Jag tror att ett bättre sätt att ställa den här frågan är:
1.
"Varför tar man medicin?"
2.
"Varför fortsätter man att ta medicin?"
Svaret på frågorna är ju väldigt enkla egentligen:
1. För att man har bedömt, eller fått bedömt av läkare att man inte kan bli frisk annars. Det kan även vara att man bedömer att det kommer ta för lång tid att bli frisk utan medicin, och man vill bli frisk snabbare - tycker jag är en helt ok inställning att ha, vi accepterar den ju t ex med infektioner av olika slag.
2. För att man är kroniskt sjuk och att sluta medicinera kan ha katastrofala följder - det är välan ingen som ifrågasätter varför hjärtsjuka, HIV-sjuka, eller diabetessjuka tar sin medicin?
(eller jo, det är det väl, men dom människorna är få och förmodligen onda eller mentalt sjuka)
Man bör komma ihåg att psykofarmaka är ett väldigt brett begrepp - det är mediciner som verkar på massor av sjukdomar som påverkar hjärnan som vi talar om då - det är mer än "bara" depression, ångest eller OCD.
LUCIFERSATAN: Låter som att du just nu är psykofarmakaskeptisk eftersom du har fått dålig vård - överväg att det kanske är vårdsystemskritisk du borde vara istället, ja?
Jag råder dig att läsa igenom artiklarna som Maciej Zaremba skrev om varför vården har fått problem pg a politiska förändringar, eller lyssna på hans intervju med Robert Aschberg här:
Aschberg i Radio 1: Maciej Zaremba om systemskiftet i vården.
http://play.radio1.se/catchup/7672
Själv tar jag psykofarmaka för att jag har gjort bedömningen att det är bättre än alternativet.
Jag råder dig att försöka analysera dig själv, sätta dig in i en del psykiatri och medicinsk vetenskap och försöka förstå vad det är som läkarna har missat - det finns nästan alltid en anledning till varför olika mediciner inte fungerar, eller varför man sitter i utanförskap - neuropsykiatrisk diagnos av något slag är det vanligaste - har man någon svårdiagnosticerad och atypisk form av:
Schizofreni, Bipolär sjukdom, ADHD, Autism, eller möjligen någon kombo av mindre allvarliga sådana som: dyskalkyli, dyslexi, DCD, Dysgrafi, etc så är det lätt hänt att man hamnar i utanförskap av olika slag.
Du måste rannsaka dig själv, ta reda på mer om varför vården misslyckats behandla dig, och sedan agera där efter. En tanke kan vara att skriva en egenremiss till en expert som är privatläkare - då kan dina chanser att få adekvat vård öka.
Skriv en egen tråd med t ex namnet: "Svårbehandlad: hjälp mig att hitta vård", där du listar din vårdhistoria lite kort, mediciner du provat, misstankar om odiagnosticerade problem, etc, så har du redan en början där du kan få mer tips om hur du löser din situation. = )