla den problematiken, och det vore att börja gå på offensiven. Att börja använda sig av istället för att strida mot alla potentiella bundsförvanter man skulle kunna haft för en bredd, stark och enig Sverigevänlig rörelse - alternativmedia, sitt ungdomsförbund, tankesmedjor likt motpol osv. Att börja stå på sig för sina egna värderingar, att utmana etablissemanget istället för att söka dess acceptans, att gå i täten för nya, radikalare frågeställningar istället för att luta sig tillbaks och njuta av den "acceptansen" som följer av att hamnat på samma våglängd som övriga partier. Att åter erkänna att etniska svenskar existerar, att de har ett existensberättigande som folk. Det skulle förmodligen innebära ett opinionsmässigt lyft - folk röstar på SD för förändring, jmfr Trump, Le pen, V4-länderna och kontrastera mot kräftgången för "respektabla" nationalistpartier i norden - men framförallt skulle det innebära en förändring. Verklig förändring kan bara komma när man börjar utmana och ersätta samhällets värderingar med sina egna, inte när man kryper för och därmed erkänner, legitimerar och cementerar de skadliga normer som utgör grunden för en skadlig politik.
Nu varnar polisen ensamma tjejer från att gå ut, en ung tjej blir överfallen och misshandlad i Nora och idag i Kungsbacka.
Vi har bara sett början, samtidigt kommer tusentals nya asylturister välla in under året, samtidigt tror myndigheterna att 5000-6000 st per år kommer kunna tvångsavisas.
Nya regler kommer förhoppningsvis få ut några tusen till per år frivilligt.

Summa summarum så kommer andelen snyltare och våldtäktsmän kommer fortsätta öka i antal och sommaren kommer bli en valarbetare av rang för SD.
SD har kommit och kommer att komma med förslag och utspel om hur situationen kan förbättras snabbare än sjuklöverns panikåtgärder.

SD kommer ta fart när Svensson fattar vidden av problemen.
2016-03-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu varnar polisen ensamma tjejer från att gå ut, en ung tjej blir överfallen och misshandlad i Nora och idag i Kungsbacka.
Vi har bara sett början, samtidigt kommer tusentals nya asylturister välla in under året, samtidigt tror myndigheterna att 5000-6000 st per år kommer kunna tvångsavisas.
Nya regler kommer förhoppningsvis få ut några tusen till per år frivilligt.

Summa summarum så kommer andelen snyltare och våldtäktsmän kommer fortsätta öka i antal och sommaren kommer bli en valarbetare av rang för SD.
SD har kommit och kommer att komma med förslag och utspel om hur situationen kan förbättras snabbare än sjuklöverns panikåtgärder.

SD kommer ta fart när Svensson fattar vidden av problemen.

Jag tror också att antalet våldtäkter och andra våldsbrott kommer att accelerera i sommar. Det som oroar mig är dock att man kan misstänka att en del av de fall som den senaste veckan dykt upp är fabricerade. Det har på sistone varit flera attacker där man kan misstänka att sanningshalten inte är speciellt hög. Tillvägagångssätt följer oftast mönster även i fall där MENA varit inblandade och det är uppenbart att en del av de senare överfallen avviker från de vanliga mönstren. Dessutom finns det några fall där en ensam kvinna tagit sig loss från flera manliga förövare och lyckats komma undan. Inte helt övertygad om att det är ett rimligt händelseförlopp.
Jag är rädd att vi snart kommer att kunna läsa om fall där man lyckas bevisa att en del överfall varit ren lögn vilket kommer att ta fokus från den faktiska ökning av våldsbrott som troligen kommer att ske under sommaren 2016. Det kommer att drabba de verkliga brottsoffren och kan också få en dämpande effekt på SD:s opinionssiffror.
2016-03-07, 21:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag tror också att antalet våldtäkter och andra våldsbrott kommer att accelerera i sommar. Det som oroar mig är dock att man kan misstänka att en del av de fall som den senaste veckan dykt upp är fabricerade. Det har på sistone varit flera attacker där man kan misstänka att sanningshalten inte är speciellt hög. Tillvägagångssätt följer oftast mönster även i fall där MENA varit inblandade och det är uppenbart att en del av de senare överfallen avviker från de vanliga mönstren. Dessutom finns det några fall där en ensam kvinna tagit sig loss från flera manliga förövare och lyckats komma undan. Inte helt övertygad om att det är ett rimligt händelseförlopp.
Jag är rädd att vi snart kommer att kunna läsa om fall där man lyckas bevisa att en del överfall varit ren lögn vilket kommer att ta fokus från den faktiska ökning av våldsbrott som troligen kommer att ske under sommaren 2016. Det kommer att drabba de verkliga brottsoffren och kan också få en dämpande effekt på SD:s opinionssiffror.
Visst kommer man i media att fokusera på något enstaka fall där någon hittat på ett överfall. Men jag tror, tyvärr, att sommaren kommer att närmast översvämmas av överraskningssex, så det blir nog omöjligt att ljuga bort detta.
2016-03-07, 23:30
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75

Den modellstruktur jag har valt är baserad på stokastiska processer i kontinuerlig tid med diskreta, irreguljära mätningar. Modellens ekvationer är formulerade i termer av faktiska mekanismer för väljarstödsutveckling samt mätningar av dessa vilket på ett naturligt sätt binder samman olika OIs mätningar med "sanningen", samt leder till att modellens komponenter/parametrar får meningsfulla tolkningar (min modell fångar även heteroskedastisk variabilitet genom att storleken på brustermer tillåts bero på tillståndsvariablerna).

Den statistiska teorin innehåller förvisso en imponerande begreppsapparat, som i rätt sammanhang och rätt använd dessutom är imponerande.

Frågan är dock om politiska opinionsundersökningar är "rätt sammanhang"?

Störningskällorna i form av stora bortfall, inkompetens, agendor, korruption, manipulation, oärliga svar o.s.v. förefaller med största sannolikhet minska det vetenskapliga värdet av analyser baserat på material med dylika betydande brister, tyvärr!

Men ambitionerna och det tekniska kunnandet är även imponerande...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2016-03-07 kl. 23:45.
2016-03-07, 23:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ta en kommun som Ludvika, två gruppvåldtäkter utförda av negrer och ett dråp utförda av negrer.
Så kommer det se ut i kommun efter kommun, stad efter stad.
Det går inte finta bort i tider med internet, samtidigt dör 7klöverns kärnväljare bort i tiotusental.
2016-03-08, 00:38
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Både Der Spiegel och Jyllandsposten har publicerat islamistiska 6-punktsplanen där full konfrontation mot västvärlden ska ske from 2016. Kanske är taharrush-övergreppen i Kalmar, Malmö och alla orter runt om i Europa och dessa grova våldsbrott mot kvinnor inledningen? Såvida inte SD ingår avtal med djävulen, tror jag inte SD kommer sjunka under 2016. Å andra sidan trodde jag de skulle få över 30% innan årsskiftet 15/16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in