2016-02-29, 20:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ur domen: Omständigheterna är enligt hovrättens mening synnerligen försvårande.

Utgångspunkten är att offret dött. Vad kan de synnerligen försvårande omständigheterna innebära om inte ett lidande ?

… Lisa Holm [måste] väl ha förstått vad som var på väg att hända henne.
Man kan inte väl förstå att man ska bli mördad utan att lida svårt av insikten.

Att domstolen inte skrivit ut ordet lidit beror på att de inte sett behov av att förklara den innebörden.

Det stora problemet här, är det du klamrat: "...måste väl ha förstått..."
Domstolen köper åklagarens version utan att gå in på hur händelseförloppet sett ut, när Lisa "måste förstått" något. Det är lite häpnadsväckande kan jag tycka. Som att de gissar.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-02-29 kl. 20:09.
2016-02-29, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
De kan inte ta med allt. De hittade ett klockspänne och en ring vid Medelplana kyrka. Det var oklart om dessa föremål var Lisas. Det kanske det inte var? Bara för att Lisa äger en klocka måste hon inte burit den den här söndagen.

"Oklart om dessa föremål tillhör Lisa"?? Efter 9 månader, 5000 sidor slask, 2000 sidor fup, efter två domstolsprövningar? Det godtar du?

Det är något som inte stämmer här.
2016-02-29, 20:21
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Domstolen köper åklagarens version utan att gå in på hur händelseförloppet sett ut, när Lisa "måste förstått" något. Det är lite häpnadsväckande kan jag tycka. Som att de gissar.
Vi kan väl bara se resultatet? Hur händelseförloppet såg ut, hur han överföll henne, hur han fick in henne i ladan och vidare till mjölkrummet, hur upphängningen exakt gick till, kan alla icke åsynavitte bara gissa sig till.
2016-02-29, 20:28
Medlem
Citat:
Jag utgår ifrån att väl är en kvalificering av förstått, alltså inte ett spekulativt väl.
Jag kan inte tänka mig att de gissar, däremot är domar helt och hållet uttryck för bedömningar. Avsikten är att dessa bedömningar ska vara bortom rimligt tvivel riktiga. För att säkerställa detta har vi en process. Till slut får HD pröva domens riktighet. I väntan på detta hyser jag personligen inga tvivel. Visst har de gått in på händelseförloppet - se develis utförliga redogörelse eller själva domen.
2016-02-29, 20:39
Medlem
MrsPollifaxs avatar
Oerhörd meningslös diskussion. Om Lisa led eller inte. Klart att hon gjorde. Alla kvinnor som blivit antastade av något äckel vet att det är olidligt. Detta gick så långt det kunde. Lidande och död.
Och till alla er som spekulerar om Blomberg. Har ni inte varit där så vet ni inte hur nära och litet allt är.
Mördaren har sannolikt dykt upp vid mopeden, Det är hans röst i fickringningen. Han har med tvång fått med sig Lisa till ladan (tvång kan se ut på olika sätt) och där har han plågat henne för sin sjuka drifts skull. Skyldig.
2016-02-29, 20:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsPollifax
Oerhörd meningslös diskussion. Om Lisa led eller inte. Klart att hon gjorde. Alla kvinnor som blivit antastade av något äckel vet att det är olidligt. Detta gick så långt det kunde. Lidande och död.
Och till alla er som spekulerar om Blomberg. Har ni inte varit där så vet ni inte hur nära och litet allt är.
Mördaren har sannolikt dykt upp vid mopeden, Det är hans röst i fickringningen. Han har med tvång fått med sig Lisa till ladan (tvång kan se ut på olika sätt) och där har han plågat henne för sin sjuka drifts skull. Skyldig.
Har du nån uppfattning om hur många meter det är mellan där moppen stod och ladan? Kan Lisa ha sett ladan från moppen? Jag tänker typ om NB har vinkat och viftat mot henne för att locka över henne. Men det ser du kanske som helt uteslutet?
2016-02-29, 20:53
Medlem
Citat:

Ja. NB gjorde ju en särskild sväng förbi bostadshuset för att ändkom hämta en kökskniv, som sedan återfanns i bilen. Något måste han väl tänkt använda den till. Hota med t.ex.
2016-02-29, 20:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför skulle det läsas ut som en gissning med tanke på sammanhanget? För övrigt om hon överfallits, dras in i ladan och handske samt örhängen ses (beskrivs via TR) så lär hon begripa vad som är på väg att hända och HovR talar om "att förstå" i samband med angrepp och förlopp:
Citat:
Såvitt framkommit har Lisa Holm helt saknat möjlighet att försvara sig mot angreppet. Även om det sannolikt inte varit fråga om något i tiden utdraget händelseförlopp, måste Lisa Holm väl ha förstått vad som var på väg att hända henne.

Att Lisa varit medveten om själva överfallet borde inte ens behöva diskuteras.
2016-02-29, 20:57
Medlem
MrsPollifaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Har du nån uppfattning om hur många meter det är mellan där moppen stod och ladan? Kan Lisa ha sett ladan från moppen? Jag tänker typ om NB har vinkat och viftat mot henne för att locka över henne. Men det ser du kanske som helt uteslutet?
Om hon vände sig om såg hon ladan. Det är dessutom relativt bra sikt åt båda håll, med tanke på bilar på ingång. En ödslig plats.
2016-02-29, 21:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Om hon vände sig om såg hon ladan. Det är dessutom relativt bra sikt åt båda håll, med tanke på bilar på ingång. En ödslig plats.
Hon hade inte sett östra porten på ladan. Han måste ha gått långt norrut för att ses, vilket hade sett konstigt ut. Hur förklarar du att örhängena låg där de låg, innanför dörren till stalldelen?
2016-02-29, 21:01
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Tack! Ja, då låter det som att han ändå inte behövde ta en sån jättestor risk om han överföll henne vid moppen. Ockham får det knivigt.
2016-02-29, 21:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tack! Ja, då låter det som att han ändå inte behövde ta en sån jättestor risk om han överföll henne vid moppen. Ockham får det knivigt.
Nej, Ockham väljer alltid den enklaste förklaringen, och det är enklare om Lisa gick självmant över vägen än att hon tvingades över den trafikerade vägen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in