2016-03-06, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Ok, du vet inte vad ordet valbar betyder alltså.

Skall du börja diskutera med mig nu igen trots att du haft fel exakt varje gång tidigare?

Om du tror att Trump kan vinna en majoritet av delegaterna på konventet utan att först ha vunnit en majoritet av delegaterna i delstaterna - vänligen förklara hur!
Senast redigerad av Petronius 2016-03-06 kl. 09:02.
2016-03-06, 09:02
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Skall du börja diskutera med mig nu igen trots att du haft fel exakt varje gång tidigare?

Om du tror att Trump kan vinna en majoritet av delegaterna på konventet utan att först ha vunnit en majoritet av delegaterna i delstaten - vänligen förklara hur!

Valbar betyder att man kan rösta på kandidat X. Det har inget som helst att göra med om vem som är närmast att vinna, även om Trump fortfarande ligger i vinnarspåret.
2016-03-06, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Om du tror att Trump kan vinna en majoritet av delegaterna på konventet utan att först ha vunnit en majoritet av delegaterna i delstaterna - vänligen förklara hur!
Så här skriver MSM i Sverige om det hela:
"Den republikanska partieliten i USA får nya problem. Deras kampanj att stoppa Donald Trump tycks ge som resultat att Ted Cruz går framåt – en annan kandidat som partieliten tycker hjärtligt illa om"
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/en-annan-obekvam-kandidat-gar-framat

Så vadå valbar?

"Hur man än vänder sig har man ändan bak"

Who’s On Track For The Nomination?
http://projects.fivethirtyeight.com/election-2016/delegate-targets/
Senast redigerad av artid 2016-03-06 kl. 09:32.
2016-03-06, 09:40
Medlem
Ostrobothnias avatar
Varför trumpen kunde ta ett caucus möjligen:

"Although Kentucky is officially holding caucuses, they are functioning much more like a primary than caucuses normally do. The polls were open for six hours, and there were no speeches allowed. That might be part of the reason Trump may do better in Kentucky than in Kansas or Maine."
2016-03-06, 10:22
Moderator
sm910difs avatar
Klockan 8 ikväll stänger Puerto Rico, 23 delegater på spel. 50% övre gräns, 20% threshold.

Rent delegatsmässigt en inte helt obetydlig stat således. Någon som har koll på vem man egentligen kan tänkas föredra på ön? Sparsmakat, för att inte säga obefintligt, med polls vad jag kan se, och saknar bandbredd för att börja läsa in mer ordentligt. Någon som har koll eller någon bra artikel?

Har någon av kandidaterna tagit tydlig ställning till frågan om Puerto Ricos önskan om att få gå i konkurs?
2016-03-06, 10:25
Medlem
KlausSteins avatar
En katastrofal dag för Trump.

Förhoppningsvis beror resultatet i Maine på att det var en caucus och resultatet i Louisiana på att det är en sydstat granne med Texas.

Men det kan lika gärna vara för att GOP (eventuellt oavsiktligen, eventuellt inte) lyckats ena väljarna runt Cruz.

Det är för tidigt att uttala sig än utan vi får se under dagarna som kommer hur det ligger till med det.
2016-03-06, 10:41
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qonnieh88
Fastän du förstår att de försöker lura dig så blev du en bricka i deras spel och planterade ett litet tvivel i din förra post. Sånt är bara onödigt.
Nja, tvivlet var högst ironiskt och baserat på deras text om att Cruz nu kommer slå Trump fastän att Trump leder i de viktigaste staterna. Litar inte ett dugg på Aftonbladet.
2016-03-06, 11:49
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Klockan 8 ikväll stänger Puerto Rico, 23 delegater på spel. 50% övre gräns, 20% threshold.

Rent delegatsmässigt en inte helt obetydlig stat således. Någon som har koll på vem man egentligen kan tänkas föredra på ön? Sparsmakat, för att inte säga obefintligt, med polls vad jag kan se, och saknar bandbredd för att börja läsa in mer ordentligt. Någon som har koll eller någon bra artikel?

Har någon av kandidaterna tagit tydlig ställning till frågan om Puerto Ricos önskan om att få gå i konkurs?

Inga polls verkar ha gjorts, men det är väl Rubio som bedöms kunna ta hem ön. Han är väl där nu i helgen och propagerar vad jag vet och öns historik av att McCain och Romney tog hem allt senast tycker jag talar ännu mer för Rubio. Däremot tycker jag det dras för stora växlar på Floridas Puerto Ricaner...såå många är de inte.

http://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/03/puerto-rico-primary-election/471774/
2016-03-06, 12:06
Medlem
Doktor Porks avatar
Det som verkar ha hänt ser ju mer ut som att Cruz snott en 15-20 procent av Rubios väljare mer än att det går så himla dåligt för Trump. I så fall kommer vi ju rätt snart att hamna i en situation där det i praktikens står mellan Trump och Cruz. Den här bilden illustrerar ju rätt bra vad som verkar ha hänt och varför Cruz lyckades vinna i Maine:

https://twitter.com/Nate_Cohn/status/706337638912040960

Vi får väl se vad som händer i de kommande valen nu när det snart är slut med caucusstater. Med ett högre valdeltagande och en mindre möjlighet att påverka väjarna på valmötet genom att bombardera dem med tal om hur Cruz är den enda chansen att stoppa den fruktansvärda Donald Trump (vilket säkert är precis det som hänt i Maine t.ex. ) så kan ju kanske Trump mobilisera bättre genom att få sina väljare till valurnorna samtidigt som det blir svårare at motarbeta honom på valdagen. Det är ju mycket möjligt att det är många partitrogna som nu efter Super Tuesday börjat inse att det är kört för Rubio att nå en stor mängd väljare, och att folk nu i dagarna som gått sedan dess börjat överge honom för Cruz och agiterade för honom i stället på mötena.
2016-03-06, 12:08
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Det är ju mycket möjligt att det är många partitrogna som nu efter Super Tuesday börjat inse att det är kört för Rubio att nå en stor mängd väljare, och att folk nu i dagarna som gått sedan dess börjat överge honom för Cruz och agiterade för honom i stället på mötena.

Även om det är provocerande för många här tror jag också att förklaringen är precis så enkel.
2016-03-06, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Även om det är provocerande för många här tror jag också att förklaringen är precis så enkel.
Många i den här tråden spekulerat om det redan i natt.
Att det gick så fort är dock förvånande, men kan förklaras med att det var caucasus i natt.
2016-03-06, 12:26
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Det var ju media som sa att Trump förlorade debatten (som de alltid säger), inte väljarna.

Mja, det var jag som sa det. Jag gillar Trump och har börjat följa valet. Såg således hela debatten. Det var min uppfattning att han för en gångs skull inte riktigt klarade att hålla emot trycket. Inte likt han gjort innan. Fox hade bra mycket skit på honom, och jag tror att han ångrar att han inte avstod även denna. För den där kvinnliga reportern verkar ha stora problem, hon beter sig nästan som svenska medieetablissemanget. (Trump vs Åkesson)

Till och med jag började tvivla på hans kapacitet att faktiskt kunna styra skutan med all skit, och att hans framhölls som en bedragare och lurendrejeriare med fraud-rättegångar mot sig och allmänt vidrig kapitalistiskt agerande. Han lyckades inte värja bort det.

Media läser jag inte om valet. Speciellt inte svensk. Kolla bara DN. De har minst 2 Trump-kritiska inlägg om dagen. Helt sjukt vad nervösa dom är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in