Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-20, 09:21
  #3589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Har letat och letat, inte hittar jag någonting som stärker påståendet att man INTE kan gripa för att man vägrar uppvisa giltig biljett.

Ordningslagen kräver att man ska kunna uppvisa giltig biljett, och envarsgrip på bar gärning, bedrägligt beteende är stärkt genom källor.

Att de sedan inte gör det är för att det inte är ekonomiskt hållbart.

Och du ska vara "vakt" Finns en anledning varför du inte kom in på polishögskolan.
Citera
2016-02-20, 10:47
  #3590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Okej, för att kunna envarsgripa så krävs det att fängelse kan följa på brottet, i det här fallet kan man envarsgripa vid bedrägligt beteende, för att någon ska begå brottet så krävs det att man åker utan att ha betalat för sig samt att man har uppsåt till brottet. Vet du att en person som inte vill visa upp sin biljett inte har betalat (tappat biljett, glömt månadskortet m.m.)? Vet du om att personen medvetet har låtit bli att betala? Svaret är förstås nej på båda frågorna.

För envarsgripande behöver man inte vara 100% säker på att ett brott har begåtts men man tillåter endast ett visst mått av osäkerhet, exempelvis så ansågs en taxichaufför inte ha tillräckligt stöd för ett envarsgripande när dennes plånbok försvann under en körning och han sprang efter en av resenärerna, RH 1998:90. Enbart det faktum att personen inte visar upp sin biljett är inte en tillräcklig hög misstankegrad för att envarsgripandet ska ses som korrekt, det här har kontrollanter blivit kritiserade för ganska ordentligt (främst 2012) och sedan dess gör man inte längre ett gripande på så lösa grunder.

Edit: Om inte det jag skriver räcker för att övertyga dig så kan du exempelvis läsa den här artikeln där ekot påstår att flera poliser och jurister anser det som jag har skrivit, varav en är doktor i straffrätt: http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=601447

Annars kan du bara googla lite, jag har aldrig hört talas om en enda jurist som anser att man kan envarsgripa på enbart misstanke.
Vad skönt att du hittade den här artikeln. Jag har även sett en intervju i tv där samma sak sagts!

Citat:
– Rent juridiskt kan ju det egendomliga uppstå att den som utsattes för kontrollen helt plötsligt har en juridisk rätt att gripa biljettkontrollanten. Så det kan uppstå väldigt egendomliga situationer.
Citera
2016-02-20, 15:30
  #3591
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Vad skönt att du hittade den här artikeln. Jag har även sett en intervju i tv där samma sak sagts!

Det finns många artiklar och liknande som säger samma sak, den jag letade efter är en där ett företag som sysslar med de här kontrollerna själva säger att de inte kan gripa på så lösa grunder men hittade tyvärr inte åt den, sent och efter krogen.

Men med tanke på att inte ens poliser får gripa en person på den grunden då det inte når upp till beviskravet för skälig misstanke så är det verkligen otroligt att det är så knepigt att övertyga folk.
Citera
2016-02-20, 16:59
  #3592
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Och du ska vara "vakt" Finns en anledning varför du inte kom in på polishögskolan.

Vad moget resonemang. Vuxet.
Har aldrig sökt till PHS varför gå ner i lön tex.

Om jag ser en person som tar sig förbi spärren utan att betala, och sedan åker en station så borde jag kunna gripa person, eller hur?
Citera
2016-02-20, 17:02
  #3593
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Vad moget resonemang. Vuxet.
Har aldrig sökt till PHS varför gå ner i lön tex.

Om jag ser en person som tar sig förbi spärren utan att betala, och sedan åker en station så borde jag kunna gripa person, eller hur?

Här håller jag absolut med dig, ser du någon som tar sig igenom spärren utan att betala och sedan inte kan visa upp en giltig biljett så har du tillräckligt på fötterna för ett envarsgripande.
Citera
2016-02-20, 18:51
  #3594
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Nu läser du in saker som du vill se men som inte finns, man kan dela ut tilläggsavgift så länge du inte kan visa upp en giltig biljett. Vägrar du att betala tilläggsavgiften så får de avvisa dig från färdmedlet, att du blir avvisad medför förstås inte att du slipper betala avgiften. Här ska dock sägas att om man inte uppger sitt namn utan bara går därifrån så kan de inte göra så mycket då de inte har rätt att ta tag i dig.
Problemet är att de neandertalarna som springer omkring och gör biljettkontriller inte skulle känna igen en lagbok ens om man körde upp den i arslet på dem. Utan de tror samtliga de är ättlingar i rakt nedstigande led till Judge Dredd

Vilket fått till följd att opionen mot de här kontrollerna har blivit ganska kritisk.
Citera
2016-02-20, 19:29
  #3595
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Problemet är att de neandertalarna som springer omkring och gör biljettkontriller inte skulle känna igen en lagbok ens om man körde upp den i arslet på dem. Utan de tror samtliga de är ättlingar i rakt nedstigande led till Judge Dredd

Vilket fått till följd att opionen mot de här kontrollerna har blivit ganska kritisk.

Men i grund och botten så gör ju plankarna fel Jag kan hålla med om att 800 per månad är rätt dyrt, men å andra sidan kostar det en del att i högtrafik ha 1-2 minuters mellanrum på tågen.
Citera
2016-02-24, 00:38
  #3596
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det finns många artiklar och liknande som säger samma sak, den jag letade efter är en där ett företag som sysslar med de här kontrollerna själva säger att de inte kan gripa på så lösa grunder men hittade tyvärr inte åt den, sent och efter krogen.

Men med tanke på att inte ens poliser får gripa en person på den grunden då det inte når upp till beviskravet för skälig misstanke så är det verkligen otroligt att det är så knepigt att övertyga folk.


När man frågar SL om Kontrollanternas befogenheter osv så säger de oftast " Enligt den info vi har-..så är det si och så". Alltså frånsäger de sig egentligen allt ansvar som deras entreprenör ISS gör, och alla frågor och invändningar mot Kontrollanter måste gå via ISS. Det är ju konstigt att SL, som anlitar ISS för att utföra kontroller åt dem inte vet vilka regler de själva satt upp för dem och vad som gäller .

Frågan som många ställt men inte får något egentlige svar på via SL, om man ska se till deras Facebook-sida och andra forum t.ex är "Vilka befogenheter har en kontrollant om en resenär helt enkelt vägrar uppvisa sitt färdbevis (som vid tillfället är fullt giltligt och korrekt) vid uppmaning av kontrollant?. Svaret är (eller borde vara simpelt): Inga, mer än att möjligen uppmana resenären att kliva av, om kontroll sker ombord på ett färdmedel. De får absolut inte omringa en resenär vid spärren och hindra denna från att gå som man ser allt för ofta. Olaga frihetsberövande heter det, och är i sig skäl för envarsgripande. Nu är det visserligen svårt för en resenär att envarsgripa ett gäng kontrollanter och mig veterligen har väl ingen kontrollant dömts för olaga frihetsberövande heller i en sådan situation?!.
Citera
2016-02-24, 14:55
  #3597
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
När man frågar SL om Kontrollanternas befogenheter osv så säger de oftast " Enligt den info vi har-..så är det si och så". Alltså frånsäger de sig egentligen allt ansvar som deras entreprenör ISS gör, och alla frågor och invändningar mot Kontrollanter måste gå via ISS. Det är ju konstigt att SL, som anlitar ISS för att utföra kontroller åt dem inte vet vilka regler de själva satt upp för dem och vad som gäller .

Frågan som många ställt men inte får något egentlige svar på via SL, om man ska se till deras Facebook-sida och andra forum t.ex är "Vilka befogenheter har en kontrollant om en resenär helt enkelt vägrar uppvisa sitt färdbevis (som vid tillfället är fullt giltligt och korrekt) vid uppmaning av kontrollant?. Svaret är (eller borde vara simpelt): Inga, mer än att möjligen uppmana resenären att kliva av, om kontroll sker ombord på ett färdmedel. De får absolut inte omringa en resenär vid spärren och hindra denna från att gå som man ser allt för ofta. Olaga frihetsberövande heter det, och är i sig skäl för envarsgripande. Nu är det visserligen svårt för en resenär att envarsgripa ett gäng kontrollanter och mig veterligen har väl ingen kontrollant dömts för olaga frihetsberövande heller i en sådan situation?!.

Är man cyniskt lagd så kan lätt fundera över det faktum att SL förlorar på att sprida tydlig och rätt information då det mest troligt hade lett till fler tjuvåkare, kontrollanterna bör dock ha ett högt tonläge, är man så snål att man inte kan göra rätt för sig så ska man åtminstone skämmas för det.

Möjligheterna man har som kontrollant är att dela ut en tilläggsavgift samt att avvisa personen från området. Nej något fall gällande biljettkontrollanter har jag inte hört talas om (och det hade nog slagits upp stort) men det beror på att man ogärna åtalar vid ett envarsgripande, man vill uppmuntra folk att ha lite civilkurage och fler åtal skulle istället avskräcka. Sedan ska påtalas att enbart för att ett envarsgripande inte är korrekt så är det inte automatiskt olagligt, man behöver fortfarande anses ha uppsåt till brottet man åtalas för.
Citera
2016-02-25, 00:29
  #3598
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Är man cyniskt lagd så kan lätt fundera över det faktum att SL förlorar på att sprida tydlig och rätt information då det mest troligt hade lett till fler tjuvåkare, kontrollanterna bör dock ha ett högt tonläge, är man så snål att man inte kan göra rätt för sig så ska man åtminstone skämmas för det.

Möjligheterna man har som kontrollant är att dela ut en tilläggsavgift samt att avvisa personen från området. Nej något fall gällande biljettkontrollanter har jag inte hört talas om (och det hade nog slagits upp stort) men det beror på att man ogärna åtalar vid ett envarsgripande, man vill uppmuntra folk att ha lite civilkurage och fler åtal skulle istället avskräcka. Sedan ska påtalas att enbart för att ett envarsgripande inte är korrekt så är det inte automatiskt olagligt, man behöver fortfarande anses ha uppsåt till brottet man åtalas för.

Om man vägrar uppvisa sitt färdbevis så är det väl tveksamt till att man skulle uppvisa sin legitimation så att kontrollanten kan utfärda en tilläggsavgift. Tilläggsavgift för vad förresten?.
Jag stötte på kontrollanter idag på en av lokalbanorna och hade god lust att bara säga "Nej, det är lungt" bara för att se deras reaktion och förfarande. Om vi nått min station och jag bara rest mig upp och sa att här ska jag av. Då hade de knappast bara låtit mig gå, då hade de väl kvarhållt mig, ringt polisen och sen insett sitt misstag genom att kvarhålla en resenär med fullt giltigt färdbevis.
Citera
2016-02-25, 12:30
  #3599
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Om man vägrar uppvisa sitt färdbevis så är det väl tveksamt till att man skulle uppvisa sin legitimation så att kontrollanten kan utfärda en tilläggsavgift. Tilläggsavgift för vad förresten?.
Jag stötte på kontrollanter idag på en av lokalbanorna och hade god lust att bara säga "Nej, det är lungt" bara för att se deras reaktion och förfarande. Om vi nått min station och jag bara rest mig upp och sa att här ska jag av. Då hade de knappast bara låtit mig gå, då hade de väl kvarhållt mig, ringt polisen och sen insett sitt misstag genom att kvarhålla en resenär med fullt giltigt färdbevis.

Nej men det är fortfarande de befogenheter man har. Tilläggsavgiften får endast ta ut om resenären saknar biljett men om man vägrar visa upp biljetten så är det knappast fel att börja skriva ut en tilläggsavgift, däremot så kan man förstås visa upp biljetten när man vill under det förloppet och man behöver då inte betala något extra. Själva avgiften rör det civilrättsliga avtalet man ingår när man använder färdmedlet, det finns alltid krav på att man ska kunna visa upp en giltig biljett när man åker.

Nu tror jag faktiskt att de flesta kontrollanter låter en gå men det kan förstås alltid finnas någon som tar sitt jobb på ett alldeles för stort allvar. Nackdelen är som sagt att enbart för att envarsgripandet är felaktigt så är det inte olagligt vilket gör att det ofta blir små, om ens några, konsekvenser.
Citera
2016-03-01, 10:32
  #3600
Medlem
Är det någon som kan svara mig på detta då?
Sen årsskiftet ändrade Västtrafik sina priser och ändrade även så att ungdomskortet slutade gälla upp till 25 år och började gälla upp till 20 år. Alltså kan jag inte resa som ungdom längre. Jag har dock ett periodkort på autogiro och för att ändra detta måste jag säga upp min autogiro, åka till en Västtrafikbutik, och köpa ett nytt kort, och sedan koppla in autogiro i efterhand. Och alltså betala 300kr mer i månaden. Om jag skulle åka fast på mitt ungdomskort (som jag fortfarande inte bytt), och de kräver att se legitimation på mig för att jag t.ex. inte ser ut att vara 19år, kan jag skylla på att jag inte visste om prisändringen och eftersom summan dras från mitt konto varje månad så reflekterade jag inte över det? (Jag kan tillägga att Västtrafik inte gått ut med oerhört mycket information om detta, och jag som åker buss varje dag var även nära på att missa att de skulle byta priser och kort). Kommer jag få böter även om jag skyller på att jag faktiskt inte hade någon aning om ändringarna? Eller kommer de ändå att bötfälla mig om jag mot förmodan skulle åka fast?

Tacksam för svar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback