2016-01-09, 14:38
Medlem
Phillan67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dathor
Jag tycker nog att det känns ännu bättre nu. Familjen tycker att de fått tillbaka sin gamla vanliga man/pappa

Jag tar just nu 15mg och den dosen verkar vara optimal för mig. Ska börja jobba om några dagar nu, efter flera års sjukskrivning

Härligt att höra att du också får känna hur det känns att vara positiv och glad igen! Lycka till även i fortsättningen och berätta gärna hur det gått för dig.

Wov! En sån härlig känsla du måste ha Att du ska börja jobba också är ju helt grymt
Grattis!

Jag upplever just nu en liten dipp igen, efter att haft en hel vecka där jag återigen fått smak på livet. Är rädd för att riskera en stor besvikelse, när jag nu fått känna på hur bra man kan må i livet vilket jag inte gjort på väldigt länge. Är nog lite rädd för möte med fkassan kommande vecka då jag misstänker att de vill ha in mig i jobb omg. Känner mig inte helt mogen för detta, men det är absolut något jag vill inom en inte för avlägsen tid. Bara man mår ok så att det överhuvudtaget fungerar.

Fortsätt gärna skriv om hur du mår och hur det fungerar med jobb, familj och Brintellixen.

best regards!
Senast redigerad av Phillan67 2016-01-09 kl. 14:40.
Citera
2016-01-09, 14:47
Medlem
Phillan67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrnewyorkx
Tack på förhand för att få ta del av ett mycket givande forum om Brintellix!
-
Är 41 år och haft långa depressioner och korta hypomanier sedan sena tonåren. Fick tentativ diagnos av borderline personlighetsstörning i värnplikten av försvarsmaktens psykolog.
-
Fick Sertralin 50mg mot sömnproblem(sic!) vid 25 års ålder, men blev lätt manisk.
Senaste fem åren varit passiv, inte skrattat, inte funnit nöje i gamla intressen.
Jag har aldrig haft kontakt med mitt känsloliv och inte kunnat beskriva eller känna hur jag mår just nu. Däremot märker och kommenterar omgivningen detta.
I efterhand kan jag förstå att jag mått dåligt.
Mitt tillstånd har begränsat mitt liv och mina möjligheter socialt och familjemässigt. Definitionsmässigt således en personlighetsstörning eller affektiv psykiatrisk störning.
Detta är min egen och distriktsläkarens bedömning. Har aldrig varit hos psykiater.
Jag arbetar mer än heltid och har aldrig varit sjukskriven, och det har kanske varit bästa medicinen.
-
Började med Escitalopram 20mg för ett halvår sedan. Blev inte gladare, men inte lika arg längre, och plötsligt trängde sig inte alla negativa tankar på längre. Enda biverkan jag upplevt var nedsatt libido.
-
Bytt till Brintellix 10mg för en månad sedan.
Libido tillbaka från 20 till 80%. Inga magproblem. Ingen huvudvärk. Ingen yrsel.
Klart minskad ångest kvällstid. Känner mig mer alert.
Ska öka till 20mg nästa vecka.
Vill egentligen inte börja hoppas på ett "tillfrisknande" och riskera besvikelse.
-
Jämfört med Escitalopram 20mg ser jag efter fyra veckor ändå bara fördelar.

Tack för all din input, härligt att läsa, återkom gärna med mer input längre fram!
Citera
2016-01-09, 14:49
Medlem
PonPows avatar
Ett tips till er som har klåda eller mår illa är att ta någon svagare antihistamin så försvinner det.
Dessa biverkningar beror på att Brintellix frisätter histamin. Antihistaminer blockerar dessa receptorer.

Finns en receptfri antihistamin på apoteket mot illamående. Eller så ber ni läkaren att få Atarax eller Lergigan. Räcker med lägsta dosen ett par gånger om dagen så försvinner både klådan och illamåendet!
Citera
2016-01-09, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phillan67
Wov! En sån härlig känsla du måste ha Att du ska börja jobba också är ju helt grymt
Grattis!

Jag upplever just nu en liten dipp igen, efter att haft en hel vecka där jag återigen fått smak på livet. Är rädd för att riskera en stor besvikelse, när jag nu fått känna på hur bra man kan må i livet vilket jag inte gjort på väldigt länge. Är nog lite rädd för möte med fkassan kommande vecka då jag misstänker att de vill ha in mig i jobb omg. Känner mig inte helt mogen för detta, men det är absolut något jag vill inom en inte för avlägsen tid. Bara man mår ok så att det överhuvudtaget fungerar.

Fortsätt gärna skriv om hur du mår och hur det fungerar med jobb, familj och Brintellixen.

best regards!

Trist med en dip

Du ligger bara på 10mg. Det är inte dags att prova 15mg? Gjorde stor skillnad för mig. Jag är också lite rädd för att jobbet skall starta snart men jag försöker intala mig själv att även "vanligt" folk kan vara nervösa bara de ska tillbaka efter en semester.
Citera
2016-01-09, 23:58
Medlem
Phillan67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dathor
Trist med en dip

Du ligger bara på 10mg. Det är inte dags att prova 15mg? Gjorde stor skillnad för mig. Jag är också lite rädd för att jobbet skall starta snart men jag försöker intala mig själv att även "vanligt" folk kan vara nervösa bara de ska tillbaka efter en semester.

Skall träffa läkaren om 2 veckor, skall höra vad han säger om höjning, jag kombinerar 10mg Brintellix med 90mg Cymbalta, om han anser att det går att höja Brintellixen ytterligare så kan det vara värt det, men jag vågar inte mixtra själv. Jag har starkt förtroende för honom.

Hi hi -Jo jag ska försöka att tänka på samma sätt som du när det gäller "vanligt folk" som ska tillbaka från semester som är lite oroliga, den är faktiskt riktigt bra ...
Citera
2016-01-10, 00:01
Medlem
Phillan67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PonPow
Ett tips till er som har klåda eller mår illa är att ta någon svagare antihistamin så försvinner det.
Dessa biverkningar beror på att Brintellix frisätter histamin. Antihistaminer blockerar dessa receptorer.

Finns en receptfri antihistamin på apoteket mot illamående. Eller så ber ni läkaren att få Atarax eller Lergigan. Räcker med lägsta dosen ett par gånger om dagen så försvinner både klådan och illamåendet!

Tack för tipset!
ska testa detta!
Citera
2016-02-08, 15:00
Medlem
Har också illamående, kört en vecka på brintellix nu och mår illa till och från varje dag, lite klåda också men inget som är jättestörande. Ska prova antihistaminer mot illamåendet
Citera
2016-02-08, 20:05
Medlem
MissFitt73s avatar
Brintellix var inget för mig. Håller på att fasar ut den.
Javisst ångesten försvann men huvudet gick på högvarv. Kändes som jag inte kunde sortera intryck. Kunde inte koncentrera mig i ett samtal utan mina tankar flaxade runt. Inte ha ro att se en film eller läsa en text. Kändes som det var en stor ballong runt huvudet. Nej tack!
Citera
2016-02-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Brintellix var inget för mig. Håller på att fasar ut den.
Javisst ångesten försvann men huvudet gick på högvarv. Kändes som jag inte kunde sortera intryck. Kunde inte koncentrera mig i ett samtal utan mina tankar flaxade runt. Inte ha ro att se en film eller läsa en text. Kändes som det var en stor ballong runt huvudet. Nej tack!

Har inte märkt något av det, snarare att huvudet känns tungt, har fått huvudvärk lite då o då.. men så har jag bara gått på 10mg i en vecka, hur länge gick du på brintellix och när började du känna att det inte var för dig?
Citera
2016-02-09, 19:29
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Har inte märkt något av det, snarare att huvudet känns tungt, har fått huvudvärk lite då o då.. men så har jag bara gått på 10mg i en vecka, hur länge gick du på brintellix och när började du känna att det inte var för dig?

3 månader ca. Äter nu bara 2,5 mg. Alltså en halv tablett. Blev bara likgiltig och frånvarande av tabletten plus det andra jag räknade upp. Fick inga känslor av att jag ville göra mer saker eller nån annan direkt positiv effekt. Ända var att ångesten försvann men den har peppar peppar inte kommit tillbaka ännu. Äter valdoxan som tillägg.
Citera
2016-02-19, 20:24
Medlem
Fiskfjolls avatar
Jag har läst och läst men hittar fan inget om medicinens effekt på ångestsyndrom. Bara ångest p.g.a depression.
Citera
2016-02-25, 16:11
Medlem
Mrs.MiaWallaces avatar
Jag började få lite smått av klåda de första cirka två veckorna av Brintellix, och har nu haft utslag och helt sinnessjuk klåda över hela kroppen i en och en halv vecka. Jag slutade direkt ta medicinen när jag såg de första utslagen men det har snarare blivit värre. Har fått tre olika krämer och piller och fick även dricka något idag på VC, inget hjälper. Skulle få remiss till nån hudläkare men jag antar att det blir många fler sömnlösa nätter. Det är inte säkert att detta är på grund av Brintellixen men jag fattar inte vad det annars kan vara, men förstår inte varför inga piller och krämer jag får hjälper heller. Blir totalt galen på kliandet, aldrig varit med om något mer frustrerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in