2016-03-06, 16:08
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ja vilken svensk fotbollsklubb har flest supportrar utanför sin region?

Jag känner till en del dalmasar som håller på Djurgården och en del invandrare i Stockholm som håller på Malmö FF. När IFK Göteborg var som bäst så hade de också många anhängare runt Sverige och dessutom kunde man köpa IFK Göteborgs halsdukar i London. Men vilken svensk klubb har flest anhängare utanför sin stad/region idag skulle ni gissa?
Citera
2016-03-06, 16:10
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Oh, jag vet hur denna tråden kommer sluta.

"Hammarby = Leksand"
"Djurgården är bönder"
Etc.
Citera
2016-03-06, 16:11
Avslutad
Syrianska/Dalkurd/liknande?
Citera
2016-03-06, 16:17
Medlem
freeriderXIIs avatar
Det var bra gissningar U-Fig de har nog många utländska supportrar som är kurder och assyrier/syrianer.
Citera
2016-03-06, 18:03
Medlem
Aik.
Citera
2016-03-06, 18:39
Medlem
InnesIs avatar
Det lär koka ner till följande lag om vi talar om antal:

AIK
Djurgården
Hammarby
IFK Göteborg
Malmö FF

Främst för att de helt enkelt är Sveriges största lag. Göteborg kan leva på gamla meriter och Malmö lever på att de gått bra senaste åren. Stockholmslagen är klassiska och har fans lite överallt i landet. Talar vi däremot om procentuell del av de egna anhängarna kan jag tänka mig att invandrarlagen ligger i topp. Dvs:

Assyriska
Syrianska
Dalkurd (bubblare)
Citera
2016-03-06, 18:55
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Ja vilken svensk fotbollsklubb har flest supportrar utanför sin region?

Jag känner till en del dalmasar som håller på Djurgården och en del invandrare i Stockholm som håller på Malmö FF.

Invandrare i stockholm som håller på MFF. Varför? Mest nyfiken.
Citera
2016-03-06, 19:06
Medlem
feldgraus avatar
Jag skulle säga att det utan tvekan är IFK Göteborg. 2004 var Blåvitt är det fjärde mest populära laget i Skåne (efter MFF, HIF och Landskrona) och i Stockholm (efter AIK, DIF och Bajen). Därtill i de flesta undersökningar det mest populära laget i Sverige.

/feldgrau
Citera
2016-03-06, 21:10
Medlem
freeriderXIIs avatar
Frågan är hur pass mycket svenska klubbar har genomarbetade strategier för att sprida sin popularitet och utöka antalet fans.

Anlitande av reklambyråer förekommer men tillräckligt smart och lägger man ner tillräckliga resurser på det?
Senast redigerad av freeriderXII 2016-03-06 kl. 21:15.
Citera
2016-03-06, 21:16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Jag vet att i min generation som växte upp när IFK Göteborg var en toppklubb i Europa så skapade det ett stöd över hela landet likt det Leksand/Brynäs har sedan deras storhetstid.
Citera
2016-03-06, 21:20
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrio
Invandrare i stockholm som håller på MFF. Varför? Mest nyfiken.
Invandrare håller på de som vinner.
Citera
2016-03-06, 21:23
Medlem
freeriderXIIs avatar
Det kan ju vara smart att ha en landslagskines eller japan i sitt lag för att sprida sin popularitet dit. TIll de potentiellt enorma marknaderna.

De flesta börjar hålla på ett lag som barn så att ge bort t.ex. Djurgårdens matchställ till barn och ungdomar kanske vore smart och godhjärtat på samma gång.
Senast redigerad av freeriderXII 2016-03-06 kl. 21:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in