2016-03-02, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag har funderat lite på det sär med byggplast vid transporten av Lisa. Kanske kom aldrig någon byggplast till användning. Det kanske räckte med de byxor och overaller som hon var täckt med. Nerijus kan ha varit på Martorp först och hämtat dem. Om han lindade in Lisas huvud i jackan och resten i byxor och overaller.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
En fundering kring överfallet.

De vittnen som kommit har ju sett henne väl så hon kan rakt inte ha varit helt bakom knuten. Första vittnena som ser henne är Lucia och Harald och då sätter sig Rebecka och Lowa i bilen.
Nästa vittne ser enbart Lisa på väg till Källby och ser henne vid hörnet då de är parallellt byggnaden.

Över till Adriana.
NB drog lärdom att det var lätt att få hjälp via att be om vägbeskrivning.
Vad som däremot misslyckades var att få Adriana till bilen för att visa på en karta. Problemet var även att hon visade via mobilen vilket han väl inte räknat med.

Alltså kan han ha justerat sitt modus - behåller första delen (varför frångå ett vinnande koncept?) men inte den andra delen (peka mot sin bil) samt lägger till ett vapen (snara eller kniv).

Kan han därför ha stått vid vägen och viftat med en karta nästa gång? Alltså gjort henne uppmärksammad via att ropa till henne vad det gäller varav hon går till vägen och överfallet sker omgående med kniv eller snara och hon släpas hastigt in?

Om hon står på vänster sida om mopeden och man kollar på denna bild är det absolut inte omöjligt hon ser honom om han i sin tur står mer åt höger från porten sett. Har även vittnet sett henne parallellt med byggnaden så ser hon honom om hon vänder på huvudet:
http://www.mysterium24.se/wp-content/uploads/lh-moped-lada_500.jpg

Ja jo vad ska man säga,visst kan det vara så som du anger men iaf jag, trög som jag är, greppar inte riktigt relevansen i ditt inlägg, och vad menar du med att NB inte ville frångå sitt 'vinnande koncept' avs Adriana med tanke på att NB misslyckades med att förleda Adriana?

Edit: citat från x-pert kom tydligen, och ej av avsikt, med.
Senast redigerad av Rubar 2016-03-02 kl. 04:34.
2016-03-02, 05:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Undrar vad det var för bil han hade. Det var inte hans egen. Det kanske var den bilen som han forslade bort Lisa i, eftersom det inte fanns spår i hans egen.

Brorsan, som BS inte kan skilja från NB när de står bredvid varandra. NB, vars foto på löpsedlar och i tidningar Adriana har försökt, men naturligtvis inte har lyckats undvika att se, pekas ut. Några timmar innan incidenten vid kopplingsstationen ser hon NB, och tror att mannen är han. Men vem är det hon minns, NB eller mannen vid kopplingsstationen? Hur fungerar minnet egentligen? Hur trovärdig är hon?
Jag skulle vilja säga att minnet fungerar som så att det direkt efter en hotfull händelse kan vara svårt att få ordning på minnesbilderna av det inträffade. När hjärnans alarmsystem varnar för hot i en situation som uppfattas som hotfull så drabbas personen oftast av ett starkt stresspåslag. Överlevnadsinstinkten är det första som slår till vid en skrämmande händelse. Vid ett senare skede så bearbetas oftast tankar och känslor kring det inträffade. Minnet av det upplevda hotet har ofta "svetsat sig fast", d.v.s minnesbilderna av en person som upplevts som ett hot kan vara väldigt tydliga och starka. På samma sätt som minnena av hotet förstärks så kan man säga att minnena av detaljer i omgivningen försvagas. Med det vill jag ha sagt att vittnet är trovärdigt, det hon minns av händelsen är det relevanta d.v.s det upplevda hotet av mannen som stoppade henne, en tydlig minnesbild av den personen.
Senast redigerad av xerxesx 2016-03-02 kl. 05:08.
2016-03-02, 05:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja jo vad ska man säga,visst kan det vara så som du anger men iaf jag, trög som jag är, greppar inte riktigt relevansen i ditt inlägg, och vad menar du med att NB inte ville frångå sitt 'vinnande koncept' avs Adriana med tanke på att NB misslyckades med att förleda Adriana?
Edit: citat från x-pert kom tydligen, och ej av avsikt, med.

Vinnande koncept
Att han lyckats med sitt uppsåt att komma i närkontakt med Adriana via att lura henne över vägen: "Kan du visa mig vägen till Medelplana?"

Misslyckat
Att han sen dock misslyckas att få henne ända till bilen. Dels att det ringer en varningsklocka men även beroende att han inte tänkt på att hon skulle visa vägen via mobilen. Hon springer därifrån.

Därav fundering om han behöll inledningen aka 'vinnande koncept':

att han kan stått vid vägen dock med kartan i handen denna gång - och anfallit Lisa mer aggressivt med vapen (snara eller kniv) direkt hon kommit i hans närhet.

Summa summarum har han samma modus men har finjusterat till nästa attack.
Senast redigerad av develi 2016-03-02 kl. 06:07.
2016-03-02, 06:15
Bannlyst
Citat:
Vinnande koncept
Att han lyckats med sitt uppsåt att komma i närkontakt med Adriana via att lura henne över vägen: "Kan du visa mig vägen till Medelplana?"

Misslyckat
Att han sen dock misslyckas att få henne ända till bilen. Dels att det ringer en varningsklocka men även beroende att han inte tänkt på att hon skulle visa vägen via mobilen. Hon springer därifrån.

Därav fundering om han behöll inledningen aka 'vinnande koncept':

att han kan stått vid vägen dock med kartan i handen denna gång - och anfallit Lisa mer aggressivt med vapen (snara eller kniv) som han då hade med sig direkt hon kommit i hans närhet.
Jag tror att även en man med uppsåt att övermanna och döda ett offer med ett sexuellt motiv nog finjusterar sin plan för att följa minsta möjliga motståndets lag. Han vill minimera riskerna för ett misslyckande denna dag samtidigt som det är en balansgång med riskerna för upptäckt, att något vittne ska finnas tillgängligt. Det är ganska självklart att han tar vissa risker för att nå sitt mål och i sammanhanget är hur han får offret till ladan en mycket liten del i risktagandet jämfört med händelseförloppet väl inne i ladan och därefter.
2016-03-02, 06:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesx
Jag tror att även en man med uppsåt att övermanna och döda ett offer med ett sexuellt motiv nog finjusterar sin plan för att följa minsta möjliga motståndets lag. Han vill minimera riskerna för ett misslyckande denna dag samtidigt som det är en balansgång med riskerna för upptäckt, att något vittne ska finnas tillgängligt. Det är ganska självklart att han tar vissa risker för att nå sitt mål och i sammanhanget är hur han får offret till ladan en mycket liten del i risktagandet jämfört med händelseförloppet väl inne i ladan och därefter.
Ja, mer motiverad och justerar det som inte föll väl ut:
Han lär ha känt det lyckat med att hon så smidigt kom över vägen men likväl: Vad i helvete gick fel och hur förbättrar jag detta då?
Tar kartan ur bilen för dit får jag dem tydligen inte samt behöver ett vapen för att snabbare övermanna offret när närkontakten väl uppstått.

Utöver detta anser jag att fantasin ska tas i beaktande - det är grunden till hela förloppet som redan finns i hans hjärna som en masterplan han vill återskapa i verkligheten.
Därav tror jag han har ett visst modus redan där - katt och råtta. Det är ett spel för honom om han är en sadist.
2016-03-02, 06:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Hur vore det om du pallrade dig iväg en sväng från Georgien och kollade hur området där ser ut, innan du fortsätter att uttala dig. Man har fri sikt åt båda hållen, samt hör lätt om det kommer ett fordon (redan på långt avstånd).

Det behöver jag inte. Google Maps visar att det kan dyka upp en bil inom en minut, https://goo.gl/maps/Dnv68LPwKwA2. Det blåste så Rebecka och Lowa knappt kunde talas vid när de stängde, så bilar hördes inte på håll.
2016-03-02, 06:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
En fundering kring överfallet.

De vittnen som kommit har ju sett henne väl så hon kan rakt inte ha varit helt bakom knuten. Första vittnena som ser henne är Lucia och Harald och då sätter sig Rebecka och Lowa i bilen.
Nästa vittne ser enbart Lisa på väg till Källby och ser henne vid hörnet då de är parallellt byggnaden.

Över till Adriana.
NB drog lärdom att det var lätt att få hjälp via att be om vägbeskrivning.
Vad som däremot misslyckades var att få Adriana till bilen för att visa på en karta. Problemet var även att hon visade via mobilen vilket han väl inte räknat med.

Alltså kan han ha justerat sitt modus - behåller första delen (varför frångå ett vinnande koncept?) men inte den andra delen (peka mot sin bil) samt lägger till ett vapen (snara eller kniv).

Kan han därför ha stått vid vägen och viftat med en karta nästa gång? Alltså gjort henne uppmärksammad via att ropa till henne vad det gäller varav hon går till vägen och överfallet sker omgående med kniv eller snara och hon släpas hastigt in?

Om hon står på vänster sida om mopeden och man kollar på denna bild är det absolut inte omöjligt hon ser honom om han i sin tur står mer åt höger från porten sett. Har även vittnet sett henne parallellt med byggnaden så ser hon honom om hon vänder på huvudet:
http://www.mysterium24.se/wp-content/uploads/lh-moped-lada_500.jpg
Den där vyn är inte från bakom kaféet, och det blåste så det gick inte att göra sig hörd över vägen.
2016-03-02, 06:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Den där vyn är inte från bakom kaféet, och det blåste så det gick inte att göra sig hörd över vägen.
Självklart går det att göra sig hörd - det är inte tornado som beskrevs i Blomberg. Han kan ha visslat till, hon vänder sig om och ser honom.

Jag har citerat in vittne som åker mot Källby och ser henne tydligt på hörnet direkt de passerat byggnaden. Vyn jag la in är för att visa andra sidan och skrev att är han höger om porten så ser han givetvis Lisa.
2016-03-02, 06:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Det behöver jag inte. Google Maps visar att det kan dyka upp en bil inom en minut, https://goo.gl/maps/Dnv68LPwKwA2. Det blåste så Rebecka och Lowa knappt kunde talas vid när de stängde, så bilar hördes inte på håll.
Tänk att ingen såg henne gående över vägen in din självmordsvariant då?

Uppenbart har Lisa i ett osett ögonblick hamnat i ladan trots att det är trafik som passerar. Det tar som sagt en halv minut att gå fram till vägen och resten går nog rasande fort när han anfaller.

Lowa lyckades då höra Lisa när hon gått iväg:
Citat:
Lowa kommer ihåg hur Lisa gick ett stycke utmed huslängan norrut där hon vände sig om och sade "hej då".

Utöver detta vill jag veta vart det framkommer att de andra två som då står bredvid varandra "knappt kunde talas vid".
Senast redigerad av develi 2016-03-02 kl. 06:50.
2016-03-02, 06:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Självklart går det att göra sig hörd - det är inte tornado som beskrevs i Blomberg. Han kan ha visslat till, hon vänder sig om och ser honom.
Det är inte alls självklart att det gick att göra sig hörd. Rebecka och Lowa stod intill varandra, och hade problem.
Citat:
Jag har citerat in vittne som åker mot Källby och ser henne tydligt på hörnet direkt de passerat byggnaden. Vyn jag la in är för att visa andra sidan och skrev att är han höger om porten så ser han givetvis Lisa.
Om man kommer norrifrån ser man på håll långt bakom kaféet, mycket längre än från ladan, https://goo.gl/maps/G5mGY4k7BNQ2.
Citat:
Tänk att ingen såg henne gående över vägen in din självmordsvariant då?

Uppenbart har Lisa i ett osett ögonblick hamnat i ladan trots att det är trafik som passerar. Det tar som sagt en halv minut att gå fram till vägen och resten går nog rasande fort när han anfaller.
Om hon sprang gick det på mindre än tio sekunder.
2016-03-02, 06:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesx
Erinrade mig en sak till i sammanhanget. Åsgård, tidigare expert i rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp, kommenterade just händelsen med Adriana innan TR-domen.

Citat:
Att ett vittne, en joggande kvinna, också menar att det är 35-åringen som är den man som försökt förmå henne att komma till hans bil, är också ett besvärande bevis för den misstänkte. En uppgift som också fått familjen Holms målsägarebiträde att konstatera att mordet på flickan kan ha varit slumpmässigt.

- Den som gjort detta är en person som har kontemplerat över ett sådant här förlopp sedan länge och har haft en längtan att genomföra detta på ett ohyggligt sadistiskt sätt. Det är möjligt att vederbörande har gjort det tidigare. Det som händer då, är att när han får chansen så kan det inträffa vid flera tillfällen, säger Ulf Åsgård.

- Om det finns en person som beter sig på det sättet på detta lilla område på Kinnekulle, så har det nästan ett 100-procentigt samband med mordet på Lisa Holm. Det finns inte två personer på Kinnekulle som försökt få tag på kvinnor för sadistiska övergrepp.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2879962-den-misstanktes-forflutna-ar-ett-svart-hal
2016-03-02, 07:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är inte alls självklart att det gick att göra sig hörd. Rebecka och Lowa stod intill varandra, och hade problem.Om man kommer norrifrån ser man på håll långt bakom kaféet, mycket längre än från ladan, https://goo.gl/maps/G5mGY4k7BNQ2.Om hon sprang gick det på mindre än tio sekunder.
1. Enligt dig - och jag vill veta vart påstående kommer från. Tack på förhand.
Sen hörde hon uppenbart Lisa som jag skrev.

2. Ja, självklart. Däremot så uppger han att hon stod på hörnet. Du försöker få det till att det vore helt omöjligt att uppmärksamma Lisa som står bredvid mopeden.
Jag anser att så är inte fallet.
Står hon på vänstra sidan, han hojtar till eller visslar så är det enbart att vända sig runt och kolla.
Lägger man sen till att han står till något till höger om porten för att se henne faller sakerna på plats.

3. Hahahahaa - sprang hon på 10 sek i din teori? Hastade in för att leta runt i en mörk lada och fann mjölkrummet? Ta den om röd luvan och vargen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in