2016-02-29, 21:50
Medlem
Wonds avatar
Hej!

Jag kan inte så mycket inom detta, hur som helst så har jag senaste månaderna använt mig utav Philips Hue där jag köpt nya lampor att stoppa dessa i.
Nu senast har jag köpt 5st nya lampor jag hade tänkt installera ovanför köksbordet och andra ställen. Saken är att våran kökslampa använder E14 sockel samma gör i princip alla andra lampor jag tänkt använda.
Tanken är att använda mig utav en adapter då kökslampan generellt är ganska stor men har en liten lampa, så det skulle rymmas med en E27.
Sökte runt lite på nätet för flera dagar sedan utan att hitta något vettigt på svensk sida, så jag beställde på eBay från ett företag i UK.

Nu efter lite mer googling hittade jag bl.a denna sida:
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsforbud/Adapter-fran-E14--till-E27-har-brister-i-elsakerheten

Funderar lite angående detta ytterligare, om det kan bli brandfara eller annat vid användning eller om min hue lampa kan ta skada av att använda en adapter från E14 till E27 ?
Citera
2016-02-29, 21:58
Medlem
BNCs avatar
Lär inte vara någon fara.

Adaptern du länkade till på elsäkerhetsverket så var ju de främsta punkterna de klagade på att den saknade uppmärkning av max effekt och att gängorna var strömförande.

Det första är ju ingen fara så länge du bara stoppar i en liten LED-lampa, ingen risk att det blir varmt nog att vara en brandrisk, och det andra är ju "bara" att du kan få en elchock vid installation, men så länge du ser till att bara röra vid den isolerade delen av adaptern är det lugnt.
Citera
2016-02-29, 22:35
Medlem
Ja, här är ju ytterligare ett exempel på vansinnet med vändbara stickproppar ska det vara om man ska slippa skäll.
Citat:
Bland annat är gängorna spänningsförande i E27-sockeln och det kan medföra att lampans sockel blir direkt spänningssatta vid i- och urskruvande.
Senast redigerad av Oscar111 2016-02-29 kl. 22:38.
Citera
2016-03-01, 12:23
Medlem
Lillstarks avatar
Det finns att köpa på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Tillbehor/Lampsockeladapter-2000035254/

Edit: tydligen finns inte E14-E27, troligtvis för att man inte ska kunna sätta en för stark lampa i en klenare armatur.
Senast redigerad av Lillstark 2016-03-01 kl. 12:25.
Citera
2016-03-01, 22:41
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Ja, här är ju ytterligare ett exempel på vansinnet med vändbara stickproppar ska det vara om man ska slippa skäll.

Bah. De gamla lampsocklarna är fullständigt vansinne, vändbara stickproppar är ingen fara så länge utrustningen man kopplar in är vettig.

Men som sagt, alla de gamla lampsocklarna är fullkomligt galna och skulle någon försöka börja med någon ny liknande sockel idag, skulle elsäkerhetsverket skratta åt denne..
Citera
2016-03-02, 06:31
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Hej!

Jag kan inte så mycket inom detta, hur som helst så har jag senaste månaderna använt mig utav Philips Hue där jag köpt nya lampor att stoppa dessa i.
Nu senast har jag köpt 5st nya lampor jag hade tänkt installera ovanför köksbordet och andra ställen. Saken är att våran kökslampa använder E14 sockel samma gör i princip alla andra lampor jag tänkt använda.
Tanken är att använda mig utav en adapter då kökslampan generellt är ganska stor men har en liten lampa, så det skulle rymmas med en E27.
Sökte runt lite på nätet för flera dagar sedan utan att hitta något vettigt på svensk sida, så jag beställde på eBay från ett företag i UK.

Nu efter lite mer googling hittade jag bl.a denna sida:
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsforbud/Adapter-fran-E14--till-E27-har-brister-i-elsakerheten

Funderar lite angående detta ytterligare, om det kan bli brandfara eller annat vid användning eller om min hue lampa kan ta skada av att använda en adapter från E14 till E27 ?
Varför inte köpa E14? Rent idiotiskt om Philips bara tillverkar de i E27 utförande.
Citera
2016-03-02, 12:39
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Om tillverkaren av lampan har gjort rätt när de kopplade strömbrytaren bryts gängans ledare och fara kan aldrig uppstå. I fasta installationer är gängan alltid nolla om man kopplat lamputtag och sockerbit rätt. Nu lär folk inte göra det riktigt alltid. Det finns en anledning att det är lag på utbildning för elarbeten.
Citera
2016-03-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om tillverkaren av lampan har gjort rätt när de kopplade strömbrytaren bryts gängans ledare och fara kan aldrig uppstå. I fasta installationer är gängan alltid nolla om man kopplat lamputtag och sockerbit rätt. Nu lär folk inte göra det riktigt alltid. Det finns en anledning att det är lag på utbildning för elarbeten.
Försöker du försvara vansinnet? Det finns många lampor med stickpropp till exempel sladdlampor som ofta används utomhus som saknar strömbrytare. Dessutom saknar strömbrytaren ofta eller alltid markering så att det ändå inte spelar så stor roll. Om det finns någon regel för hur knappen ska stå när den är av så är det något som inte jag och troligtvis de flesta inte heller känner till. Vi pratar om en sådan, eller,

Dessutom får vem som helst som anser att han kan byta sladd på sin takarmatur och då kan N och L nog hamna lite hur som helst.
Citera
2016-03-05, 13:07
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Försöker du försvara vansinnet? Det finns många lampor med stickpropp till exempel sladdlampor som ofta används utomhus som saknar strömbrytare. Dessutom saknar strömbrytaren ofta eller alltid markering så att det ändå inte spelar så stor roll. Om det finns någon regel för hur knappen ska stå när den är av så är det något som inte jag och troligtvis de flesta inte heller känner till. Vi pratar om en sådan, eller,

Dessutom får vem som helst som anser att han kan byta sladd på sin takarmatur och då kan N och L nog hamna lite hur som helst.

Nä, regler finns inte men en smart kopplare gör rätt. Jag har heller aldrig riktigt förstått skillnaden mellan att sätta in en adapter eller skruva i en glödlampa. de säger att folk kan få stötar av adaptern om de sticker in fingrarna. Och det får man inte av en sockel utan adapter? Det enda det hänger på är om den gängade ringen är strömsatt eller ej. Det ska den inte vara, eller som alternativ, monterad i botten så hela metalldelen av lampan är nere i sockeln innan den får kontakt. En udda lösning som inte funkar alltid.

Var glad att du inte var med på 20-talet då det i bästa fall fanns ett vägguttag i en lägenhet. Allt kopplades in i lampsocklarna.
Citera
2016-03-05, 13:27
Medlem
tempeZZts avatar
Måste säga att jag inte riktigt förstår diskussionen här om strömställare hit och dit och vändbara stickproppar.

Vid en fast installation så är strömställaren monterad åt rätt håll och tändtråd och neutral anslutna till rätt märkning på lamphållaren. Ingen risk att någon gänga blir strömförande då. Dessutom ser varje sunt förnuftad individ till att säkring och/eller huvudbrytare är urskruvad/frånslagen vid arbete. Hur idioter förfar vid installation eller efteråt kan man aldrig garantera sig för.

Och det här med skarvsladdar och vändbara stickproppar. Visst kan gängan bli strömförande då, men vem är så jävla dum att han inte drar ur stickproppen innan man skruvar ur adapter eller ljuskälla? Det är ju lika korkat som att rengöra en gräsklippare undertill utan att stänga av den först.

Samma sak med mellanströmställaren/sladdströmställaren. Vad spelar det för roll om det syns åt vilket håll som är av eller på? Vilken idiot låter bli att dra ur stickproppen först om något ska åtgärdas?
Citera
2016-03-05, 13:31
Medlem
Bongomans avatar
Eller dessa underliga personer som håller i gängan när de skruvar i lampan! Enda sättet att få en stöt av en glödlampa. Om man vet vad man gör är det inte osäkert att byta lampa med strömmen på, men dumt.
Citera
2016-03-06, 06:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Jag har en sån adapter och är lite darwin awards över att skadas av den, visst kan lätt stoppa in fingret men det kan man göra på armaturer med e27 sockel också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in