Citat:
Ursprungligen postat av
Mythknaeckarn
Det jag mest av allt skulle vilja veta är vad mordet renderade i, jag menar vad konkret vann mördaren på detta. Var det något särskilt politiskt beslut som var i görningen eller skulle Palme kanske tillsätta någon chef, myndighet etc. som kunde lägga käppar i hjulet för diverse intressegrupper... Jag menar, det var ju inte så att Socialdemokratin gick under p.g.a. Palmes frånfälle. Någon äldre FB-medlem som kan dra sig till minnes om några större kontroversiella regeringsbeslut vid tiden för mordet?
Palme hade väl lagt något förslag om att polisen i händelse av krig inte längre skulle ha någon stridande funktion, de skulle hålla sig till att upprätthålla ordningen. Detta kunde väl, i ljuset av mycket annat, ses som en ytterligare smyganpassning till en inte helt otänkbar Sovjetinvasion. Svensk polis som upprätthållare av "lag och ordning" under en kommunistisk ockupation!
Vad gäller det här med att mördaren placerar ena handen på OP:s axel i samband med att han skjuter så ger det lite "semiprofessionella" vibbar, alltså inte riktigt helt "superproffsigt ā la CIA" att vidröra offret på det sättet tänker jag mig; och samtidigt har jag tänkt att skytten faktiskt
ville röra vid OP innan han "avrättade" honom, även om det inte var nödvändigt för själva skottet. Jag tänker mig då att det ligger något djupt personligt hat bakom. Att lägga handen på offret kan då tänkas förstärka känslan av hämnd och rättskipning.