2016-02-29, 03:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, visst är det som hon säger, och sen behöva sitta och läsa här i tråden från en stolle
att offret inte lidit för stollen ser inte ordet LIDANDE direkt utskrivet i domskälen...
Ja, är man så ordagrant bokstavlig och inte kan se det synonyma eller textsammanhangs likvärdiga innebörd då blir det rejält problematiskt.

De har grundat livstid på dödsångest och extrem rädsla - skräck som ordvalet är - vilket i sin tur finns inkluderat i " maktlös och kämpat för sitt liv" samt att han varit mycket hänsynslös.

Detta hade inte ens behövt citeras in för det framkommer redan i domen men jag tänkte lagman kan får berätta själv hur de beslutade.
Senast redigerad av develi 2016-02-29 kl. 03:32.
2016-02-29, 07:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fördjupa dig gällande rättens ordval i påföljdsfrågan om livstid eftersom du är bokstavstrogen. Att visa stor hänsynslöshet innebär givetvis ett lidande hos offret (utöver att han agerat förslaget med avsikt att döda). Återkom när du kollat upp detta ord juridiskt sett ihop med livstid.
Vad håller du på med? Det hjälper inte att övertala mig att Lisa led, domstolarna kommer i alla fall inte att skriva det i domarna.
Citat:
När du går emot två domslut som enigt beslutat om livstid, påstår att Lisa ville dö samt anser att hon inte utsatts för lidande - då kan du vara jävligt säker på att du förringar den situation som Lisa befann sig i.

Sen är det allt snudd på hybris att du kallar ditt påhitt versus TR och HovR för sann och den riktiga situationen - när det inte finns minsta fog för denna rövarhistoria som du själv och mer korrekt benämnde det tidigare.
Jag har inte sagt att Lisa inte led, det är domstolarna som inte har sagt att Lisa led. Ordet fanns i Lovisa-domen, så den domstolen ansåg att Lovisa led.
Citat:
Om jag knuffar en person...

Lisa har överfallits och återfunnits med nästan tre meter silvertejp runt huvudet samt en snara runt halsen - strypt/hängd och med blottat kön och bröst.

Kom tillbaka till verkligheten.
Du missade en fråga, "Hur mycket våld måste jag använda mot en person för att en domstol ska betrakta det som lidande?". Uppenbarligen anser domstolarna att Lisa inte utsattes för tillräckligt mycket våld för att det ska anses som lidande.
2016-02-29, 08:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det är klart vi ska ha domstolar. Och det ska dömas rättvist och förnuftigt.
Och domstolarna som dömt just i det här målet har funnit den åtalade skyldig till det
han läggs till last via framför allt den alldeles överväldigande tekniska bevisningen
som inte lämnar minsta utrymme för någon annan förklaring än att den som avsatt
alla spåren efter sig har gjort det i samband med ett dödande.
Dödandet och det som föregått dödandet kan vi inte rimligen begära ska vara bevittnat
eller uppfångat av övervakningskameror eftersom alltsammans utspelade sig inomhus
och utan fler närvarande än offer och gärningsman.
Då får vi nöja oss med det som finns att tillgå i bevisväg för att avgöra skuld eller icke
skuld.
En skuld finns det och den handlar ostridigt om en överlagd mordisk handling med
klart uttydbara sexualsadistiska förtecken.

Hur ska vederbörande kunna lämna någon trovärdig förklaring som låter honom slinka
ut ur det fasta grepp som rättvisan har kopplat om honom?
En berättelse om att han bara råkade komma förbi och hitta en död, hängd flicka som
han sen tejpade och roade sig med ett tag har ingen trovärdighet över sig.
Den köper ingen. Inte då och inte nu.
Lika lite imponerande blir en story om undanstädande åt en av honom känd gärningsman,
mot betalning eller under hot.
Möjligen hade den väckt nån minuts intresse i tings- eller hovrätt, men snart avfärdats.
Det finns nu bara spår efter just honom, Nerijus, på mordplatsen och därintill, och
det är starka saker det.
Nej, Nero kan lika gärna fortsätta som förut: "Har aldrig sett eller mött flickan".
Och hoppas på mirakel: att hans nya advokat ska lyckas göra slarvsylta av dessa
förbenade DNA-träffar...

Men ska det verkligen vara på det viset tycker du att domstolarna ska "köpa" historier
från ännu bara misstänkta eller dömda GM lite hur som helst?
Om de saknar rim och reson och står i strid med vad faktiska omständigheter runt ett
ärende kan berätta om? Ska man från domstolarnas sida vara väldigt välvilliga och
släppa igenom det mesta? Även det mest uppenbart tokiga?
Blir det bra då?
Ska vi och domstolarna bli mera godtrogna av oss?
Jag har inte sagt att domstolar ska "köpa" historier hur som helst. Varför frågar du det? Självklart kan en förklaring fria NB. Han kanske t.o.m. bevisar sin oskuld med den. Men du tycks vilja att misstänkta inte ska få förklara sig, eftersom du säger att NB inte kommer att kunna förklara sig. Det kan du inte veta förrän du har hört förklaringen: "Så måste det åter påpekas: det hjälper inte med någon som helst förklaring nu och hade inte hjälpt med någon innan heller för den delen". Ingen lyhördhet alls.
2016-02-29, 08:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om det nu inte är sant vad är i så fall den sanna versionen?
Du gör sken av att sitta på kunskaper om denna gärning som inte framkommit. Det kanske är dags att du mumlar ur skägget och berättar vad som igentligen hände.
Vadå, "inte framkomit"? Det framkom för över 1½ månad sedan.
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
2016-02-29, 10:47
Bannlyst
Iphone delar i FUP 766 -Presenterade som display och skärm. Är det inte en display och en baksida till en iphone fastän den nedre bilden är spegelvänd, tycker mig skymta visst innehåll och ett kameraöga.
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det finns förbipasserande vittnen i FUP´et som kan bidra med en närapå exakt uträkning av tider. De bör, enl mina beräkningar, ha lämnat parkeringen någonstans mellan 18.21-18.23.

L*sa har med största sannolikhet fickringt vid mopeden. Har, längre bak i tråden, framlagt en hypotes om ett förlopp från det att hon lämnar kollegorna tills att NB står bredvid henne.

Tack för det!
Det ser ju vid första anblick riktigt bra ut. Men inget här är väl egentligen helt självklart, det är också därför en del frågor verkar bestå.

Hur skulle du vilka förklara de ljusa röster som Pappan hör + Klickandet?
2016-02-29, 11:16
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Hur skulle du vilka förklara de ljusa röster som Pappan hör + Klickandet?
Han sa inte att det hörts ljusa röster, han sa att en av rösterna skulle kunna ha varit en ljus mansröst.
2016-02-29, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Han sa inte att det hörts ljusa röster, han sa att en av rösterna skulle kunna ha varit en ljus mansröst.
Ja vid ett tillfälle sägs det så
Citat:
"Klockan 18.22 fick S ett sms från Lisa där hon skrev " nu åker jag".
Klockan 18.26 fick han ett samtal från Lisa där hon "ringer från fickan" sa S. Han sa att
han kom ihåg att Lisa sa "Det är klart" samtidigt som någon svarade något som han inte
hörde. S ropade samtidigt "hallå" för att Lisa skulle höra honom. Han var då inte helt
fokuserad på de andra rösterna. Han var osäker på om det var han som tryckte av samtalet
men han trodde att det bara slutade eller att Lisa stängde av det.
Han hade också hört ett "metalliskt ljud" under samtalet. Det kunde ha låtit från det att Lisa
skulle kicka igång mopeden eller från en dörregel som stängdes.
Han hörde också andra röster än Lisas. En av rösterna kunde vara en ljusare mansröst men
S var inte säker på detta. Han sa att det kunde ha varit två röster förutom Lisas. Han sa
att det kunde ha varit de andra tjejernas röster.
Han störde sin egen hörsel då han ropade
"Hallå" under samtalet.Lisas tonläge var avslappnat när hon sa "det är klart".
Vilket ju förvisso kan tolkas som ljusare röster.
Citat:
S hör hur Lisa pratar med någon. Han hör dock inte om det är en mansröst eller
kvinnoröst. Det S hör är att Lisa säga är " nu är det klart".
S noterar också att Lisa låter normal i sitt tonläge. Strax efter det avslutas samtalet
Har för mig att på fråga från motpartens advokat om det kunde varit en kvinnoröst att han svarar
-ja det kunde det ha varit. Något sådant vill jag minnas framkommer vid rättegången.

Det är just det + det faktum att båda arbetskamraterna säger att "det är klart" skulle kunnat ingå i en de normala stängningsförehavandena. Som gör att jag funderar över just detta även fast (FB) Reviews har gjort en snygg Review av början på tidslinjerna då Lisa Holm Men det är som vanligt många bitar som pekar åt olika håll i ett pussel och helt lätt att lägga är det inte.

*Jag undrar hur man kan höra så bra vid en fickringning, det har jag aldrig gjort.
2016-02-29, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Här är ett länk till ett screenshot av Lisa Holm's avstängda instagram.
Om man klickar på bilden så blir bilderna vanlig instagram storlek:

http://i.imgur.com/VQZ0ZDp.jpg

Hittade länken här:

https://forum.motgift.nu/t/vila-i-frid-lisa-holm/3059/73

Kan en moderator flytta instagram bilder länken till sida 1 ?

Där syns åtminstone på en bild att Lisa hade klocka. Jag har sett det på fler bilder. Vart tog klockan vägen?
Vad var det som hittades vid Medelplana och varför nämns inte det fyndet i fupen när petflaskor, upphittade t-shirtar mm står med?
Senast redigerad av nopomil 2016-02-29 kl. 13:31.
2016-02-29, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
De kan inte ta med allt. De hittade ett klockspänne och en ring vid Medelplana kyrka. Det var oklart om dessa föremål var Lisas. Det kanske det inte var? Bara för att Lisa äger en klocka måste hon inte burit den den här söndagen.

Om det var oklart vems var de hitttade saker, vaför inte kollats? Om det var Lisas tillhörighet som hittades vid Medelplana kyrkan det skulle inte passa i åklagarens scenarion.
2016-02-29, 17:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Uppenbarligen anser domstolarna att Lisa inte utsattes för tillräckligt mycket våld för att det ska anses som lidande.
Eftersom jag bad dig titta på ett visst ordval via TR så ska jag avslutningsvis ge dig svar på detta.
Bara för att du bokstavstolkar och inte begriper att ord har samma innebörd som lidande så betyder det inte avsaknad av lidande.
Följande ord finns via TR: stor hänsynslöshet samt maktlös och kämpat för sitt liv.
Citat:
"Han har visat stor hänsynslöshet mot Lisa Holm som haft svårt att värja sig."
"måste Lisa Holm ha känt sig maktlös och kämpat för sitt liv."
"Samtliga omständigheter medför att Nerijus Belivicius genom gärningen visat stor hänsynslöshet. Straffet bestäms därför till fängelse på livstid.
Fortsättningsvis syns innebörden tydligt via Lagmans uttalanden i media som jag citerade nyss:
Citat:
"Situationen måste varit oerhört skräckfylld för henne innan hon avlidit."
"ett rått och hänsynslös beteende. Hon måste ha känt en förfärlig ångest innan hon avled."
Att vara maktlös och kämpa för sitt liv innebär att vara skräckslagen, ha ångest (dödsångest) vilket är det samma som lidande. Lägg det på en psykisk aspekt så kanske du klarar av det bättre än att prata om våld och sparkar - även om hennes lidande även är fysisk. Att få en snara runt halsen lär göra ont..

Över till ordet "stor hänsynslöshet".
Hovrätten skriver i domen under rubrik "påföljdsfrågan" dvs livstid om (prop. 2008/09:118) dvs omständigheter för skärpande riktning samt att livstid ska förbehållas de allvarligaste.

Detta är Prop. 2008/09:118 Straffet för mord m.m som de hänvisar till och där står klart och tydligt vad ordet hänsynslös handlar om:
Citat:
Omständigheter som bör tala i skärpande riktning är t.ex. att brottet har föregåtts av noggrann planering eller har präglats av särskild förslagenhet, brottet har syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, gärningen har varit särskilt hänsynslös genom att den har medfört ett svårt lidande för brottsoffret.."
http://www.regeringen.se/contentassets/3e4b84b0180f4c1a841ea025bcfa22b6/straffet-for-mord-m.m.-prop.-200809118
Utöver detta ville sen regeringen se skärpt straff (livstid) mer frekvent (prop 2013/14:194)- men det är bortom sakfrågan.
Citat:
Jag har inte sagt att Lisa inte led, det är domstolarna som inte har sagt att Lisa led. Ordet fanns i Lovisa-domen, så den domstolen ansåg att Lovisa led.
Du gör ett förringande av hennes lidande av nån förbannat märklig och onödig anledning som är helt osmaklig:
Citat:
Lisa kan ha strypts till medvetslöshet inom 5-20 sekunder och senare blivit upphängd. Det innebär ett lidande det också, men i jämförelse med många andra ickesadistiska mord lindrigt lidande.
2016-02-29, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad jag anser saknar betydelse. Domstolarna ansåg inte att det var ett lidande.

Men om det får ett slut på ditt tjafs ska jag berätta vad jag anser. Jag anser att Lisa led mycket. Men det var före brottet, brottet var hon inte medveten om.

Den ickebrottsliga fasen, innan brottet, och som hon led av, vad bestod den av? En tebjudning utan mjölk?
2016-02-29, 18:39
Medlem
Citat:
Eftersom jag bad dig titta på ett visst ordval via TR så ska jag avslutningsvis ge dig svar på detta.
Bara för att du bokstavstolkar och inte begriper att ord har samma innebörd som lidande så betyder det inte avsaknad av lidande.
Följande ord finns via TR: stor hänsynslöshet samt maktlös och kämpat för sitt liv.

Fortsättningsvis syns innebörden tydligt via Lagmans uttalanden i media som jag citerade nyss:
Att vara maktlös och kämpa för sitt liv innebär att vara skräckslagen, ha ångest (dödsångest) vilket är det samma som lidande. Lägg det på en psykisk aspekt så kanske du klarar av det bättre än att prata om våld och sparkar - även om hennes lidande även är fysisk. Att få en snara runt halsen lär göra ont..

Över till ordet "stor hänsynslöshet".
Hovrätten skriver i domen under rubrik "påföljdsfrågan" dvs livstid om (prop. 2008/09:118) dvs omständigheter för skärpande riktning samt att livstid ska förbehållas de allvarligaste.

Detta är Prop. 2008/09:118 Straffet för mord m.m som de hänvisar till och där står klart och tydligt vad ordet hänsynslös handlar om:

Utöver detta ville sen regeringen se skärpt straff (livstid) mer frekvent (prop 2013/14:194)- men det är bortom sakfrågan.

Du gör ett förringande av hennes lidande av nån förbannat märklig och onödig anledning som är helt osmaklig:

Ur domen: Omständigheterna är enligt hovrättens mening synnerligen försvårande.

Utgångspunkten är att offret dött. Vad kan de synnerligen försvårande omständigheterna innebära om inte ett lidande ?

… Lisa Holm [måste] väl ha förstått vad som var på väg att hända henne.
Man kan inte väl förstå att man ska bli mördad utan att lida svårt av insikten.

Att domstolen inte skrivit ut ordet lidit beror på att de inte sett behov av att förklara den innebörden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in