2016-03-06, 21:59
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Hm...

Wtf?

EDIT:
http://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/03/puerto-rico-maine-primary-results/472485/
Va? Prisoners? Jag är lika paff jag. De kan inte sitta för några allvaligare brott, eller? Jag har ett minne från valet 2000 att dom sade att folk som torskat för felonys inte fick rösta. Det kanske bara gällde de som var på parole. Möjligt att det inte gäller hela landet alternativt att jag minns fel.

Kan ju inte vara bra för den kandidaten som dom favoriserar om de kan redovisa vad fångarna röstade på. Ingen vill väl ha en rubrik i stil med "De dömda brottslingarna gillar Trump".
2016-03-06, 22:07
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Va? Min poäng var alltså att det NWO-iserade GOP-etablissemanget har sett till att alla dessa externa territorier får vara med i primärvalet eftersom de vet att det gör det svårare för människor som vill USA väl att bli republikanernas presidentkandidat.
Nå, så särskilt många är ju inte de "externa territorierna", och det är väl bara Puerto Rico, som har någon större befolkning. Dessutom vill nog Puerto Ricaner USA väl, ety de är medborgare och röstat för att bli delstat - undrar hur det går med det föresten.

Att partierna vill ha med Puerto Rico i valen är inte så konstigt. Det hjälper till att etablera sin partiapparat på ön som en förberedelse för ett eventuellt uttag som delstat.
2016-03-06, 22:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Va? Prisoners? Jag är lika paff jag. De kan inte sitta för några allvaligare brott, eller? Jag har ett minne från valet 2000 att dom sade att folk som torskat för felonys inte fick rösta. Det kanske bara gällde de som var på parole. Möjligt att det inte gäller hela landet alternativt att jag minns fel.
Som framgår av artikeln skiljer sig i USA röstreglerna från stat till stat, och i tre stater får tydligen fångar rösta medan i en bunt andra det är så extremt att den som dömts för ett "felony" förlorar rösträtten på livstid, vilket även utnyttjats t ex i Floridas famösa val Bush vs Gore, där en hel massa oskyldiga stoppades från att rösta för att de hade namn liknande dömda fångar. (Namn är i USA ofta korrelerade med ras och många fler svarta sitter i fängelse, så det var ett sätt för den republikanske guvernören att se till att demokraterna förlorade valet)
2016-03-06, 23:02
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Nytt fenomen är att Cruz tar alla sitaminutsröster. Att Trumps röster gick från 46% till 42% är rimligt. Men atr Cruz gick från 22 till 38% är oroande. Nu gick även Rubio från 20 till 11%. Innan tog han flest sistaminutsröster.

Japp, så tolkar jag det hela också, men än så länge har jag bara sett detta starka mönster demonstreras för Louisiana. Så innan jag sett något mer än så tänker jag inte oroa mig för det som något generellt fenomen. Louisiana-studien är dock intressant nog för att inspirera vidare studier.
2016-03-06, 23:05
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Läs på lite. Det här är en intern partiangelägenhet. Ett primärval.

De skulle lika gärna kunna bestämma att presidentkandidaterna från partierna avgjordes genom slantsingling.

Du måste vara Sverigedemokrat med tanke på din rättsvidriga syn på hur man sköter partiangelägenheter.
2016-03-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Vad baserar du detta på? New Hampshire var ett primärval.

Fakta. 5 av 8 segrar från caucus. De stora staterna är primärval. Primärval vinns inte genom att placera skrikiga ungdomar i ett hörn av ett rum. Stor skillnad på caucus och Primärval.
2016-03-06, 23:09
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Sjukt att Puerto Rico får vara med och rösta fram delegaterna (de får ändå inte rösta i presidentvalet). En av alla dessa "minispärrar" etablissemanget sätter fram för att stoppa eventuella hot mot deras maktordning.

Ja det är helt perverst.

Fast mest perverst är Demokraterna - såklart - med sina superdelegater. I det verkliga primärvalen leder Hillary, men inte mer övertygande än Trump. Men tack vara att 95% av superdelegaterna stödjer henne har hon nu 233% av vad Sanders har.
2016-03-06, 23:13
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Hm...

Wtf?

EDIT:
http://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/03/puerto-rico-maine-primary-results/472485/

Inte ens puertoricanerna själva tar alltså sin "delstats" primärval seriöst.
2016-03-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Ja det är helt perverst.

Fast mest perverst är Demokraterna - såklart - med sina superdelegater. I det verkliga primärvalen leder Hillary, men inte mer övertygande än Trump. Men tack vara att 95% av superdelegaterna stödjer henne har hon nu 233% av vad Sanders har.

Inte bara stödjer dem Hillary i ur och skur, de stödjer även Hillary i stater som Bernie har vunnit. Han vann Vermont med 86% men guvernören och superdelegaten Howard Dean har uttalat sig om att han INTE kommer backa Sanders. Samma i Colorado. Han vann med över 20% men han och Hillary får samma antal delegater eftersom superdelegaterna har bestämt att inte stödja Bernie trots att han vann deras delstat.

Ska bli kul att se hur detta utspelar sig. Kommer det demokratiska partiet att implodera av att dessa korrupta svin går emot folkviljan?
2016-03-06, 23:29
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Inte bara stödjer dem Hillary i ur och skur, de stödjer även Hillary i stater som Bernie har vunnit. Han vann Vermont med 86% men guvernören och superdelegaten Howard Dean har uttalat sig om att han INTE kommer backa Sanders. Samma i Colorado. Han vann med över 20% men han och Hillary får samma antal delegater eftersom superdelegaterna har bestämt att inte stödja Bernie trots att han vann deras delstat.

Howard Dean, Mr. Scream, oh dear oh dear...

Citat:
Ska bli kul att se hur detta utspelar sig. Kommer det demokratiska partiet att implodera av att dessa korrupta svin går emot folkviljan?

Korrupta svin som går emot folkviljan är ju själva murbruket i det Demokratiska partiet. Så ju mer sånt desto starkare blir de.
2016-03-06, 23:29
Medlem
pizza-faces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Ja det är helt perverst.

Sjukt ja, men fortfarande långt ifrån Sverige där enbart motsvarande superdeligater väljer. Sedan när fick du vara med och rösta på vem som ska leda Moderaterna eller Socialdemokraterna och därmed vara statsministerkandidat?
2016-03-06, 23:37
Medlem
Här kan man se resultatet från Puerto Rico med lite mer statistik från olika delar. Verkar som att Rubio är klar 1:a i alla distrikt och därmed tar hem alla delegater. Trump 2:a och Cruz 3:a i alla distrikt.

http://presidenciales16.ceepur.org/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in