Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Uppenbarligen anser domstolarna att Lisa inte utsattes för tillräckligt mycket våld för att det ska anses som lidande.
Eftersom jag bad dig titta på ett visst ordval via TR så ska jag avslutningsvis ge dig svar på detta.
Bara för att du bokstavstolkar och inte begriper att ord har samma innebörd som lidande så betyder det inte avsaknad av lidande.
Följande ord finns via TR:
stor hänsynslöshet samt maktlös och kämpat för sitt liv.
Citat:
"Han har visat stor hänsynslöshet mot Lisa Holm som haft svårt att värja sig."
"måste Lisa Holm ha känt sig maktlös och kämpat för sitt liv."
"Samtliga omständigheter medför att Nerijus Belivicius genom gärningen visat stor hänsynslöshet. Straffet bestäms därför till fängelse på livstid.
Fortsättningsvis syns innebörden tydligt via Lagmans uttalanden i media som jag citerade nyss:
Citat:
"Situationen måste varit oerhört skräckfylld för henne innan hon avlidit."
"ett rått och hänsynslös beteende. Hon måste ha känt en förfärlig ångest innan hon avled."
Att vara maktlös och kämpa för sitt liv innebär att vara skräckslagen, ha ångest (dödsångest) vilket är det samma som lidande. Lägg det på en psykisk aspekt så kanske du klarar av det bättre än att prata om våld och sparkar - även om hennes lidande även är fysisk. Att få en snara runt halsen lär göra ont..
Över till ordet "stor hänsynslöshet".
Hovrätten skriver i domen under rubrik "påföljdsfrågan" dvs livstid om (prop. 2008/09:118) dvs omständigheter för skärpande riktning samt att livstid ska förbehållas de allvarligaste.
Detta är Prop. 2008/09:118 Straffet för mord m.m som de hänvisar till och där står klart och tydligt vad ordet hänsynslös handlar om:
Citat:
Omständigheter som bör tala i skärpande riktning är t.ex. att brottet har föregåtts av noggrann planering eller har präglats av särskild förslagenhet, brottet har syftat till att främja eller dölja annan brottslighet,
gärningen har varit särskilt hänsynslös genom att den har medfört ett svårt lidande för brottsoffret.."
http://www.regeringen.se/contentassets/3e4b84b0180f4c1a841ea025bcfa22b6/straffet-for-mord-m.m.-prop.-200809118
Utöver detta ville sen regeringen se skärpt straff (livstid) mer frekvent (prop 2013/14:194)- men det är bortom sakfrågan.
Citat:
Jag har inte sagt att Lisa inte led, det är domstolarna som inte har sagt att Lisa led. Ordet fanns i Lovisa-domen, så den domstolen ansåg att Lovisa led.
Du gör
ett förringande av hennes lidande av nån förbannat märklig och onödig anledning som är helt osmaklig:
Citat:
Lisa kan ha strypts till medvetslöshet inom 5-20 sekunder och senare blivit upphängd. Det innebär ett lidande det också, men i jämförelse med många andra ickesadistiska mord lindrigt lidande.