Citat:
Ursprungligen postat av
allegrageller
Rönnbäck måste ha varit otydlig gentemot sin klient då hon informerade om rättsväsendets struktur: om man inte berättar sanningen i tingsrätten bör man se till att göra det i hovrätten eftersom chansen att få resning i HD är försumbar.
Om nu NB bestämt sig för att berätta hur det egentligen ligger till så är det i elfte timmen. Om inte försent. För jag utgår ifrån att den nye advokaten har fått höra en ny historia, han kan väl inte fabulera ihop ett skeende på egen hand och lägga fram i resningsansökan!?
Jag har tidigare kommenterat att Hurtig påtalat att han är medveten om att klienten har en förklaringsbörda.
Det jag menar är det värsta i detta spektakel som nu pågår, är att advokatens förklaringsbörda undviks, av dessa advokater som drabbat oss genom att föra Neros talan!
En advokat ska tala om det juridiska läget och tala om var som ger framgång, och vad som inte kommer få framgång. Skilja på det man tycker själv är rätt, och på hur rättsväsendet bedömer olika frågor som bevisning och då särskilt DNA, vem som är trovärdig m.m Frågan om hur en domstol ser på trovärdighet får inte underskattas.
Det är tingsrättsdomen som är det viktigaste, och det gäller att få den rätt. Det går att ändra i hovrätten om man har koll på vad men vill ha ändrat i tingsrättens dom. H D är ingen rättslig instans där man kan inkomma med invändningar på bevisvärderingen. Muntlig bevisning, de egna orden i Neros fall har ingen trovärdighet, och stödbevisning kommer det inte gå att få fram.
Det är faktiskt märkligt att Nero har framtidstro, och att ingen talat om för honom att det är kört.