2016-03-02, 22:48
Medlem
Tja, detta kommer att bli ett långt inlägg. Jag är ledsen för det. Förhoppningsvis finns där ute någon som vet vad jag skulle kunna ta mig till i detta ärende.

För att göra ett sjukt långt ärende kort har följande hänt.

Vi flyttar från vår hyresrätt och har köpt flyttstäd.
Fastighetsskötare noterade vid besiktning att duschdraperi och en kastrull var kvar samt att jag missat målat över lite spackel efter plugghål men att han tog hand om det.
Ny hyresgäst påpekade också till mig att städning inte var helt 100 varpå jag uppmanade honom att kontakta städfirman för att reklamera då de hade nöjd-kund-garanti men jag hörde inget från honom efter det så jag trodde allt var ur världen.

typ 2 månader senare kommer en faktura pga bristfällig slutstädning, jag tror såklart det är ett missförstånd men jag springer in i en vägg i deras förvaltare som är helt oresonlig i mina ögon. Jag ringer fastighetsskötare och är upprörd över det absurda i situationen då jag menade att han hade godkänt städningen, vi pratar i ca 10 min och är överens. Han menar också att chefen var ny och att han skulle prata med honom...

Jag tror än en gång att saken är ur världen men stämmer av med fastighetsskötaren via sms om saken är utagerad, han svarar flyktigt och dagen efter har jag påminnelse i min brevlåda.

Jag ringer förvaltare igen och stångar mig blodig i ignorans och det slutar i nedan mailkonversation (en del av den i alla fall).

Mina många frågor är bland annat:
Vad kan jag göra?
Kan jag anmäla detta någonstans? (Arn hade nån gräns att de inte tog ärendet t.ex.)
Som det ser ut nu är ärendet på väg till kronofogden där jag ämnar bestrida kravet. Vad händer då? Vilka kostnader kan jag eventuellt råka ut för?
Vad är mina utsikter om det skulle bli process av det hela?
Borde jag låta det gå till rätten eller borde jag betala och vara glad? Det är ju bara 1500 men jag blir så jävla förbannad över den idioti jag upplever.
Off topic kanske men har jag fel i min tankegång i min motivering?

Nedan har jag saxxat in de senaste dagarnas mailkonversation:
Namnen som nämns i mailen nedan är:
Erik (Jag dårå...)
Johan (Stenas Förvaltare)
Elise (stenas presskontakt/kommunikationsdirektör)
Roger (Stenas fastighetsvärd)

Stenas förvaltare:
Hej Erik,

Jag har vid flera tillfällen meddelat dig att beslutet ligger hos mig och således kommer du enbart få ett svar av mig. Som jag meddelat dig tidigare i det underlag du skickat till mig från vår egna anställda Roger eller från den nyinflyttade hyresgästen att någon part godkänt städningen. Samtal med Roger bekräftar även att städningen varit bristfällig. Den som beställt städning har jag även varit tydlig och meddelat dig via telefon att det är vi, Stena Fastigheter, som beställt pga bristfällig flyttstädning.

Jag ser inget skäl till att vi ändrar detta beslut med ovan nämnd anledning.

Jag:
Hej,

Jag skriver detta till alla tre av er och jag vill ha återkoppling från var och en av er.

Elise i egenskap av ledare av företaget där jag vill att du bekräftar att du ställer dig bakom hanteringen av detta ärende.

Mikael i form av tidigare förvaltare som då har handskats med liknande ärenden tidigare där jag vill att du bekräftar att du gör samma bedömning som Johan. Det är inte samma sak som att hänvisa bedömning och beslut. Johan har gjort det mer än glasklart att det är han som bestämmer och ingen annan i detta ärende men det ligger troligtvis inte inom hans mandat att fatta uppenbart felaktiga beslut varför jag även vill ha din bedömning.

Johan,
Du har hittills svarat ganska snabbt på mail men har inte svarat på frågan jag ställde i förrgår kring vem som beställde städningen, när och varför. Varför det är så kan jag ju såklart bara spekulera kring.
Men faktum kvarstår. Stena har genom Roger godkänt slutstädningen av vår lägenhet och därför är det helt absurt att jag två månader senare får en faktura på grund av bristfällig städning.
Du har de gånger vi pratat påpekat att det enda som spelar roll är vad Stena säger och den nya hyresgästen inte har något med detta att göra så då håller vi oss till det. Här kommer (igen) den smskonversation jag hade med Roger dagarna innan flytt.

Tis 29/9:
Erik:
Hur gör vi med nycklar?
Ska jag lämna i vår brevlåda eller i lägenheten?
Roger:
Du kan lämna dem i er brevlåda. När lägger du nycklarna där så jag vet?
Erik
Efter städet idag, vet ej när de är klara plus att granne måste komma hem från jobb, jag smsar tid och när det är gjort, all right?
Roger
Det blir kanon
Erik
Tja, städning klart och nycklarna ligger i brevlådan!

Ons 30/9:
Roger
Hej. Är i lägenheten nu och tittar lite. Fanns saker kvar i lägenheten! Kastruller, wc borsten och dusch draperiet hängde kvar. Jag har slängt detta nu. Sen så hittade jag flera ställen som behövs målas. Jag ser att det är spaclat men inte målat över. Detta kunde ha gjorts bättre! Men jag ordnar till detta. Mvh Roger
Erik
Tack, försökte komma ihåg alla ställen jag spacklade. Det andra glömde jag, man blir blind när man kollar hundra gånger att allt är borta, det var inte meningen att fuska!
Vart var kastrull? Tyckte vi kollade alla skåp tre gånger om. Ber om ursäkt!

Så vad är då kontentan av ovan?
Jag och Roger har en avstämning kring flyttstädningen som min firma gjorde.
Roger konstaterar att jag glömt måla över en spackling (efter plugghål) samt att städfirman lämnat kvar kastrull, duschdraperi samt toaborste.
I samma meddelande säger han också att han slängt grejerna och ”ordnar till detta”. Han har inga andra synpunkter på städningen varpå den måste antas vara godkänd.
Eller är praxis hos er att varje avflyttande hyresgäst får spela en snäll variant av rysk roulette där man aldrig vet om städningen var ok eller inte förrän ett x antal månader där man eventuellt får en faktura i brevlådan? Ni måste ju höra hur löjligt detta låter?

Elise och Mikael, ni har sagt vid er kontakt med mig att ni ska höra efter med de inblandade. Vad har Roger sagt till er? Jag hade ju som jag sa till er ett långt samtal med Roger när fakturan först kom där han och jag är helt överens om att han godkände städningen. Har ni pratat med honom? Eller har han ”rättat in sig i ledet” så att säga?

-------------------

Tack på förhand till er som orkat läsa allt och för hjälpen!
Citera
2016-03-02, 22:56
Medlem
Om du är med i hyresgästföreningen så är det en bra idé att prata med dem.

Är du inte med så vet i sjutton.
Citera
2016-03-02, 23:00
Medlem
Klassiskt. Alla klagar på städning. Det är regel snarare än undantag. Oftast bara att casha upp...
Citera
2016-03-03, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PowerPinglan
Om du är med i hyresgästföreningen så är det en bra idé att prata med dem.

Är du inte med så vet i sjutton.

Dom hjälper bara till när man är medlem, dom tre åren man var medlem och boende hjälpte ej.

Bra tips till andra är alltså att inte vara med förrän ett halvår kvar till flytt och sen överlappa några månader.
Citera
2016-03-03, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Klassiskt. Alla klagar på städning. Det är regel snarare än undantag. Oftast bara att casha upp...

Om jag nekar och bestrider kronofogdekravet, vad händer då? Om de processar fallet, vilka eventuella kostnader står jag inför om jag torskar? Är det minimum en vanlig tingsrätt a typ 40tkr eller vad kostar saker?

Folk brukar ju prata om att lagen i regel skyddar den svagare parten i mål, jag tänker det borde gälla mig.

Ni andra som inte är färgade av egna åsikter. Vem tycker ni har rätt?
Citera
2016-03-03, 07:56
Medlem
Läser ingenstans att du har varit i kontakt med städfirman som inte utförde sitt jobb som de skulle ha gjort. Det är ju städfirman i första hand du ska kontakta om städningen inte har gjorts ordentlig. Du he köpt en tjänst av städfirman. Således är det Du som ska reklamera jobbet och inte den nya hyresgästen.
Varför skulle den nya hyresgästen behöva fixa en massa för att din flyttstädning inte var helt 100!?
Citera
2016-03-03, 08:15
Medlem
Är det upprättat ett protokoll vid besiktningen av lägenheten, vid fall därom, finns bristerna påtalade i detta?
Ts, har du erinrat den firma som du anlitade för städning om att anmärkningar riktats mot städningen?
Fakturan som erhållits från Stena, är den bestriden?

Vad som inträffar om ärendet lämnas till kfm är att det vid bestridande istället kan bli föremål för stämning till domstol. Beloppet som är tvistigt understiger gränsen för halvt pbb varför kostnaderna inte kan komma så högt.
Citera
2016-03-03, 09:26
Medlem
Gizurs avatar
Som ovanstående. Om firman som utförde flyttstädningen åt dig har genomfört en städning som inte höll vid besiktning, då bör du ju begära ersättning från städfirman. Det är kanske inte försent för det än. Du betalar räkningen till fastighetsägaren och sedan reklamerar du det beloppet från städfirman. Om det specifikt är städningen som fastighetsägaren anmärkt på och tagit dit en annan städfirma för att ordna det, så visar det ju att den första städningen var dålig. Nu kan det ju också bero på de specifika anmärkningarna.

Möjligen har de varit dåliga på att informera att städningen var så dålig att en ny måste genomföras vilket skulle kosta dig pengar, men å andra sidan har du ett ansvar att lämna lägenheten i gott skick så att en ny hyresgäst kan flytta in. Din främsta ilska borde riktas mot den städfirma som du anlitade.

Konversationen med fastighetsskötaren kan ju tolkas som att han med ”jag ordnar detta” menar att han ser till att det blir bra städat – men inte nödvändigtvis att det ska ske på fastighetsägarens bekostnad.

Man får ju se det från deras sida också. Varför ska de behöva betala för en städfirma att fixa iordning lägenheten för att du lämnat den med bristande städning? Vem ska betala den fakturan? Sedan tycker jag rent generellt att det här att ta en konflikt via gruppmail sällan är en bra idé, jag har själv varit i andra sidan av sådana några gånger med mail som skickats till diverse chefer samt med cc till media och olika myndigheter. Får haveristvibbar av sånt och taggarna riktas då mot kunden, det blir inte direkt så att man blir intresserad av att hjälpa kunden med en lösning som den egentligen inte har rätt till.
Citera
2016-03-03, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DSpajs
Läser ingenstans att du har varit i kontakt med städfirman som inte utförde sitt jobb som de skulle ha gjort. Det är ju städfirman i första hand du ska kontakta om städningen inte har gjorts ordentlig. Du he köpt en tjänst av städfirman. Således är det Du som ska reklamera jobbet och inte den nya hyresgästen.
Varför skulle den nya hyresgästen behöva fixa en massa för att din flyttstädning inte var helt 100!?
Håller med. Förstår inte varför den nya hyresgästen skulle höra av sig till städfirman. Det var ju du som skulle se till att lägenheten var flyttstädad.
Citera
2016-03-03, 13:37
Medlem
Vi får avvakta ts' svar angående protokoll. Finns inget dylikt som innehåller synpunkter på städning har fastighetsägaren svårt att styrka status på städningen och därmed ingen möjlighet att påföra denne kostnad för ytterligare städning. Hyresmannen (ts) må dock utan dröjsmål skriftligt bestrida erhållen faktura.
Citera
2016-03-03, 14:03
Medlem
Ska sammanfatta lite av reaktionerna från er.

Det var en himla massa olyckliga slumpmoment i form av antaganden från olika håll som gjorde att detta ärende växte bortom rimlig proportion. Och jag håller med om att cc:ande hit och dit oftast är värdelöst men samtliga var personer som pratat med mig i fallet och lovat att återkomma när de bildat sig en uppfattning av ärendet.

Det var nya hyresgästen som stod på fakturan slutstädningen då jag skulle maxa ut årets rot/rut i och med husrenovering varför jag tänkte att det var rimligt att han skulle kontakta firman. Givetvis hade jag gjort det om han hade velat...

Inget protokoll gjordes, den enda dokumentationen är den konversation jag hade som jag bifogade.

Jag hade faktiskt börjat svänga i uppfattning att det faktiskt var jag som dum i huvudet (det kanske jag i och för sig fortfarande är) och började omvärdera nyttigheten att bestrida hela in i väggen för 1500kr... Men som av en händelse så fick jag mail nu att dom avskrev ärendet för att de kommit fram till att de varit otydliga i sin kommunikation med mig.

Tack för er input och råd.
Citera
2016-03-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eroz
Ska sammanfatta lite av reaktionerna från er.

Det var en himla massa olyckliga slumpmoment i form av antaganden från olika håll som gjorde att detta ärende växte bortom rimlig proportion. Och jag håller med om att cc:ande hit och dit oftast är värdelöst men samtliga var personer som pratat med mig i fallet och lovat att återkomma när de bildat sig en uppfattning av ärendet.

Det var nya hyresgästen som stod på fakturan slutstädningen då jag skulle maxa ut årets rot/rut i och med husrenovering varför jag tänkte att det var rimligt att han skulle kontakta firman. Givetvis hade jag gjort det om han hade velat...

Inget protokoll gjordes, den enda dokumentationen är den konversation jag hade som jag bifogade.

Jag hade faktiskt börjat svänga i uppfattning att det faktiskt var jag som dum i huvudet (det kanske jag i och för sig fortfarande är) och började omvärdera nyttigheten att bestrida hela in i väggen för 1500kr... Men som av en händelse så fick jag mail nu att dom avskrev ärendet för att de kommit fram till att de varit otydliga i sin kommunikation med mig.

Tack för er input och råd.

Ibland går det lättare än påräknat! Du fick en del att ta till dig vid framtida problem istället förhoppningsvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in