2016-03-06, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag undrar också vem denne "Jokkmokks-Joel" var?

Var han kompis med "Yx-Johan" vid den tiden då den senare rymde?

Trams, anar släktskap med Pajala-Jim, Dick Pimmel mfl. här.
Citera
2016-03-06, 14:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mord är inget att "skämta" om!

Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Trams, anar släktskap med Pajala-Jim, Dick Pimmel mfl. här.

Kan mycket väl vara på sättet.

Det finns de som har behagat "skämta" förut. Mord är verkligen inget att "skämta" om!
Citera
2016-03-06, 21:18
Medlem
tjack-attacks avatar
Med tanke på att aftonbladet beskriver honom som "Sveriges Hannibal Lecter", finns det någonting som tyder på att han ägnat sig åt kannibalism? En yxa är ett utmärkt vapen att stycka människor med och jag har snöat in extremt mycket på vad han ägnade sig åt när polisen fann honom i källaren efter att han mördat sin mamma. Det stod att dörren var låst med någonting och han hade väl även förflyttat kroppen dit för att sedan slänga ner den i en brunn.

Någon som vet eller har några egna teorier ?

Och hur är det möjligt att jag inte lyckats hitta en enda bild på honom trots hyfsat omfattande sökande ?
Citera
2016-03-06, 22:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Johan satt och bakom en låst dörr i källaren.

Citat:
Ursprungligen postat av tjack-attack
Med tanke på att aftonbladet beskriver honom som "Sveriges Hannibal Lecter", finns det någonting som tyder på att han ägnat sig åt kannibalism? En yxa är ett utmärkt vapen att stycka människor med och jag har snöat in extremt mycket på vad han ägnade sig åt när polisen fann honom i källaren efter att han mördat sin mamma. Det stod att dörren var låst med någonting och han hade väl även förflyttat kroppen dit för att sedan slänga ner den i en brunn.

Och hur är det möjligt att jag inte lyckats hitta en enda bild på honom trots hyfsat omfattande sökande ?

Johan Nilsson hade släpat ner sin döda mor till källaren. Väl där nere slängde han ner henne i den fem meter djupa brunnen i tvättstugan och lade därefter på brunnslocket.

Han hade åtminstone någon gång under kvällens lopp lagt yxan/mordvapnet i ett garage där den återfanns av polisen efter "Yx-Johans" anvisningar. Undrar över om han även hade hämtat yxan i detta garage?

Vad han mer "pysslade" med nere i källaren vet jag inte, men han hade låst in sig i en skrubb eller i ett annat rum. Poliserna hörde att någon uppehöll sig bakom den här låsta dörren men vägrade att komma ut. De bröt då upp dörren och där var Johan.

Citat från en av dessa tre artiklar 1984-01-04: "Han var mycket förvirrad men polismännen fick av hans knapphändiga upplysningar efterhand en ganska klar bild av vad som hänt."

Jag har också försökt att hitta en bild på honom men inte hittat någon. Inte heller i Västerbottens Folkblad 1984-01-04 och 1984-01-10 finns det något foto på denne man.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-03-06 kl. 22:18.
Citera
2016-03-06, 22:16
Medlem
Citat:

Behövs inga sådana teorier han var sjuk och kannibalism var EJ en
del av det... han hade dödat pappan och visste" att detta nya mord var " fel inget annat, pappan mördades nära ett uthus , lada och var delvis gömd

Umedalens sjukhus lades ner under 80 talet -redan innan det var han på diverse rättspsyk avd. Gissar att nuvarade är säter eller Karsudden
Citera
2016-03-06, 22:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Karsudden eller Säter troligtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Behövs inga sådana teorier han var sjuk och kannibalism var EJ en
del av det... han hade dödat pappan och visste" att detta nya mord var " fel inget annat, pappan mördades nära ett uthus , lada och var delvis gömd

Umedalens sjukhus lades ner under 80 talet -redan innan det var han på diverse rättspsyk avd. Gissar att nuvarade är säter eller Karsudden

Visste inte ens att Umedalens sjukhus var nedlagt men så är jag heller inte hemma i dessa trakter.

Ja det verkar troligt att han numera befinner sig på Säter eller Karsudden.

Det här ärendet är så pass intressant, märkligt och tragiskt att jag kommer att ta reda på via mikrofilm vad som skrevs om det första yxmordet 1982. Här måste det också finnas en dom som är offentlig och som numera finns på det landsarkiv som Umeå tillhör. Detta bör vara Härnösand.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-03-06 kl. 22:27.
Citera
2016-03-06, 22:46
Medlem
Citat:
Visste inte ens att Umedalens sjukhus var nedlagt men så är jag heller inte hemma i dessa trakter.

Ja det verkar troligt att han numera befinner sig på Säter eller Karsudden.

Det här ärendet är så pass intressant, märkligt och tragiskt att jag kommer att ta reda på via mikrofilm vad som skrevs om det första yxmordet 1982. Här måste det också finnas en dom som är offentlig och som numera finns på det landsarkiv som Umeå tillhör. Detta bör vara Härnösand.

Första mordet rörde en kälke han tagit som fadern krävde han skulle återlämna.
Citera
2016-03-06, 23:30
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Det är lite märkligt att ingen snappat upp detta och skrivit om honom på något annat ställe än Flashback. Det borde åtmistonne räcka till en rejäl tidningsartikel. Hittar du något läser jag dock gärna om det här.
Citera
2016-03-07, 00:17
Medlem
tjack-attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det är lite märkligt att ingen snappat upp detta och skrivit om honom på något annat ställe än Flashback. Det borde åtmistonne räcka till en rejäl tidningsartikel. Hittar du något läser jag dock gärna om det här.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22253020.ab?teaser=true

(jävla PLUS)
Citera
2016-03-07, 15:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Yx-Johan" försökte så gott han kunde.

Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Första mordet rörde en kälke han tagit som fadern krävde han skulle återlämna.

Ja jag hann att lästa detta i den citerade artikeln.

Kommer inte ihåg ordet det speciella ordet som Johan tyckte att det var när han tillsammans med sin far fick gå och lämna tillbaka den stulna kälken. Ordet hade citattecken. Kanske någon som har plus kan kolla vilket ord Johan hade använt?

I en av artiklarna 1984-01-04 citerar jag följande som handlar om mordet på hans far: "Han använde även då en yxa och hade sedan med skoter transporterat bort kroppen ett par kilometer och gömt den i en lada."

Åtminstone gällande mordet på sin mor, så försökte Johan så gott han kunde att klara sig undan.

Detta hade han förstås inte kunnat göra men han försökte ändå så gott han kunde. Släcka ned belysningen i huset, låsa ytterdörren, ställa yxan i ett garage, slänga ner moderns kropp i en brunn med locket på samt själv låsa in sig i något utrymme i källaren.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-03-07 kl. 15:07.
Citera
2016-03-07, 16:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artiklar efter den 27 februari 1982.

Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII

Håller helt med dig. Verkligen märkligt.

Jag kommer helt säkert att hitta en hel del artiklar i t. ex. Västerbottens Folkblad på mikrofilm efter 1982-02-27 då fadern mördades.
Citera
2016-03-07, 22:20
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Med tanke på att aftonbladet beskriver honom som "Sveriges Hannibal Lecter", finns det någonting som tyder på att han ägnat sig åt kannibalism?

Nej, det tror jag inte. Det finns inget som pekar åt det hållet. Det jag tror att AB syftar på att han lever avskilt från övriga patienter. Han har nästa ingen mänsklig kontakt utan enligt artikeln äter, sover och "lever" i sitt rum. Från artikeln så ligger han mest och tittar i taket helt insjunken i sig själv.

Om man ska spekulera så tror jag att han är mycket farlig eftersom han är totalt oberäknelighet i kombination av autism samt intermittent explosivitet. Och det är ingen bra kombination.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in