2016-02-29, 16:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
Han tillhörde "buset" och befann sig bevisligen i området (spelklubben Oxen) under mordkvällen. Behövs inte mycket mer.

Frågan är om han var utsedd innan mordet eller hittades efter, jag tror på det förstnämnda. Helt osannolikt att man inte hade koll på lämpliga syndabockar innan man skred till verket med tanke på att det fanns minst en organisation som sysslade med att kartlägga narkotikahandeln i Stockholm, åtminstone är det vad man påstår att Barbro sysslade med.
Citera
2016-02-29, 16:18
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepo
Klart att alla medlemmar inte nödvändigtvis måste vara med i nån slags konspiration men du måste väl erkänna att det är lite märkligt att tex, två av de mest suspekta poliserna i denna röra som är förhörda av palme utredningen pga sitt palmehat och vapenintresse (grundborg, östling) verkar i samma förening som två andra poliser som har betett sig väldigt märkligt under mordnatten (helin, djurfeldt). Dessutom så är alltså palmeutredningens vapenexpert med i detta gäng (björk) som också är han som trollar fram kulorna.

Några av de mer omskrivna namnen i skytteklubben nämns i denna artikel http://proletaren.se/inrikes/hittar-vi-palmes-mordare-i-stockholms-forsvarsskytteforening.

Jallai beskriver en eventuell koppling mellan Staybehind och skytteföreingen i denna artikel http://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind/.

Personligen är jag nyfiken på att veta mer om sonny björk som flera andra har skrivit om här innan. Främst med anledningen av GWs teorier (i bokform) om hur vapnet kan ha anskaffats och gjorts sig av med (lejonets kula). Han nämndes av GW i senaste vackans brott som en "gammal vän" vilket var helt nytt för mig.

Kan man tänka sig att GW fått en del info av polaren Sonny Björk som fått honom in på polis/militär spår? Sonny måste ju sitta inne på en hel del kring Östling och grabbarna under sin tid i stockhoms försvarsskytte?
Citera
2016-02-29, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Det här framkommer kanske nånstans bland de snart 6000 sidorna men... Hur dök Christer Pettersson upp i utredningen till att börja med? Genom tips, vittnen..?
Tycker mig ha läst att hans namn förekom redan i ett tidigt skede, men av vilken anledning?
Christer väntade på att hans knarkhandlare som bodde i närheten skulle komma hem. Inget konstigt med det, tyckte även Leif GW.

Att sen man fastnade för stackars Christer är ett mysterium eftersom det ju inte fanns några bevis.

Lisbet Palme har dessutom gett olika vittnesmål: 1 Till en polis strax efter mordet Då var det två gärningsmän. Sen pekades hux flux stackars Christer ut. Förhörsprotokollet från det första förhöret finns dessutom inte med i akten. Att detta protokoll plockats ut är ett allvarligt brott att lägas till alla andra avvikelser från ordinär polisrutin.

Man kan knappast undvika misstanken om en komplott. Partiintresset skulle gå före rättvisan och en nedgången knarkares tillika stor konstnärs rättssäkerhet.
Citera
2016-02-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Frågan är om han var utsedd innan mordet eller hittades efter, jag tror på det förstnämnda. Helt osannolikt att man inte hade koll på lämpliga syndabockar innan man skred till verket med tanke på att det fanns minst en organisation som sysslade med att kartlägga narkotikahandeln i Stockholm, åtminstone är det vad man påstår att Barbro sysslade med.

Hans Holmér fick tips om CP redan två dygn efter mordnatten, av en polis som CP hade erkänt bajonettmordet 16 år tidigare, HH avfärdade det med att han inte trodde att buset på gatan hade gjort detta, enligt denna polis som medverkade i dokumentären om CP.
Citera
2016-02-29, 17:06
Medlem
TilleyHats avatar
Är det någon som har några intressanta kommentarer om advokat Arne Liljeros insatser i den första rättegången i tingsrätten? Han är för övrigt väldigt anonym, finns t.ex. inget om honom på Wikipedia vilket är rätt anmärkningsvärt med tanke på att han försvarade en misstänkt Palmemördare, ett drömuppdrag för vilken karriäradvokat som helst! Var finns hans CV och vad har han gjort i övrigt? Lever han idag?
Citera
2016-02-29, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Inge Mårelius framträdande.

Där han i en intervju sade att mördaren inte var påverkad av narkotika eftersom han via sin erfarenhet vet hur sådana beter sig. Det var ingen pundare.

Jämfört med hans uttalande i Walls bok Mordgåtan Olof Palme, sid 499.

-Det var en pundare. Han gick på amfetamin. Jag vet det utifrån min erfarenhet. Skillnaden mellan honom och en normal pundare var att han var vältränad.

Så hur ska han ha det då? Var det en pundare eller inte? Och varför har han ändrat sitt vittnesmål på den punkten? Hans trovärdighet är ju inte särskilt hög om han först säger en sak och sedan svänger 180 grader på samma punkt. Märkligt.
Citera
2016-02-29, 17:12
Medlem
d3xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Frågan är hur du orkar att spekulera om något som du uppenbarligen inte begriper.

I detta avseendet verkar du tillhöra de som idag är en skam för Sverige. Att det är okey att döda en folkvald Statsminister enbart för att man själv tycker det.

Sa jag att det är okej att döda en folkvald statsminister?

Menar att de börjar bli lite väl löjligt, och om du tror att de bara va någon random som dödade honom för att han inte gillade honom så tror jag du har fel.. De är många som ligger bakom hans död
Citera
2016-02-29, 17:20
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Vilka förhör?
Har han, ska han hörs?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22274343.ab
Citera
2016-02-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Detta med Lisbeth Palmes två olika kappor, finns det någon officiell förklaring på varför hon ses på foton med två olika kappor och när hon bytte i så fall?

Jag har läst nånstans att bilden vid Sabbatsberg inte är Lisbeth utan att det är nåt statsråd som kommer till sjukhuset. Ingen aning om det stämmer, men det känns spontant konstigt om fotograferna skulle vart föra ambulansen in på sjukan?
Citera
2016-02-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Min TEORI beträffande hur CIA iscensatt mordet av Olof Palme:

USA organiserade mordet via en etablerad toppagent utplacerad i Sverige sedan sent 1960-tal.

Namnet på agenten lämnar jag inte ut på Flashback.

Toppagenten är född i Nederländerna men utbildad underrättelseofficer via flera militärskolor under 1950-talet i Kanada (bl.a. flottan) och Trenton/USA (militärt flygcertifikat).

Han har varit utplacerad som toppagent för CIA sedan sent 1960-tal i Sverige där han också gjort en akademisk karriär.

Via sitt Nederländska medborgarskap har han naturligt haft kontakt med underrättelsetjänsten i Sydafrika och kunde sammanlänka CIA:s mordplan med den Sydafrikanska underrättelsetjänsten som bistod med attentatsmän.

Personer inom mordkommandot fastnade på en övervakningsfilm från Arlanda då de ses lämna landet strax efter mordet.

Som attentatsmän har de endast vetskap om den roll de spelade i attentatet; eventuellt tror dessa att attentatet hade kopplingar till Sveriges Sydafrikapolitik.

Det finns ännu levande personer i Sverige som kan förhöras i det här spåret och några har mycket intressanta uppgifter att lämna, det vet jag mig själv oräknad.

Min teori grundad på fakta är ett spår som Palmeutredningen inte känner till sedan Pierre Schori (!) stoppade Palmeutredningens nio (9) frågor till svenska UD om vilken kunskap svenska UD hade om CIA:s verksamhet och roll vid mitten av 80-talet.

På Pierre Schoris inrådan lämnades Palmeutredningens skrivelse av den 30 maj 1988 med nio specifika frågor om CIA - bl.a. vad UD visste om CIA:s verksamhet i Sverige vid mitten av 80-talet - utan betänkande (dvs. svar uteblev). Källa: SOU 1999:88 sidorna 435-436.

P.g.a. mina faktakunskaper som utgör grund för denna teori beställde någon ett mord på mig. Se tråden om Ira Einhorn på Flashback!

Jag tror mordet kommer att uppklaras i modern tid. Efter detta inlägg så spelar det liksom ingen roll om ngn lyckas mörda mig för nu finns spåret offentliggjort i Flashback

Men vad gäller agentens hemliga verksamhet i Sverige... nja, jag ser mig för var jag går och jag har inga planer på att avslöja mer om honom vare sig nu eller i framtiden

Frågorna UD stoppade är ju intressanta:
1.Vilken status intager CIA idag i relation till regering och parlament?

2.Har CIA genom konstitution eller eljest tilldelats någon fristående status i exekutivt hänseende i säkerhetsfrågor eller vid utformandet av sin policy i politiska frågor?

3.Vilken är CIA:s främsta uppgift idag, och hur är dess verksamhet organiserad?

4.Hur såg USA på Sverige och svensk politik vid tidpunkten för mordet på statsminister Olof Palme? (Frågan ställes mot bakgrund av de ”markeringar” som gjorts från USA:s sida under Vietnam-krigets dagar, hemkallande av ambassadören m.m.)

5.Vilken inriktning kan man presumera att CIA hade för sin verksamhet i Sverige vid mitten av 1980-talet?

6.Fanns det i början av år 1986 någon anledning för USA och dess underrättelseorgan CIA – utifrån en objektiv bedömning – att i personen och politikern Olof Palme se en sådan fara för de egna intressena, att ett undanröjande av honom låg nära till hands?
436 Enskilda uppslag SOU 1999:88

7. Är det i det utrikespolitiska perspektivet frekvent såsom företeelse att stormakternas underrättelseorganisationer undanröjt resp. låtit undanröja för dem politiskt obekväma personer i statsledande funktion?
(Frågan ställes utifrån den idag ofta förekommande invändningen, att ifrågavarande stormakts goodwillförluster vid uppdagandet av dess underrättelseorganisations gärningsmannaskap är betydligt större än de eventuella fördelarna av att personen ifråga undanröjts.)

8.Följdfråga till frågorna 6. och 7.: Skulle enligt UD:s bedömning någon stormakt – exempelvis USA genom CIA – vid svaret ”Ja” på fråga 6. vara beredd att undanröja en statsledande politiker, oaktat risken för en stor goodwill-förlust?

9.Har utrikesdepartementet och dess tjänstemän vid svenska ambassaden i Washington erhållit eller erfarit någon form av reaktion från icke officiellt amerikanskt håll efter mordet på Olof Palme, av vilken slutsatser skulle kunna dragas om t.ex. CIA-inblandning vid mordet?

sid 435 i länken nedan
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredningar/Statens-offentliga-utredningar/sou-1999-88-d2_GNB388d2/?html=true
Citera
2016-02-29, 18:02
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Var det inte så att Palme hotade med att avslöja vapenleveransen från USA till Iran? (Den sk. Iran-Contras affären)

Men jag får inte riktigt ihop det med sk. Boforsaffären tyvärr.

Orkar nån förklara sambandet?

Citera
2016-02-29, 18:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Frågorna UD stoppade är ju intressanta:
1.Vilken status intager CIA idag i relation till regering och parlament?

2.Har CIA genom konstitution eller eljest tilldelats någon fristående status i exekutivt hänseende i säkerhetsfrågor eller vid utformandet av sin policy i politiska frågor?

3.Vilken är CIA:s främsta uppgift idag, och hur är dess verksamhet organiserad?

4.Hur såg USA på Sverige och svensk politik vid tidpunkten för mordet på statsminister Olof Palme? (Frågan ställes mot bakgrund av de ”markeringar” som gjorts från USA:s sida under Vietnam-krigets dagar, hemkallande av ambassadören m.m.)

5.Vilken inriktning kan man presumera att CIA hade för sin verksamhet i Sverige vid mitten av 1980-talet?

6.Fanns det i början av år 1986 någon anledning för USA och dess underrättelseorgan CIA – utifrån en objektiv bedömning – att i personen och politikern Olof Palme se en sådan fara för de egna intressena, att ett undanröjande av honom låg nära till hands?
436 Enskilda uppslag SOU 1999:88

7. Är det i det utrikespolitiska perspektivet frekvent såsom företeelse att stormakternas underrättelseorganisationer undanröjt resp. låtit undanröja för dem politiskt obekväma personer i statsledande funktion?
(Frågan ställes utifrån den idag ofta förekommande invändningen, att ifrågavarande stormakts goodwillförluster vid uppdagandet av dess underrättelseorganisations gärningsmannaskap är betydligt större än de eventuella fördelarna av att personen ifråga undanröjts.)

8.Följdfråga till frågorna 6. och 7.: Skulle enligt UD:s bedömning någon stormakt – exempelvis USA genom CIA – vid svaret ”Ja” på fråga 6. vara beredd att undanröja en statsledande politiker, oaktat risken för en stor goodwill-förlust?

9.Har utrikesdepartementet och dess tjänstemän vid svenska ambassaden i Washington erhållit eller erfarit någon form av reaktion från icke officiellt amerikanskt håll efter mordet på Olof Palme, av vilken slutsatser skulle kunna dragas om t.ex. CIA-inblandning vid mordet?

sid 435 i länken nedan
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredningar/Statens-offentliga-utredningar/sou-1999-88-d2_GNB388d2/?html=true

6,7,8 bör kanske sättas i relation till hur brådskande det var att bli av med OP.

Har man gott om tid på sig så kan det finnas ickevåldsmetoder för att undanröja en politiker, risk för en goodwillförlust vägdes sannolikt mot risken med att inte neutralisera just då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in