2016-03-03, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Nej det var just så tydligt och med diplomatisk finess framfört att GW blev övertygande mot just dem som borde förstå bättre. Löfven känner nog mycket väl att han inte har en egen talan i det här fallet.

Jag kan delvis förstå ditt svar. Men i min värld är det istället så att Leif mer eller mindre "tvingas" till att vara så försiktig. För han vet att Löfven kan göra som han gör, helt utan påföljder.
Citera
2016-03-03, 11:03
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Är det någon som har några intressanta kommentarer om advokat Arne Liljeros insatser i den första rättegången i tingsrätten? Han är för övrigt väldigt anonym, finns t.ex. inget om honom på Wikipedia vilket är rätt anmärkningsvärt med tanke på att han försvarade en misstänkt Palmemördare, ett drömuppdrag för vilken karriäradvokat som helst! Var finns hans CV och vad har han gjort i övrigt? Lever han idag?
Jag fick höra av v.Birchan som också hade undrat över denna märkliga tystnad att Arne Liljeros nu tyvärr var avliden. Det var uppenbarligen en hedersman som vägrade fortsätta karriären på de villkor som kolleger med hela rättsväsendet ställer för att skydda sina egna intressen.
Citera
2016-03-03, 11:17
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Jag kan delvis förstå ditt svar. Men i min värld är det istället så att Leif mer eller mindre "tvingas" till att vara så försiktig. För han vet att Löfven kan göra som han gör, helt utan påföljder.
Ja det är detta som gör allt så tragiskt. Efter statskuppen -86 har regeringen bara formell makt över Säpo och rättsväsende. Både in och utrikespolitik dikteras nu av de hemligaste förbindelser med NATO. GW är modigare än Löfven men ingen av dem har makt nog att sätta upp mot infotjänstens dolda majoritet av överstatliga natokramare.
Citera
2016-03-03, 12:57
Medlem
flyer1s avatar
Om mördaren la en hand på palmes axel före skottet, kan det finnas DNA på rocken.
Är det kollat? En liten mjäl/hud-flaga räcker. Rocken finns säkert kvar.
Minns inte hur bra man var på DNA spår på mitten av 80-talet, det är ju ändå 30 år sedan.
Kan DNA i hudflaga bevaras i 30 år ? eller är det konsumerat av bakterier eller mögel nu ?
Mänden DNA som behövs för analys är säkert mindre nu är för 30 år sedan, och då polisen missat så mycket förut kanske de inte sökt DNA på rocken ?
Det kanske krävdes hårstrån på den tiden men mycket mindre idag, tex en salivdroppe från gärningsmannen som sugits upp av rocken ?
Citera
2016-03-03, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Om mördaren la en hand på palmes axel före skottet, kan det finnas DNA på rocken.
Är det kollat? En liten mjäl/hud-flaga räcker. Rocken finns säkert kvar.
Minns inte hur bra man var på DNA spår på mitten av 80-talet, det är ju ändå 30 år sedan.
Kan DNA i hudflaga bevaras i 30 år ? eller är det konsumerat av bakterier eller mögel nu ?
Mänden DNA som behövs för analys är säkert mindre nu är för 30 år sedan, och då polisen missat så mycket förut kanske de inte sökt DNA på rocken ?
Det kanske krävdes hårstrån på den tiden men mycket mindre idag, tex en salivdroppe från gärningsmannen som sugits upp av rocken ?

Ja dom har kollat rocken och dom fick fram dna men tyvärr bara OP dna. Är inte ens säkert att mördaren har vidrört Palme. Men dna tekniken blir bättre hela tiden så det är ju möjligt att det går i framtiden. GW är skeptiskt till att det går dock.

Källa: http://www.svd.se/dna-spar-pa-palmes-rock-utredarnas-hopp/om/30-ar-sedan-palmemordet
Citera
2016-03-03, 13:42
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Runt Viktor Gunnarsson finns det ett stort antal frågetecken som behöver rätas ut. Han fanns i bevisligen i området, hade en räcka märkliga kontakter, hade visat stor aversion mot Olof Palme och trovärdiga vittnen hade i december 1985 sett en revolver i hans garderob, var en flickvän som hittade den när hon letade efter en bibel.

Samtidigt ska sägas att det fanns indikationer att VG inte var GM. Trots att han konfronterades med ett mycket stort antal vittnen pekades han aldrig ut som GM. Åklagaren KG Svensson var den som gjorde den avgörande missen när han släpptes efter sitt första förhör. VG fick därmed chans att städa bort bevis i lägenheten. De olika tips som inkommit till PU om VG hade gått o väl räckt för ett anhållande.
Ja, jämför man med vad som "fanns" på CP och det gick till rättegång i hans fall, så kan man ju undra över varför det inte ens gick till häktningsförhandling i VG:s fall. Skall man tro Börje Wingren, vilket jag faktiskt gör till stor del, så var åklagare Svensson märkligt passiv som förundersökningsledare. T o m så att Wingren själv fick skriva häktningsframställan... Inte bara underlaget alltså utan hela framställan. Hade KGS verkligen tagit del av hela materialet hade han i varje fall kunnat låta det gå till häktningsförhandling men redan här fegar han ur.
Citera
2016-03-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
HH var predestinerad som blivande RPS-chef efter HR. Det spelade säkert in när ett stort annars potenta polischefer var tysta inför HHs regim i PU. De som sade emot kringrändes och stöttes bort från PU. Erkänt kunniga poliser som SL Pettersson, Helge Eriksson och Arne Irvell.
Ytterligare en som hörde till denna grupp av poliser med resning var Alf Andersson.
Han trodde aldrig på CP-spåret och när han ville söka på de högerextrema bakgår-
darna blev han så småningom utmobbad ur PU av Ölvebro.
Tema för vadslagning: Var Ölvebro retarderad på riktigt eller spelade han här en
påtvingad roll? I så fall var han i alla fall en duktig skådespelare.
Citera
2016-03-03, 14:07
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ja, jämför man med vad som "fanns" på CP och det gick till rättegång i hans fall, så kan man ju undra över varför det inte ens gick till häktningsförhandling i VG:s fall. Skall man tro Börje Wingren, vilket jag faktiskt gör till stor del, så var åklagare Svensson märkligt passiv som förundersökningsledare. T o m så att Wingren själv fick skriva häktningsframställan... Inte bara underlaget alltså utan hela framställan. Hade KGS verkligen tagit del av hela materialet hade han i varje fall kunnat låta det gå till häktningsförhandling men redan här fegar han ur.

Wingren var en usel polis som till varje pris ville sätta dit Gunnarsson så att du litar på honom säger en hel del om ditt omdöme.
Citera
2016-03-03, 15:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Att blodet skulle flyta "ikväll" är en ny uppgift som jag inte sett tidigare. Du anger det som ett citat, men jag lyckas inte hitta det någonstans uttryckt på det sättet. Var har du sett detta någonstans?
"Blod kommer flyta på Stockholms gator" är Lars "Bombmannen" Tingström känd
för att ha hotat med. Aldrig hört det i samband med Gunnarsson, "33-åringen".

http://www.tv3.se/brottskod/blod-kommer-flyta-pa-stockholms-gator
Citera
2016-03-03, 16:39
Medlem
Swedenhielmss avatar
Jag har studerat fallet Palme en hel del och alla bitar faller på plats när man granskar polisspåret med Anti Avsan som mördaren. De olika medlemmarna från Stockholms Försvarsskytteförenings suspekta agerande efter att det stod klart att Olof Palme hade vunnit valet i September 1985, det innebar 3 år till av deras hatobjekt Palme vid makten i Sverige.

Intressant att Anti Avsan är ett anagram för Satan vina, jag skrev en dikt på ämnet:

"Satan vina som en iskall vind genom det svenska folkhemmet.
Chocken är total, en händelse som man inte trodde kunde ske i Sverige.
Landet har berövats sin oskuld, vem kunde tro att ingen gärningsman skulle va dömd efter 30 år?
Ett öppet sår."
Citera
2016-03-03, 18:11
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Ytterligare en som hörde till denna grupp av poliser med resning var Alf Andersson.
Han trodde aldrig på CP-spåret och när han ville söka på de högerextrema bakgår-
darna blev han så småningom utmobbad ur PU av Ölvebro.
Tema för vadslagning: Var Ölvebro retarderad på riktigt eller spelade han här en
påtvingad roll? I så fall var han i alla fall en duktig skådespelare.

Precis vad jag tänkte tillägga, Alf Andersson var både kompetent och hade integritet.

Angående Ölverbro så orsakar han en del huvudbry. Å ena sidan verkar han emellanåt på riktigt fullständigt oförmögen att tänka det "otänkbara", men jag landar nog slutligen i att han spelar ett fult spel. Enligt instruktion.
Citera
2016-03-03, 18:15
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedenhielms
Jag har studerat fallet Palme en hel del och alla bitar faller på plats när man granskar polisspåret med Anti Avsan som mördaren. De olika medlemmarna från Stockholms Försvarsskytteförenings suspekta agerande efter att det stod klart att Olof Palme hade vunnit valet i September 1985, det innebar 3 år till av deras hatobjekt Palme vid makten i Sverige.
Jag känner likadant. Ju mer jag läser om det ju mer övertygad blir jag att Anti Avsan med andra poliser är inblandade. Vilken bomb det skulle bli om det kom fram. Men dessa herrar vet att det aldrig kommer att komma fram om inte nu någon skulle börja prata på dödsbädden om 15 år men det kommer aldrig vara tillräckligt för en fällande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in