Citat:
Ja, i högerkretsar är SJW ett skällsord. Men för oss med liberala värderingar har det snarare en mer positiv klang. En stridbar kämpe som slåss för social rättvisa bland sitt lands medborgare. För mig låter det som en heroisk och osjälvisk handling. Märkligt egentligen att en och samma fråga kan tolkas så annorlunda.
I resten av världen är SJW:er på gränsen till ett skällsord för de allra flesta, men för andra är det lite som...
Låt mig ta ett exempel:
Om tusen personer får frågan om vad de tycker om att någon har sex med en åsna, så finns det alltid kanske fem som tycker det är helt okej och försvarat detta. Lupac hade i det här fallet varit en av dem.
Googla på civil rights movement. Det är något helt annat.
I resten av världen är SJW:er på gränsen till ett skällsord för de allra flesta, men för andra är det lite som...
Låt mig ta ett exempel:
Om tusen personer får frågan om vad de tycker om att någon har sex med en åsna, så finns det alltid kanske fem som tycker det är helt okej och försvarat detta. Lupac hade i det här fallet varit en av dem.
Googla på civil rights movement. Det är något helt annat.
Det finns olika versioner och definitioner av begreppet "social rättvisa". Enligt den brittiska statsvetaren David Miller definieras social rättvisa som en rättvis fördelning av förmåner och ansvar inom ett samhälle. Andra liknande definitioner är jämställdhet i form av lika rättigheter och möjligheter mellan könen, jämlikhet mellan olika folkgrupper (t ex mellan svarta och vita).
Min slutsats är att SJW borde tolkas positivt, som en sann kämpe som strävar efter rättvisa för sitt lands medborgare. På samma sätt som homosexuella män tagit tillbaka det från början skällsordet "bög" och tagit till sig det och använder det som ett positivt till neutralt ord.
Medborgarrättsrörelsen är ett mycket vitt begrepp som omfattar alltifrån Martin Luther Kings strid för svartas rättigheter, Mahatma Gandhis ickevåldskamp för ett fritt Indien, till kvinnorättsrörelsen. Det finns/har funnits flera olika sorters medborgarrättsrörelser i världens olika hörn. De kanske bara kallas annat.
Civil betyder medborgerlig, rights översätts till rättigheter. Civil rights är alltså liktydigt med medborgerliga rättigheter. En medborgare är en person som åtnjuter fulla politiska och sociala rättigheter och skyldigheter i en viss stat som hen är medlem i. Civil Right Movement behöver inte betyda specifikt de svartas kamp för lika rättigheter och möjligheter som de vita.
Varför påstår du att jag skulle vara en av de fem av tusen tillfrågade som tycker det är ok med och försvarar sex med åsnor. Din jämförelse är så urbota dum. Rent personangrepp är det. Ad Hominem av värsta slag.