2016-03-01, 21:06
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Jag tycker det är väldigt intressant att läsa bedömningar i tråden om proffs vs amatör skytt. Detta skulle nämligen kunna styrka eller utesluta Chrille i någon mån. Detta är centralt för hela utredningen.

Jag har alltid undrat över varför endast ett skott sköts mot Palme; han kunde ju ha överlevt vilket vore ett grovt misslyckande efter all möda de hade lagt ner om det nu var planerat. Det var öppet mål, GM hade gott om tid och rum att skjuta ett par skott till. Det bommade skottet borde ha skjutits om.

Christer Pettersson kan man räkna bort ur ekvationen helt och hållet, även om han var skyldig till mordet. Det har polisen schabblat bort med dunder och brak. Han är så kontaminerad och gravt felaktigt processad att det inte längre ger ett skit att fundera på hans inblandning. Det enda som kunde förändra den bilden är övervakningsfilm från mordtillfället där man ser hans ansikte tydligt. Något annat är lönlöst. Efter alla hans mediaframträdanden mot betalning, antydningar till höger och vänster, verkliga eller påstådda kopplingar i undre världen som basunerats ut skulle allt som framkommer bara vara rena spekulationer som kan härledas till hans höga profil i samhället.
Citera
2016-03-01, 21:07
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Jag tycker det är väldigt intressant att läsa bedömningar i tråden om proffs vs amatör skytt. Detta skulle nämligen kunna styrka eller utesluta Chrille i någon mån. Detta är centralt för hela utredningen.

Jag har alltid undrat över varför endast ett skott sköts mot Palme; han kunde ju ha överlevt vilket vore ett grovt misslyckande efter all möda de hade lagt ner om det nu var planerat. Det var öppet mål, GM hade gott om tid och rum att skjuta ett par skott till. Det bommade skottet borde ha skjutits om.

Skottet träffade exakt där det gjorde mest skada. Palme var död innan han slog i backen. Luftstrupe, ryggrad och aortan söndertrasade. Läs obduktionsprotokollet så förstår du. Mördaren visste att Palme var bortom all räddning. Det behövdes inga fler skott. Åtminstone ett vitten benämner det han bevittnade "en ren avrättning".
Senast redigerad av riskybizzy 2016-03-01 kl. 21:11.
Citera
2016-03-01, 21:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Bra grejer. Tyckte intervjun med Olof Lagercrantz var intressant också, även om han inte var helt glasklar på ålderns höst.

Alf Enerström återkommer återigen till dom här personerna som ska ha kommit hem till honom och velat ta bort Olof Palme med våld.
Han har samma personuppsättning som Cenneth Neilberg anger. Känns på något sätt som att alla frågetecknen runt AE aldrig rätats ut.
Citera
2016-03-01, 21:15
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Fakta är att det kallt, blåste och löninghelg.
Dessa saker gör det konstigt att vår stadsminister beslutar sig för att strosa hem.
Men LP har ju sagt att det var så, och alla har ju bestämt sig för att Lisbet säger sanningen.

ja, men vad vill du ha det till då? har vart inte skjuten på bussen, tunnelbanan, taxi, flygplan eller något annat fordon. märkligt att de gick? ja kanske. men så är fallet, och som sagt att de skulle ta tunnelbanan senare är inte omöjligt. så jag fattar inte vad hon ljuger om, i det fallet? hon kan ju inte säga något annat än att de gick, möjligen att hon ljuger om varför de gick men det är ju en annan sak!
Citera
2016-03-01, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
Det jag mest av allt skulle vilja veta är vad mordet renderade i, jag menar vad konkret vann mördaren på detta. Var det något särskilt politiskt beslut som var i görningen eller skulle Palme kanske tillsätta någon chef, myndighet etc. som kunde lägga käppar i hjulet för diverse intressegrupper... Jag menar, det var ju inte så att Socialdemokratin gick under p.g.a. Palmes frånfälle. Någon äldre FB-medlem som kan dra sig till minnes om några större kontroversiella regeringsbeslut vid tiden för mordet?

Palme hade väl lagt något förslag om att polisen i händelse av krig inte längre skulle ha någon stridande funktion, de skulle hålla sig till att upprätthålla ordningen. Detta kunde väl, i ljuset av mycket annat, ses som en ytterligare smyganpassning till en inte helt otänkbar Sovjetinvasion. Svensk polis som upprätthållare av "lag och ordning" under en kommunistisk ockupation!

Vad gäller det här med att mördaren placerar ena handen på OP:s axel i samband med att han skjuter så ger det lite "semiprofessionella" vibbar, alltså inte riktigt helt "superproffsigt ā la CIA" att vidröra offret på det sättet tänker jag mig; och samtidigt har jag tänkt att skytten faktiskt ville röra vid OP innan han "avrättade" honom, även om det inte var nödvändigt för själva skottet. Jag tänker mig då att det ligger något djupt personligt hat bakom. Att lägga handen på offret kan då tänkas förstärka känslan av hämnd och rättskipning.
Senast redigerad av Kalosyne 2016-03-01 kl. 21:21.
Citera
2016-03-01, 21:23
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Fruktansvärt intressanta citat. Tänk att så mycket pös ut så snabbt. Och sedan, när CP kom på modet var det (nästan) ingen i det redan då unkna journalsitkollektivet som drog upp detta. Proffs, högt spel mm. Chrille P? Skulle inte tro det, va? Men varför var det inte fler som protseterade?
Citera
2016-03-01, 21:25
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalosyne
Palme hade väl lagt något förslag om att polisen i händelse av krig inte längre skulle ha någon stridande funktion, de skulle hålla sig till att upprätthålla ordningen. Detta kunde väl, i ljuset av mycket annat, ses som en ytterligare smyganpassning till en inte helt otänkbar Sovjetinvasion. Svensk polis som upprätthållare av "lag och ordning" under en kommunistisk ockupation!

Vad gäller det här med att mördaren placerar ena handen på OP:s axel i samband med att han skjuter så ger det lite "semiprofessionella" vibbar, alltså inte riktigt helt "superproffsigt ā la CIA" att vidröra offret på det sättet tänker jag mig; och samtidigt har jag tänkt att skytten faktiskt ville röra vid OP innan han "avrättade" honom, även om det inte var nödvändigt för själva skottet. Jag tänker mig då att det ligger något djupt personligt hat bakom. Att lägga handen vid offret kan då tänkas förstärka känslan av hämnd och rättskipning.

Det där med avmilitariseringen är ju lite kittlande faktiskt. Fanns kanske några stridisar bland polisen som såg sig som rikets SEAL team eller vad de heter. Militärt orienterade på den tiden var ju av tradition rätt långt ut på högerskalan dessutom. Intressant på min ära.

Det där med handen på axeln som en sorts mördartrofé är också tänkbart. Kanske sa mördaren något också i samband med det. Typ: "ät bly sossejävel" eller liknande. Men något sådant har väl Lisbet inte bekräftat in några av sina tveksamma förhör med polis.
Citera
2016-03-01, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hans Holmer har märkliga profetior var uppe för ett tag sedan , nedan kommer en sammanställning av dessa.

3/3-86 Aftonbladet
"Jag vägrar ha livvakt"
"Sverige är idag i ett slags chocktillstånd. Det är viktigt att tänka efter när den akuta sorgen gått över. Vi måste besinna oss, annars kan vi förlora stora värden i vår demokrati.

21maj Gary Engman SVT
"Massmedia kräver att vi tar en mördare"

28maj Presskonferens -medverkande HH, SÅ,
"Det är offret som har valt själva mordplatsen"
"Nu är det ju så att jag spelar ett högt spel, förr eller senare får ni facit"
"Vi hävdar från vår sida att det var proffs som låg bakom det här och skälet att vi säger det
är flera. Det är valet av vapen, attentatets utförande och det kallhamrade uppträdandet efter
attentatet"

Om Holmér verkligen har sagt detta, vad menade han med det? "Offret har valt själva mordplatsen?" Antyder han att OP lurades att styra sina steg till Dekorimahörnan? Jag har ju själv ibland tänkt tanken att han lurades till att tro att han deltog i någon sorts övning, under vilken han sedan fick sätta livet till.
Citera
2016-03-01, 21:29
Medlem
Citat:
Christer Pettersson kan man räkna bort ur ekvationen helt och hållet, även om han var skyldig till mordet. Det har polisen schabblat bort med dunder och brak.

Tvärt om. Det var schabbel att han alls åtalades. Det finns en enda sak som pekar på Pettersson och det är LP:s utpekande. I övrigt finns absolut ingenting och som vi alla som läst på förstått av LP:s olika versioner innan har hon vare sig sett GM eller Pettersson förut!

Hade inte hon pekat ut honom så spiksäkert hade han släppts redan då. Det är en synnerligen usel eller korrupt åklagare som ens åtalar CP efter det. LP får förhandsinformation och själva konfrontationen är utpekande och används som skolexempel på hur det inte får gå till.

Nu tror jag inte åklagaren var någon idiot. Det var bara otur att det kom fram hur riggat det var.
Citera
2016-03-01, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalosyne
Om Holmér verkligen har sagt detta, vad menade han med det? "Offret har valt själva mordplatsen?" Antyder han att OP lurades att styra sina steg till Dekorimahörnan? Jag har ju själv ibland tänkt tanken att han lurades till att tro att han deltog i någon sorts övning, under vilken han sedan fick sätta livet till.

Nej sammantaget visar det väl mest viken fantastisk svammelpelle Holmer var. Hans uttalanden är fulla av grodor och motsägelser mycket nära Pastor Billy Grahams fullständigt obegripliga liknelser.
Citera
2016-03-01, 21:33
Avslutad
Citat:
Det där med handen på axeln som en sorts mördartrofé är också tänkbart. Kanske sa mördaren något också i samband med det. Typ: "ät bly sossejävel" eller liknande. Men något sådant har väl Lisbet inte bekräftat in några av sina tveksamma förhör med polis.

Jag tror inte han sa nåt i själva skottögonblicket, det skulle han ändå inte ha hunnit om han ville vara säker på att OP inte skulle hinna rycka till och sabba skottet för honom. Däremot tror jag som sagt att han gärna ville vidröra OP innan han "avrättade" honom.

Vad LP säger ska man nog skita ganska hårt i.
Citera
2016-03-01, 21:38
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tvärt om. Det var schabbel att han alls åtalades. Det finns en enda sak som pekar på Pettersson och det är LP:s utpekande. I övrigt finns absolut ingenting och som vi alla som läst på förstått av LP:s olika versioner innan har hon vare sig sett GM eller Pettersson förut!

Hade inte hon pekat ut honom så spiksäkert hade han släppts redan då. Det är en synnerligen usel eller korrupt åklagare som ens åtalar CP efter det. LP får förhandsinformation och själva konfrontationen är utpekande och används som skolexempel på hur det inte får gå till.

Nu tror jag inte åklagaren var någon idiot. Det var bara otur att det kom fram hur riggat det var.

Polisens konfrontationsvideo som gått till historien som instruktionsvideo i hur man INTE gör är inget polisiärt schabbel enligt dig? Att peka ut honom tidigt i media och färga eventuella vittnen är inget schabbel? Jag håller inte riktigt med dig... Mordplatsen spärrades inte av ordentligt, folk fick komma och begrava platsen i blommor redan efter några timmar. Centralen eller Arlanda spärrades ALDRIG av. Rent och skärt polisiärt schabbel från början tills idag, något slut har vi ju inte sett än. Att bestämma sig för en person tidigt i en mordutredning är riktigt uselt spaningsjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in