2016-03-04, 09:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
trist att inte romarna utrotade fanskapen när kristendomen bara va en liten sekt. Då hade förmodligen inte islam funnits heller.

Kristendomen är inte automatisk ett "fanskap". Det finns helt rumsrena versioner.
Citera
2016-03-04, 09:43
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kristendomen är inte automatisk ett "fanskap". Det finns helt rumsrena versioner.

Källa på en helt rumsren version tack.
Citera
2016-03-04, 10:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Källa på en helt rumsren version tack.

"Vettig teism" och/eller liberal-teologi.

Källa: Farbror Bogo.
Citera
2016-03-04, 17:39
Medlem
Bogomils avatar
Sä har det förväntade dödläget kommit, nu när den pådyvlande teismens verktyg: Pseudo-vetenskap, pseudo-filosofi och semantisk akrobatik är på bristnings-gränsen?

Eller går det att tänja lite mer på dessa verktyg?
Citera
2016-03-04, 18:08
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Sä har det förväntade dödläget kommit, nu när den pådyvlande teismens verktyg: Pseudo-vetenskap, pseudo-filosofi och semantisk akrobatik är på bristnings-gränsen?

Du vill ändå inte veta, blir liksom meningslöst då.
Citera
2016-03-06, 09:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Du vill ändå inte veta, blir liksom meningslöst då.

Att ha en agnostisk position som jag har innebär inte att jag "inte vill veta"; bara att det på en del områden inte finns tillräckligt kunskaps-underlag för "vetande".
Citera
2016-03-08, 09:51
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripZone
Självklart är allt som står i Bibeln sant, speciellt gamla testamentet. Allt är sant och har hänt precis som det står skrivet och det finns inte utrymme för tolkningar,

Hur tror du att en hel religion eller två har uppstått där den ena är världsdominant a.k.a. kristendom, om dess enda skriftliga källa varit blaha.
mina fetningar ovan

Olika tolkningar, kanske?
Citera
2016-03-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
mina fetningar ovan

Olika tolkningar, kanske?

Det fanns goda skäl till att Katolska kyrkan inte ville att bibeln skulle översättas och distribueras till allmänheten. Man insåg att det skulle bli en enorm splittring av detta.
Citera
2016-03-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det fanns goda skäl till att Katolska kyrkan inte ville att bibeln skulle översättas och distribueras till allmänheten. Man insåg att det skulle bli en enorm splittring av detta.
Läser man mellan raderna, så ville katolska kyrkan inte att folk skulle läsa och tolka själv, antar jag?
Då kan ju kyrkan tappa makt.
Citera
2016-03-08, 20:54
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Läser man mellan raderna, så ville katolska kyrkan inte att folk skulle läsa och tolka själv, antar jag?
Då kan ju kyrkan tappa makt.

Javisst handlar det om makt. Makt att styra människor.
Citera
2016-03-09, 04:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs

Men nu har RKK faktisk ändrat sig en del till det bättre, varemot protestantismen till viss del är bakåtsträvande.
Citera
2016-03-09, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
trist att inte romarna utrotade fanskapen när kristendomen bara va en liten sekt. Då hade förmodligen inte islam funnits heller.

Vem är fanskapet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in