Kan han kanske ha lämnat nåt litet tips till SÄPO nångång? Ja det är väl möjligt att de var intresserade av hur det såg ut inom AFA.. men att SÄPO rekryterat han för att hacka datorer eller spionera på nazzar? Give me a fucking break, de som tror på de måste fan ha ensiffrigt iq.
Men om du läser tråden så är det ju ingen som tror på det han påstår. Den gängse uppfattningen är ju att Säpo lurat skjortan av honom och använt honom som ovetandes informatör om våldsvänstern medan han själv tror att han är någon hackerhjälte som hjälper dem att avslöja högerextremister.
Bonniers och Schibtedt kommer sannolikt att fortsätta att köpa in "nazipaket" från Expo-nätverket och fortsätta avskeda de egna anställda. - Jag undrar om Fredriksson kommit i kläm när Piscatus (sannolikt på dekis) slås in i Siren? Siren vill kanske inte ha kända dömda AFA-våldsverkare i sin styrelse eller som delägare. och hur stor acess kommer Martin Fredriksson få till det gigantiska registret (Piscatus, Siren) som nu slås ihop över det svenska folket?
Ni säger alla att SÄPO är smarta och ser "abowe" galenskaperna. De flesta SÄPO medarbetarna bor ju i innerstan. läser DN, lyssnar på P1, läser Expressen- Sannolikheten att dessa också har "nazijakten" under foliehatten är faktiskt överhängande. - Folk blir dumma när de flyttar till innerstan, tappar helt verklighetskonceptet. De som jobbar på SÄPO är vanliga människor och de bor i innerstan.
- Att Expo, RG, Piscatus ens får hålla på är absurt. All denna insamlade info och deras förvrängda tolkningar om "islamofober" "nazister" "rasister" är helt livsfarlig för folket om tex Muslimska Brödraskapet eller främmande makt kommer över den.
Om extremhögern hållit på på samma sätt som Expo/RG hade det stoppats på en gång. I Norge gjorde säkerhetspolisen razzior hos expos systerorganisation "SOS rasisme" - Ytter-Vänstern i Sverige har amnesti att syssla med åsiktsregister under en dålig täckmantel av "journalism"
Heh, jag tänkte EXAKT samma sak när jag läste hans tweet. 14.30 är då han måste sticka för att inte missa flyget till Bangkok. Han lär inte dyka upp på jobb imorgon.
Ja... Kollade till @NittonFemton nu vid lunchtid för att se om jag spådde rätt.
Hans Twitter är tyst idag.
Kanske en lite märklig reaktion för den som sitter trångt till och har alla sina kontakter plötsligt vända emot sig. Däremot är det inte märkligt alls om han, som jag förutsade, bara lämnar allt och sticker till hororna i Bangkok.
Jag är beredd att satsa en slant på att Fredrikssons kontor på Piscatus är tomt idag.
Ja... Kollade till @NittonFemton nu vid lunchtid för att se om jag spådde rätt.
Hans Twitter är tyst idag.
Kanske en lite märklig reaktion för den som sitter trångt till och har alla sina kontakter plötsligt vända emot sig. Däremot är det inte märkligt alls om han, som jag förutsade, bara lämnar allt och sticker till hororna i Bangkok.
Jag är beredd att satsa en slant på att Fredrikssons kontor på Piscatus är tomt idag.
Han verkar ha gått under jorden på grund av detta alltså?
Tolkar jag ditt inlägg rätt där? (Har inte Twitter...)
Det enda som är lite märkligt är att han går ut med detta själv. Tror han på riktigt att han har fungerat som nazi-jägare och att polarna i AFA lugnt skulle acceptera läget så är han ju urbota korkad och har noll kännedom om de kretsar han umgåtts med hela sitt vuxna liv. Eller är det så att denna informationen läckt ut på annat håll och var på väg att publiceras ändå? Vem är det i så fall som sitter på scoopet? Alternativmedia verkar ju troligt då RG trots allt är lite av en gullegris för MSM.
För den som vill fördjupa sig i SÄPOs arbetsmetoder så rekommenderas denna gamla tråden: (FB) Om du råkar ut för SÄPO
Antagligen damage control från Fredrikssons sida. Som några redan varit inne på är det inte otänkbart att Fredriksson (som verkar han någon slags sadistisk dragning åt att ha makt över andra) snackat på fyllan om sina kontakter med SÄPO och sedan gått ut med sin egen version på twitter när ordet börjat sprida sig.
Han verkar ha gått under jorden på grund av detta alltså?
Tolkar jag ditt inlägg rätt där? (Har inte Twitter...)
Japp. Jag gissar på att han inte ens är kvar i Sverige just nu. Jag gissar att han kommer att släppa sin bok framöver, skriven från nån hydda i Thailand, och det blir det sista vi kommer att höra från Martin Fredriksson. De flesta, både gamla vänner och fiender plus alla vi andra vanliga nyfikna, kommer att köpa boken så den kommer att sälja bra. Framförallt om han berättar sanningen om Expo och Aschberg och massmedias skumma kontakter med politiska extremister. Han har ju inte direkt något att förlora. Han är rökt i Sverige, så varför inte? Bokförsäljningen kommer att ge honom möjlighet att överleva ekonomiskt utomlands och det är där han kommer att stanna under överskådlig framtid.
Det här förfarandet kittlar även hans ego. En sista stor föreställning, om än mellan papper och omslag. En sista gång står han mitt i rampljuset och har alla blickar riktade mot sig. Bara det kommer att göra bokjobbet värt mödan. Sen försvinner han in i anonymiteten, spriten och hororna i Thailand.
När jag såg rubriken hade jag väntat mig att det var Anders Danielsson som var problembarnet. Danielsson borde åtalas för brott mot rikets säkerhet.
Han får vackert ställa sig i kö, men absolut det finns plats för honom också.
Det hade kanske varit något på FB. En tråd om individer i Sverige vi hypotetiskt skulle vilja se åtalade för landsförräderi och folkförräderi. Politiker, journalister, offentliga och dolda personer osv. Det borde snabbt bli tusentals namn.
När man ser på Wågs och de övriga inom extremvänstern så är deras reaktioner fullt naturliga och logiska. Wåg har inget annat val än att bryta kontakten med Fredriksson, trots att det antagligen gör mycket ont.
Wåg må vara en beräknande psykopat men han är mycket intelligent och har mycket stor erfarenhet av att verka i och leda en kriminell våldsorganisation som AFA är. Detta innebär att han vet att de förklaringar Fredriksson nu kommer med är lögner, ingen är avlönad av Säpo i flera år utan att sälja sina kamrater.
Vad ska man säga när det visar sig att den person man jobbat närmast de
senaste femton åren plötsligt avslöjar att han var avlönad av Säpo? Att just
de tre år då vi byggde en rad vänsterforum, kommunikationssajter och
informationsstrukturer gemensamt - fick han samtidigt lön av dem, fick sitt
kodnamn, träffade sin kontaktperson, gick sina infiltrationsutbildningar, lekte
spion och spelade ett dubbelspel. Vad ska man tro när en människa dolt
detta i över tio år för en - och nu vill få en att tro att han endast lämnat
information om nazister? Hur ska jag kunna lita på det? Hur ska jag kunna
lita på något den personen säger? Jag har inte en uns förtroende kvar.
Jag känner bara trötthet. Ilska. Sorg.
Aktivistiskt är det vansinne att jobba åt Säkerhetspolisen.
Journalistiskt är det att undergräva hela sin trovärdighet.
Att det faktiskt utgör en fara. För mig och för de jag gillar och värnar. Att min
politiske "partner" samarbetat med dem som vill skada oss. Bakom min
rygg. Skyddat sina kontakter i Säkerhetspolisen framför att låta mig välja
om jag velat dras med i den sörjan. Att jag aldrig tillfrågats.
Jag känner bara känslan av smuts. Att det smetar av sig.
Att det jag gjort antifascistiskt dras i skiten. Det jag skrivit. Berövas
trovärdighet. Tillskrivs andra avsikter.
Att mitt politiska engagemang dras i skiten. Att detta under lång tid kommer
smetas på det vi gör. Nedvärdera det jag gör.
Tröttheten att alltid få städa upp efter någon annans idiotier. Gäng på gång.
Och ta smällarna själv.
Kan bara betona det. Gång på gång.
Det finns inga skäl att samarbeta med Säkerhetspolisen. Det finns inga skäl
att gå bakom kamraters ryggar. Det finns inga skäl att fatta beslut över dina
vänners huvuden.
Jag vill inte ha någon delaktighet i ett sådant agerande. Och tänker inte ha
kontakt med någon som väljer att jobba på ett sådant dubiöst sätt, oavsett
hur ädla motiven sägs vara. Han får gå sin väg, ensam. Jag går min, med
mina kamrater.
Det finns ett antal aspekter av den här saken som tåls att analyseras.
Om vi utgår en stund från att Fredriksson, mot all förmodan och logik, talar sanning. Då innebär detta att han varit avlönad av Säpo för att begå brott mot en misshaglig politisk organisering i Sverige, dvs Säpo har begått brott genom att använda en bulvan som är aktiv i en organisation som brukar våld mot de grupper han får betalt för att kartlägga. Då har Säpo en stor skandal på halsen, i vart fall om Fredriksson kan bevisa det han påstår. Och det brukar han sällan kunna göra. Om man sedan betänker att Säpo avlönat Fredriksson under den här tiden så att han på heltid kunnat ägna sig åt engagemang i Sveriges värsta politiska våldsorganisation och annan organisering av våldsaktiviteter gentemot politisk opposition. Fredriksson var dessutom den som byggde upp informationscentralen Motkraft.net, en sajt som användes för att koordinera Göteborgskravallerna 2001 och en rad senare våldsamma demonstrationer där medborgare och poliser skadats allvarligt. Att Fredriksson under den tiden varit avlönad av Säpo innebär att Säpo finansierat organisering av våld inte bara mot politiska dissidenter utan även mot poliser. Detta är en enorm skandal och något vanlig massmedia skulle med förtjusning huggit tag i - om det inte vore för att de investerat hela sitt renommé i just Fredriksson och Researchgruppen.
För den organiserade antifascismen är i så fall det här i så fall ett rejält slag i ansiktet på den egna självbilden. Om delar av ens ledarskikt finansieras av Säkerhetspolisen så är man inget annat än statens simpla hantlangare och motsatsen till de rebelliska revolutionärer man så gärna vill se sig som. Ursäkten "fiendens fiende är min vän" håller inte för de som anser att fiendens fiende också är deras fiende.
Vad gäller sanningshalten i Fredrikssons påstående om att han bara lämnat ut information om nazister. Om man är avlönad säpoinformatör under flera år när man är som mest aktiv i uppbyggandet av kommunikationscentraler och it-säkerhet för AFA och andra vänsterextrema verksamheter och sedan håller totalt tyst om det i nära femton års tid även för sina närmaste och äldsta vänner så är det mycket svårt, för att inte säga lovligt naivt, att inte tro att vederbörande lämnat ut uppgifter om antifascister och antifascistisk strategi. Det finns inte en chans att Säpo skulle släppa taget om en sådan avlönad informatör som befinner sig i högsta ledarskiktet inom våldsvänstern.
Som Wåg mycket riktigt skriver, som journalist och som vänsteraktivist har Fredriksson förbrukat allt förtroende. Inga vänsteraktivister kommer att våga lita på honom och inga journalister kommer våga arbeta med honom. Därför att potentiella samarbetspartners kommer att säga "han golar till Säpo" och alla som läser vad han producerat i journalistisk väg kommer hävda att Fredriksson springer Säpos ärenden och därmed saknar all trovärdighet. Bör även Säpo ha varit medpristagare till Guldspaden?
Som en jämförelse kan dras då det kom fram att Jan Guillou varit spion åt Sovjetunionen. Avslöjandet kom som en kalldusch för Guillous partner i avslöjandet av IB-affären, Peter Bratt. För plötsligt kunde det ifrågasättas om huruvida Guillou fått information om IB av Sovjet för ställa sabotera för det svenska försvaret och kontraspionaget och att Guillous arbete gjorts som betald marionett åt Sovjet och inte som oberoende journalist. Källa.
Enda möjligheten för Wåg att bevara sin egen trovärdighet som aktivist och relativt nybliven journalist var att klippa banden. Oavsett hur sanningen ser ut. Han hade helt enkelt inget annat val för alla andra val hade dragit med honom i fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Men om du läser tråden så är det ju ingen som tror på det han påstår. Den gängse uppfattningen är ju att Säpo lurat skjortan av honom och använt honom som ovetandes informatör om våldsvänstern medan han själv tror att han är någon hackerhjälte som hjälper dem att avslöja högerextremister.
Fredriksson har knappast blivit lurad, han må ha en grandios självuppfattning men så dum är han inte. Vad han sysslar med är skademinimering, att försöka förvränga det inträffade så att det inte ska vara så illa.
Citat:
Ursprungligen postat av Kruksug
Antagligen damage control från Fredrikssons sida. Som några redan varit inne på är det inte otänkbart att Fredriksson (som verkar han någon slags sadistisk dragning åt att ha makt över andra) snackat på fyllan om sina kontakter med SÄPO och sedan gått ut med sin egen version på twitter när ordet börjat sprida sig.
En del av Martin Fredrikssons grandiosa självuppfattning är att han ofta skryter och det är väl inte orimligt att han på fyllan skrutit om sina år i Säpos tjänst.
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Japp. Jag gissar på att han inte ens är kvar i Sverige just nu. Jag gissar att han kommer att släppa sin bok framöver, skriven från nån hydda i Thailand, och det blir det sista vi kommer att höra från Martin Fredriksson.
Det här förfarandet kittlar även hans ego. En sista stor föreställning, om än mellan papper och omslag. En sista gång står han mitt i rampljuset och har alla blickar riktade mot sig. Bara det kommer att göra bokjobbet värt mödan. Sen försvinner han in i anonymiteten, spriten och hororna i Thailand.
Jag tror nog att han ställer sitt hopp till Aschbergs varma famn och han lär inte avslöja något alls. Jag tror inte det räcker till en pappersbok och har svårt att se att något förlag vill ge ut den utan det blir väl en PDF på hans egen webbsida. Troligen med motiveringar om att han gjorde det för att stoppa ondskefulla mördarnazister, han lär också hävda att hans vänner tagit avstånd från honom på grund av hets från nazister och inte på grund av hans eget agerande.
En del påstår att Fredriksson skulle leva farligt. Det tror inte jag för ett ögonblick. Våldsvänstern är väldigt små och svaga idag och de flesta vänsterextremister som Fredriksson sålt till Säpo har lagt av.
Avslutningsvis, det är nog svårt att föreställa sig hur Wåg och de övriga i närmaste kretsen känner idag. Sveket är nog närapå ofattbart. Mathias Wåg twittrade nyss en bild på Al Pacino i rollen som Lefty Ruggiero i den utmärkta filmen Donnie Brasco. Filmen handlar om hur den erfarne maffiamedlemmen Lefty tar in den unge killen Donnie Brasco (spelad av Johnny Depp) som sin skyddsling in i de djupaste delarna av maffian och de begår grova brott tillsammans, alltmedan Lefty guidar och lär upp Donnie och introducerar honom till andra höjdare inom maffian. Tills den dag det visar sig att Donnie Brasco hela tiden arbetat för FBI. Avslöjandet av Donnie Brasco som FBI-agent får till följden att Lefty i slutscenen sannolikt mördas av sina egna. För vem vågar lita på den som tagit in en polisinformatör i den innersta kärnan?
Senast redigerad av Guld-Rolle 2016-03-01 kl. 18:19.
Avslutningsvis, det är nog svårt att föreställa sig hur Wåg och de övriga i närmaste kretsen känner idag. Sveket är nog närapå ofattbart. Mathias Wåg twittrade nyss en bild på Al Pacino i rollen som Lefty Ruggiero i den utmärkta filmen Donnie Brasco. Filmen handlar om hur den erfarne maffiamedlemmen Lefty tar in den unge killen Donnie Brasco (spelad av Johnny Depp) som sin skyddsling in i de djupaste delarna av maffian och de begår grova brott tillsammans, alltmedan Lefty guidar och lär upp Donnie och introducerar honom till andra höjdare inom maffian. Tills den dag det visar sig att Donnie Brasco hela tiden arbetat för FBI. Avslöjandet av Donnie Brasco som FBI-agent får till följden att Lefty i slutscenen sannolikt mördas av sina egna. För vem vågar lita på den som tagit in en polisinformatör i den innersta kärnan?
Intressant att Wåg lägger upp just denna bild. Det visar på 1) Våldsvänstern med Wåg i spetsen betraktar Martin Fredriksson som en inskickad agent (likt Brasco). Alltså inte någon som i ett svagt ögonblick förrått sina kamrater efter någon typ av utpressning eller hållhake. 2) Våldsvänstern och Wåg är helt övertygade att Martin Fredriksson hela tiden primärt jobbat mot vänstern och inte mot högerextremister som Martin Fredriksson själv säger. 3) Mattias Wåg ser sig som en martyr som var såg farlig i SÄPO:s ögon att de var tvungna att övervaka och motarbeta honom med en inskickad agent.
När man ser på Wågs och de övriga inom extremvänstern så är deras reaktioner fullt naturliga och logiska. Wåg har inget annat val än att bryta kontakten med Fredriksson, trots att det antagligen gör mycket ont.
Wåg må vara en beräknande psykopat men han är mycket intelligent och har mycket stor erfarenhet av att verka i och leda en kriminell våldsorganisation som AFA är. Detta innebär att han vet att de förklaringar Fredriksson nu kommer med är lögner, ingen är avlönad av Säpo i flera år utan att sälja sina kamrater.
Det finns ett antal aspekter av den här saken som tåls att analyseras.
Om vi utgår en stund från att Fredriksson, mot all förmodan och logik, talar sanning. Då innebär detta att han varit avlönad av Säpo för att begå brott mot en misshaglig politisk organisering i Sverige, dvs Säpo har begått brott genom att använda en bulvan som är aktiv i en organisation som brukar våld mot de grupper han får betalt för att kartlägga. Då har Säpo en stor skandal på halsen, i vart fall om Fredriksson kan bevisa det han påstår. Och det brukar han sällan kunna göra. Om man sedan betänker att Säpo avlönat Fredriksson under den här tiden så att han på heltid kunnat ägna sig åt engagemang i Sveriges värsta politiska våldsorganisation och annan organisering av våldsaktiviteter gentemot politisk opposition. Fredriksson var dessutom den som byggde upp informationscentralen Motkraft.net, en sajt som användes för att koordinera Göteborgskravallerna 2001 och en rad senare våldsamma demonstrationer där medborgare och poliser skadats allvarligt. Att Fredriksson under den tiden varit avlönad av Säpo innebär att Säpo finansierat organisering av våld inte bara mot politiska dissidenter utan även mot poliser. Detta är en enorm skandal och något vanlig massmedia skulle med förtjusning huggit tag i - om det inte vore för att de investerat hela sitt renommé i just Fredriksson och Researchgruppen.
För den organiserade antifascismen är i så fall det här i så fall ett rejält slag i ansiktet på den egna självbilden. Om delar av ens ledarskikt finansieras av Säkerhetspolisen så är man inget annat än statens simpla hantlangare och motsatsen till de rebelliska revolutionärer man så gärna vill se sig som. Ursäkten "fiendens fiende är min vän" håller inte för de som anser att fiendens fiende också är deras fiende.
Vad gäller sanningshalten i Fredrikssons påstående om att han bara lämnat ut information om nazister. Om man är avlönad säpoinformatör under flera år när man är som mest aktiv i uppbyggandet av kommunikationscentraler och it-säkerhet för AFA och andra vänsterextrema verksamheter och sedan håller totalt tyst om det i nära femton års tid även för sina närmaste och äldsta vänner så är det mycket svårt, för att inte säga lovligt naivt, att inte tro att vederbörande lämnat ut uppgifter om antifascister och antifascistisk strategi. Det finns inte en chans att Säpo skulle släppa taget om en sådan avlönad informatör som befinner sig i högsta ledarskiktet inom våldsvänstern.
Som Wåg mycket riktigt skriver, som journalist och som vänsteraktivist har Fredriksson förbrukat allt förtroende. Inga vänsteraktivister kommer att våga lita på honom och inga journalister kommer våga arbeta med honom. Därför att potentiella samarbetspartners kommer att säga "han golar till Säpo" och alla som läser vad han producerat i journalistisk väg kommer hävda att Fredriksson springer Säpos ärenden och därmed saknar all trovärdighet. Bör även Säpo ha varit medpristagare till Guldspaden?
Som en jämförelse kan dras då det kom fram att Jan Guillou varit spion åt Sovjetunionen. Avslöjandet kom som en kalldusch för Guillous partner i avslöjandet av IB-affären, Peter Bratt. För plötsligt kunde det ifrågasättas om huruvida Guillou fått information om IB av Sovjet för ställa sabotera för det svenska försvaret och kontraspionaget och att Guillous arbete gjorts som betald marionett åt Sovjet och inte som oberoende journalist. Källa.
Enda möjligheten för Wåg att bevara sin egen trovärdighet som aktivist och relativt nybliven journalist var att klippa banden. Oavsett hur sanningen ser ut. Han hade helt enkelt inget annat val för alla andra val hade dragit med honom i fallet.
Fredriksson har knappast blivit lurad, han må ha en grandios självuppfattning men så dum är han inte. Vad han sysslar med är skademinimering, att försöka förvränga det inträffade så att det inte ska vara så illa.
En del av Martin Fredrikssons grandiosa självuppfattning är att han ofta skryter och det är väl inte orimligt att han på fyllan skrutit om sina år i Säpos tjänst.
Jag tror nog att han ställer sitt hopp till Aschbergs varma famn och han lär inte avslöja något alls. Jag tror inte det räcker till en pappersbok och har svårt att se att något förlag vill ge ut den utan det blir väl en PDF på hans egen webbsida. Troligen med motiveringar om att han gjorde det för att stoppa ondskefulla mördarnazister, han lär också hävda att hans vänner tagit avstånd från honom på grund av hets från nazister och inte på grund av hans eget agerande.
En del påstår att Fredriksson skulle leva farligt. Det tror inte jag för ett ögonblick. Våldsvänstern är väldigt små och svaga idag och de flesta vänsterextremister som Fredriksson sålt till Säpo har lagt av.
Det sista stycket antyder ju att det är Wåg som befinner sig på det sluttande planet och kan sluta pensionsspara? Så kan det kanske vara, men jag tror inte Fredriksson kan röra sig säkert utan att titta över axeln eller i spegelbilden i skyltfönstren när han i framtiden traskar runt i huvudstaden. En vänsterman som tjallat för SÄPO i åratal, det är svårt att finna motsvarande förräderi ur högersidans perspektiv.
Hoppas SÄPO gömt väsentliga delar för sin högste och sin tidigare högste chefer. Undrar vad Aschberg, Mattson, Hjörne och journalister i kvällspressen känner idag? Fanns det inte en koppling mellan RG och regeringskansliet på Alliansen tid?