Citat:
Ursprungligen postat av
MossTrums
Min TEORI beträffande hur CIA iscensatt mordet av Olof Palme:
USA organiserade mordet via en etablerad toppagent utplacerad i Sverige sedan sent 1960-tal.
Namnet på agenten lämnar jag inte ut på Flashback.
Toppagenten är född i Nederländerna men utbildad underrättelseofficer via flera militärskolor under 1950-talet i Kanada (bl.a. flottan) och Trenton/USA (militärt flygcertifikat).
Han har varit utplacerad som toppagent för CIA sedan sent 1960-tal i Sverige där han också gjort en akademisk karriär.
Via sitt Nederländska medborgarskap har han naturligt haft kontakt med underrättelsetjänsten i Sydafrika och kunde sammanlänka CIA:s mordplan med den Sydafrikanska underrättelsetjänsten som bistod med attentatsmän.
Personer inom mordkommandot fastnade på en övervakningsfilm från Arlanda då de ses lämna landet strax efter mordet.
Som attentatsmän har de endast vetskap om den roll de spelade i attentatet; eventuellt tror dessa att attentatet hade kopplingar till Sveriges Sydafrikapolitik.
Det finns ännu levande personer i Sverige som kan förhöras i det här spåret och några har mycket intressanta uppgifter att lämna, det vet jag mig själv oräknad.
Min teori grundad på fakta är ett spår som Palmeutredningen inte känner till sedan Pierre Schori (!) stoppade Palmeutredningens nio (9) frågor till svenska UD om vilken kunskap svenska UD hade om CIA:s verksamhet och roll vid mitten av 80-talet.
På Pierre Schoris inrådan lämnades Palmeutredningens skrivelse av den 30 maj 1988 med nio specifika frågor om CIA - bl.a. vad UD visste om CIA:s verksamhet i Sverige vid mitten av 80-talet - utan betänkande (dvs. svar uteblev). Källa: SOU 1999:88 sidorna 435-436.
P.g.a. mina faktakunskaper som utgör grund för denna teori beställde någon ett mord på mig. Se tråden om Ira Einhorn på Flashback!
Jag tror mordet kommer att uppklaras i modern tid. Efter detta inlägg så spelar det liksom ingen roll om ngn lyckas mörda mig för nu finns spåret offentliggjort i Flashback
Men vad gäller agentens hemliga verksamhet i Sverige... nja, jag ser mig för var jag går och jag har inga planer på att avslöja mer om honom vare sig nu eller i framtiden

Frågorna UD stoppade är ju intressanta:
1.Vilken status intager CIA idag i relation till regering och parlament?
2.Har CIA genom konstitution eller eljest tilldelats någon fristående status i exekutivt hänseende i säkerhetsfrågor eller vid utformandet av sin policy i politiska frågor?
3.Vilken är CIA:s främsta uppgift idag, och hur är dess verksamhet organiserad?
4.Hur såg USA på Sverige och svensk politik vid tidpunkten för mordet på statsminister Olof Palme? (Frågan ställes mot bakgrund av de ”markeringar” som gjorts från USA:s sida under Vietnam-krigets dagar, hemkallande av ambassadören m.m.)
5.Vilken inriktning kan man presumera att CIA hade för sin verksamhet i Sverige vid mitten av 1980-talet?
6.Fanns det i början av år 1986 någon anledning för USA och dess underrättelseorgan CIA – utifrån en objektiv bedömning – att i personen och politikern Olof Palme se en sådan fara för de egna intressena, att ett undanröjande av honom låg nära till hands?
436 Enskilda uppslag SOU 1999:88
7. Är det i det utrikespolitiska perspektivet frekvent såsom företeelse att stormakternas underrättelseorganisationer undanröjt resp. låtit undanröja för dem politiskt obekväma personer i statsledande funktion?
(Frågan ställes utifrån den idag ofta förekommande invändningen, att ifrågavarande stormakts goodwillförluster vid uppdagandet av dess underrättelseorganisations gärningsmannaskap är betydligt större än de eventuella fördelarna av att personen ifråga undanröjts.)
8.Följdfråga till frågorna 6. och 7.: Skulle enligt UD:s bedömning någon stormakt – exempelvis USA genom CIA – vid svaret ”Ja” på fråga 6. vara beredd att undanröja en statsledande politiker, oaktat risken för en stor goodwill-förlust?
9.Har utrikesdepartementet och dess tjänstemän vid svenska ambassaden i Washington erhållit eller erfarit någon form av reaktion från icke officiellt amerikanskt håll efter mordet på Olof Palme, av vilken slutsatser skulle kunna dragas om t.ex. CIA-inblandning vid mordet?
sid 435 i länken nedan
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredningar/Statens-offentliga-utredningar/sou-1999-88-d2_GNB388d2/?html=true