2016-03-04, 19:20
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Om vi plockade isär dig atom för atom och byggde upp dig exakt igen, skulle "du" ändå vara "du"?
Om svaret är ja, så visar det att du skulle kunna dela din själ med en exakt kopia av dig, i nutid eller framtid.
Om svaret är nej, så visar det att du anser din själ vara något magiskt som ligger utanför kroppen, hjärnan och medvetandet -- i så fall något som är mer oförstörbart än kroppen.

Själen är alltså evig. Vilket skulle bevisas.
falsk dikotomi.
Du förutsätter att en själ existerar.
Citera
2016-03-04, 19:23
Bannlyst
Jag kan inte bevisa att gud finns. Men jag kan bevisa att det snart kommer ett chip som alla måste ta för att handla och det skall antingen sitta på pannan eller höger hand.
Om man tar det kommer man till helvetet.
Låt bli att göra det.
Citera
2016-03-04, 19:26
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbacksRasist
Jag kan inte bevisa att gud finns. Men jag kan bevisa att det snart kommer ett chip som alla måste ta för att handla och det skall antingen sitta på pannan eller höger hand.
Låt bli att göra det.
Trams!
Citera
2016-03-04, 19:46
Medlem
Citat:
Låt bli att göra det.

Lägg gärna fram de bevisen. Jag tror det är många som skulle vilja se dem.
Citera
2016-03-04, 19:50
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Lägg gärna fram de bevisen. Jag tror det är många som skulle vilja se dem.
För min del är bevisen endast intressanta om de har någon relevans för att bevisa att Gud existerar.
Citera
2016-03-04, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
För min del är bevisen endast intressanta om de har någon relevans för att bevisa att Gud existerar.
Med tanke på att exakt detta stod i uppenbarelseboken så har det väl en viss relevans.
Citera
2016-03-04, 20:07
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Med tanke på att exakt detta stod i uppenbarelseboken så har det väl en viss relevans.
Är det ett bevis för att Gud existerar?
Citera
2016-03-05, 08:53
Medlem
Citat:

Att det står i bibeln är ju inte svårt att bevisa, men att det gäller i verkligheten ska du bevisa.
Dessutom så bevisas inte guds existens med en biblisk profetia. Det finns många profetior som är luddiga. Hungersnöd, brottslighet & miljöförstöring.

Sätt det sedan i relation till det felaktiga som står i bibeln.
Senast redigerad av pommac69 2016-03-05 kl. 09:06.
Citera
2016-03-05, 10:33
Medlem
Citat:
Varför skulle man bara kunna testa detta vid livsfara?
Skulle det även vara oetiskt att placera en av tvillingarna framför t.ex en komedifilm, för att se om den andre reagerade?

Det är nog inte topic att diskutera telepatistudier i denna tråd....

Men själens existens kan vara topic. Och övernaturliga budskap.
Jag tror det är svårt testa budskap från Gud eftersom budskapen får man bara vid specifika situationer. Det är situationer där man liksom har ett val helt plötsligt och ens val kommer påverka resten av ens liv.

Men i framtiden kanske man kan testa det på något sätt liksom man gjort med kvantmekanik. Lär bli komplext.

Ingen har sagt att tvillingar har telepati när de tittar på en komedi. Utan de verkar vara ihopkopplade genom sin existens. Jag vet inte om det gjorts någon tvillingstudie där man orsakar en tvilling skada och ser om den andra tvillingen reagerar. Det kanske diskuteras i nån annan tråd?
Citera
2016-03-05, 10:36
Medlem
Citat:
falsk dikotomi.
Du förutsätter att en själ existerar.

Ja det har du rätt i.
Men det visar det subjektiva i att diskutera sig själv. Att vi alla är rätt säkra på att "jag" existerar trots att vi på inget sätt kan bevisa det.
Jag tror att när vi accepterar att två själar kan vara "lika" pga sin kärlek till Gud så tror jag att vi också närmar oss Gud och suddar ut egot.
Men det innebär att vi slutar dyrka den populära idén om vårt egos evighet. Egot är väl endast ondska.
Allt detta finns förklarat inom kristendom om man gräver lite, men xendom är en svår religion att förstå, den förvirrar sig själv....
Senast redigerad av grelin1999 2016-03-05 kl. 10:41.
Citera
2016-03-05, 10:57
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Det är nog inte topic att diskutera telepatistudier i denna tråd....
Det kan vara topic om studierna kan relateras till bevis för att Gud existerar.

Citat:
Ingen har sagt att tvillingar har telepati när de tittar på en komedi. Utan de verkar vara ihopkopplade genom sin existens. Jag vet inte om det gjorts någon tvillingstudie där man orsakar en tvilling skada och ser om den andra tvillingen reagerar. Det kanske diskuteras i nån annan tråd?
Dina ad hoc-premisser, som inte relaterar till topic får du gärna diskutera i en annan tråd.
Citera
2016-03-05, 10:59
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Allt detta finns förklarat inom kristendom om man gräver lite, men xendom är en svår religion att förstå, den förvirrar sig själv....
Och dina postulat skulle göra den lättare att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in