2016-03-04, 21:17
Medlem
LiberalGuys avatar
Hur vanligt ar det med psykiska sjukdomar bland hemlosa? Mina erfaranheter efter att ha sett manga hemlosa manniskor runtom i varlden sa ar dom oftast konstiga och lite galna. Manga gar runt och pratar med sig sjalva och skriker helt utan anledning.

Inte sa vanligt i Sverige men i Usa och Kanada ar manga hemlosa som inte ar missbrukare, ocksa aven galna.

Missbukare dock men anda verkar det ligga psykologiska faktorer bakom om ni forstar vad jag menar.

https://www.youtube.com/watch?v=xPfyCndg1Fo
Citera
2016-03-04, 21:55
Medlem
julesvernes avatar
Väldigt vanligt. Ju längre ut du rör dig ut i marginalen desto högre representation av psykisk ohälsa, missbruk, historia av övergrepp i ungdomen etc. etc. Inget konstigt, ren och skär statistik. Men tragiskt icke desto mindre. Gäller inte bara i USA såklart. De du beskriver som går runt och pratar med sig själva och verkar "galna" är ändå relativt få, oavsett var i världen man befinner sig, även om också detta är överrepresenterat inom den kategori människor du beskriver.
Citera
2016-03-04, 23:49
Medlem
purpurites avatar
Rätt så vanligt skulle jag säga, det man inte får glömma att det är ett hårt liv (ett många av oss inte ens kan föreställa sig) så jag tror att det finns många hemlösa med PTSD. Svårt att tro att man kan behålla den psykiska hälsan intakt, även om man gått in i det med sinnet i behåll tror jag att det tär på människor och hemlösheten kan få den mest starke att nå brytningsgränsen.
Citera
2016-03-05, 00:26
Medlem
Frossa, men kanske lite psykoser också
Citera
2016-03-05, 11:21
Medlem
LiberalGuys avatar
Majoriteten verkar ocksa vara man och inte kvinnor som manga vill pasta
Citera
2016-03-05, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Majoriteten verkar ocksa vara man och inte kvinnor som manga vill pasta

För att män är stolta och finner det under deras värdighet att behöva ha hjälp kanske?

Svaga och värdelösa kvinnor söker däremot upp hjälp eftersom de inte klarar av att klara sig själva och kommer på så sätt med i statistiken.
Citera
2016-03-05, 12:32
Medlem
Det är en stor grupp som hamnar på gatan för att dom drabbats av psykisk sjukdom och ingen har fångat upp dem i tid . Livet ute på gatan får säkerligen sjukdomen att bli värre.

Sen har vi en kategori som misskött sig pga av någon kris i livet. En separation har fått dem att tappa balansen helt dom kan säkerligen också utveckla psykisk sjukdom med tiden men måste inte absolut drabbas för det.
Denna grupp har ofta druckit eller börjat knarka dt tar inte lång tid förrän man förlorar fotfästet.

Får du inte tillgång till bra mat och ordentlig sömn så kan även den friskaste drabbas av psykiska åkommor.
Citera
2016-03-05, 14:19
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
I välfärdstater så får ju de flesta som inte är psyksjuka eller missbrukare chansen att bo inomhus, om de så önskar.

Men i tex Japan där det inte finns något utbredd generös välfärd så är sannolikt de flesta om inte alla hemlösa mentalt friska, och de psykiskt sjuka och missbrukande spärras nog in bakom galler, om jag tillåts gissa (så som det borde fungera i ett vettigt samhälle med andra ord).

Citat:
Japanese homeless people are remarkably polite and quiet. They never ask for money. This is somewhat ironic because Japanese people would be likely to donate if asked.

Citat:
For example, Shinjuku Central Park is filled with the homeless at night. In the morning they carefully pack up their belongings and put them off to the side. During the day, the park is filled with office workers. This seems to be a common arrangement throughout Japan.

http://www.japan-talk.com/jt/new/homelessness-in-japan
Citera
2016-03-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
I välfärdstater så får ju de flesta som inte är psyksjuka eller missbrukare chansen att bo inomhus, om de så önskar.

Men i tex Japan där det inte finns något utbredd generös välfärd så är sannolikt de flesta om inte alla hemlösa mentalt friska, och de psykiskt sjuka och missbrukande spärras nog in bakom galler, om jag tillåts gissa (så som det borde fungera i ett vettigt samhälle med andra ord).

Varför spärra in dem när man kan skjuta dem på fläcken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in