2016-03-02, 21:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vad menas med det fetade ? Har du någon definition ? För mig är lidande en mänsklig erfarenhet, som i bästa fall kan avläsas hos andra utifrån vad de utsätts för. För mig innebär den gällande domstexten ett svårt lidande som jag kan leva mig in i. Anta att domstolen hade lagt till frasen ", vilket förorsakat Lisa ett svårt lidande". Jag tror inte många hade funnit det motsägelsefullt - hade du tyckt det eller hade du då accepterat domen som klar och redig ?
Jag kan inte juridiska tillräckligt bra för att definiera det.

Brottet beskrivs som hänsynslöst, och det har många använt som intäkt för att Lisa led. MOP var hänsynslöst, men Palme led inte, han märkte inte vad som hände.
2016-03-02, 21:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om domstolen ansåg att Lisa led i juridisk mening hade den skrivit det.
Aha... så du gjorde ett tillägg och ska börja älta detta igen - trots att jag visat att detta förekommer juridiskt sett via texten.
TR:
Citat:
Samtliga omständigheter medför att Nerijus Belivicius genom gärningen visat stor hänsynslöshet. Straffet bestäms därför till fängelse på livstid.
Hovrätten skriver i domen under rubrik "påföljdsfrågan" dvs livstid om (prop. 2008/09:118) dvs omständigheter för skärpande riktning samt att livstid ska förbehållas de allvarligaste.
Prop. 2008/09:118:
Citat:
[gärningen har varit särskilt hänsynslös genom att den har medfört ett svårt lidande för brottsoffret..
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Stoppa åsikten i hinkarna och släng dem.
2016-03-02, 21:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Aha... så du gjorde ett tillägg och ska börja älta detta igen - trots att jag visat att detta förekommer juridiskt sett via texten.
TR:

Hovrätten skriver i domen under rubrik "påföljdsfrågan" dvs livstid om (prop. 2008/09:118) dvs omständigheter för skärpande riktning samt att livstid ska förbehållas de allvarligaste.
Prop. 2008/09:118:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Stoppa åsikten i hinkarna och släng dem.
Som jag skrev nyss, hänsynslöshet betyder inte lidande.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-03-02 kl. 21:50.
2016-03-02, 21:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Som jag skrev nyss, hänsynslöshet och lidande går inte hand i hand.
Det spelar ingen roll för det finns juridiskt beskrivet och framkommer mycket tydligt att det handlar om lidande - dels juridiskt som jag redan textmässigt överbevisat dig om men främst extremt fånigt argumenterande från dig:

Att kämpa för sitt liv som står i texten gällande livstidsdomen är inget annat än ett lidande av värsta slag.
2016-03-02, 22:40
Bannlyst
Citat:
Står frasen "att gärningen varit särskilt hänsynslös" syftar man på att gärningen medfört ett svårt lidande för brottsoffret. "Särskilt hänsynslös" betyder att offret utsatts för ett svårt lidande. Finns det någon människa som inte förstår eller accepterar att offret led bör man fundera på underliggande orsaker till sitt förnekande. Kanske är gärningen av en så ovanligt grym karaktär att man väljer att blunda för fakta men i förlängningen är aldrig förnekanden av godo för jaget, sanningen kommer till slut i kapp.
Citat:
Följande faktorer torde emellertid kunna inrymmas i den mer generella skrivningen ”att gärningen har varit särskilt hänsynslös genom att den har medfört ett svårt lidande för brottsoffret” och bör alltså tala för ett livstidsstraff; nämligen att våldet har varit kraftigt, att offret har tillfogats omfattande eller allvarliga skador, att offret har upplevt svår smärta, att gärningen har haft karaktär av avrättning och att förloppet har varit utdraget. Hit bör även den relativt ofta åberopade omständigheten höra att offret har känt stark dödsångest. I avgörandena används i dessa sammanhang, vid sidan av att gärningen präglats av särskild hänsynslöshet, även uttryck som brutalitet, grymhet och råhet
.
Citat:
Försvårande omständigheter, med anknytning till själva gärningen, är
t.ex. att brottet har föregåtts av noggrann planering eller har präglats av
särskild förslagenhet, gärningen har varit särskilt hänsynslös genom att
den medfört ett svårt lidande för brottsoffret (kraftigt våld, omfattande
eller allvarliga skador, svår smärta, gärningens karaktär av avrättning,
utdraget förlopp eller stark dödsångest)

http://www.regeringen.se/contentassets/444620c70e5c474cb9b2e1b808332437/skarpt-straff-for-mord-prop.-201314194
2016-03-02, 23:10
Medlem
Citat:
Jag kan inte juridiska tillräckligt bra för att definiera det.

Brottet beskrivs som hänsynslöst, och det har många använt som intäkt för att Lisa led. MOP var hänsynslöst, men Palme led inte, han märkte inte vad som hände.
Jag menar inte att du ska definiera lidande juridiskt, jag efterlyser lagbokens definition av lidande eftersom du presumerar existensen av en sådan. Det skulle också vara intressant att höra ditt fullständiga svar på min fråga.
2016-03-02, 23:14
Medlem
Citat:
Domstolens tal om hänsynslöshet syftar ju på ett objekt, nämligen Lisa. Menar du att hon inte skulle ha lidit om någon behandlat henne hänsynslöst och t o m vållat hennes död ? Vad är då lidande i din vokabulär ?
2016-03-02, 23:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag menar inte att du ska definiera lidande juridiskt, jag efterlyser lagbokens definition av lidande eftersom du presumerar existensen av en sådan. Det skulle också vara intressant att höra ditt fullständiga svar på min fråga.
Läste du vad du skrev? Jag behöver inte definiera lidande juridiskt, bara förklara lagbokens definition av lidande. Om det finns en sådan definition skulle lidandet definieras juridiskt av den.
2016-03-02, 23:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Domstolens tal om hänsynslöshet syftar ju på ett objekt, nämligen Lisa. Menar du att hon inte skulle ha lidit om någon behandlat henne hänsynslöst och t o m vållat hennes död ? Vad är då lidande i din vokabulär ?
Någon behandlade Palme hänsynslöst och vållade hans död. Han led inte.
2016-03-02, 23:28
Medlem
Citat:
Läste du vad du skrev? Jag behöver inte definiera lidande juridiskt, bara förklara lagbokens definition av lidande. Om det finns en sådan definition skulle lidandet definieras juridiskt av den.
Du underlättar ju inte precis diskussionen. Du skrev:
Citat:
Om domstolen ansåg att Lisa led i juridisk mening hade den skrivit det.
Detta måste tolkas som att den hade kunnat göra så men avstått, något som du tolkar som ett besked om avsaknad av lidande. i juridisk mening måste förstås som baserat på lagtext. Alltså efterlyser jag en referens till en sådan lagtext och jag undrar hur du hade ställt dig om domen faktiskt hade skrivit ut slutsatsen om lidande i klartext.
2016-03-02, 23:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du underlättar ju inte precis diskussionen. Du skrev:

Detta måste tolkas som att den hade kunnat göra så men avstått, något som du tolkar som ett besked om avsaknad av lidande. i juridisk mening måste förstås som baserat på lagtext. Alltså efterlyser jag en referens till en sådan lagtext och jag undrar hur du hade ställt dig om domen faktiskt hade skrivit ut slutsatsen om lidande i klartext.
Källa på det kursiva? Då hade jag ansett att domstolen ansåg att Lisa led.
2016-03-02, 23:31
Medlem
Citat:
Någon behandlade Palme hänsynslöst och vållade hans död. Han led inte.
Om Olof Palmes lidande vet vi ingenting. Att Lisbeth led kan vi vara bergsäkra på. Om vi håller oss till det aktuella fallet, så beskriver domen ett hänsynslöst förlopp, som mänskligt att döma inneburit ett lidande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in